date_range دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ access_time ۱۲:۵۸:۳۰ ب.ظ

گلایه‌های دو تشکل صنفی از گرانی قیمت لاستیک اتوبوس و کامیون

دو تن از مدیران تشکل های صنفی در حوزه حمل و نقل جاده ای، با تاکید بر اینکه بحث اعتصاب رانندگان حمل و نقل جاده ای مطرح نیست، مهمترین مشکل فعالان این بخش را گرانی و افزایش هزینه های لوازم یدکی بویژه لاستیک اعلام کردند.

به گزارش فراسو ، مشکلات صنفی رانندگان حوزه حمل و نقل جاده ای در در ماه های اخیر، گلایه ها و اعتراض های آنها را به همراه داشت که با برگزاری نشست نمایندگان این تشکل ها با وزیر راه و شهرسازی، نرخ کرایه در همه مسیرها از اول تیرماه امسال از ۱۶ تا ۲۶ درصد افزایش یافت.

همچنین شورای عالی هماهنگی ترابری کشور در نشست اخیر خود تعیین کرایه حمل ‌و نقل جاده‌ای داخلی بار بر اساس «تن – کیلومتر» را تصویب کرد و به این ترتیب یکی دیگر از خواسته های صنفی کامیونداران اجرایی شد.

** افزایش چند برابری قیمت لاستیک

کمبود و گرانی لاستیک، از جمله مشکلات مهم فعالان حوزه حمل و نقل کشور است که در این رابطه وزیر راه و شهرسازی دیروز اعلام کرد، با وجود آنکه این وزارتخانه از نظر قانونی، بخشی از وظیفه افزایش رفاه و پشتیبانی از کامیونداران را برعهده ندارد، اما با نهادهای مختلف برای رفع مشکلات این افراد در تلاش است.

عباس آخوندی گفت: توزیع لاستیک بین کامیونداران در حوزه کاری دیگر نهادهای دولتی است اما با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، توزیع لاستیک به خوبی در کشور در حال انجام است.

با این حال مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور روز دوشنبه به ایرنا گفت: یک جفت لاستیک اتوبوس که قیمت آن حدود سه میلیون تومان بود، اکنون در بازار به ۱۷ میلیون تومان رسیده است.

«احمدرضا عامری» تاکید کرد که تاکنون هیچ لاستیکی با نرخ مصوب به تعاونی ها تحویل نشده است.

وی افزود: با وجود انجام مکاتبات لازم با سازمان راهداری و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحویل لاستیک اتوبوس، تاکنون این درخواست به نتیجه نرسیده و قیمت لاستیک و قطعات یدکی نیز چند برابر شده است.

وی با بیان اینکه مذاکرات حضوری و مکاتبات اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری برای تحویل لاستیک وارداتی و یا تولید داخل با نرخ مصوب هنوز به نتیجه نرسیده است، گفت: در حوزه جاجایی مسافران، رانندگان اتوبوس با جان انسانها سرو کار دارند و استفاده از هر لاستیکی برای رانندگان عملی نیست.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور ادامه داد: در آشفته بازار لاستیک، برخی از فروشندگان لاستیک هایی را می فروشند که یا تاریخ گذشته است و یا اینکه نحوه نگهداری آنها مناسب نبوده و این می تواند خطرات زیادی را برای جان مسافران به وجود آورد.

عامری یادآورشد: پیش از این، رانندگان در شهرهای خود می توانستند لاستیک و قطعات یدکی گرانقیمت مورد نیازشان را به صورت قسطی خریداری کنند اما اکنون با وجود افزایش زیاد قیمت ها، فروشندگان اول وجه خود را مطالبه می کنند سپس لاستیک و یا قطعات را تحویل می دهند.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور با بیان اینکه با وجود وعده‌های دولت هیچ لاستیکی با نرخ مصوب و دولتی در اختیار ما قرار نگرفته و تلاش هایمان در این زمینه نتیجه ای نداشته است، گفت: به برخی از کارخانه های داخلی تولیدکننده لاستیک اتوبوس مراجعه کرده ایم اما گفتند وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرده این وزارتخانه متولی توزیع این نوع لاستیک است و کارخانه ها حق فروش ندارند.

** کامیونداران منتظر توزیع لاستیک

در همین رابطه عضو کارگروه رسیدگی به مطالبات رانندگان حمل ونقل جاده ای نیز در گفت وگو با ایرنا اظهارداشت: افزایش چند برابری قیمت برخی از لوازم یدکی در بازار، کامیونداران را زمینگیر کرده است.

«غلامرضا خادمی زاده» افزود: با وجود اعلام رسانه ای در توزیع لاستیک و لوازم یدکی، هنوز لاستیک مورد نیاز رانندگان توزیع نشده است.

وی، «کمبود لوازم یدکی در بازار و افزایش قیمت چند برابری آن» را از مهمترین مشکلات فعالان این صنف برشمرد و گفت: نبود نظارت و کنترل واحدهای توزیع لاستیک و قطعات یدکی سبب گرانی بیش از حد آن شده و راننده ای که پیش از این یک جفت لاستیک را ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می خرید، اکنون آن را باید به قیمت ۱۵ تا ۱۷ میلیون تومان بخرد.

خادمی زاده با بیان اینکه «گرانی و افزایش هزینه ها» رانندگان حمل ونقل جاده ای را مستاصل کرده است، نبود نظارت و کنترل بازار را عاملی دانست که سبب شده برخی کسبه صنف روغن و لوازم یدکی و لاستیک، از فروش این کالاها خودداری کنند.

وی گفت: کمبود قطعات یدکی، گرانی لاستیک، مشکلات گمرکی، دلالی شرکت های حمل ونقل در دریافت کمیسیون های اضافی از رانندگان، نبود ضوابط در توزیع عادلانه بار و مشکلات تخلیه و بارگیری بار از مهمترین مشکلات رانندگان حمل ونقل جاده ای که تاکنون حل و فصل نشده است.

عضو کارگروه رسیدگی به مطالبات رانندگان حمل ونقل جاده ای، به اهمیت جابجایی زائران حسینی در ایام اربعین با ناوگان حمل ونقل عمومی اشاره کرد و گفت: از ۲ ماه پیش کتبا و شفاها به سازمان راهداری اعلام کردیم با توجه به کمبود لاستیک های برند در بازار برای ناوگان اتوبوسی، سرویس های آنها در این ایام با مشکلات زیادی مواجه می شود.

خادمی زاده ادامه داد: تاکنون حتی یک حلقه لاستیک مناسب و خاص اتوبوس به رانندگان حمل ونقل مسافری تحویل نشده است؛ سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای باید در این زمینه به وظایف خود عمل کند. هرچند که سازمان راهداری نیز وزارت صنعت را متولی توزیع اعلام کرده است.

خادمی زاده افزود: هرگونه واردات لاستیک و توزیع آن به نمایندگی های فروش در کشور از وظایف وزارت، صنعت معدن و تجارت است، اما صدور حواله آن برای فروش به رانندگان باید توسط سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای انجام شود و مسئول صدور حواله خرید لاستیک در کشور سازمان راهداری است.

** قیمت دو برابری لاستیک باری در بازار

رئیس انجمن صنعت تایر ایران نیز، گفت: اکنون قیمت مصوب لاستیک باری در کشور یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است اما نرخ آن در بازار آزاد بین چهار تا پنج میلیون تومان می رسد.
«محمدرضا گنجی» افزود: با این حال، همه کارخانه های تولیدکننده لاستیک کامیون موظف شده اند محصولات خود را از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت به خریداران عرضه کنند.

نمایش موجودیت‌ها