date_range سه شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ access_time ۱۲:۰۶:۱۳ ق.ظ

مشکلات صنفی کامیون‌داران همچنان پابرجاست! خودروهای سنگین روی دست‌انداز گرانی

کیمیا نجفی
این روزها تعدادی از رانندگان کامیون در خصوص مشکلات صنفی خود که شامل گرانی لوازم یدکی ماشین‌های سنگین است دست به اعتراض زده‌اند. با افزایش قیمت، تامین لوازم یدکی، کامیون‌داران را با مشکل اساسی رو‌به‌رو کرده است. در چنین شرایطی بسیاری از آن‌ها ترجیح می‌دهند که ماشین‌های‌شان را در پارکینگ‌ها خاموش نگه‌دارند.
رانندگان ماشین سنگین شرایط طاقت‌فرسایی را پشت سر می‌گذارند. از یک سو مشکلات پایین بودن نرخ کرایه و از سوی دیگر گران بودن لوازم یدکی خودروهای سنگین، ادامه‌ کار را برای رانندگان غیرممکن ساخته است.
یارانه دردی را دوا نمی‌کند
افزایش قیمت اجناس روتین شده است! در این میان را‌ه‌کارهایی برای مقابله با این مشکل مطرح می‌شود که تعلق گرفتن یارانه یکی از آن راه‌کارها است. اکبر سهیلی، کارشناس حوزه حمل و نقل در پاسخ به این سوال که آیا یارانه برای حل مشکلات می‌تواند مفید باشد یا خیر؟ به «ابتکار» می‌گوید: من معتقد هستم که مشکلات کامیون‌داران یک مشکل اساسی و پایه‌ای است و متاسفانه دولت این مشکلات را به دیگر نهادها حواله می‌دهد. مشکلات رانندگان به گرانی لوازم یدکی محدود نمی‌شود و آن‌ها با مشکلاتی در خصوص بیمه و پایانه‌ها هم رو‌به‌رو هستند. ما باید قبل از ایجاد یک بحران به فکر راه‌کار آن باشیم. در این خصوص باید قبل از ایجاد اینگونه مشکلات تشکل‌های آن‌ها را سامان می‌دادیم تا با همکاری نمایندگان واقعی آن‌ها مشکلات را مطرح و برای آن‌ها چاره‌اندیشی می‌کردیم. با این کار بحث‌های حاشیه‌ای کنار گذاشته می‌شد و به راحتی می‌توانستیم موضوعات شفاف را بررسی کنیم. باید بگویم دفعه سوم است که مشکلاتی از این قبیل رخ می‌دهد، اولین بار گمان کردیم که مشکل را پشت سر گذاشتیم، اما دیدیم که همچنان ادامه دارد! دفعه بعد با وجود همکاری مجلس باز هم نتوانستیم از این وضعیت بیرون بیاییم! این واقعیتی است که باید بپذیریم ما نمی‌توانیم نیازهای واقعی این صنف را پوشش دهیم.
وی می‌افزاید: در این بحران نمی‌توانیم کسی را مقصر بدانیم زیرا ما در این زمینه تشکل‌های واقعی نداریم و فقط ظاهر آن را داریم، در این شرایط است که با 300 هزار راننده مواجه می‌شویم که حق و حقوق‌شان را می‌خواهند. در این قضایا وزارت کشور و وزارت راه به شدت کوتاهی کرده‌اند، پایانه‌ها هم بسیاری از منافع رانندگان را از بین می‌برند. بنابراین با توجه به مشکلات پیش رو در نظر گرفتن یارانه برای لوازم خودرو‌های سنگین یک مُسکن موقتی است. با یارانه تنها مشکل را به وسیله پول به تعویق انداخته‌ایم. اگر زیر ساخت و پایه این مسائل بررسی شود مشکلات در این زمینه قابل حل کردن خواهد بود.
