date_range یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷ access_time ۰۴:۳۴:۰۰ ب.ظ
تعداد 1 خبرگزاری دیگر این خبر را منتشر کرده‌اند.

17 میلیون تن بار سال گذشته از طریق راه‌آهن یزد جابجا شد

17 میلیون تن بار سال گذشته از طریق راه‌آهن یزد جابجا شد

یزد - رئیس مرکز هماهنگی استان‌های راه‌آهن و مدیرکل راه‌آهن یزد گفت: راه‌آهن این استان با داشتن هفت درصد خطوط ریلی ایران حدود 17 میلیون تن بار ( 36 درصد) مجموع بار کشور را در سال 1396 جابجا کرد.

به گزارش ایرنا ، سیدمصطفی داودی روز یکشنبه در نخستین سمپوزیوم( گردهمایی) تخصصی حمل ریلی محصولات فولادی در یزد با قدردانی از تلاش های دولت تدبیر و امید نسبت به توسعه و افزایش سهم حمل بار از طریق شبکه ریلی این مطلب را بیان کرد.
وی افزود: سهم راه آهن از حمل بار باید تا سال 1404 شمسی به 30 درصد برسد ولی با وجود تلاش های صورت گرفته این عدد سال گذشته حدود 9 درصد یعنی حدود 47 میلیون تن بود.
وی افزود: سهم حمل بار ایران سال گذشته 47 میلیون تن بود که این عدد باید به 62 میلیون تن می‌رسید یعنی 75 درصد از برنامه راه آهن پارسال محقق شد در حالی که در استان یزد 92 درصد از برنامه های پیش بینی شده تحقق یافته است.
رئیس مرکز هماهنگی استان های راه آهن با تشریح وضعیت صنعت فولاد یزد و میزان حمل ریلی هم اظهار داشت: صنایع فولادی از حمل و نقل ریلی کشور سهمی معادل 78 درصد دارند و این رقم هم اکنون 31.4 میلیون تن است که در افق 1404 باید به 101 میلیون تن افزایش یابد.
داوودی ادامه داد: هم اکنون تولید سالانه استان در سنگ آهن 28 میلیون تن ، کنسانتره 16 میلیون تن ، گندله 16 میلیون تن و محصولات فولادی چهار میلیون تن که به ترتیب 6.4 ، 10.2 ، 0.6 و 0.025 میلیون تن از این تولیدات با ریل حمل شد در حالیکه ظرفیت حمل ریلی موجود استان 27 میلیون تن است.
وی با بیان اینکه اتصال معادن و واحدهای فولادسازی بزرگ به شبکه ریلی نقش مهمی در تامین مواد اولیه و حمل محصولات تولیدی دارد ، تصریح کرد: اتصال راه آهن ایران به شبکه ریلی ترکیه ، ارمنستان ، عراق و کشورهای آسیای میانه و مرزهای آبی در جنوب و شمال کشور موقعیت ویژه ای را برای صادرکنندگان فراهم کرده است.
این مسئول ، قیمت مناسب تر نسبت به حمل جاده ای ، حمل بار با تناژ بالا ، مدیریت بهتر ، کاهش هزینه های جانبی شرکت ها ، افزایش نقدینگی به دلیل پرداخت هزینه حمل به صورت هر 2 ماه یک بار را از مزایای استفاده از حمل و نقل ریلی عنوان کرد.
رئیس مرکز هماهنگی استان های راه آهن با اشاره به 16 هزار مورد تلفات جانی سال گذشته جاده‌ های کشور خاطرنشان کرد: علاوه بر کاهش تعداد تلفات ، کاهش سوخت تا یک هفتم در یک تن بار با حمل ریلی و ماندگاری بیشتر آسفالت جاده ها به دلیل تردد زیاد خودروهای سنگین را شاهد خواهیم بود.
مدیرکل راه آهن یزد بیان کرد: حمل و نقل ریلی و جاده‌ای مکمل یکدیگر هستند و هر دو باید مورد توجه باشد ولی با وجود سرمایه‌گذاری‌های فراوان در حوزه فولاد ، برنامه منسجمی برای توسعه ریلی به منظور صادارت این محصولات صورت نگرفته است.
داودی پیشنهاد کرد که با وجود شرایط ایده آل برای ساخت خطوط فرعی ، فولادسازان ، اتصال به شبکه ریلی را قبل از بهره برداری از طرحها در دستور کار قرار دهند و این فرصت را برای حمل بارهای خود از دست ندهند.
در گردهمایی یادشده مدیرعامل شرکت تعاونی گروه پیشگامان یزد به عنوان واحد نمونه با بیان اینکه کشورهای همسایه ، ظرفیت و سرمایه خوبی برای ایران محسوب می شود، گفت: اگر بتوانیم ترانزیت کالای همسایگان را به دست آوریم شاید درآمدزایی بیش از نفت نصیب کشور شود.
محمدرضا رضایی‌ نژاد افزود: ایران سال های گذشته نتوانست از این سرمایه به خوبی استفاده کند و تنها آن را به دارایی تبدیل کرد که قابلیت ارزش آفرینی نداشته است.
وی با بیان وضعیت این شرکت اظهار داشت : این مجموعه با سرمایه اقتصادی که همان پول های خرد مردم است و با استفاده از سرمایه اجتماعی اعتبار یزدی ها توانست نخستین بندر خشک کشور را برای سوددهی به سپرده گذاران و تبدیل به قطب منطقه ایجاد کند.
این فعال بخش تعاونی تصریح کرد: با ایجاد بنادر خشک 30 درصد از فعالیت بنادر کنار ساحلی به این مجموعه‌ها منتقل خواهد شد و می تواند ظرفیت حمل و نقل ریلی کشور را رونق بدهد و در واقع این سرمایه نمادین موجب ارزش آفرینی بیش از 10برابری سرمایه گذاری خواهد شد.
رضایی نژاد ادامه داد: تلاش داریم ، زنجیره مدیریت خدمات و تامین کالا از مبدا تا محل مصرف را تکمیل و به عنوان مکمل بخش دولتی عمل کنیم و در مرحله اول توزیع مویرگی میوه را در تهران و سراسر کشور آغاز کنیم و مجوز اپراتوری پست نیز دریافت شود.
وی تاکید کرد: اگر دولت به بخش خصوصی و تعاونی ها که به دنبال منافع خود و سهامدارانش هستند، به اندازه یک سرمایه گذار خارجی اعتماد کند در موفقیت های این بخش شریک خواهد شد و افتخارش نصیب حاکمیت می شود.
گردهمایی یادشده با هدف استفاده بهینه از ظرفیت‌های شبکه ریلی در بخش حمل بار به همت راه‌ آهن یزد و با همکاری بندرخشک پیشگامان یزد با حضور مدیران صنایع فولادی استان در یزد برگزار شد.
استان یزد با سهم 36 درصد حمل و نقل ریلی کشور رتبه نخست را دارد .
حمل بار در راه آهن یزد در سال 94 حدود 11 میلیون تن بود که تا پایان سال 96 به 17 میلیون تن افزایش یافت .
در هر شبانه روز حدود 32 رام قطار مسافربری در محدوده اداره کل راه آهن یزد تردد می کند که از 15 هزار مسافر، سه هزار نفر مقصدشان استان یزد است.
نمایش موجودیت‌ها