date_range سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ access_time ۰۸:۵۰:۰۰ ق.ظ
تعداد 1 خبرگزاری دیگر این خبر را منتشر کرده‌اند.

آغاز جلسه استیضاح ربیعی و آخوندی/ این خبر تکمیل می‌شود دفاع علی ربیعی از عملکردش

آغاز جلسه استیضاح ربیعی و آخوندی/ این خبر تکمیل می‌شود دفاع علی ربیعی از عملکردش
منبع خبر: فرارو
دسته خبری: سیاست|مجلس

اولین دستور کار جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس بررسی طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین بررسی طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی است.

فرارو- جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور ۲۲۳ نفر از نمایندگان آغاز شد.

اولین دستور کار جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس بررسی طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین بررسی طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی است.

قرار است مجلس در دو نوبت صبح و عصر استیضاح این دو وزیر را مورد برررسی قرار دهد.

همزمان با آغاز جلسه علنی مجلس اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، سیف رییس کل بانک مرکزی و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهور در جلسه حاضر شدند.

 

همه مشکلات فقر باید توسط ربیعی بر طرف شود؟
۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - ۱۱:۱۵

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران به عنوان مخالف استیضاح وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی در صحن مجلس شورای اسلامی گفت:

  • آیا همه مشکلات فقر و موضوعات اجتماعی ما باید توسط ربیعی بر طرف شود؟ جامعه کارگری از ربیعی حمایت کرده‌اند.
  • بنده در دفاع هیچ وزیری تا به حال سخنرانی نکرده‌ام، اما الان وظیفه خودم می‌دانم نکاتی را بگویم.
  • وزارتخانه‌ای که آقای ربیعی بر عهده دارد دارای سه بخش است، که ۸۰/. آن خدماتی و اجتماعی و ۲۰/. آن اقتصادی است. نمایندگان در نامه استیضاح از امور اقتصادی نوشتند، این در حالی است که عموم عزیزان از قسمت‌های اجتماعی راضی هستند.
  • در دوره قبلی از ۱۵۰ میلیارد تومان این وزارتخانه ، ۱۷ هزار میلیارد تومان به بابک زنجانی و دیگران داده شده بود. بنده نمی‌گویم زیر مجموعه های اقتصادی این وزارتخانه کمبود ندارد، اما کدام فساد را در این وزارت‌خانه دیده‌اید؟
  • بحث ما فساد است، چه فسادی صورت گرفته است تا بنده نماینده قانع شوم؟ خوشبختانه در دوره ربیعی بخش اقتصادی این وزارتخانه، به سمت سهامداری حرکت می کند تا ۴۰/. فقط برای این وزارتخانه باشد و بقیه به دست مردم و بخش خصوصی اداره شود.
  • در زمانی که سعید مرتضوی در تامین اجتماعی بود و ما در مجلس هشتم بودیم و یادمان هست که چگونه می‌خواستند پول این سازمان را میان برخی از نمایندگان تقسیم کنند. حالا عده‌ای می گویند ربیعی هم چنین کرده است؛ من از ربیعی ماجرا را پرسیدم، او گفت ما به بعضی از نمایندگان وام بانک رفاه دادیم که با دو ضامن وام بگیرند. این چه اشکالی دارد؟ اصلا قابل مقایسه است با کار سعید مرتضوی است؟
  • گفته شده مستمری در تامین اجتماعی که در سال ۸۴ داشتیم ۳۲/. بوده و الان ۸۰/. شده است. انصاف است؟ حتی یک روز تاخیر در بخش حقوق بگیران نبوده است. در بخشی از استان ها مثل استان مرکزی گفته اند به اندازه ۲۰ سال هزینه درمان پرداخت کردند، این آمار وجود دارد.
  • عزیزانی که معتقد هستند آسیب های اجتماعی تقصیر ربیعی است چرا رئیس شورای آسیب های اجتماعی وزیر کشور است؟ جرات دارید به او بگویید؟ گنه کرد در بلخ آهنگری ... .
  • قرار است همه فقر را ربیعی حل کند؟ کمی انصاف و جوانمردی داشته باشیم.
  • من به آقای رئیس گفتم که بگذارید مخالفان صحبت کنند و ما جواب بدهیم و گفتند خلاف قانون است.
  • آقایانی که می‌گویید خانه کارگر لشگر کشی کرده ، کجا این اتفاق افتاده است؟ آن ها درخواست راهپیمایی دادند و وزارت کشور اجازه نداد. آقای ربیعی بد کاری کرده که کارگران از او حمایت می‌کنند. ایشان خودشان کارگر بوده زبانشان را می‌داند. اگر ربیعی نبود ده‌ها راهپیمایی اعتراضی کارگری پیش می‌آمد.
  • می‌گویند ربیعی لابی‌گر قوی است، ولله قسم! من تا حالا در این رابطه صحبت نکرده و توجیه نشدم. خودم خواستم از ربیعی به عنوان بچه انقلاب دفاع کنم. افتخار کنید ربیعی روزی در وزارت اطلاعات بوده، الان ما به وزیر اطلاعات فعلی هم افتخار می کنیم . این حرفها را کسانی می زنند که در کابینه های قبلی سمت داشته اند.
  • ما نه بحث اصلاح‌طلبی داریم و نه اصولگرایی، بدنه مجلس باید نشان دهد که از وزیر مردم دفاع می کند. البته دفاع ما مشروط است اگر در بحثهای کارگری ورفاهی پا پس بکشد من خودم پای استیضاح او را امضا می کنم.
  • اگر می خواهید بخش های کارگری دچار تنش نشود و شب عیدی به حداقل حق و حقوق خودشان برسند به او رای دهید. این وزیر خیابان انقلاب به پایین را می‌شناسد. ما با این استیضاح مشروط مخالفیم.
ربیعی فرزند خانواده‌ای است که فقر را در آغوش گرفته است
۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - ۱۰:۵۳

جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم میاندواب در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف استیضاح وزیر کار گفت: 

  •   درمجلس چطور اجازه می‌دهند با فردی که شخصیت برجسته‌ای دارد اینگونه سوابق او را مطرح کنیم ما باید خود را جای وزرا بگذاریم.
  • ما هر چند که از خیلی از وزرا گلایه‌مندیم البته که از آقای ربیعی هم گلایه‌هایی هم داریم البته قرار است صلاحیت آنها را مدنظر قرار دهیم.
  • اما یادمان نرود که آقای ربیعی بیشتر از همه وزرا به استان‌ها سر زده است و به نظر من لازم است که او را با بقیه وزرا مقایسه کنیم.
  • آقای ربیعی فرزند جوادیه تهران است،‌فرزند خانواده‌ای که فقر را در آغوش گرفته است.
  • ربیعی وزیری بود که از طرف انقلاب آمد او درواقع اولین کسی است که اشتغال نیروهای بیکار را با بدبختی تمام فراهم کرد.
  • اکنون در حوزه ربیعی 280 شرکت مدیریتی وجود دارد که تعداد 210 شرکت از آن از بابت رد دیون است و ما در این اثنی دیدیم که ربیعی دستور داد تا سال 97 تمام شرکت‌های زیانده حتما واگذار شوند.
  • در رابطه با مساله فقر باید بگویم طبیعی است وزارت تعاون در حوزه فقر، بیمه تامین اجتماعی و اشتغال مسئولیت دارد. این را هم بگویم که شاخص فقر ما در سال 84 به میزان 18 درصد بوده است اما در سال 96 متاسفانه به 30 درصد افزایش یافته است اما با همه این وجود باید ببینیم دلیل آن چه بوده است.

