date_range چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ access_time ۰۱:۱۴:۰۰ ق.ظ

نادر حاجلو مدل‌یابی علی کیفیت زندگی معلمان براساس هوش هیجانی، خشم و احساس خودکارآمدی

نادر حاجلو مدل‌یابی علی کیفیت زندگی معلمان براساس هوش هیجانی، خشم و احساس خودکارآمدی
منبع خبر: خبرگزاری فارس
دسته خبری: جامعه|خانواده

این مطالعه با هدف مدل‌یابی علی کیفیت زندگی معلمان براساس هوش هیجانی، خشم و احساس خودکارآمدی و با روش تحقیق همبستگی انجام شد.

چکیده

این مطالعه با هدف مدل‌یابی علی کیفیت زندگی معلمان براساس هوش هیجانی، خشم و احساس خودکارآمدی و با روش تحقیق همبستگی انجام شد. به همین منظور 270 معلم (164 خانم، 106 آقا) به‌طور تصادفی خوشه‌ای از بین معلمان ابتدایی شهرستان میاندوآب انتخاب شدند و به پرسش‌نامه هوش هیجانی، خشم چند بعدی، خودکارآمدی و کیفیت زندگی پاسخ دادند. یافته‌های حاصل از مدل یابی علی نشان داد که هوش هیجانی بر خشم، خودکارآمدی و کیفیت زندگی، تاثیر گذار است. همچنین هوش هیجانی از طریق  خودکارآمدی و خشم بر کیفیت زندگی تاثیر غیرمستقیم دارد. از طرف دیگر، آثار مستقیم خشم و خودکارآمدی بر کیفیت زندگی معلمان مهم است، در عین حال خودکارآمدی از طریق کاهش خشم بر بهبود کیفیت زندگی معلمان مؤثر واقع می‌شود. از آنجا که کیفیت زندگی یکی از تعیین کننده‌های مهم طول عمر انسان است، لذا شناسایی و کنترل متغیرهای مؤثر در آن، می‌تواند کیفیت زندگی را بهبود بخشیده و در بالا بردن طول عمر افراد مؤثر واقع شود.
 

کلیدواژه ها: هوش هیجانی؛ خشم؛ خودکارآمدی؛ کیفیت زندگی

نویسنده:

نادر حاجلو: دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

فصلنامه روان شناسی مدرسه - دوره 4، شماره 4 (پیاپی 16)، زمستان 1394.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.  نادر حاجلو مدل‌یابی علی کیفیت زندگی معلمان براساس هوش هیجانی، خشم و احساس خودکارآمدی  

تصویرها
نادر حاجلو مدل‌یابی علی کیفیت زندگی معلمان براساس هوش هیجانی، خشم و احساس خودکارآمدی
نمایش موجودیت‌ها