date_range دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ access_time ۰۲:۰۵:۰۰ ق.ظ

مدیرعامل راه‌آهن اعلام کرد تضمین امنیت سرمایه‌گذاران در حوزه ریلی

مدیرعامل راه‌آهن اولویت اصلی راه‌آهن واگذاری حداکثری امور به بخش خصوصی برشمرد و گفت: ‌توسعه حمل‌ونقل ریلی رخ نمی‌دهد مگر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و به منظور تسهیل حضور سرمایه‌گذاران در این بخش تضمین کافی برای امنیت سرمایه‌گذاری به آنها خواهیم داد.
سعید محمدزاده در نشست خبری با خبرنگاران بازار سرمایه با اشاره به اینکه از تمام توان راه‌آهن برای جذب سرمایه‌گذاران و حضور آنها استفاده می‌کنیم تا بتوانیم به توسعه حمل‌ونقل ریلی دست یابیم، ابراز داشت: در نظر داریم تا تامین مالی برای تهیه ۶۰۰ لکوموتیو و ۲۸ هزار واگن باری از طریق بازار سرمایه صورت بگیرد.
محمدزاده خاطرنشان کرد: براساس برنامه‌های راه‌آهن،‌ با همت بخش خصوصی، اختصاص ۲۱۰ قطار فوق‌العاده برای ایام اربعین برنامه‌ریزی شده است. به طوری که از تعداد ۵۰۰ قطار به ۷۲۶ قطار در این ایام رسیده‌ایم. البته نیمی از این قطارها در مسیر تهران کرمانشاه در حرکت خواهند بود.
به گفته وی آنچه سبب توسعه پایدار کشور می‌شود، اقتصاد پایدار کشور است. دردناک است اگر بدانیم راه‌آهن باید ۳۰ درصد جابجایی‌ها را انجام دهد اما تنها ۱۲ درصد این کار را انجام می‌دهد. اگر فقط به موضوع صرفه‌جویی سوخت بیندیشیم این موضوع درک می‌شود.
محمدزاده تاکید کرد: ‌توسعه حمل‌ونقل ریلی رخ نمی‌دهد مگر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی. به همین منظور باید تلاش کنیم حضور سرمایه‌گذاران در این بخش تسهیل شود.
مدیرعامل راه‌آهن افزود: براساس برنامه‌‌ریزی‌های انجام شده قرار است ۵۴ درصد این سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی و ۴۶ درصد آن توسط دولت و بخش خصوصی تامین شود.
وی تصریح کرد: در انتقال هر تن بار از جاده به روی ریل ۳۵ سی‌سی سوخت صرفه‌جویی می‌شود و آمارها نشان می‌دهد سال گذشته در مصرف سوخت معادل ۱.۲ میلیارد دلار در حوزه حمل‌ونقل ریلی کشور صرفه‌جویی شده است.
مدیر عامل راه‌آهن با بیان اینکه میزان صرفه‌جویی سوخت در قطارهای حومه‌ای در اطراف کلانشهرهای بزرگ به ازای هر نفر کیلومتر معادل ۸۰ سی‌سی و در مسافت‌های بلند معادل ۲۰ سی‌سی سوخت است گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد هر سال در اطراف تهران ۱۰۰ میلیارد نفر مسافر جابجا می‌شوند و این نشان می‌دهد که ظرفیت بزرگی در حوزه حمل‌ونقل ریلی کشور در زمینه صرفه‌جویی‌های سوخت وجود دارد.

مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر درصد
وی افزود: در برنامه ششم توسعه با حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر درصد برای شرکت‌های ریلی محاسبه می‌شود و این در جذب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در حوزه شبکه ریلی کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
مدیرعامل راه‌آهن گفت: براساس آمار حمل هر یک میلیارد تن کیلومتر بار توسط ریل در سال معادل ۲۰ میلیون دلار برای ما صرفه‌جویی سوخت دارد و اکنون ظرفیت حمل بار در شبکه ریلی کشور به حداقل ۲۰ میلیون تن رسیده است.

اتصال راه‌آهن به مراکز صنعتی و معدنی
وی با بیان اینکه ما نباید اجازه دهیم ظرفیت‌های خالی در حوزه حمل‌ونقل ریلی داشته باشیم، گفت: اتصال شبکه ریلی به مراکز صنعتی، معدنی و تجاری یکی از مهمترین اولویت‌های راه‌آهن است تا ما بتوانیم به حمل ۳۰ درصدی بار در کشور دست پیدا کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اولویت ما در حوزه ریلی کشور استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی است و تامین ناوگان ریلی توسط کارخانجات داخلی یکی دیگر از مهم‌ترین اهداف شرکت راه‌آهن است. وی اظهار داشت: ارزش حسابرسی نشان می‌دهد در سال ۹۶ راه‌آهن معادل ۸۵۰ میلیارد تومان یارانه به شرکت‌های مسافری اختصاص داده است زیرا اکنون هیچگونه عوارض و حق دسترسی از شرکت‌های مسافری دریافت نمی‌شود.