 

موافقان استیضاح با استناد به آمار بگویند چند درصد از برنامه‌ها انحراف داشته‌ام
۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - ۱۰:۱۸

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز(سه شنبه 22 اسفند) در صحن علنی مجلس در دفاع از خود گفت:

  • حضور در صحن مجلس را فرصتی برای تبیین خردمندانه اهم مسائل کشور و فرصتی برای مباحثه‌ای جدی میان عضو دولت و نمایندگان حول چالش های پیش روی کشور می‌دانم.
  • استیضاح و سؤال مجلس آن چیزی است که از نوجوانی برای آن مبارزه کرده‌ام.
  • متاسفم که در همین ابتدا مطابق آنچه در قانون استیضاح آمده بود باید مطرح می‌شد دوستان در همین اندازه برخلاف مشی قانون عمل کردند. از رئیس مجلس انتظار دارم از طرح مسائل خارج از موضوع جلوگیری کند.
  • در 29 مرداد برنامه‌ای به مجلس ارائه دادم و 191 نماینده به آن رای دادند. مشتاق هستم استیضاح کنندگان شفاف و با عدد و رقم نه با کلیات، انحراف من و همکارانم را از برنامه‌ها اعلام کنند.
  • باید مشخص کرد که چند درصد علت نارسایی‌ها به ساختارها و چند درصد به مدیریت مربوط است. اینکه ما کلی‌گویی می‌کنیم، نهایتاً کسی نمی‌تواند تصمیم درستی بگیرم.
  • اگر هم بنده رای نیاورم سرباز کوچکی برای نظام خواهم بود.
  • من نه به عنوان یک وزیر بلکه به عنوان یک کنشگر می‌گویم که امروز مسائل بنیادینی پیش روی داریم. به جز سیاست خارجی و خشکسالی که دو مسئله پیش روی ماست، فقر عدالت، آینده مردم، بیکاری مزمن شده مسائلی هستند که پیش روی ما قرار دارد. با فهم درست و اجماع حول آنها می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم.
  • خشکسالی، فقر و موضوعاتی از این دست را در به وجود آمدن این ناآرامی‌ها دخیل می‌دانم. غالب دستگیرشدگان شغل داشتند و اتفاقات دیگری در این حوادث دخیل است.
  • من در وزارتخانه تحت مدیریتم دارای نظریه بودم و با انگیزه بالا، از صبح تا شب کار کردم و تیم قوی به کار گرفتم.
  •  آقای لطفی در زمان دولت گذشته مدیرعامل هلدینگ سیمان بوده، ایشان سلسله مراتب مدیریتی را طی کرده است. امروز شستا دارای بهترین تیم مدیریتی و افرادی اقتصادی است که توانسته عملکرد خوبی در سازمان تامین اجتماعی داشته باشد.
  • بنده از آقای لاریجانی در مجلس قبل درخواست برگزاری جلسه غیرعلنی برای توضیح درباره وضعیت صندوق‌ها را مطرح کردم و آنجا شرایط را تشریح کرده و اخطارهای لازم را دادم اما اکنون خودم به دلیل صندوق‌ها استیضاح می‌شوم همان کسی که آژیر داد که این شرایط برای صندوق‌ها به وجود می‌آید.
  • 90 درصد شرکت‌های تابعه این وزارتخانه در سامانه کداک قابل دسترسی است، 10 درصد مابقی نیز به سمت شرایط رو به رشد حرکت می‌کند.
  • یکی از برنامه‌های این وزارتخانه تا شهریور 97، خروج بنگاه‌های کم بازده است چون معتقدم باید از بنگاه‌داری بیرون آید. اصلا مجلس باید به بنده پاداش دهد که برنامه‌ریزی برای خارج کردن صندوق‌ها از بنگاه‌داری دارم.
  • کارهای اقتصادی ما به گونه‌ای بوده که شرکت شستا با میانگین فروش 8800 میلیارد تومان امروز به 21 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و سود خالص شستا از 26 هزار میلیارد تومان به 33 هزار و 500 میلیارد تومان سوددهی و ارزش افزایش یافته است.
  • اگر قرار به کار اقتصادی بود،‌ باید بسیاری از کارگران از شرکت‌های تحت مجموعه خود اخراج می‌کردیم اما ما به فکر تثبیت شرایط بودیم. نمونه بارز آن درباره شرکت ذوب‌آهن است که در زمانی که بنده این وزارتخانه را تحویل گرفتم 8000 نفر پرسنل داشت که این افراد امروز به 16 هزار نفر رسیده است. شرکتی که در سال 94 ، 1300 میلیارد تومان زیان‌دهی داشت و امروز به سودآوری بالغ بر 110 میلیارد تومان رسیده است، آیا این اقدام نادرستی بوده است؟
  • اکنون شرکت‌های زیان‌ده بسیاری وجود دارد که نمونه آن فقط در استان تهران به 34 شرکت زیان‌ده می‌رسد. اگر قرار به کار اقتصادی بود بنده باید کارگران را اخراج می‌کردم اما به فکر تثبیت شرایط و ایجاد شغل بودم.

