date_range جمعه ۱۸ آبان ۱۳۹۷ access_time ۰۹:۳۵:۱۴ ب.ظ

در شصت و هشتمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر قم؛ مهم‌ترین معضلات منطقه پردیسان بررسی و بر افزایش مراکز عرضه در آن تاکید شد

در شصت و هشتمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر قم؛ مهم‌ترین معضلات منطقه پردیسان بررسی و بر افزایش مراکز عرضه در آن تاکید شد

در شصت و هشتمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر قم نسبت به افزایش تجاری‌سازی‌ها و افزایش مراکز عرضه در پردیسان و توقف اعتبارات شهری به پروژه…


در شصت و هشتمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر قم نسبت به افزایش تجاری‌سازی‌ها و افزایش مراکز عرضه در پردیسان و توقف اعتبارات شهری به پروژه منوریل تاکید شد.
شصت و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر قم به ریاست عبدالله جلالی و با حضور دکتر سید مرتضی سقائیان نژاد در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد.
در این جلسه، رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اخذ مصوبه ارائه ضمانت‌نامه پیمان‌های خدمات شهری به‌صورت سالانه اظهار داشت: پیمان‌های خدمات شهری برای ارائه خدمات پیش‌بینی تمدید سه‌ساله کرده بود که رقم بسیار بالایی را شامل می‌شد.
مجید اخوان با اشاره به اخذ مجوز تمدید مجدد گواهی 3 ساله تجاری برای املاک پردیسان افزود: به علت محدودیت‌های موجود در صدور مجوزهای تجاری از سال 92 این مصوبه اجرایی شده بود که با عدم رفع مشکل در سال‌های بعدی نیز این مصوبه تمدید شد.
وی ادامه داد: عدم تعامل اداره کل راه و شهرسازی در زمینهٔ عوارض 25 درصدی از مهم‌ترین عوامل تمدید گواهی 3 ساله تجاری برای املاک پردیسان است، اگر این مصوبه تمدید نشود ارائه خدمات در شهر پردیسان همچنان با مشکل همراه خواهد بود.
عضو شورای شهر قم نامه فرمانداری در خصوص اعتراض هیئت تطبیق به مصوبه شورا با موضوع تفویض اختیار خرید املاک تا سقف 300 میلیارد ریال به شهردار قم تاکید کرد: در حال حاضر فرمانداری نسبت به تغییر لفظ شهرداری به شهردار قم ادعای مصوبه جدید کرده در حالیکه چنین چیزی در عمل واقعیت نداشته و هیچ بند جدیدی به آن اضافه نشده است.
اخوان با اشاره به نامه فرمانداری در خصوص اعتراض هیئت تطبیق به مصوبه شورا با موضوع تفویض اختیار خرید املاک تا سقف 300 میلیارد ریال به شهردار قم عنوان کرد: در حال حاضر اشکالات فرمانداری به این مصوبه محل از اعرابی ندارد، چرا که اختیارات و تفویض اختیارات به شهرداری نافی اختیارات شهردار نبوده و در کمیته ویژه بررسی و تصویب می‌شود.
عضو شورای شهر قم نیز در ادامه این جلسه، با اشاره به اخذ مجوز تمدید مجدد گواهی 3 ساله تجاری برای املاک پردیسان عنوان کرد: به‌ هیچ‌ وجه نباید اجازه داد که برخی ساکنان پردیسان پارکینگ را حذف کرده و آن را تبدیل به تجاری کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد آتش زر با تاکید بر اخذ مجوز تمدید مجدد گواهی 3 ساله تجاری برای املاک پردیسان تصریح کرد: تمدید گواهی این مصوبه به مدت یک سال برای شهروندان و ساکنان پردیسان توجیه‌پذیر نبوده و از همین رو نیز شورا با تمدید سه‌ساله آن موافق بوده است.
وی بیان کرد: در شرایط کنونی باید لکه‌های تجاری در شهر پردیسان مشخص‌ شده و برای صدور تجاری‌سازی دائم وارد مدار کار شود.
عضو شورای شهر قم خاطرنشان کرد: حتی در صورتیکه ختم پیمان منوریل نیز در قم قطعی شود اما پای شورای شهر و شهرداری برای همیشه در آن گیر است زیرا مصوباتی درباره فعالیت و نظر مثبت شهرداری و شورای شهر قم با پروژه منوریل موجود است.
