date_range چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ access_time ۱۲:۵۴:۰۰ ق.ظ

سیدروح‌الله میرشفیعی بررسی معاد جسمانی قرآنی حدیثی از دیدگاه مکتب خراسان

سیدروح‌الله میرشفیعی بررسی معاد جسمانی قرآنی حدیثی از دیدگاه مکتب خراسان
منبع خبر: خبرگزاری فارس
دسته خبری: فرهنگ و هنر|آیین

در این پژوهش، تلاش شده است با بررسی آثار مکتوب این سه اندیشمند شیخ مجتبی قزوینی، میرزا جوادآقاتهرانی و میرزا حسنعلی مروارید، به تبیین مبانی، ادله، لوازم و شبهات معاد جسمانی از منظر ایشان پرداخته شود.

چکیده

 مکتب معارفی خراسان مدعی انحصار معارف دینی در معارف وحیانی بوده و مبانی فلسفی و عرفانی را در تبیین معارف دینی جایز نمی‏‏ شمارد و قایل به تفکیک معارف بشری از معارف وحیانی‌ است. لذا معاد جسمانی ارائه شده از سوی این مکتب - که متخذ از آیات و روایات است - بازگشت انسان‏ها‏‏ با همین جسم عنصری مادی، در قیامت است‏‏ و هر گونه تاویلی را در آن جایز ندانسته و به نقد دیدگاه‌های فلسفی و عرفانی در باره معاد می‏‏ پردازند. شیخ مجتبی قزوینی، میرزا جواد آقا تهرانی و میرزا حسنعلی مروارید از جمله معتقدان این مکتب‌اند. در این پژوهش، تلاش شده است با بررسی آثار مکتوب این سه اندیشمند، به تبیین مبانی، ادله، لوازم و شبهات معاد جسمانی از منظر ایشان پرداخته شود.

کلیدواژه ها: معاد جسمانی؛ مکتب خراسان؛ جسم عنصری؛ معارف وحیانی

نویسنده:

سید روح الله میر شفیعی: دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه قرآن و حدیث

مجله حدیث و اندیشه - دوره 10، شماره 20، پاییز و زمستان 1394.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.  سیدروح‌الله میرشفیعی بررسی معاد جسمانی قرآنی حدیثی از دیدگاه مکتب خراسان  

تصویرها
سیدروح‌الله میرشفیعی بررسی معاد جسمانی قرآنی حدیثی از دیدگاه مکتب خراسان
نمایش موجودیت‌ها