 

ربیعی مجلس را به توپ بست
۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - ۰۹:۵۶

فریدون حسن‌وند نماینده مردم اندیمشک به عنوان موافق استیضاح گفت:

  • ربیعی شش ماه قبل، وعده اشتغال، اصلاح مدیران، برخورد با مفاسد و جمع کردن باشگاه‌های سیاسی در مجموعه این وزارتخانه را داد، اما چه شد؟
  • استیضاح امروز ربیعی به دلیل عدم وفای عهد وی به وعده‌ها و ناتوانی در مدیریت است، آقای ربیعی! آیا شرکت نفتکش متعلق به تو نبود؟ آیا سانحه آن را به گردن گرفتی و اظهار تاسف کردی و یا فقط فرافکنی کردی؟ آقای ربیعی چرا سانحه سقوط هواپیما و سانحه ریلی را به گردن نگرفتی؟
  • آقای ربیعی! بی‌اعتنایی شما به جامعه کارگران ما را وادار به استیضاح شما کرد، آیا در تقاطع‌ها کودکان کار را نمی‌بینی؟ آیا زنان را نمی‌بینی که با جوراب‌فروشی از عفت خود محافظت می‌کنند؟ آقای ربیعی! شما برای آنها چه کردی؟
  • آقای ربیعی! شما در زمان اخذ رای اعتماد گفتید مسئول مستقیم در رفاه اجتماعی هستید، چرا اقدامی نکردید؟ و اگر ناتوان بودید چرا استعفا ندادید؟ آقای ربیعی شما دوستان خود را با 2 میلیارد بسیج کردید تا بر دهان رسانه‌های منتقد مهر بزنند، شما فراخوان دادید تا کارگران جلوی مجلس تجمع کنند، شما بدعتی گذاشتید که منحصر به زمان قاجار بود.
  • آقای ربیعی! چرا برای کارگران و بازنشستگانی که ماه‌ها در کنار مجلس حضور داشتند کاری نکردید؟ شما مجلس را به توپ بستید، آیا می‌شود وزیر ورزش استیضاح شود و ورزشکاران مقابل مجلس بیایند؟ پس وظیفه نمایندگان مجلس چیست؟
  • شما اعلام کردید من مسئول اشتغال در کشور هستم،‌ وقتی مردم به مشکلات حوزه اشتغال اعتراض کردند، شما گفتید من مسئول نیستم، پس مسئول این کار کیست؟
  • شما عضو اتاق فکر ستاد میرحسین موسوی بودید، شما در روز انتخابات با میرحسین موسوی به پشت تریبون رفتید و اعلام پیروزی کردید، ای کاش بر اعتقادات خود ثابت قدم بودید، شما به مجلس اصولگرا آمدید و گفتید من نفوذی نظام در بین آنها بودم، درود بر انسان‌هایی که بر اصول خود ثابت قدم هستند.
  • شما به جمع نمایندگان فراکسیون امید می‌روید و می‌گویید چون نمی‌خواهم از اصولگرایان استفاده کنم به من کمک کنید و در جمع نمایندگان فراکسیون اصولگرا مدعی هستید چون نمی‌خواهم از اصلاح‌طلبان استفاده کنم به من کمک کنید. آقای ربیعی! آیا این صداقت است؟
  • شما خبرنگارانی را به کار گرفتید تا به نمایندگان توهین کنند، شما قومیت‌گرایی را ترویج دادید. آقای ربیعی! این منصب هم از ما و شما می‌گذرد، برای یکبار هم شده به ناتوانی خود اعتراف کرده و استعفا دهید.
  •  ملت بزرگ ایران! شما به خیابان‌ها آمدید و برای مشکلات اشتغال، اقتصاد و فساد اعتراض کردید، امروز ما برحسب وظیفه استیضاح وزیر را در دستور کار قرار دادیم، و هر چه مجلس تصمیم بگیرد ما می‌پذیریم.
ربیعی با گریه وزارتخانه را به سراشیبی پیش می برد
۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - ۰۹:۵۰

ابوالفضل حسن بیگی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت:

  • متاسفانه آقای ربیعی بر اساس فشارها طی چند سال گذشته در مقام وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی باقی مانده است، مجلس با نیت خیرخواهانه بخشی از ثروت کشور را در اختیار این وزارتخانه قرار داده است تا وزیر و عوامل این مجموعه به بازنشستگان، نیروهای محروم و غیره خدمت کنند.
  • وزارتخانه مذکور150 میلیارد دلار سرمایه در اختیار دارد، اگر این رقم در اختیار بانک‌ها قرار گیرد سالانه 30 میلیارد دلار سود ایجاد می‌کند که طی مدت 4 سال تصدی وزارت باید 120 هزار میلیارد تومان سود ایجاد شود.
  • طبق اعداد و ارقام اعلام شده نباید حقوق و مزایای هیچ فرد بازنشسته‌ای عقب بیفتد.
  • پتروشیمی‌ها باید سالانه 30 میلیارد دلار سود داشته باشند و بر این اساس سود حاصله به خزانه واریز شود اما این اتفاق رخ نمی‌دهد.
  • مجموعه شستا نیز زیرمجموعه این وزارتخانه است و با سود حاصل از آن می‌توان یک کشور را اداره کرد؛ در این بین همه دولتمردان، کارگران و غیره اذعان می‌کنند که 10 سال آینده ظلم‌های صورت گرفته مشخص خواهد شد.
  • آقای جهانگیری! باید وزیری قدرتمند با نگاه اقتصادی، صنعتی و مدیریتی برای وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی انتخاب شود نه وزیری که نگاه جنگ روانی داشته و با گریه وزارتخانه را به سراشیبی پیش ببرد؛ خطاب به جناحی که عنوان می‌کند این وزیر سهمیه ما است عنوان می‌کنم ربیعی را بردارید و وزیر قدرتمندی برگزینید که مجلس هم به او رای بدهد.
  • مگر شما اعلام نکردید نگاه جوانگرایانه دارید، چرا به جوانان بها نمی‌دهید.
ربیعی تبدیل به کیسه بوکس دولت شده است
۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - ۰۹:۳۳

حسین مقصودی نماینده مردم سبزه‌وار در مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه 22 اسفند) در صحن علنی مجلس و در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، گفت:

  • در مجلس مصوب کرده بودیم که روستاییان بالای 60 سال که 10 سال حق بیمه دادند بازنشسته شوند اما از تیر امسال، وزارت رفاه یک نفر را بازنشست نکرده است.
  • شما می‌گویید پول جهت پرداخت به بازنشستگان روستایی به ما نمی‌دهند؛ در حالی که شما باید به جای لابی‌ کردن جهت چند صباح بیشتر در قدرت ماندن برای گرفتن حق و حقوق بازنشستگان لابی می‌کردید.
  • اگر یک قالی‌باف یک روز بر سر کار نرود بیمه او قطع می‌شود، اوضاع این وزارتخانه عریض و طویل را بنگرید اگر صدای کارگران و بازنشستگان را می‌شنیدید این اغتشاشات به وجود نمی‌آمد.
  • اگر رئیس جمهور پیام مردم را می‌شنید قطعاً آقای ربیعی را هم مانند آقای فانی مجبور به استعفا می‌کرد.
  • کارگران بسیاری دو سال است که عیدی نگرفته‌اند، بیایید برای اصلاحات واقعی و شنیدن اعتراضات کارگران به رفتن آقای ربیعی از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی رای مثبت دهیم.
  • مجلس دهم عزت خود را از دست داده است؛ اگر می‌خواهید امید در دولت تدبیر و امید به کارگران و بازنشستگان برگردد به این استیضاح رای دهید.
  • آقای ربیعی تبدیل به کیسه بوکس دولت شده است و به نفع ایشان است که با رای نمایندگان در سمت دیگری مشغول شود.
اگر جوانان صفر مرزی را جذب نکنیم داعش و کومله آنان را جذب می‌کنند
۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - ۰۹:۲۷

