date_range دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ access_time ۱۲:۲۰:۲۴ ق.ظ
تعداد 1 خبرگزاری دیگر این خبر را منتشر کرده‌اند.

خودروهای فرسوده سن و سال نمی‌شناسند

خودروهای فرسوده سن و سال نمی‌شناسند
منبع خبر: همشهری آنلاین
دسته خبری: جامعه|محیط زیست

- 3 نهاد سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان استاندارد و وزارت صنعت 3 ماه پس از ابلاغ قانون هوای پاک باید حداکثر عمر خودروهای فرسوده را اعلام می‌کردند

اما این موضوع هنوز اعلام نشده و عملا مقررات و قوانین مربوط به‌خودروهای فرسوده اجرا نمی‌شود.

 حسین مقدم، قائم‌مقام معاینه فنی کلانشهرهای کشور در یک برنامه رادیویی با بیان این مطلب گفت:‌ برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده باید هم مردم و هم مسئولان وارد عمل شوند، در واقع باید کاری کرد مردم به‌خودروی فرسوده به‌عنوان کالای سرمایه‌ای نگاه نکنند و از سوی دیگر مسئولان خودروساز باید کیفیت خودروها را افزایش دهند.

در حقیقت برای حل معضل آلودگی هوا در کلانشهرها باید هم مردم و هم مسئولان به معضل آلودگی هوا توجه کنند تا بتوانند از آن شرایط بحرانی خارج شوند. وی افزود: هرچه روند از رده خارج‌کردن خودروهای فرسوده کندتر باشد، تبعات اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی آن‌که در نتیجه آلودگی هوا ایجاد می‌شود، بیشتر خواهد شد. وی با اشاره به اینکه نگاه به‌خودرو از اساس غلط است، عنوان داشت: در ایران، خودرو را یک کالای سرمایه‌ای می‌دانیم زیرا نتوانستیم آن را به یک کالای مصرفی باکیفیت و ارزان‌قیمت تبدیل کنیم.

قائم‌مقام معاینه فنی کلانشهرهای کشور، ۸۰ درصد آلودگی کلانشهرها را مربوط به منابع متحرک یا خودروها دانست و عنوان داشت: از ۸۰ درصد آلودگی که سهم خودروهاست،۴۰درصد آن سهم خودروهای فرسوده است که عمدتا کاربراتوری هستند. در ماده۸ قانون هوای پاک برای خودروهای فرسوده نباید بیمه شخص ثالث صادر شود و معاینه فنی نیز نباید به آنها داده شود و حتی حق معامله‌کردن این خودروها نیز وجود ندارد.

وی ادامه داد: همچنین در قانون پیش‌بینی شده است، 3‌ماه پس از ابلاغ این قانون باید توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت، حداکثر عمر خودروهای فرسوده اعلام شود اما هنوز سن خودروهایی که باید فرسوده اعلام شوند، مشخص نیست، بنابراین عملا مقررات و قوانین مربوط به‌خودروهای فرسوده اجرا نمی‌شود درحالی‌که با مشخص‌شدن سن خودروهای فرسوده، از تردد آنها جلوگیری خواهد شد.

مقدم در ادامه با بیان اینکه برای حل معضل آلودگی هوا و البته مسئله از رده خارج کردن خودروهای فرسوده باید همه جانبه عمل کرد، عنوان داشت: هم‌اکنون در همه بخش‌ها مانند خودروسازی، کیفیت خودروها، فرهنگ مردم، استفاده از حمل‌ونقل عمومی و... دچار اشکال هستیم. اگر قرار باشد کاری برای آلودگی هوای تهران انجام دهیم، اولویت باید توسعه حمل‌ونقل عمومی باشد. وقتی به این مرحله رسیدیم می‌توانیم قوانینی برای استفاده نکردن از خودروهای بی‌کیفیت وضع کنیم. کاتالیست خودروها باید هر 2 تا 3سال عوض شود.

نمایش موجودیت‌ها

آگهی