date_range چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ access_time ۰۱:۵۵:۰۰ ب.ظ

ترس از عذاب الهی باعث جلوگیری از تعدی و تجاوز انسان می‌شود

ترس از عذاب الهی باعث جلوگیری از تعدی و تجاوز انسان می‌شود
منبع خبر: خبرگزاری قرآن
دسته خبری: فرهنگ و هنر|آیین

گروه اجتماعی: نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی گفت: خداوند در آیات قرآن و در جاهای مختلف این قضیه را هم بیان نموده و می‌خواهد که این معنی را القا نماید که ما باید در خوف و رجا زندگی نماییم، انسان باید از عذاب و عقاب خداوند بترسد و این ترس باعث شود که انسان تعدی و تجاوز نکند.

 به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان غربی، به نقل از صبغه، حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه در سلسه جلسات تفسیر قرآن کریم به تفسیر آیات 97 و 98 سوره مائده پرداخت و گفت: در این دو آیه شریفه پروردگار تبارک و تعالی به این مضمون می فرمایند که خداوند تعالی کعبه و آنچه که متعلق به کعبه است، قربانی ها و ماه های حرام که آن انسان باید اعمال حج را انجام دهد را وسیله قرار داده است تا کار مردم اصلاح شود، اینها را مایه قیام قرار داده است.

وی ادامه داد: این به خاطر آن است که بدانید خداوند متعال همه چیز را که در آسمان ها و زمین است را می داند و خداوند بر هر چیز قادر است و خداوند می فرمایند: این را بدانید که هم عذاب خداوند شدید است و هم بخشنده و مهربان است، اگر به سخنان خداوند گوش ندهید و از قوانین الهی تعدی نمایید، عذاب خداوند شدید است و اگر انسان به سوی خداوند باز گردد رحمت خداوند شامل حال انسان می شود و خداوند از معاصی می گذرد.

وی افزود: معنی دیگر حرام، محترم است و اینکه می گویند فلان کس به انسان مَحرَم است یعنی یکسری از مباحث در مورد او قابل احترام است و اینکه می گویند فلان چیز حرام است یعنی این چیز ممنوع است و اینکه می گویند بیت الله الحرام یعنی بعضی از کارها در آن جا ممنوع و آن محل قابل احترام است.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی در ادامه به تفسیر کلمه قیام پرداخت و گفت: قیام به آن چیزی گفته می شود که انسان به آن تکیه می کند و آن چیز باعث می شود که انسان بتواند بایستد، مثلا خداوند در قرآن می فرمایند که "لَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ اَمْوَالَکُمُ الَّتِی جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیَامًا"اموالتان را به انسان های دیوانه ندهید به این علت که اموال انسان است که انسان را سر پا نگه می دارد.

وی افزود: خداوند کعبه را که بیت الله الحرام است وسیله ی قیام برای مردم قرار داده است، هم امور دنیا و هم آخرت به وسیله این ها سر پا می ایستد که یکی از آن ها ماه های حرام است که در اسلام چهار ماه، از ماه های محترم است که در این ماه ها جنگ کردن جایز نیست و حرام است و یکسری احکام خاص مانند دیه دارد.

امام جمعه ارومیه در ادامه بیان کرد: چهار ماه حرام در اسلام ذیحجه الحرام، ذیقعده الحرام، محرم الحرام و رجب است که در این جا بیشتر منظور ذیحجه است که اعمال حج در آن انجام می گیرد، خداوند ماه های حرام را وسیله ای برای قیام قرار داده است.

وی در ادامه به بیان نظر برخی از مفسران پرداخت و گفت: بعضی از مفسران گفته اند که منظور از "الْهَدْیَ"یعنی قربانی های بدون نشان و منظور از "الْقَلائِدَ"یعنی قربانی های نشان دار و بعضی از مفسران این نظر را دارند که هم قربانی و هم آن نشانی که به گردن قربانی آویزان می کنند را خداوند به عنوان نشانه های قیام قرار داده است.

وی در ادامه توضیح داد:اگر به اعمال حج نگاه کنیم، اعمال عجیب و غریبی است، خداوند تبارک و تعالی در بین اعمال حج واقعاً قدرت نمایی کرده است و نتایج احکام دین و جامعه اسلامی را در آنجا نشان داده است، انسان وقتی به حج می رود باید تمام لباس هایش را در بیاورد و لباس احرام به تن کند و هیچ کس در آنجا با هم تفاوتی ندارد.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: مسئله حج مسئله عجیبی است که انسان نوعاً به آن دقت نمی کند، طوری است که باید تمام تعلقات دنیوی کنار گذاشته شود، وزیر و وکیل و کارگر با هم هیچ تفاوتی ندارد، تمام زینت ها در احرام حرام می شود عطر زندن که ساده ترین زینت است هم حرام می شود، حتی موی انسان که زینت محسوب می شود را نیز باید تراشید.

وی در ادامه یاد آور شد: همه در سفر حج در امنیت هستند، حتی حیوانات و گیاهان که انسان حق ندارد مگسی را بکشد و گیاهی را از زمین بکند، کاملاً در صلح و صفا و صمیمیت هستند، حتی مجرم را نمی توانند او را آنجا دستگیر کنند، نهایتاً نمی گذارد به او آب و غذا برسد تا خود بیرون بیاید.

وی گفت: مسئله ای که خداوند می خواهد در این آیه آن را بیان نماید این است که عده ای تبلیغ می کردند که این ها خرافه است خداوند می فرمایند که اگر شما به اعمال حج نگاه کنید به خود کعبه نگاه کنید و به ماه حرام و قربانی ها نگاه کنید می بینید که در جامعه صلح و صفا است، یکسری قوانینی خداوند وضع کرده است که حق نداری فحاشی کنی و اگر فحاشی کنی باید قربانی ذبح کنی.

دکتر قریشی در ادامه گفت: این به این خاطر است که انسان نگاه کند و ببیند که خداوندی که دنیا و ما فیها را خلق کرده بر اساس مصالح خلق کرده است، انسان از آنجا پی می برد که خداوند هم مسائل آسمان ها را می داند و هم مسائل زمین را و از روحیات انسان کاملاً خبر دارد و خداوند بر همه چیز آگاه است.

وی افزود: خداوند در آیات قرآن و در جاهای مختلف این قضیه را هم بیان نموده و می خواهد که این معنی را القاء نماید که ما باید در خوف و رجاء زندگی نماییم، انسان باید از عذاب و عقاب خداوند بترسد و این ترس باعث شود که انسان تعدی و تجاوز نکند و از طرف دیگر رحمت خداوند در نظرش باشد و از خداوند نا امید نشود.
نمایش موجودیت‌ها

آگهی