شهاب نادری نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی و موافق استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح امروز در صحن علنی مجلس گفت:

  • شما برای اینکه نمره خودتان در مقابل سونامی فقر بالا کنید، سونامی فقر را پایین کشیدید. معاون شما در مصاحبه با روزنامه اعتماد خط فقر را در سال 96، 700 هزار تومان اعلام کرد تا با این نرخ حضرت عالی قهرمان شوید. این درحالی است که مطابق با نظر کارشناسان نرخ فقر 2.5 میلیون تومان است. به برکت مدیریت شما در این مدت 6 ساله در حوزه رفاه 80 درصد جامعه ما زیر خط فقر هستند.
  • شما که مسئول اشتغال کشور نیستید. خودت این را گفته‌ای، ولی 40 درصد بنگاه‌های اقتصادی کشور در دست شما است. شما باید اعضای هیئت مدیره شرکت تابعه خود را اعلام می‌کردید تا بدانند سرمایه اشتغال جوانان در دست چه کسانی است. ماحصل دوران مدیریت حضرت عالی این بوده است که ارزش دارایی سرمایه کارگران به دو درصد تنزل پیدا کرده است. این درحالی بود که اگر شما و وزارتخانه طویل شما نبود و سرمایه کارگران را در بانک می‌گذاشتیم، 20 درصد حداقل ارزش افزوده برای کارگران داشت.
  •  شما در نقطه صفر مرزی که چندین بار هم خودم پیش شما آمدم و این را گفتم که اگر ما جوانان آنجا را جذب نکنیم، داعش و کومله آنها را جذب می‌کنند، چه اقدامی انجام دادید؟ حضرت عالی با یک رایزنی کاری کردید که ما کوتاه آمدیم و می‌گفتید که انجام می‌دهم، اما متاسفانه امروز اگر جوانی در نقطه صفر مرزی بیکار باشد مشکلات امنیتی برای کشور به وجود می‌آورد و اگر جوانی بیکار در تهران باشد آسیب اجتماعی به وجود می‌آورد.
مرد باشید و و بگوید کدام نمایندگان از شما باج خواستند
۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - ۰۹:۱۴

محمدقسیم عثمانی، موافق استیضاح به تندی از ربیعی انتقاد کرد و گفت:

  • طبیعی است که وزیری که عملکرد مثبت برای دفاع نداشته باشد از هر ابزاری برای مبارزه با استیضاح استفاده می‌کند و آقای ربیعی یکی از نمونه‌های بارز این مبارزه است.
  • اگر آقای ربیعی همانقدر که به مقابله با استیضاح می‌پرداخت به وظایف خود در وزارتخانه عمل می‌کرد امروز وضع کارگران و بازنشستگان به گونه دیگری بود.
  • قدرت شایعه پراکنی و ایجاد شک و دو دلی از سوی هواداران آقای ربیعی در دل استیضاح کنندگان قابل تقدیر است! همدستان شما (ربیعی) استیضاح کنندگان را متهم کردند که چون شما به آنها باج نداده‌اید استیضاح را کلید زده‌اند؛ مرد باشید و پشت همین تریبون بگویید که کدام نماینده از شما باج خواسته  است صریحا اعلام کنید تا در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان عذر این نماینده را بخواهیم و در غیر این صورت مجلس به واسطه اتهام بر نمایندگان عذر شما را خواهد خواست.
  • ربیعی وزارت تعاون را به وزارت «حصر تعاون» تبدیل کرده است. مدیریت شما موجب شده است که سهم تعاونی‌ها از اقتصاد کشور هر روز کاهش یابد و امروز بیش از 28 درصد تعاونی‌ها به حالت تعطیل درآمده است و استمرار مدیریت شما تعاون را از عرصه اقتصاد حذف می‌کند.
  •  ربیعی وزیر کار نیست بلکه وزیر کارفرما است. به جایی رسیدی که به وضع کارگران به  تشکل‌ها رسیدگی می‌کنید تا در چنین روزی به کمک شما برسند.
  • امروز کارگران با مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد حداقل حقوق را می‌گیرند و اگر هم اعتراض کنند اخراج می‌شوند و از حق بیمه هم برخوردار نیستند.
  • شما می‌گویید اگر کسی اعتراض کند رسیدگی می‌کنید اما شما او را از چاله به چاه می‌اندازید و شما مسئول همه این چاله‌ها و چاه‌ها پیش پای کارگران هستید.
  • مقابل وزارتخانه شما دفتر پیشخوان دولت است که خانم‌هایی با مدارک کارشناسی و ارشد در آن روزی 15 ساعت با 500 هزار تومان حقوق کار می‌کنند؛ اگر توان بیرون آمدن از اتاق‌ تان را ندارید حداقل پرده اتاق را کنار بزنید تا وضع آنان را ببینید.
  • شما صندوق تامین اجتماعی را به وجه‌المصالحه باندی و جناحی تبدیل کردید؛ الحق شما استادید ! استاد گماردن افراد متخصص در تخصص‌های غیرمرتبط.
  • شما متخصص ارتوپدی را مدیرعامل تامین اجتماعی کردید بعد می‌گوید صندوق تامین اجماعی در حال ورشکستگی است، شما متخصص جامعه شناسی را به عنوان رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای منصوب کردید و به ما می‌گویید چون یک کرد و اهل سنت را منصوب کرده‌ام، از استیضاح صرف‌نظر کنید در حالی که با این انتصاب غیرتخصصی موجب شدید راه برای انتصاب سایر کردها مسدود شود.
  • شما و مدیران‌ تان جمعا توان دویدن 100 متر را هم ندارید.

 

مخالفت فراکسیون امید با استیضاح وزرا
۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - ۰۹:۰۷

جلسه استیضاح وزیرکار آغاز شده و از مجلس خبر رسیده که فراکسیون امید در جلسه صبح امروزش سرانجام به این نتیجه رسید که با استیضاح هرسه وزیر کار، راه و کشاورزی مخالفت کند.

