date_range چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ access_time ۰۴:۲۵:۰۰ ب.ظ

خداحافظی بازار اصفهان با پوشاک خارجی

خداحافظی بازار اصفهان با پوشاک خارجی
منبع خبر: اصفهان امروز

20 شهریور 1398, 16:25 / کد خبر:75074 عرضه پوشاک خارجی در فروشگاه‌های اصفهان به منظور حمایت از تولید داخلی ممنوع شد

به گزارش همشهری، تعطیلی فروشگاه‌های عرضه پوشاک خارجی در آینده‌ای نزدیک از خبرهایی است که مسئولان استان اصفهان اعلام کرده‌اند، این در حالی است که 6 نمایندگی برند خارجی در این شهر فعال هستند و به دلیل افزایش نرخ ارز، کسب‌وکارشان با رکود مواجه شده است.


ممانعت از فعالیت برندهای خارجی

فراوانی برندهای پوشاک خارجی که به‌طور رسمی و غیررسمی وارد کشور می‌شوند، مشکلاتی را برای تولیدات داخل ایجاد کرده که پیامد نهایی آن رکود این بازار   است. اتفاقی که به نظر می‌رسد به دلیل مغایرتش با شعار حمایت از تولید ملی باعث جزم شدن عزم مسئولان استانی برای ممانعت از فعالیت فروشگاه‌های برند خارجی شده است، چون قطعاً ادامه این روند، به‌ شدت گرفتن کسادی این بازار و وارد شدن آسیب بیشتر به فعالان داخلی پوشاک منجر می‌شود.

حال با توجه به این‌که این صنعت با اشتغال‌زایی بالا، سرمایه‌بری کم و ارزش‌افزوده مناسب می‌تواند در شرایط تحریم، نقش مؤثری در تولید و اشتغال داشته باشد، می‌توان بنا به تاکید کارشناسان این بخش نسبت به تجاری‌سازی برندهای داخل اقدامی جدی‌تر داشت. چه ‌بسا جلب رضایت مشتری، ثبات فروش، شناخت مشتری و تامین نیازهای او، ایجاد وضعیت مطلوب و انسجام برای بازار، افزایش درآمد و تولید ثروت برای حوزه کسب‌وکار، جلوگیری از واردات و قاچاق بی‌رویه پوشاک و کاهش بیکاری و رونق اقتصادی از مهم‌ترین مزیت‌های تجاری‌سازی نشان پوشاک محسوب می‌شود که لازمه‌اش ممانعت از واردات نابجای برندهای خارجی است. در همین راستا «ابراهیم خطابخش»، رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک اصفهان با اشاره به فعالیت 6 نمایندگی برند خارجی در اصفهان می‌گوید: به دلیل افزایش نرخ ارز، طی ‌یکی‌ دو سال اخیر این چند برند نیز منفعت چندانی از فروش اجناس خود به دست نیاورده‌اند، از این‌رو مقرر شده است به‌زودی تعطیل شوند. البته در سال‌‎های گذشته حدود 65 برند خارجی در اصفهان فعال بودند اما به دلیل عدم رعایت قانون و با بازرسی‌ دقیق اتحادیه پوشاک، برخی از آنها تعطیل شدند.

این مسئول اظهار می‌کند: اگرچه کیفیت و تنوع پوشاک داخلی قابل ‌رقابت با پوشاک خارجی است، اما به دلیل علاقه عده‌ای از خریداران به پوشاک خارجی، برندهای ایرانی بدون مشتری می‌مانند. حتی در زمان‌هایی تولیدکننده و فروشنده پوشاک به دلیل جا افتادن فرهنگ استفاده از کالای خارجی بین مردم، برای جذب مشتری و فروش اجناس خود ناچار به استفاده از اتیکت‌های برند خارجی بر پوشاک داخل می‌شوند. این در حالی است که تولیدکنندگان دارای توانایی تولید اجناسی مشابه و حتی باکیفیت‌تر از پوشاک وارداتی هستند. بنابراین با توجه به چنین فرهنگی بهترین راهکار در شرایط فعلی ممانعت از واردات این محصولات و جایگزین شدن جنس داخلی باکیفیت، با پوشاک خارجی است.


