date_range چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ access_time ۱۰:۵۷:۰۰ ق.ظ

معاون فروش و بازاریابی فولاد بورس کالا عامل گرانی نیست/ در بورس عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت واقعی هستند

معاون فروش و بازاریابی فولاد بورس کالا عامل گرانی نیست/ در بورس عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت واقعی هستند
منبع خبر: با اقتصاد
دسته خبری: اقتصاد|بورس

معاون فروش و بازاریابی فولادمبارکه اصفهان با بیان نکاتی هرگونه حاشیه مبنی بر اینکه بورس کالا عامل گرانی محصولات می‌شود را رد کرد و بیان داشت مکانیزم بورس با توجه به توازن میان عرضه و تقاضا قیمت واقعی را تعیین می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری با اقتصاد، محمود اکبری معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه اصفهان در خصوص طرح برخی انتقادات نسبت به احتمال رشد قیمت یک کالا پس از عرضه در بورس گفت: این انتقاد منطقی به نظر نمی‌رسد، چرا که بورس عامل گرانی نیست و محل تلاقی عرضه و تقاضای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است.

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه اصفهان افزود: در واقع بورس شرایط تعیین قیمت و قیمت معامله را تحمیل نمی‌کند، بلکه شرایط اثرگذار بر قیمت تحت تاثیر عوامل خارج از بورس است.

وی اضافه کرد: عواملی همچون نرخ تورم، نرخ تعادلی بین ارزهای خارجی و ریال، بهره بانکی، میزان نقدینگی موجود در جامعه، نوع نگاه بخش صنعت و واحدهای اقتصادی به آینده صنعت و اقتصاد، پیش‌بینی نرخ تورم و شاخص‌های اقتصادی از جمله نرخ رشد یا کاهش سرمایه‌گذاری و استهلاک سرمایه، هزینه حمل و نقل و نیز هزینه مواد اولیه و انرژی و ... در تعیین قیمت یک کالا اثر دارد و این موارد ارتباطی به بورس کالا ندارد.

اکبری تصریح کرد: باید توجه شود که بورس کالا یک بستر شفاف را برای معامله فراهم کرده است، این که قیمت یک کالایی در جریان معامله افزایش یا کاهش می‌یابد، در بستر بورس این اتفاق رقم خورده اما عامل این اتفاق که بورس نیست.

وی با تاکید بر این که بورس کاشف قیمت در تلاقی عرضه و تقاضاست، نه تعیین‌کننده قیمت، افزود: مجتمع فولاد مبارکه نیز با اعتقاد به شفافیت بورس کالا چه در تالار بورس و چه به صورت ثبت معاملات به‌صورت مچینگ با قیمت کشف شده در بورس و مستقیم از کارخانه، محصول خود را به مشتریانی که مصرف‌کننده واقعی بوده و دارای خطوط تولید هستند، عرضه می‌کند و برای تداوم چرخه و رونق تولید در فولاد مبارکه و صنایع پایین‌دستی و ممانعت از بروز مشکل برای خریداران باید نظام عرضه مستقیم در تالار بورس و سیستم مچینگ مثل 15 سال گذشته تاکنون همچنان ادامه یابد.

اکبری با بیان این که حضور در بورس کالا شفافیت و کشف قیمت منصفانه را در فضای رقابتی در پی دارد، گفت: حضور در این بازار شفاف به دلیل کشف قیمت‌های واقعی، یک مزیت برای دو طرف معامله محسوب می‌شود.

وی افزود: به عبارت بهتر، جامع‌ترین و شفاف‌ترین روش و بستر معاملاتی نه تنها در ایران بلکه در دنیا بورس‌های هستند به طوری که کشورهای توسعه یافته و پیشرفته صنعتی نیز همچنان بر ساختار بورس و توسعه آن تاکید دارند.

 

منبع:تسنیم 

نمایش موجودیت‌ها