date_range پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۷ access_time ۰۴:۴۴:۰۰ ب.ظ

مبلغ بین‌المللی حوزه علمیه قم تبیین کرد؛ کارکرد "هوش عاطفی" در تهاجم نظامی و فرهنگی

مبلغ بین‌المللی حوزه علمیه قم تبیین کرد؛ کارکرد "هوش عاطفی" در تهاجم نظامی و فرهنگی
منبع خبر: خبرگزاری رسا

حجت‌الاسلام مجتهدزاده هوش هیجانی را مدیریت هیجانات، احساسات و عواطف انسان تعریف کرد و گفت: مراکزی مانند پنتاگون، سرویس‌های امنیتی انگلستان و آمریکا و دیگر کشورها بر این مسئله متمرکز شده‌اند.

حجت‌الاسلام محسن مجتهدزاده، مبلغ بین‌المللی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار در تبیین جایگاه و چگونگی مدیریت هوش عاطفی در اسلام گفت: هوش عاطفی که توسط غربی‌ها مطرح شده، داشتن شناخت و مدیریت هیجانات، احساسات و عواطف انسان است.

این مبلغ بین‌المللی حوزه علمیه قم ادامه داد: این مساله بسیار کلیدی است، زیرا امروزه دشمن، جامعه ما را از طریق هیجانات و احساسات مدیریت می‌کند؛ برای اینکه این بحث را خیلی ساده برای شما عرض کنم، هوش عاطفی این است که انسان شناخت درستی نسبت به هیجانات و عواطف خود که در رفتار، دیگران و تصمیم‌سازی دقیق منجر شود می‌دانند.

وی در مثالی ابراز داشت: امروز در کشور مردم دارای مشکلات زیاد اقتصادی و اداری هستند، اما به این معنا نیست که کشور از هم پاشیده و کشور نابود شده است و ما مانند ایالات متحده آمریکا هستیم که اقتصادش فروپاشیده است؛ یا مانند سوریه هستیم که دچار جنگ داخلی باشیم.

مدیریت جنگ‌های نرم با مدیریت هوش عاطفی

حجت‌الاسلام مجتهدزاده افزود: از طریق رسانه‌ها و هوش هیجانی، افراد را از درون به اقناع و این حالت روانی می‌رسانند که برخی افراد ناآگاه رفتاری تند داشته باشند و شکل‌گیری فتنه و جنگ‌های نرم با مدیریت هوش عاطفی است؛ بیش از همه در پنتاگون روی این موضوع کار کرده‌اند، در سرویس‌های امنیتی انگلستان، آمریکا و برخی کشورهای دیگر بر این موضوع کار می‌کنند و البته در حوزه تبلیغی خود بر این حوزه خیلی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

این مبلغ بین‌المللی حوزه علمیه قم ابراز داشت: در منابع دینی به این موضوع پرداخته شده است؛ هوش عاطفی از بهره هوشی متفاوت است؛ در حدود نوزده جلسه این بحث را از اساتید و کتاب‌های حوزوی و دانشگاهی بهره بردیم و جمع بندی کردیم و در کاری پژوهشی به صورت یک دوره مجازی قابل استفاده تمام عزیزان است.

وی سرفصل‌های موضوع هوش عاطفی را اینگونه بیان کرد: مدیریت مطلوب هوش عاطفی نزاع و مشکلات عاطفی و رفتاری خانواده را کم می‌کند؛ یعنی در بسیاری از مشکلات خانوادگی هیجانات و احساسات افراد است که این‌ها را به یک تصمیم می‌رساند نه تعقل و خردورزی که اهداف زندگی را در نظر بگیرند و بر اساس خردورزی تصمیم بگیرند؛ هیجانات این‌ها را به یک تصمیم می‌رساند، و طبیعتاً تصمیمات تغییر پیدا می‌کند.

مبلغ بین‌المللی حوزه علمیه قم تبیین کرد؛ کارکرد

هوش عاطفی در کنترل نزاع‌های خانوادگی و مشاوره مؤثر است

حجت‌الاسلام مجتهدزاده افزود: یکی از بحث‌ها شایستگی‌های شخصی برخواسته از هوش عاطفی است که کنترل نزاع‌های خانوادگی است که به طلاب مبلغ در مشاوره‌های خانوادگی کمک می‌کند و به خودشان هم نسبت به خانواده‌های خودشان هم می‌توانند موفقیت‌های بهتری داشته باشند.