همچنین گفته می شود فراکسیون مستقل‌ها نزدیک به علی لاریجانی درباره استیضاح ربیعی و آخوندی تصمیم مشترک فراکسیونی ندارند. با توجه به اینکه نفوذ این فراکسیون در مجلس بالاست، احتمال استیضاح وزرا هم با این تصمیم بالا می رود.

حضور جهانگیری در جلسه استیضاح
۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - ۰۸:۵۸

اسحاق جهانگیری ، معاون اول رئیس جمهور برای استیضاح وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی در قوه مقننه حضور پیدا کرد. همچنین ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی، حسینعلی امیری معاون پارلمانی ریاست جمهوری، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سیدتقی نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی برای همراهی وزیر تعاون در صحن علنی حاضر شدند.

 

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران به عنوان مخالف استیضاح وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی در صحن مجلس شورای اسلامی گفت:

  • آیا همه مشکلات فقر و موضوعات اجتماعی ما باید توسط ربیعی بر طرف شود؟ جامعه کارگری از ربیعی حمایت کرده‌اند.
  • بنده در دفاع هیچ وزیری تا به حال سخنرانی نکرده‌ام، اما الان وظیفه خودم می‌دانم نکاتی را بگویم.
  • وزارتخانه‌ای که آقای ربیعی بر عهده دارد دارای سه بخش است، که ۸۰/. آن خدماتی و اجتماعی و ۲۰/. آن اقتصادی است. نمایندگان در نامه استیضاح از امور اقتصادی نوشتند، این در حالی است که عموم عزیزان از قسمت‌های اجتماعی راضی هستند.
  • در دوره قبلی از ۱۵۰ میلیارد تومان این وزارتخانه ، ۱۷ هزار میلیارد تومان به بابک زنجانی و دیگران داده شده بود. بنده نمی‌گویم زیر مجموعه های اقتصادی این وزارتخانه کمبود ندارد، اما کدام فساد را در این وزارت‌خانه دیده‌اید؟
  • بحث ما فساد است، چه فسادی صورت گرفته است تا بنده نماینده قانع شوم؟ خوشبختانه در دوره ربیعی بخش اقتصادی این وزارتخانه، به سمت سهامداری حرکت می کند تا ۴۰/. فقط برای این وزارتخانه باشد و بقیه به دست مردم و بخش خصوصی اداره شود.
  • در زمانی که سعید مرتضوی در تامین اجتماعی بود و ما در مجلس هشتم بودیم و یادمان هست که چگونه می‌خواستند پول این سازمان را میان برخی از نمایندگان تقسیم کنند. حالا عده‌ای می گویند ربیعی هم چنین کرده است؛ من از ربیعی ماجرا را پرسیدم، او گفت ما به بعضی از نمایندگان وام بانک رفاه دادیم که با دو ضامن وام بگیرند. این چه اشکالی دارد؟ اصلا قابل مقایسه است با کار سعید مرتضوی است؟
  • گفته شده مستمری در تامین اجتماعی که در سال ۸۴ داشتیم ۳۲/. بوده و الان ۸۰/. شده است. انصاف است؟ حتی یک روز تاخیر در بخش حقوق بگیران نبوده است. در بخشی از استان ها مثل استان مرکزی گفته اند به اندازه ۲۰ سال هزینه درمان پرداخت کردند، این آمار وجود دارد.
  • عزیزانی که معتقد هستند آسیب های اجتماعی تقصیر ربیعی است چرا رئیس شورای آسیب های اجتماعی وزیر کشور است؟ جرات دارید به او بگویید؟ گنه کرد در بلخ آهنگری ... .
  • قرار است همه فقر را ربیعی حل کند؟ کمی انصاف و جوانمردی داشته باشیم.
  • من به آقای رئیس گفتم که بگذارید مخالفان صحبت کنند و ما جواب بدهیم و گفتند خلاف قانون است.
  • آقایانی که می‌گویید خانه کارگر لشگر کشی کرده ، کجا این اتفاق افتاده است؟ آن ها درخواست راهپیمایی دادند و وزارت کشور اجازه نداد. آقای ربیعی بد کاری کرده که کارگران از او حمایت می‌کنند. ایشان خودشان کارگر بوده زبانشان را می‌داند. اگر ربیعی نبود ده‌ها راهپیمایی اعتراضی کارگری پیش می‌آمد.
  • می‌گویند ربیعی لابی‌گر قوی است، ولله قسم! من تا حالا در این رابطه صحبت نکرده و توجیه نشدم. خودم خواستم از ربیعی به عنوان بچه انقلاب دفاع کنم. افتخار کنید ربیعی روزی در وزارت اطلاعات بوده، الان ما به وزیر اطلاعات فعلی هم افتخار می کنیم . این حرفها را کسانی می زنند که در کابینه های قبلی سمت داشته اند.
  • ما نه بحث اصلاح‌طلبی داریم و نه اصولگرایی، بدنه مجلس باید نشان دهد که از وزیر مردم دفاع می کند. البته دفاع ما مشروط است اگر در بحثهای کارگری ورفاهی پا پس بکشد من خودم پای استیضاح او را امضا می کنم.
  • اگر می خواهید بخش های کارگری دچار تنش نشود و شب عیدی به حداقل حق و حقوق خودشان برسند به او رای دهید. این وزیر خیابان انقلاب به پایین را می‌شناسد. ما با این استیضاح مشروط مخالفیم.

جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم میاندواب در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف استیضاح وزیر کار گفت: 

  •   درمجلس چطور اجازه می‌دهند با فردی که شخصیت برجسته‌ای دارد اینگونه سوابق او را مطرح کنیم ما باید خود را جای وزرا بگذاریم.
  • ما هر چند که از خیلی از وزرا گلایه‌مندیم البته که از آقای ربیعی هم گلایه‌هایی هم داریم البته قرار است صلاحیت آنها را مدنظر قرار دهیم.
  • اما یادمان نرود که آقای ربیعی بیشتر از همه وزرا به استان‌ها سر زده است و به نظر من لازم است که او را با بقیه وزرا مقایسه کنیم.
  • آقای ربیعی فرزند جوادیه تهران است،‌فرزند خانواده‌ای که فقر را در آغوش گرفته است.
  • ربیعی وزیری بود که از طرف انقلاب آمد او درواقع اولین کسی است که اشتغال نیروهای بیکار را با بدبختی تمام فراهم کرد.
  • اکنون در حوزه ربیعی 280 شرکت مدیریتی وجود دارد که تعداد 210 شرکت از آن از بابت رد دیون است و ما در این اثنی دیدیم که ربیعی دستور داد تا سال 97 تمام شرکت‌های زیانده حتما واگذار شوند.
  • در رابطه با مساله فقر باید بگویم طبیعی است وزارت تعاون در حوزه فقر، بیمه تامین اجتماعی و اشتغال مسئولیت دارد. این را هم بگویم که شاخص فقر ما در سال 84 به میزان 18 درصد بوده است اما در سال 96 متاسفانه به 30 درصد افزایش یافته است اما با همه این وجود باید ببینیم دلیل آن چه بوده است.