برندهای ایرانی در بازار اصفهان

در ادامه این مسئول درباره فعالیت برندهای بنام ایرانی در اصفهان بیان می‌کند: فعلاً حدود 15 برند مشخص ایرانی در حال فعالیت‌اند که البته درگذشته تعداد بیشتری بودند ولی آنها نیز به دلایلی تعطیل شدند. در حال حاضر هم در حال شناسایی تولیدی‌ها و فروشگاه‌های داخلی هستیم تا با نام خود به برند تبدیل شوند و در این بخش پیشرفت بیشتری حاصل کنند.
وی با تاکید بر قیمت تقریباً مناسب پوشاک نسبت به اجناس دیگر تصریح می‌کند: نرخ پوشاک در مقایسه با دیگر اجناس از افزایش زیادی برخوردار نبوده است. واحدهای صنفی و فروشگاه‌ها مجوزی برای افزایش قیمت ندارند، اما باید هزینه‌های زیادی بپردازند، بنابراین در مقایسه با دیگر اقلام، قیمت پوشاک کاملاً ایده‌آل است. حتی برخی از فروشگاه‌ها از سقف مشخص برای افزایش قیمت استفاده نمی‌کنند، زیرا با ارائه نرخ بالا مغازه‌ از رونق خواهد افتاد، به‌این‌ترتیب از دریافت سود بیشتر برای خود صرف‌ نظر می‌کنند تا مشتری جذب شود.  خطابخش در مورد شرایط فعلی بازار پوشاک داخلی خاطرنشان می‌کند: باوجود آن‌که تصور می‌شود واحدهای تولید پوشاک داخل با رکود مواجه هستند و فعالیتی ندارند، ولی هم‌اکنون این واحدها در حال فعالیت‌اند و با حمایت مسئولان رونق و پیشرفت بیشتری پیدا خواهند کرد.


برخورد با عرضه‌کنندگان پوشاک قاچاق

براساس آمار غیررسمی ۲ هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی در حوزه نساجی با ۱۱۷ هزار نفر اشتغال در استان وجود دارد که بخش مهمی از آنها به‌صورت کارگاه‌های زیرزمینی فعالیت می‌کنند.
3هزار و ۱۰۰ واحد صنفی هم منسوجات و پوشاک را در اصفهان توزیع می‌کنند که ۲ هزار ۵۰۰ واحد آن دارای پروانه کسب و ۶۰۰ واحد هم بدون پروانه کسب هستند و هیچ مالیاتی به دولت پرداخت نمی‌کنند. با این اوصاف می‌توان گفت تعدادی از این فروشگاه‌های زیرزمینی و بدون مجوز در حال عرضه پوشاک قاچاقی هستند که مانع رونق‌گیری فروش اجناس داخل شده‌اند، به‌خصوص که بر طبق آمار موجود بالاترین میزان قاچاق کالا در کشور به ارزش 6/2 میلیارد دلار مربوط به پوشاک است و ۹۸ درصد پوشاک‌ خارجی عرضه‌شده در کشور قاچاق است.

دراین‌باره « جواد محمدی فشارکی»، مدیر نظارت و بازرسی اصناف اصفهان از برخورد با عرضه‌کنندگان پوشاک قاچاق در راستای حمایت از تولیدات داخل خبر می‌دهد. پوشاک خارجی کمر تولیدکنندگان ایرانی را شکسته، به‌طوری‌که هرروز یکی از کارگاه‌های تولیدی تعطیل و کارگران آنان بیکار می‌شوند. به گفته این مسئول چنانچه فروشگاه یا واحد صنفی به فروش پوشاک برند خارجی اصرار کند به مراجع قانونی معرفی می‌شود. در این زمینه نیز در فراخوانی به مدیران ۲۰ مجتمع تجاری درباره توزیع پوشاک قاچاق تذکر داده‌ شده است، درصورتی که برندهای خارجی بخواهند در کشور فعالیت کنند، باید در سامانه ثبت شوند و مجوز داشته باشد. وی حمایت از پوشاک ایرانی را هدف اصلی این طرح عنوان می‌کند و می‌افزاید: در برابر هر مغازه عرضه برند خارجی که جمع شود، یک مغازه تولید داخل در کشور بازخواهد شد که به تولید ملی و اشتغال کمک می‌کند. شهروندان نیز برای حمایت از آن فقط پوشاک تولید داخل خریداری کنند.