عضو شورای شهر قم نیز در بخشی از این جلسه، ابراز کرد: در شهر پردیسان بالغ‌بر 180 واحد تجاری موقت وجود داشته که در آینده می‌تواند تبدیل به یک بحران و چالش برای شهرداری شود، اغلب افرادی که در این شهرک اقدام به تجاری‌سازی کرده‌اند عملاً پارکینگ را حذف کرده و صرفاً به مبحث تجاری‌سازی پرداخته‌اند.
علی‌رضا احمدی خاطرنشان کرد: معضلات اجتماعی و فرهنگی شهرک پردیسان هر سال بیشتر از گذشته شده است، مسئله تجاری دائم باید در شهرک پردیسان حل شود، تجاری‌سازی‌های موقت هر روز در پردیسان در حال گسترش است.
وی ادامه داد: یکی از معضلات مهم شهرک پردیسان این بوده هر روز تجاری‌های موقت در پردیسان افزایش پیدا کرده بدون اینکه سند محضری برای مالکان آن‌ها دریافت شود، از همین رو نیز این افراد ادعای مالکیت بر تجاری‌سازی‌های موقت دارند.
احمدی با اشاره به مشکل منوریل قم گفت: منوریل لقمه‌ای بوده که در گلوی شهرداری و شورای شهر گیر شده و در حال حاضر ادامه و مختومه کردن آن هر دو همراه با تبعات است، باید بین ادامه یا مختومه شدن منوریل کم‌ هزینه‌ترین راه‌حل را انتخاب کرد.
وی بیان کرد: جمعیت پردیسان روزبه‌روز در حال افزایش بوده و نیاز به تجاری‌سازی و خدمات محلی هر روز بیشتر می‌شود، در مناطق آپارتمان‌نشین پردیسان مشکل تجاری‌سازی و کمبود خدمات محلی بیشتر از اراضی 1000 هکتاری احساس می‌شود.
عضو شورای شهر قم خاطرنشان کرد: در حاضر 10 محور با بیش از 10 هزار هکتار از اراضی پردیسان برای تجاری‌سازی مشخص‌شده و تاکنون سه معبر در کمیته فنی ماده 5 برای صدور تجاری دائم و محورهای مجهز شهری پایش شده است.
نائب رئیس شورای شهر قم نیز در ادامه این جلسه تصریح کرد: نرخ پیشنهادی حق‌الزحمه رانندگان سرویس ایاب و ذهاب مدارس را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: شهرداری قم این مصوبه را در حالی تقدیم شورا کرده که عملاً فصل مدارس فرا رسیده است.
حسن بختیاری با اشاره به توقف پرونده منوریل در قم ابراز کرد: پروژه منوریل تبدیل به یک پروژه 1000 میلیاردی شده و از این منظر کاملاً از نظر توجیه اقتصادی خارج‌شده و دیگر نمی‌توان برای آن توجیهات موجه ای ارائه داد.
وی منوریل را پروژه بی‌خاصیت دانست و تصریح کرد: پروژه منوریل تبدیل به پروژه بی‌خاصیت و بی‌اثر در شهر قم شده و دیگر نباید اعتباری برای ادامه آن اختصاص داده شود.
شهردار قم نیز با اشاره به برخی از مشکلات ایجادشده در زمینهٔ منوریل خاطرنشان کرد: ادامه پروژه  منوریل نیازمند اختصاص بودجه بوده و با ادامه روند فعلی امکانی برای ادامه این پروژه در قم نیست.
سید‌مرتضی سقائیان‌نژاد خاطرنشان کرد: اگر شورای شهر قم اعتقادی به ادامه منوریل نداشته مسئله دیگری بوده که باید در مسیر قانونی خود دنبال شود اما درصورتی‌که شورای شهر قم در پی ادامه این پروژه است باید بودجه‌های لازم را اختصاص دهد. ماده 30 حمل‌ونقل ریلی مجری قطار شهری و منوریل را بر عهده شهرداری قرار داده است، تمام اموال سازمان قطار شهری متعلق به شهرداری بوده و خسارت‌های بارشده به آن درزمینهٔ توقف منوریل نیز درنهایت دامن‌گیر شهرداری می‌شود.