 

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز(سه شنبه 22 اسفند) در صحن علنی مجلس در دفاع از خود گفت:

  • حضور در صحن مجلس را فرصتی برای تبیین خردمندانه اهم مسائل کشور و فرصتی برای مباحثه‌ای جدی میان عضو دولت و نمایندگان حول چالش های پیش روی کشور می‌دانم.
  • استیضاح و سؤال مجلس آن چیزی است که از نوجوانی برای آن مبارزه کرده‌ام.
  • متاسفم که در همین ابتدا مطابق آنچه در قانون استیضاح آمده بود باید مطرح می‌شد دوستان در همین اندازه برخلاف مشی قانون عمل کردند. از رئیس مجلس انتظار دارم از طرح مسائل خارج از موضوع جلوگیری کند.
  • در 29 مرداد برنامه‌ای به مجلس ارائه دادم و 191 نماینده به آن رای دادند. مشتاق هستم استیضاح کنندگان شفاف و با عدد و رقم نه با کلیات، انحراف من و همکارانم را از برنامه‌ها اعلام کنند.
  • باید مشخص کرد که چند درصد علت نارسایی‌ها به ساختارها و چند درصد به مدیریت مربوط است. اینکه ما کلی‌گویی می‌کنیم، نهایتاً کسی نمی‌تواند تصمیم درستی بگیرم.
  • اگر هم بنده رای نیاورم سرباز کوچکی برای نظام خواهم بود.
  • من نه به عنوان یک وزیر بلکه به عنوان یک کنشگر می‌گویم که امروز مسائل بنیادینی پیش روی داریم. به جز سیاست خارجی و خشکسالی که دو مسئله پیش روی ماست، فقر عدالت، آینده مردم، بیکاری مزمن شده مسائلی هستند که پیش روی ما قرار دارد. با فهم درست و اجماع حول آنها می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم.
  • خشکسالی، فقر و موضوعاتی از این دست را در به وجود آمدن این ناآرامی‌ها دخیل می‌دانم. غالب دستگیرشدگان شغل داشتند و اتفاقات دیگری در این حوادث دخیل است.
  • من در وزارتخانه تحت مدیریتم دارای نظریه بودم و با انگیزه بالا، از صبح تا شب کار کردم و تیم قوی به کار گرفتم.
  •  آقای لطفی در زمان دولت گذشته مدیرعامل هلدینگ سیمان بوده، ایشان سلسله مراتب مدیریتی را طی کرده است. امروز شستا دارای بهترین تیم مدیریتی و افرادی اقتصادی است که توانسته عملکرد خوبی در سازمان تامین اجتماعی داشته باشد.
  • بنده از آقای لاریجانی در مجلس قبل درخواست برگزاری جلسه غیرعلنی برای توضیح درباره وضعیت صندوق‌ها را مطرح کردم و آنجا شرایط را تشریح کرده و اخطارهای لازم را دادم اما اکنون خودم به دلیل صندوق‌ها استیضاح می‌شوم همان کسی که آژیر داد که این شرایط برای صندوق‌ها به وجود می‌آید.
  • 90 درصد شرکت‌های تابعه این وزارتخانه در سامانه کداک قابل دسترسی است، 10 درصد مابقی نیز به سمت شرایط رو به رشد حرکت می‌کند.
  • یکی از برنامه‌های این وزارتخانه تا شهریور 97، خروج بنگاه‌های کم بازده است چون معتقدم باید از بنگاه‌داری بیرون آید. اصلا مجلس باید به بنده پاداش دهد که برنامه‌ریزی برای خارج کردن صندوق‌ها از بنگاه‌داری دارم.
  • کارهای اقتصادی ما به گونه‌ای بوده که شرکت شستا با میانگین فروش 8800 میلیارد تومان امروز به 21 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و سود خالص شستا از 26 هزار میلیارد تومان به 33 هزار و 500 میلیارد تومان سوددهی و ارزش افزایش یافته است.
  • اگر قرار به کار اقتصادی بود،‌ باید بسیاری از کارگران از شرکت‌های تحت مجموعه خود اخراج می‌کردیم اما ما به فکر تثبیت شرایط بودیم. نمونه بارز آن درباره شرکت ذوب‌آهن است که در زمانی که بنده این وزارتخانه را تحویل گرفتم 8000 نفر پرسنل داشت که این افراد امروز به 16 هزار نفر رسیده است. شرکتی که در سال 94 ، 1300 میلیارد تومان زیان‌دهی داشت و امروز به سودآوری بالغ بر 110 میلیارد تومان رسیده است، آیا این اقدام نادرستی بوده است؟
  • اکنون شرکت‌های زیان‌ده بسیاری وجود دارد که نمونه آن فقط در استان تهران به 34 شرکت زیان‌ده می‌رسد. اگر قرار به کار اقتصادی بود بنده باید کارگران را اخراج می‌کردم اما به فکر تثبیت شرایط و ایجاد شغل بودم.

 

فریدون حسن‌وند نماینده مردم اندیمشک به عنوان موافق استیضاح گفت:

