date_range چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ access_time ۰۴:۱۶:۰۰ ب.ظ

نایب‌رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها: امر به معروف و نهی از منکر در حوزه ترافیکی مدنظر قرار گیرد

نایب رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه ها گفت: امروز نمی توانیم تنها به امکانات دولتی جهت توسعه و استانداردسازی راه ها اکتفا کنیم و باید امر به معروف و نهی از منکر در حوزه ترافیکی را مد نظر قرار دهیم.

به گزارش ایسنا - منطقه گیلان، علیرضا اسماعیلی در همایش بزرگ هم پیمانی با ایمنی راه ها که در سالن اجتماعات اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان برگزار شد، با بیان اینکه مسئله ترافیک و سوانح رانندگی به همه افراد مربوط می شود، اظهار کرد: بی تردید تصادفات جاده ای و سوانح رانندگی قابل پیشگیری است.

وی با بیان اینکه کشور سوئد آمار جان باختگان ناشی از سوانح رانندگی خود را به 230 نفر در سال رسانده است، افزود: چشم اندار «صفر» در این کشور طراحی شده و معتقد هستند هیچ کسی در هیچ سانحه رانندگی نباید از بین برود.

نایب رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه ها، با اشاره به آیه 32 سوره مائده، نجات یک انسان را به مثابه نجات جان همه انسان ها دانست و خاطرنشان کرد: 80 درصد جان باختگان سوانح رانندگی در استان گیلان عابران و موتورسیکلت سواران هستند و بسیاری از تصادفات در گیلان در راه های روستایی اتفاق افتاده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی، با بیان اینکه سالانه 2 هزار دانش آموز بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست می دهند، گفت: امروز نمی توانیم تنها به امکانات دولتی جهت توسعه و استانداردسازی راه ها اکتفا کنیم و باید امر به معروف و نهی از منکر در حوزه ترافیکی را مد نظر قرار دهیم.

وی ورود خودرو به ایران را همراه با فرهنگ استفاده از آن ندانست و متذکر شد: اکنون به نقطه انفجار مالکیت خودرو در ایران رسیده ایم و با تعداد بسیار زیادی خودرو مواجه هستیم.

اسماعیلی، استفاده کنندگان از راه، وسیله نقلیه و راه را سه جزء اصلی سیستم حمل و نقل جاده ای دانست و بیان کرد: راه سازی و صنعت خودرو دست ما نیست، اما هرچقدر به مردم آگاهی دهیم، می توانیم فرهنگ ترافیکی را در آنان تبدیل به باور کنیم.

وی با بیان اینکه 70 درصد تصادفات جاده ای از اشتباهات راننده نشات می گیرد، عنوان کرد: هر چیزی که بتواند تاثیر مثبت بر رفتار رانندگان داشته باشد، بی تردید می تواند موجب کاهش تصادفات جاده ای شود.

مدرس دانشگاه تهران، با اشاره به صدور 33 میلیون گواهینامه در ایران، یادآور شد: 315 هزار ایرانی طی 14 سال گذشته در تصادفات جاده ای از بین رفته اند. هزینه تصادفات معادل 8 درصد تولید ناخالص داخلی بوده و یک تصادف در ایران یک میلیون و 60 هزار یورو هزینه برمی دارد. در سال گذشته 17 هزار کشته داشتیم که 77 درصد مردان(چهار برابر زنان) بودند.

اسماعیلی ادامه داد: بسیاری از مشکلات مربوط به حمل و نقل و ترافیک در کشور ما ناشی از رفتار استفاده کنندگان است که علت اصلی آن عدم آگاهی، نداشتن آموزش کافی و عدم احترام به حقوق سایر استفاده کنندگان است.

نایب رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه ها، با بیان اینکه امر آموزش بیشترین تاثیر را در اصلاح رفتار دارد، گفت: آموزش شامل آگاهی، نگرش و تغییر رفتار می شود و هر چه نگرش های مثبت ترافیکی داشته باشیم، تغییر رفتار فردی و گروهی مشهودتر خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی، سرعت، خستگی و مصرف الکل را از جمله مهمترین رفتارهای پرخطر در جهان دانست که منجر به تصادفات جاده ای می شود و خاطرنشان کرد: تکرار پیام های آموزشی و تبلیغی با ساختار متفاوت در حوزه رفتار ترافیک، حفظ توجه به برانگیختن حساسیت به موضوع و هشدار نسبت به خطرات پنهان در دستور کار متولیات فرهنگی قرار گیرد.


انتهای پیام
نمایش موجودیت‌ها