date_range چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ access_time ۰۶:۵۱:۰۰ ب.ظ

مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان: شورای عالی ایمنی راه‌ها تشکیل شود

مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان گفت: نیاز به تشکیل یک نهاد راهبر ایمنی تحت عنوان «شورای عالی ایمنی» در کشور احساس می شود که بتواند کل اجزای ایمنی در بخش های دخیل در تصادفات شامل انسان، راه، مقررات، وسائل نقلیه و... را مدیریت کند.

به گزارش ایسنا - منطقه گیلان، ابراهیم گلسرخی در همایش بزرگ هم پیمانی با ایمانی راه ها که در سالن اجتماعات اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان برگزار شد، با اشاره به آموزه های دینی، اظهار کرد: هر کسی در حد توان و مقدورات خود گره از کار دیگران باز کند، در دنیا و آخرت پاداش دارد لذا ایده جمعیت طرفداران ایمنی راه ها با هدف خدمت به مردم شکل گرفت.

وی با بیان اینکه همایش مذکور به مناسبت روز جهانی یادبود قربانیان سوانح رانندگی برگزار شده است، افزود: این روز یادآور فقدان عزیزان و درد جانگاه مصدومان و تالم ابدی خانواده های آنان است. متاسفانه در پنج سال اخیر بیش از 84 هزار نفر از هموطنان ما در اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست داده اند.

مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های استان گیلان، ضرورت رعایت دقیق قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را به مثابه ضرورت حیاتی برای حفظ جان دانست و گفت: امید داریم بی احتیاطی، عدم اصلاح نقاط حادثه خیز و رعایت نکردن مقررات تردد باعث از دست رفتن سرمایه های انسانی بی نهایت ارزشمند کشور نشده و در سطحی فراتر دستمایه تغییر و هدایت آحاد جامعه به سمت رعایت استاندارد و مقررات حمل و نقل گردد.

وی رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی، بی انضباطی در سطح جامعه و کاهش مسئولیت اجتماعی را از جمله عوامل اثرگذار بر حوادث جاده ای دانست و تصریح کرد: رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی موجب شده که تردد در جاده های برون شهری و معابر درون شهری به شدت آسیب پذیر شود لذا میانگین شمار تلفات جاده ای در کشورمان در مقایسه با دیگر کشورها 30 درصد بیشتر است.

گلسرخی، با بیان اینکه هزینه تصادفات رانندگی حدود 50 هزار میلیارد تومان در سال برآورد می شود، تصریح کرد: نیمی از این هزینه مستقیما مربوط به هزینه های بیمارستانی، دیه، خسارت خودرو و... می شود لذا هرگونه برنامه و اقدام در راستای کاهش تصادفات و کشته شدگان جاده ای حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی است که می توان از این هزینه برای توسعه و ارتقای هر چه بیشتر و بهتر سطح ایمنی راه ها استفاده کرد.

مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه های گیلان، با اشاره به نامگذاری دهه اقدام برای ارتقای ایمنی جاده ای توسط سازمان ملل طی سال های 2020-2011، مدیریت ایمنی جاده، تردد در جاده های ایمن، وسائل نقلیه ایمن، استفاده کنندگان ایمن جاده و عملیات امداد پس از حادثه از جمله ارکان اساسی ایمنی جاده ای است که باید در سطوح ملی، منطقه ای و جهانی اجرایی شود.

وی ادامه داد: اقدامات مسئولان متولی ایمنی راه ها باید به گونه ای باشد که رفتارهای کاربران جاده به بهترین شکل ممکن هدایت شود. همچنین طراحی اجزا و سیستم راه و وسیله نقلیه به گونه ای باشد تا در صورت خطای عامل انسانی بتوان از شدت حادثه جلوگیری کرد و یا عواقب آن را کاهش داد.

گلسرخی، با اشاره به فوت 16 هزار نفر در ایران طی یکسال گذشته بر اثر سوانح رانندگی، خاطرنشان کرد: در بحث مدیریت ایمنی جاده به عنوان یکی از ارکان پنجگانه ایمنی جاده ای، نبود مدیریت متمرکز و ستاد بالادستی مشکل اصلی کشور در کاهش سوانح جاده ای است لذا ایجاد ساختارهای مناسب و پویا یکی از اساسی ترین گام هاست تا شاهد موازی کاری ها و تعدد تصمیم گیری ها نباشیم و لذا برای دوری از حرکات جزیره ای جهت ایمنی بیشتر نیاز به تشکیل یک نهاد راهبر ایمنی تحت عنوان «شورای عالی ایمنی» در کشور احساس می شود که بتواند کل اجزای ایمنی در بخش های دخیل در تصادفات شامل انسان، راه، مقررات، وسائل نقلیه و... را مدیریت کند.

مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه های گیلان، تشکیل نهاد راهبری ایمنی با مسئولیت و شرح وظایف مستقل به ریاست بالاترین مقام اجرایی کشور را گامی موثر در جهت کاهش تلفات رانندگی دانست و یادآور شد: کمیسیون اجرایی ایمنی راه های کشور تاکنون نتوانسته به اهداف بلند خود برسد که این بحث باید در دستور کار وزیر راه قرار گیرد.

وی با اشاره به رشد فزاینده خودروی شخصی، اظهار کرد: سالانه بیش از 1.5 میلیون خودرو وارد چرخه ترافیکی کشور می شود و این خودرومحوری یکی از مهمترین علل افزایش سوانح رانندگی است، زیرا زیرساخت های لازم هنوز احداث نشده است. همچنین خودرومحوری مدیریت ترافیک، اعمال مقررات و ارائه خدمات امداد و فوریت های پزشکی را با کاهش کیفیت مواجه می کند.

گلسرخی، با تاکید بر لزوم افزایش سهم حمل و نقل همگانی به منظور کاهش بار ترافیک جاده ای، یادآور شد: با توجه به مشکلات اعتباری موجود، مهندسی راه ها و اصلاح وسائل نقلیه سال ها به طول خواهد انجامید لذا باید بر روی کاهش خطای انسانی تمرکز کنیم، زیرا بیش از 70 درصد سوانح رانندگی به این عامل مربوط می شود.

مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه های گیلان،  فرهنگ سازی، تبلیغات، آموزش، اعمال قانون و حساس نمودن افکار عمومی نسبت به فرهنگ ترافیکی را از جمله اقدامات موثر دانست و تاکید کرد: جمعیت طرفداران ایمنی راه ها به عنوان یک نهاد مردمی غیر سیاسی و غیر انتفاعی در نظر دارد از طریق فرهنگ باورهای ناسالم را به باورهای سالم تبدیل کند و لذا مبنای نقطه شروع ایمنی پایدار، رفتار انسانی ایمن است.

وی اطلاع رسانی و فرهنگ سازی را دو هدف مهم جمعیت طرفداران ایمنی راه ها دانست و گفت: علیرغم همه تلاش ها، متاسفانه در فرهنگ سازی ترافیکی دچار ضعف هستیم لذا باید نگاه ما به این مقوله متفاوت تر از گذشته شود و بازدارندگی از تخلفات رانندگی را به عنوان یکی از موضوعات تاثیرگذار در کاهش سوانح مد نظر قرار دهیم.


انتهای پیام
نمایش موجودیت‌ها