  • ربیعی شش ماه قبل، وعده اشتغال، اصلاح مدیران، برخورد با مفاسد و جمع کردن باشگاه‌های سیاسی در مجموعه این وزارتخانه را داد، اما چه شد؟
  • استیضاح امروز ربیعی به دلیل عدم وفای عهد وی به وعده‌ها و ناتوانی در مدیریت است، آقای ربیعی! آیا شرکت نفتکش متعلق به تو نبود؟ آیا سانحه آن را به گردن گرفتی و اظهار تاسف کردی و یا فقط فرافکنی کردی؟ آقای ربیعی چرا سانحه سقوط هواپیما و سانحه ریلی را به گردن نگرفتی؟
  • آقای ربیعی! بی‌اعتنایی شما به جامعه کارگران ما را وادار به استیضاح شما کرد، آیا در تقاطع‌ها کودکان کار را نمی‌بینی؟ آیا زنان را نمی‌بینی که با جوراب‌فروشی از عفت خود محافظت می‌کنند؟ آقای ربیعی! شما برای آنها چه کردی؟
  • آقای ربیعی! شما در زمان اخذ رای اعتماد گفتید مسئول مستقیم در رفاه اجتماعی هستید، چرا اقدامی نکردید؟ و اگر ناتوان بودید چرا استعفا ندادید؟ آقای ربیعی شما دوستان خود را با 2 میلیارد بسیج کردید تا بر دهان رسانه‌های منتقد مهر بزنند، شما فراخوان دادید تا کارگران جلوی مجلس تجمع کنند، شما بدعتی گذاشتید که منحصر به زمان قاجار بود.
  • آقای ربیعی! چرا برای کارگران و بازنشستگانی که ماه‌ها در کنار مجلس حضور داشتند کاری نکردید؟ شما مجلس را به توپ بستید، آیا می‌شود وزیر ورزش استیضاح شود و ورزشکاران مقابل مجلس بیایند؟ پس وظیفه نمایندگان مجلس چیست؟
  • شما اعلام کردید من مسئول اشتغال در کشور هستم،‌ وقتی مردم به مشکلات حوزه اشتغال اعتراض کردند، شما گفتید من مسئول نیستم، پس مسئول این کار کیست؟
  • شما عضو اتاق فکر ستاد میرحسین موسوی بودید، شما در روز انتخابات با میرحسین موسوی به پشت تریبون رفتید و اعلام پیروزی کردید، ای کاش بر اعتقادات خود ثابت قدم بودید، شما به مجلس اصولگرا آمدید و گفتید من نفوذی نظام در بین آنها بودم، درود بر انسان‌هایی که بر اصول خود ثابت قدم هستند.
  • شما به جمع نمایندگان فراکسیون امید می‌روید و می‌گویید چون نمی‌خواهم از اصولگرایان استفاده کنم به من کمک کنید و در جمع نمایندگان فراکسیون اصولگرا مدعی هستید چون نمی‌خواهم از اصلاح‌طلبان استفاده کنم به من کمک کنید. آقای ربیعی! آیا این صداقت است؟
  • شما خبرنگارانی را به کار گرفتید تا به نمایندگان توهین کنند، شما قومیت‌گرایی را ترویج دادید. آقای ربیعی! این منصب هم از ما و شما می‌گذرد، برای یکبار هم شده به ناتوانی خود اعتراف کرده و استعفا دهید.
  •  ملت بزرگ ایران! شما به خیابان‌ها آمدید و برای مشکلات اشتغال، اقتصاد و فساد اعتراض کردید، امروز ما برحسب وظیفه استیضاح وزیر را در دستور کار قرار دادیم، و هر چه مجلس تصمیم بگیرد ما می‌پذیریم.

ابوالفضل حسن بیگی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت:

  • متاسفانه آقای ربیعی بر اساس فشارها طی چند سال گذشته در مقام وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی باقی مانده است، مجلس با نیت خیرخواهانه بخشی از ثروت کشور را در اختیار این وزارتخانه قرار داده است تا وزیر و عوامل این مجموعه به بازنشستگان، نیروهای محروم و غیره خدمت کنند.
  • وزارتخانه مذکور150 میلیارد دلار سرمایه در اختیار دارد، اگر این رقم در اختیار بانک‌ها قرار گیرد سالانه 30 میلیارد دلار سود ایجاد می‌کند که طی مدت 4 سال تصدی وزارت باید 120 هزار میلیارد تومان سود ایجاد شود.
  • طبق اعداد و ارقام اعلام شده نباید حقوق و مزایای هیچ فرد بازنشسته‌ای عقب بیفتد.
  • پتروشیمی‌ها باید سالانه 30 میلیارد دلار سود داشته باشند و بر این اساس سود حاصله به خزانه واریز شود اما این اتفاق رخ نمی‌دهد.
  • مجموعه شستا نیز زیرمجموعه این وزارتخانه است و با سود حاصل از آن می‌توان یک کشور را اداره کرد؛ در این بین همه دولتمردان، کارگران و غیره اذعان می‌کنند که 10 سال آینده ظلم‌های صورت گرفته مشخص خواهد شد.
  • آقای جهانگیری! باید وزیری قدرتمند با نگاه اقتصادی، صنعتی و مدیریتی برای وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی انتخاب شود نه وزیری که نگاه جنگ روانی داشته و با گریه وزارتخانه را به سراشیبی پیش ببرد؛ خطاب به جناحی که عنوان می‌کند این وزیر سهمیه ما است عنوان می‌کنم ربیعی را بردارید و وزیر قدرتمندی برگزینید که مجلس هم به او رای بدهد.
  • مگر شما اعلام نکردید نگاه جوانگرایانه دارید، چرا به جوانان بها نمی‌دهید.

حسین مقصودی نماینده مردم سبزه‌وار در مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه 22 اسفند) در صحن علنی مجلس و در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، گفت:

  • در مجلس مصوب کرده بودیم که روستاییان بالای 60 سال که 10 سال حق بیمه دادند بازنشسته شوند اما از تیر امسال، وزارت رفاه یک نفر را بازنشست نکرده است.
  • شما می‌گویید پول جهت پرداخت به بازنشستگان روستایی به ما نمی‌دهند؛ در حالی که شما باید به جای لابی‌ کردن جهت چند صباح بیشتر در قدرت ماندن برای گرفتن حق و حقوق بازنشستگان لابی می‌کردید.
  • اگر یک قالی‌باف یک روز بر سر کار نرود بیمه او قطع می‌شود، اوضاع این وزارتخانه عریض و طویل را بنگرید اگر صدای کارگران و بازنشستگان را می‌شنیدید این اغتشاشات به وجود نمی‌آمد.
  • اگر رئیس جمهور پیام مردم را می‌شنید قطعاً آقای ربیعی را هم مانند آقای فانی مجبور به استعفا می‌کرد.
  • کارگران بسیاری دو سال است که عیدی نگرفته‌اند، بیایید برای اصلاحات واقعی و شنیدن اعتراضات کارگران به رفتن آقای ربیعی از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی رای مثبت دهیم.
  • مجلس دهم عزت خود را از دست داده است؛ اگر می‌خواهید امید در دولت تدبیر و امید به کارگران و بازنشستگان برگردد به این استیضاح رای دهید.
  • آقای ربیعی تبدیل به کیسه بوکس دولت شده است و به نفع ایشان است که با رای نمایندگان در سمت دیگری مشغول شود.