رحمت شعبانی، کارشناس حوزه حمل و نقل نیز در این ‌باره می‌گوید: ما در حمل و نقل مشکلات متعددی داریم. ریشه این مشکلات در جای دیگری است! تعلق گرفتن یارانه برای خرید اجناس یک راه حل موقتی است. البته باید بگویم که در توزیع سوخت و تامین اجتماعی ما مبلغی را به عنوان یارانه داریم و در این بخش‌ها حمایت دولت را می‌بینیم. اما همان‌طور که گفتم یارانه راه‌حل این مشکلات نیست.
قیمت کالاها تحت تاثیر قرار می‌گیرد
بسیاری از کالاها بر اثر حمل و نقل‌های جاده‌ای جابه‌جا می‌شوند. آیا قیمت کالاها تحت تاثیر عواملی همچون گرانی لوازم خودروهای سنگین قرار می‌گیرد؟ این سوالی است که ذهن را به خود درگیر می‌کند.
سهیلی از تاثیر گران شدن لوازم بر قیمت نهایی کالاها می‌گوید: در گذشته حمل و نقل جز قیمت تمام شده به حساب نمی‌آمد اما امروزه حمل و نقل جز قابل توجه قیمت تمام شده کالاها به حساب می‌آمد مخصوصا کالاهایی که مصرف عمومی دارند. طبیعتا گران شدن لوازم و موارد دیگر بر قیمت کالا‌ها تاثیر خواهد گذاشت. در شرایط کنونی تغییر و تحول جدی و اساسی در قیمت‌ها به وجود آمده است و به دلیل رکود حجم بار کم شده است. کم شدن بار، محدود شدن صادرات و واردات تاثیر مستقیمی بر قیمت کالاها دارند. ما یک افزایش قیمت داریم و یک کاهش بار که بحران مسئله را تشدید می‌کند.
شعبانی با تاکید بر تحت تاثیر قرار گرفتن قیمت نهایی اجناس بر اثر عوامل متعدد می‌گوید: مسلما افزایش قیمت‌ها بر قیمت نهایی کالا تاثیر می‌گذارد. در بخش حمل و نقل یک بخشی به عنوان هزینه عملیات حمل و نقل وجود دارد که شامل لوازم یدکی و مصرفی بخش حمل و نقل و دستمزدها و تعمیرات می‌شود که در تعیین قیمت نهایی کالا محاسبه می‌شود.
شعبانی می‌افزاید: متاسفانه آنگونه که هزینه‌ها افزایش پیدا کرده است کرایه‌ها اضافه نشد. نارسایی در این بخش بسیار زیاد است. یکی از دلایل ضعف‌ها و نارسایی‌ها را می‌توان اداره شدن امور توسط بخش خصوصی دانست. با وجود توانمندی‌های بخش خصوصی و برنامه‌ریزی‌های خوب در زمینه بهره‌وری، مشکلات دیگری را به وجود می‌آورند. راننده‌ها خود مالک هستند و مالکیت‌های شخصی یکی از دلایل اصلی پایین آمدن میزان بهره‌وری است و سرمایه‌گذاری در این بخش را با چالش‌های بسیاری رو‌به‌رو می‌کند. ما بنگاه‌های اقتصادی توانمندی که بتوانند در این زمینه‌ها برنامه‌ریزی کنند نداریم و بنگاه‌های موجود هم عملکرد ضعیفی دارند. در رکود اقتصادی حمل و نقل و توزیع بار به شدت کاهش پیدا می‌کند و شرایط را آسیب‌پذیر می‌کند. ما در این بخش سه عنصر اصلی داریم راننده، شرکت حمل و نقل و تعاون بار متاسفانه در این شرایط بیشترین سوءاستفاده از راننده‌ها می‌شود که آن‌ها را دچار سردرگمی می‌کند و مجبور می‌شوند برای گذراندن معیشت با کرایه پایین‌تر به فعالیت‌شان ادامه بدهند. در این میان یک رقابت ناسالم میان راننده‌ها به وجود می‌آید که خود باعث مشکلات دیگر می‌شود. برای حل این مشکلات نیازمند یک برنامه دقیق از سوی مسئولان مربوطه هستیم.
نمایش موجودیت‌ها