این مبلغ بین‌المللی حوزه علمیه قم تفاوت‌های نگاه اسلام و غرب به هوش عاطفی و مدیریت هوش عاطفی را مهم توصیف کرد و گفت: در غرب می‌گویند که انسان‌ها در چرخه زیستی خود، حالت‌های متفاوتی دارند؛ آن مدیری موفق است که بتواند با درنظر گرفتن حالت‌های مختلف افراد، به اقتضای آن‌ها سخن بگوید و آن‌ها را به بهترین حالت‌های مثبت برساند.

غرب تامین نیازهای زیستی و شهوانی را در اولویت دارد

وی ادامه داد: بخشی از این مسائل را به حالت‌های فیزیکی، روحی و فکری انسان مربوط دانست و گفت: غربی‌ها می‌گویند که به جسم افراد توجه کنیم، حقوق‌ها را بالا ببریم تا مردم سیر باشند، ما هم این‌ها را رد نمی‌کنیم اما در بحث اصلاح چرخه زیستی می‌گوییم که انسان‌ها برای اینکه حالت‌های مثبتی پیدا کنند تا در تشکل خود و جامعه خود نقش خوبی را بازی کنند باید چرخه زیستی را از این قسمت اصلاح کنیم که توجه اولیه به مسائل جسمی می‌شود.

حجت‌الاسلام مجتهدزاده افزود: در این حوزه اولین توجه را برطرف کردن در حد اعلای خود می‌دانند و به رفع نیازهای زیستی و شهوانی فکر می‌کنند و حد ارضای آن‌ها را با توجه به مبنای غربی لذت‌گرایی مورد بررسی قرار می‌دهند و در اینجا حتی شریعت را هم زیر سؤال می‌برند؛ یعنی می‌گویند که غربی‌ها زندگی خوبی دارند و جامعه اسلامی که شریعت‌محور است جامعه را محدود کرده است و اصلاً دلیل مایوس بودن و ناراحتی نسل جوان احکام اسلامی است پس باید آن‌ها را به کنسرت ببریم.

این مبلغ بین‌المللی حوزه علمیه قم استدلال ارائه شده را بسیار غلط ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه ما این استدلال را در جمع مدیران کشوری هم می‌بینیم و بدون اطلاع داشتن از مدیریت هوش عاطفی و بحث تخصصی آن، اظهار نظر علمی می‌کنند، در حالی که در غرب هم این مساله رد شده است؛ اینکه شما بخواهید چرخه نظام زیستی را از طریق فیزیک انجام دهید، اشتباه است.

وی در توضیح گفت: در مساله لذت‌گرایی و هیجانات آن اگر این هیجان را در شهوات جسمی بخواهیم پیاده کنیم محدودیتی ندارد؛ یعنی نامحدود از ما مطالبه می‌کنند؛ از طرفی دیگر در عالم خارج محدود است یعنی در مساله شهوت هیچ کس نمی‌تواند به تمام آنچه که می‌خواهد برسد، پس اصلاً امکان وقوعی ندارد که ما بخواهیم چرخه زیستی افراد را از طریق ارضای مطلق شهوات جسمانی تعریف و ثابت کنیم.

مبلغ بین‌المللی حوزه علمیه قم تبیین کرد؛ کارکرد

تنظیم نظام فکری در اسلام در اولویت است

ح جت‌الاسلام مجتهدزاده در نکته‌ای مهمتر از نکات بیان شده گفت: بی‌توجهی به روحیه و معنویت انسان بسیار مهم است؛ بحثی مفصل داریم که تفاوت نظام اصلاح چرخه زیستی از نگاه رهبر معظم انقلاب و از نگاه غربی‌ها است؛ دقیقاً در اسلام چرخه زیستی را برعکس اصلاح می‌کنیم، می‌گوییم که اگر فکر و نظام فکری درست تنظیم و ثابت شود که خداوند را مؤثر الوجود بدانیم و به تبع آن ایمان افراد قوی می‌شود، بعد از آن ایمان قوی طبیعتاً احساساتشان هم نسبت به مسائلی که اتفاق می‌افتد بسیار متفاوت می‌شود، یعنی حتی سختی‌های جسمی را هم تفسیرهای دینی می‌کنند و باعث می‌شود که افراد نسبت به سختی‌هایی که اطرافشان هست، آسیب‌پذیریشان کمتر می‌شود.