شهاب نادری نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی و موافق استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح امروز در صحن علنی مجلس گفت:

  • شما برای اینکه نمره خودتان در مقابل سونامی فقر بالا کنید، سونامی فقر را پایین کشیدید. معاون شما در مصاحبه با روزنامه اعتماد خط فقر را در سال 96، 700 هزار تومان اعلام کرد تا با این نرخ حضرت عالی قهرمان شوید. این درحالی است که مطابق با نظر کارشناسان نرخ فقر 2.5 میلیون تومان است. به برکت مدیریت شما در این مدت 6 ساله در حوزه رفاه 80 درصد جامعه ما زیر خط فقر هستند.
  • شما که مسئول اشتغال کشور نیستید. خودت این را گفته‌ای، ولی 40 درصد بنگاه‌های اقتصادی کشور در دست شما است. شما باید اعضای هیئت مدیره شرکت تابعه خود را اعلام می‌کردید تا بدانند سرمایه اشتغال جوانان در دست چه کسانی است. ماحصل دوران مدیریت حضرت عالی این بوده است که ارزش دارایی سرمایه کارگران به دو درصد تنزل پیدا کرده است. این درحالی بود که اگر شما و وزارتخانه طویل شما نبود و سرمایه کارگران را در بانک می‌گذاشتیم، 20 درصد حداقل ارزش افزوده برای کارگران داشت.
  •  شما در نقطه صفر مرزی که چندین بار هم خودم پیش شما آمدم و این را گفتم که اگر ما جوانان آنجا را جذب نکنیم، داعش و کومله آنها را جذب می‌کنند، چه اقدامی انجام دادید؟ حضرت عالی با یک رایزنی کاری کردید که ما کوتاه آمدیم و می‌گفتید که انجام می‌دهم، اما متاسفانه امروز اگر جوانی در نقطه صفر مرزی بیکار باشد مشکلات امنیتی برای کشور به وجود می‌آورد و اگر جوانی بیکار در تهران باشد آسیب اجتماعی به وجود می‌آورد.

محمدقسیم عثمانی، موافق استیضاح به تندی از ربیعی انتقاد کرد و گفت:

  • طبیعی است که وزیری که عملکرد مثبت برای دفاع نداشته باشد از هر ابزاری برای مبارزه با استیضاح استفاده می‌کند و آقای ربیعی یکی از نمونه‌های بارز این مبارزه است.
  • اگر آقای ربیعی همانقدر که به مقابله با استیضاح می‌پرداخت به وظایف خود در وزارتخانه عمل می‌کرد امروز وضع کارگران و بازنشستگان به گونه دیگری بود.
  • قدرت شایعه پراکنی و ایجاد شک و دو دلی از سوی هواداران آقای ربیعی در دل استیضاح کنندگان قابل تقدیر است! همدستان شما (ربیعی) استیضاح کنندگان را متهم کردند که چون شما به آنها باج نداده‌اید استیضاح را کلید زده‌اند؛ مرد باشید و پشت همین تریبون بگویید که کدام نماینده از شما باج خواسته  است صریحا اعلام کنید تا در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان عذر این نماینده را بخواهیم و در غیر این صورت مجلس به واسطه اتهام بر نمایندگان عذر شما را خواهد خواست.
  • ربیعی وزارت تعاون را به وزارت «حصر تعاون» تبدیل کرده است. مدیریت شما موجب شده است که سهم تعاونی‌ها از اقتصاد کشور هر روز کاهش یابد و امروز بیش از 28 درصد تعاونی‌ها به حالت تعطیل درآمده است و استمرار مدیریت شما تعاون را از عرصه اقتصاد حذف می‌کند.
  •  ربیعی وزیر کار نیست بلکه وزیر کارفرما است. به جایی رسیدی که به وضع کارگران به  تشکل‌ها رسیدگی می‌کنید تا در چنین روزی به کمک شما برسند.
  • امروز کارگران با مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد حداقل حقوق را می‌گیرند و اگر هم اعتراض کنند اخراج می‌شوند و از حق بیمه هم برخوردار نیستند.
  • شما می‌گویید اگر کسی اعتراض کند رسیدگی می‌کنید اما شما او را از چاله به چاه می‌اندازید و شما مسئول همه این چاله‌ها و چاه‌ها پیش پای کارگران هستید.
  • مقابل وزارتخانه شما دفتر پیشخوان دولت است که خانم‌هایی با مدارک کارشناسی و ارشد در آن روزی 15 ساعت با 500 هزار تومان حقوق کار می‌کنند؛ اگر توان بیرون آمدن از اتاق‌ تان را ندارید حداقل پرده اتاق را کنار بزنید تا وضع آنان را ببینید.
  • شما صندوق تامین اجتماعی را به وجه‌المصالحه باندی و جناحی تبدیل کردید؛ الحق شما استادید ! استاد گماردن افراد متخصص در تخصص‌های غیرمرتبط.
  • شما متخصص ارتوپدی را مدیرعامل تامین اجتماعی کردید بعد می‌گوید صندوق تامین اجماعی در حال ورشکستگی است، شما متخصص جامعه شناسی را به عنوان رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای منصوب کردید و به ما می‌گویید چون یک کرد و اهل سنت را منصوب کرده‌ام، از استیضاح صرف‌نظر کنید در حالی که با این انتصاب غیرتخصصی موجب شدید راه برای انتصاب سایر کردها مسدود شود.
  • شما و مدیران‌ تان جمعا توان دویدن 100 متر را هم ندارید.

 

جلسه استیضاح وزیرکار آغاز شده و از مجلس خبر رسیده که فراکسیون امید در جلسه صبح امروزش سرانجام به این نتیجه رسید که با استیضاح هرسه وزیر کار، راه و کشاورزی مخالفت کند.

همچنین گفته می شود فراکسیون مستقل‌ها نزدیک به علی لاریجانی درباره استیضاح ربیعی و آخوندی تصمیم مشترک فراکسیونی ندارند. با توجه به اینکه نفوذ این فراکسیون در مجلس بالاست، احتمال استیضاح وزرا هم با این تصمیم بالا می رود.

اسحاق جهانگیری ، معاون اول رئیس جمهور برای استیضاح وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی در قوه مقننه حضور پیدا کرد. همچنین ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی، حسینعلی امیری معاون پارلمانی ریاست جمهوری، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سیدتقی نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی برای همراهی وزیر تعاون در صحن علنی حاضر شدند.

نمایش موجودیت‌ها
نظرهای خبر

  • user avatar
    ناشناس

    اگر نرخ فقر 2 و نیم میلیون هست چرا به کارمندان رسمی کمتر از این حقوق میدهند ؟ بیمه قالی بافی هیچ کس تا حالا قطع نشده . اگر مشکلی هست مال دولت بهار است

    سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ ۰۹:۵۰:۰۰ ق.ظ
  • user avatar
    ناشناس

    ربیعی بعنوان وزیر کار مملکت باید حقوق مشمولین وزارت کار رو به حداقل و کف خط فقر یعنی 3 میلیون در سال97 برسونه