date_range چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ access_time ۰۷:۳۶:۰۰ ق.ظ

محسن ایزدی، ایرج قبادیان رابطه ولایت تکوینی و تشریعی ائمه (ع) از منظر عقل و دین

محسن ایزدی، ایرج قبادیان رابطه ولایت تکوینی و تشریعی ائمه (ع) از منظر عقل و دین
منبع خبر: خبرگزاری فارس

ولایت تکوینی و تشریعی، از سرچشمه ربوبی به عالم انسانی افاضه می‌شوند. یکی از نتایج ولایت تکوینی، تصرف آدمی در ماسوی به اذن الهی می‌باشد که از آثار عبودیت و ریاضات شرعیه است.

چکیده

ولایت تکوینی و تشریعیِ، از سرچشمه ربوبی به عالم انسانی افاضه می‎شوند. یکی از نتایج ولایت تکوینی، تصرف آدمی در ماسوی به اذن الهی می‎باشد که از آثار عبودیت و ریاضات شرعیه است. ولایت تشریعی به معنای خاص آن، ویژه خداوند است که با اراده او به پیامبران و پیامبر گرامی اسلام و فرزندان معصوم ایشان اعطا شده است، تا ایشان نیز نسبت به ابلاغ احکام شرعیه و حکومت بر روابط مردم اعمال ولایت نمایند. بر این اساس می‌توان گفت که ولایت تشریعی نیز همانند ولایت تکوینی مبین نوعی تفوق است که منشا آن همان ولایت تکوینی است. در این مقاله به تبیین این دو نوع ولایت و چگونگی ارتباط آن دو خواهیم پرداخت.

کلیدواژه ها: ولایت؛ ولایت تکوینی؛ ولایت تشریعی؛ پیامبر؛ امام؛ شریعت

نویسندگان:
محسن ایزدی: استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه قم.

 ایرج قبادیان: دانش‎آموخته کارشناسی ارشد مبانی نظری اسلام (نویسنده مسئول)

نشریه عقل و دین - دوره 7، شماره 14، پاییز و زمستان 1394.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.  محسن ایزدی، ایرج قبادیان رابطه ولایت تکوینی و تشریعی ائمه (ع) از منظر عقل و دین  

تصویرها
محسن ایزدی، ایرج قبادیان رابطه ولایت تکوینی و تشریعی ائمه (ع) از منظر عقل و دین
نمایش موجودیت‌ها

آگهی