این مبلغ بین‌المللی حوزه علمیه قم افزود: منابع دینی بسیار به این مسائل اشاره دارد یعنی به جای اینکه با پرداختن به شهوات و مثبت‌سازی حال فیزیکی و مانند این‌ها افراد را مثبت کنیم، برعکس از اصلاح نظام فکری، اعتقادی و روحی معنوی چرخه را اصلاح می‌کنیم و این در تاریخ اسلام سابقه دارد.

وی با مورد توجه قرار دادن حرکت امام حسین(ع) از نظر کارایی و کیفیت در روز عاشورا گفت: عطش، سختی‌های جسمی، گرما و گرسنگی هست و از نظر نظام غربی شما می‌گویید که در این سخت‌ترین و بدترین شرایط جسمی، و تمام مسائل روحی هم که بخواهید یک نفر را تخریب کنید در کربلا وجود دارد، اما چون اینجا ایمان و تفکر و اعتقاد قوی است، هر چه به ظهر عاشورا نزدیک می‌شود، وجود حضرت سید الشهداء قوت بیشتری دارد.

حجت‌الاسلام مجتهدزاده ادامه داد: این الگو را در مدیریت حضرت امام (ره) در جنگ می‌بینید که وقتی می‌گویند که غله‌ها، انبارها و سیلوها خالی است، سلاح نداریم؛ حضرت امام (ره) می‌فرمایند جنگ جنگ تا پیروزی؛ و تمام موفقیت‌ها در انقلاب از نگاه صحیح اسلامی به یک چرخه زیستی انسان است؛ برای اینکه ما انسان را چطور می‌توانیم مدیریت کنیم که ایده‌آل‌ترین خروجی را بدهد.

پیروزی در دفاع مقدس با استفاده از نظرات اسلامی درباره هوش عاطفی بود

این مبلغ بین‌المللی حوزه علمیه قم با اشاره به شرایط جبهه و پیروزی بسیجیان با گرسنگی، فقر و دست خالی اشاره کرد و گفت: این در حالی بود که لشکر بعثی عراقی بالاترین امکانات را داشتند و به گفته غربی‌ها سعی می‌کردند که این‌ها را از لحاظ شهوانی و هیجانی و جسمی در ایده‌آل‌ترین وضعیت باشند.

وی با اشاره به اوضاع یمن گفت: مؤمنان حوثی در بحران غذا، دارو که از نظر فیزیکی در سخت‌ترین شرایط هستند و از سوی دیگر نظامیان گردن‌کلفت چاق و چله عربستان هم هستند که یک یمنی همه سیستم آن‌ها را به هم می‌زند.

حجت‌الاسلام مجتهدزاده در جمع‌بندی گفته‌های خود ابراز داشت: امروز اگر ما بخواهیم با یک نگاه صحیح و واقع‌بینانه به انسان، نظام جامع اسلامی خود را اصلاح کنیم باید به چرخه زیستی واقع‌نگر شویم؛ روش صحیح اصلاح جامعه ما این نیست که مشکلات را از اشرافی‌گری مسؤولان حل کنیم؛ این مشکل دقیقاً در مسؤولان هم هست؛ می‌گوید که شکم مسؤول را پر کن و او را سیر کن تا به مردم خدمت کند؛ این کاملاً غلط است؛ یعنی کاملاً برعکس است؛ شما هر چقدر مسؤول را به سوی مادی‌گرایی و اشرافی‌گری سوق دهی هیجانات مادی بیشتر می‌شود و آن مسؤول نگاهش به زندگی منفی شده و از خودش متنفر می‌شود.

این مبلغ بین‌المللی حوزه علمیه قم بحث ارائه شده را مفصل دانست و در توصیه خود به مبلغان گفت: دوره را در فضای مجازی جستجو و ثبت‌نام کنید؛ اسم دوره ما «تبلیغ غرب» است؛ در تمام شبکه‌های پیام‌رسان داخلی و خارجی کانال زده‌ایم و در خدمت دوستان در دوره هستیم./836/ز ۵۰۴/س

تصویرها
مبلغ بین‌المللی حوزه علمیه قم تبیین کرد؛ کارکرد "هوش عاطفی" در تهاجم نظامی و فرهنگی
مبلغ بین‌المللی حوزه علمیه قم تبیین کرد؛ کارکرد "هوش عاطفی" در تهاجم نظامی و فرهنگی
نمایش موجودیت‌ها

آگهی