تضمین ۱۰۰ درصدی تسهیلات ارزی و ریالی
همچنین نوراله بیرانوند معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن در این نشست خبری از انتشار صکوک اجاره برای ۱۵ دستگاه لکوموتیو و ۳۰ دستگاه واگن مسافری با همکاری سازمان بورس و پنج شرکت تامین سرمایه خبر داد و گفت: سهم راه‌آهن باید تا سال ۱۴۰۰ از بخش باری به ۳۰ و مسافری به ۲۰ درصد برسد، بر این اساس باید در سال ۱۴۰۰ میزان جابه جایی داخلی بار از طریق حمل ریلی به ۱۸۶ میلیون تن و ۱۳۳ میلیارد تن - کیلومتر و همچنین سهم بار ترانزیتی ریلی به ۸.۶ میلیون تن و ۱۱.۵ میلیارد تن - کیلومتر برسد.
بیرانوند افزود: برای تحقق این اهداف ۱۲ میلیارد دلار درخصوص تامین ناوگان باری و مسافری نیاز داریم که انتظار ما این است ۵۴ درصد این هزینه را بخش خصوصی و ۴۶ درصد آن را شرکت راه‌آهن با مشارکت بخش خصوصی تامین کند. ضمن اینکه برای توسعه زیرساخت‌های ریلی نیز ۲۰ میلیارد یورو نیاز داریم که عمدتا به منظور توسعه قطارهای سریع السیر هزینه می‌شود.
وی در تشریح فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت در راه‌آهن گفت: این فرصت‌ها در قالب ۷ سرفصل شامل تامین ناوگان ریلی، تقویت حمل‌ونقل بار، تامین، تدارک و تعمیرات و همچنین توسعه زیربناها است.
به گفته بیرانوند مدرن‌سازی راه‌آهن، توسعه خدمات مسافری و توسعه فناوری و کسب و کارهای نوین نظیر هوشمندسازی راه‌آهن و استارت‌آپ‌ها از دیگر سرفصل‌های فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت در راه‌آهن است.
معاون راه‌آهن با اشاره به اینکه توسعه خدمات مسافری، توسعه خدمات حمل‌ونقل همگانی با محوریت ریل (TOD) از دیگر اولویت‌های مدنظر راه‌آهن است تصریح کرد: به منظور افزایش مشارکت بخش خصوصی در تامین مالی پروژه‌ها، راه‌آهن سه کار محوری انجام داد که از جمله آن می‌توان به افزایش بازدهی و ایجاد جذابیت اقتصادی برای پروژه‌ها ، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و دنبال کردن مشارکت در تامین مالی اشاره کرد.
بیرانوند درخصوص دیگر گام‌های راه‌آهن برای افزایش مشارکت بخش خصوصی در تامین مالی خاطرنشان کرد: در راستای افزایش بازدهی و ایجاد جذابیت اقتصادی، سه مورد مدنظر راه‌آهن قرار گرفت که شامل ایجاد بستر حقوقی مناسب، تضمین خرید خدمت و تضمین بازپرداخت تسهیلات ریالی و ارزی است. به گفته وی نرخ خدمات ریلی در بخش بار کاملا آزاد است و بخش باری می‌تواند براساس مکانیزم بازار، اعلام قیمت و همچنین تضمین سرمایه‌گذاری داشته باشد.

کاهش حق دسترسی
وی با بیان اینکه در حال حاضر حق دسترسی به شبکه ریلی برای بخش بار از ۵۷ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته است، گفت: راه‌آهن تلاش کرد، در راستای منفعت سرمایه‌گذاران، میزان حق دسترسی به شبکه ریلی را کاهش دهد تا بازدهی طرح‌های ریلی افزایش یابد. معافیت‌های مالیاتی ناشی از قانون برنامه ششم توسعه نیز در راستای افزایش بازدهی و جذابیت اقتصادی دیده شده است.
وی به تبیین روش‌های اصلی تامین مالی در راه‌آهن پرداخت و گفت: این مورد در شش مورد برنامه‌ریزی شده است که شامل سرمایه‌گذاری مستقیم داخلی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، بازار سرمایه، سیستم بانکی، فاینانس خارجی و لیزینگ مالی و عملیاتی است.

نمایش موجودیت‌ها