date_range یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ access_time ۰۱:۵۳:۰۰ ب.ظ

در فرودگاه امام (ره) نصب ایستگاه‌های دائمی کاهش آثار فرونشست

در فرودگاه امام (ره) نصب ایستگاه‌های دائمی کاهش آثار فرونشست
منبع خبر: صدا و سیما

در مرحله دوم مطالعات آثار فرونشست در فرودگاه امام، محل‌هایی برای نصب ایستگاه‌های دائمی برای کاهش فرونشست به کار گرفته شد

در فرودگاه امام (ره) نصب ایستگاه‌های دائمی کاهش آثار فرونشستبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما از وزارت راه و شهرسازی؛ مرحله دوم مطالعات آثار فرونشست در فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی، شروع شده و مقرر شد تا محل‌هایی برای نصب ایستگاه‌های دائمی برای کاهش فرونشست در فرودگاه‌ها به کار گرفته شود که اکنون در روز‌های آغازین کار هستیم.
دبیر کارگروه مخاطرات طبیعی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۶۰ فرودگاه در کشور فعال است که به دلیل رخداد پدیده فرونشست در کشور، انجام مطالعات آثار فرونشست در آن‌ها ضروری است، افزود: فرودگاه‌ها به دلیل نوع کاربری که دارند الزاما در دشت‌ها و مناطق هموار و مسطح احداث می‌شوند. همچنین از آنجاییکه در دشت‌های کشور، موضوع فرونشست زمین به دلیل مصرف بی‌رویه آب‌های زیرزمینی بالاست بنابراین می‌توان انتظار داشت که لاجرم فرودگاه‌های کشور تحت‌تاثیر فرونشست زمین قرار بگیرند.
علی بیت‌اللهی با اعلام این مطلب که فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) جزو نخستین فرودگاه‌هایی است که مطالعات آثار فرونشست زمین در آن عملیاتی و اجرایی می‌شود، از همکاری مناسب شرکت فرودگاه‌ها و شرکت شهرک فرودگاهی امام خمینی برای انجام مطالعات مشترک خبر داد و افزود: با شرکت فرودگاه‌ها و شرکت شهرک فرودگاهی امام خمینی هماهنگی و مذاکرات خوبی داشتیم. قرار شده است تا فرودگاه‌های کشور به ترتیب اولویت مورد مطالعاتی در خصوص آثار فرونشست قرار بگیرند.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: مرحله نخست مطالعات آثار فرونشست بر فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) که شامل مطالعات شناسایی فرونشست در فرودگاه فوق بود انجام شد. نتایج حاکی از آن بودند که اگرچه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در زون فرونشست قرار دارد، اما اعداد و مقادیر آن اندک است و می‌توان تدابیری پیشگیرانه برای گسترش آن داشت. بر اساس اطلاعات به دست آمده فرودگاه فوق سالانه بین چهار تا شش سانتی متر فرونشست دارد.
بیت‌اللهی با یادآوری این مطلب که در قسمت‌های جنوبی شهر تهران، حدود ۲۵ سانتیمتر فرونشست زمین رخ می‌دهد و فرونشست فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در مقایسه با فرونشست‌های دیگر قابل کنترل است، افزود: مرحله دوم مطالعات فرونشست با هدف ارزیابی‌های چشمی، بررسی اثر احتمالی فرونشست در ساختمان‌ها و ... هم شروع شده است. مقرر شده است محل‌هایی برای نصب ایستگاه‌های دائمی برای کاهش فرونشست در فرودگاه‌ها به کار گرفته شود که در همین ایام و در روز‌های آغازین کار هستیم که نتایج به محض، جمع بندی اطلا رسانی می‌شود.
وی همکاری و رویکرد مسئولان فنی فرودگاه، شرکت فرودگاه‌ها و شرکت شهرک‌های بین‌المللی امام‌خمینی را رویکرد مناسبی ارزیابی کرد و توضیح داد: به رغم محدودیت‌هایی که وجود دارد، همکاران این بخش، همکاری مناسبی با ما داشته‌اند، به نظر می‌آید بشود کار‌های مهمی را در سایه همکاری‌های مشترک به سرانجام رساند.
بیت‌اللهی با اعلام اینکه آثار فرونشست برعکس زلزله چندان پیچیده نیست و می‌توان از گسترش آن جلوگیری بعمل آورد، گفت: در خصوص فرونشست زمین کار‌های مهندسی مناسبی می‌توان انجام داد تا خسارت‌ها ناشی از آن به حداقل و حتی به صفر برسد.
وی انجام مطالعات و راهکار‌های عملیاتی را در خصوص کاهش آثار فرونشست اقدامی فراوزارتخانه‌ای خواند و پیشنهاد کرد تا وزارتخانه‌های نفت، نیرو و سایر وزارتخانه‌ها در این خصوص، به مطالعه بپردازند.
تصویرها
در فرودگاه امام (ره) نصب ایستگاه‌های دائمی کاهش آثار فرونشست
نمایش موجودیت‌ها