بختیاری با اشاره به نرخ پیشنهادی حق‌الزحمه رانندگان سرویس ایاب و ذهاب مدارس عنوان کرد: در ابتدای سال تحصیلی و کمیته ماده 30 تمایلی برای افزایش قیمت سرویس مدارس وجود نداشت که به خاطر افزایش هزینه‌های جانبی شهرداری مجبور به افزایش 7 درصدی سرویس شده است.
عضو شورای شهر قم نیز در بخشی دیگر از این جلسه، تاکید کرد: در حال حاضر تجاری‌سازی موقت پردیسان به‌عنوان خدمات محلی از شورای شهر قم مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند که در راستای ایجاد درآمدهای پایدار شهرداری بر مبنای قانون توسعه پنجم ارائه‌شده است.
زین‌العابدین قراچورلو بیان کرد: شکل و چهارچوب تجاری با آن چیزی که در شهر پردیسان موجود است متفاوت است چراکه شهرداری برای بسیاری از واحدهای تجاری برای یک واحد مجوز تجاری صادر کرده اما شهروندان به‌صورت خودمختار واحدهای جانبی را نیز به مبحث تجاری‌سازی اضافه کرده است که مشکلاتی نیز در این باب در دیوان عدالت اداری بین شهرداری و شهروندان ایجادشده است.
وی تاکید کرد: معضل اصلی شهر پردیسان این بوده که در ابتدای تاسیس و ساخت این شهرک مباحث اصولی و منطقی شهرسازی و تجاری را در نظر نگرفته و امروز با انبوهی از مشکلات ساختاری و اجتماعی روبه‌رو شده است.
عضو شورای شهر قم بیان کرد: به دلیل کمبود واحدهای تجاری در شهرک پردیسان بسیاری از مردم برای خرید ابتدایی‌ترین اقلام مصرفی و مایحتاج زندگی خود مجبور هستند تا 2 الی 3 کیلومتر با خودروهای شخصی را طی کنند.
قراچورلو با اشاره به اخذ مصوبه ارائه ضمانت‌نامه پیمان‌های خدمات شهری به‌صورت سالانه ابراز کرد: در این مصوبه باید برای هرسال جدید ابزار جدید مالی موردنیاز سنجیده شود تا از این طریق پیمانکار امکان نقض یک‌طرفه یا کم‌کاری در پیمان‌های خدمات شهری را نداشته باشد.
سخنگوی شورای شهر قم گفت: در وضعیت فعلی و بنا بر مصلحت شهر، منوریل توجیه اقتصادی نداشته و شورای شهر قم دیگر اعتباری برای ادامه این پروژه اختصاص نخواهد داد.
حسین اسلامی اظهار داشت: مبحث تجاری‌سازی‌های پردیسان باید به‌درستی تدبیر شود.
وی با اشاره به مخالفت شورای شهر قم با ادامه پروژه منوریل افزود: ادامه 4.6 کیلومتر از منوریل با توجه به افزایش هزینه‌های عمومی و جاری با مشکلات بسیار زیادی مواجه شده و شورای شهر قم با ادامه این پروژه مخالف است.
عضو شورای شهر قم گفت: ازنظر حقوقی چون قرارداد اولیه منوریل قم با سازمان قطار شهری و پیمانکار مربوطه به تصویب رسیده بنابراین تصویب متمم ادامه منوریل ارتباطی با شهرداری و شورای شهر نداشته و باید مسائل مربوط به متمم آن نیز در سازمان قطار شهری و پیمانکار مربوط سنجیده شود.
سخنگوی شورای شهر قم با تاکید بر نظر منفی شورای شهر قم در رابطه توقف پروژه منوریل عنوان کرد: در وضعیت فعلی و بنا بربر مصلحت شهر، منوریل توجیه اقتصادی نداشته و شورای شهر نیز تمایلی برای اختصاص اعتبارات برای ادامه این پروژه ندارد.
اسلامی خاطرنشان کرد: ازآنجایی‌که قرارداد منوریل توسط قطار شهری قم امضاءشده خسارت‌های جانبی را نیز باید این سازمان متقبل شود.
معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز با اشاره به اخذ مصوبه ارائه ضمانت‌نامه پیمان‌های خدمات شهری به‌صورت سالانه ابراز کرد: متاسفانه فرصت کافی برای هدر رفت زمان در این زمینه وجود نداشته و در صورت تعلل در تصویب این مصوبه امکان واریز حقوق پرسنل با مشکلاتی همراه می‌شود.
سید امیر سامع  با تاکید به اخذ مصوبه ارائه ضمانت‌نامه پیمان‌های خدمات شهری به‌صورت سالانه گفت: این مصوبه در صورتی تصویب می‌شود که امکان نقض پیمان‌نامه برای شهرداری قم در صورت عدم رضایت از عملکرد پیمانکار برای شهرداری قم فراهم باشد.
روح‌الله امراللهی اظهار داشت: فاصله تجاری‌های شهر پردیسان بسیار زیاد است و مردم تا دسترسی به مراکز تجاری با مشکلات و دشواری‌های بسیار زیادی روبه‌رو هستند.
وی افزود: برخی از تجاری‌های موقت موجود در شهرک پردیسان قابلیت تجاری‌سازی دائم را داشته که می‌توان با دریافت عوارض تجاری‌سازی دائم بخشی از مشکلات این شهرک در این بخش را حل کرد، در حال حاضر تجاری‌های موجود در شهر پردیسان به‌صورت متناوب هر سه سال تمدید می‌شود.
عضو شورای شهر قم با اشاره به نرخ پیشنهادی حق‌الزحمه رانندگان سرویس ایاب و ذهاب مدارس دانش آموزان سال 97، سرویس ایاب و ذهاب مدارس عنوان کرد: درمجموع نرخ پایه ایاب و ذهاب سرویس پایه 7 درصد افزایش پیداکرده است.
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر قم نرخ پیشنهادی حق‌الزحمه رانندگان سرویس ایاب و ذهاب مدارس دانش آموزان سال 97، سرویس ایاب و ذهاب مدارس را مورد توجه قرار داد و گفت: با توجه به مشکلات معیشتی و اقتصادی موجود در جامعه با افزایش بیش از 7 درصد مخالفت به‌عمل‌آمده است.
وی تصریح کرد: واقعیت این بوده که شهرداری توانایی ادامه منوریل را ندارد، دولت باید این پروژه را تعیین تکلیف و تعیین هزینه کند، منوریل از ابتدا نیز توسط دولت به شهر قم تحمیل‌شده و ازاین‌رو این پروژه شریک درجه‌یکی به نام دولت دارد و امروز باید دولت تکلیف این لقمه گلوگیر را مشخص کند.
عضو شورای شهر قم با اشاره به توقف نهایی منوریل قم عنوان کرد: با نظر شورای شهر قم مبنی بر عدم اختصاص اعتبار برای منوریل عملاً ختم قرارداد منوریل در قم عملیاتی می‌شود.
امراللهی تاکید کرد: درصورتی‌که شهرداری و شورای شهر اعتباری به منوریل اختصاص تخصیص ندهند می‌توان ادعا کرد که پرونده منوریل در قم به سرانجام رسیده و پروژه به‌صورت قطعی مختومه می‌شود.
 معاون زیربنایی و شهرسازی شهرداری قم نیز عنوان کرد: درصورتی‌که شورا با ادامه منوریل موافقت به عمل نیاورد برخی خسارت‌های جانبی از آن به سازمان تابعه شهرداری مانند سازمان قطار شهری مترتب می‌شود و درنهایت شهرداری قم متضرر واقعی می‌شود.
علی‌رضا قاری قرآن خاطرنشان کرد: در حال حاضر اکثریت اعضای شورای شهر اعتقادی به ادامه پروژه منوریل ندارد، درصورتی‌که این پروژه ادامه پیدا نکند دیوان محاسبات اداری شهرداری را ذی‌حساب دانسته و مشکلات جانبی آن به شهرداری تحمیل می‌شود.
وی تاکید کرد: بالغ‌بر 200 میلیارد تومان تاکنون برای این پروژه از اعتبارات دولتی هزینه کرده و نمی‌توان امروز به‌سادگی از کنار آن گذشت، ختم پروژه منوریل بدون شک عارضه مالی برای شهرداری خواهد داشت.
 

نمایش موجودیت‌ها