   اهمیت بازار ایران برای برندهای خارجی

به گفته «ابوالقاسم شیرازی»، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، بعد از ممنوعیت واردات پوشاک، نمایندگی‌های برندهای خارجی برای حضور در ایران سراغ راهکار دیگری رفتند و امروز شاهدیم صاحبان نمایندگی برندهای خارجی که در کشور حضور دارند، با اخذ مجوز از صاحب برند، به تولید پوشاک تحت لیسانس و با رعایت استانداردهای مورد نظر برند اقدام می‌کنند. آنها تمام محصولات مورد نیازشان را در داخل کشور تولید می‌کنند و تحت عنوان همان برند و البته ساخت ایران در نمایندگی‌های خود عرضه می‌کنند.
وی با بیان این‌که بازار ایران برای برندهای خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است، می‌گوید: در حال حاضر حتی برندهای اروپایی و ترک، برای باقی‌ماندن در ایران دست به تولید پوشاک با استانداردهای خود در داخل کشور زده‌اند و برای این منظور، یا با راه‌اندازی کارگاه‌های بزرگ و یا با سفارش به تولیدکنندگان داخلی، پوشاک مورد نیاز مشتریانشان را در داخل کشور تولید می‌کنند. چنین اقدامی باعث شده علاوه بر اشتغال‌زایی، تکنولوژی پوشاک در کشور ارتقاء یابد و حتی تولیدکنندگان داخلی مجبور به ارتقاء کیفیت تولیداتشان شوند. به همین منظور کلاس‌هایی برای ارتقاء کیفیت پوشاک برای تولیدکنندگان داخلی در حال برگزاری است.

مرهمی بر زخم بیکاری

با وجود مزایای فراوانی که صنعت پوشاک به همراه دارد، اما معضلاتی بر سر راه پیشرفت این صنعت وجود دارد که باعث دلسردی فعالان آن شده است. به‌عنوان ‌مثال عرضه پوشاک تولید داخل با برند خارجی در ایران از جمله مشکلاتی است که به دلیل گرایش شدید جوانان به پوشاک خارجی در این سال‌های اخیر به‌شدت رایج شده است. پوشاکی باکیفیت که توسط فعالان داخلی تولید می‌شود اما با برندی خارجی به فروش می‌رسد و البته این ظلمی آشکار به فعالان این صنعت است. دراین‌باره با «حسین سیستانی»، فرماندار شهرستان  اصفهان گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.


بزرگ‌ترین مزیت صنعت پوشاک داخلی چیست؟

با استفاده از ظرفیت‌های صنعت پوشاک می‌توان موجب اشتغال‌زایی در کشور شد تا بخشی از معضل بیکاری رفع ‌شود، به‌ویژه آن‌که اصلی‌ترین معضل کشور اشتغال است و به طور قطع صنعت پوشاک و نساجی می‌تواند مشکل اشتغال کشور را حل کند. اما متاسفانه بسیاری از پوشاک تولید داخل با برند خارجی در ایران عرضه می‌شود که ظلم بزرگی به فعالان این صنعت است.


برای رفع موانع پیشرفت صنعت پوشاک چه باید کرد؟

متاسفانه این صنایع به دلایلی هنوز به‌صورت سنتی عمل می‌کنند و از پیشرفت آنها خبری نیست. باید شرایط رشد و پیشرفت استان مهیا شود، برای رسیدن به این پیشرفت علاوه بر ظرفیت‌های دولت باید از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده شود. از سوی دیگر نیازمند ارتباط صنعت و دانشگاه هم هستیم، ضمن آن‌که اگر تن به پژوهش دهیم، بسیاری از مشکلات صنایع از جمله نساجی قابل‌ حل خواهد بود و گام بلندی در مسیر اشتغال‌زایی برمی‌داریم. گفتنی است که اگر مجتمعی با داشتن ویژگی‌های تولید، توزیع، پژوهش و بازرگانی در بخش نساجی فعال شود، به‌طور قطع کارآیی لازم را برای پیشرفت خواهد داشت.


  با شرایط کنونی می‌توان به قطب پوشاک منطقه تبدیل شد؟

صنعت نساجی و پوشاک ما می‌تواند زبانزد همه شود و می‌توانیم با حمایت فعالان بخش خصوصی و دولت به‌عنوان قطب صنعت پوشاک در منطقه فعال شویم.
نمایش موجودیت‌ها