date_range شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ access_time ۰۷:۳۲:۰۰ ق.ظ

رهبر ارکستر ملی گفت: تعداد نوازندگان خوب در ایران کم است

رهبر ارکستر ملی گفت: تعداد نوازندگان خوب در ایران کم است

علی‌اکبر قربانی اظهار داشت: یک نوازنده با حضور در یک ارکستر با سیاست‌های خاص خود به‌صورت روزانه با تمامی قطعات و فضای کاری موجود در آن ارکستر زندگی می‌کند.

برنامه ارغنون با موضوع بررسی روند ارکستر ملی ایران، با حضور علی اکبر قربانی (رهبر ارکستر ملی) و پرویز بیات (نوازنده کنترباس ارکستر ملی) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه علی اکبر قربانی با اشاره به افزایش نوازنده در ایران، گفت: با افزایش تعداد نوازنده ها در کشور می توان ارکسترهای بسیاری را در داخل کشور تاسیس کرد.

وی با اشاره به این که ارکستر سمفونیک و ملی باید بهترین نوازندگان کشور را در اختیار داشته باشند، اظهار داشت: متاسفانه تعداد نوازندگانی که توانایی مطلوبی در ارکستر ملی و سمفونیک را داشته باشند در داخل کشور بسیار اندک است.

رهبر اکستر ملی با اشاره به تمایز فضای کاری ارکستر ملی سمفونیک، تصریح کرد: یک نوازنده با حضور در دو فضای کار مجزا و جدا از هم مجبور می شود در کنار اهتمام به خاستگاه ارکستر ملی در عین ظرافت از عهده برنامه های ارکستر سمفونیک نیز برآید؛ در حالی که این دوگانه کاری می تواند سبب سردرگمی نوازنده شود.

وی با اشاره به این که موسیقی امری ذوقی و دلی است، عنوان کرد: یک نوازنده با حضور در یک ارکستر با سیاست های خاص خود به صورت روزانه با تمامی قطعات و فضای کاری موجود در آن ارکستر زندگی می کند، بر همین اساس نمی تواند به صورت همزمان در دو دنیا جداگانه کار یا زندگی کند.

علی اکبر قربانی با اشاره به جداسازی ارکستر ملی و سمفونیک از یکدیگر، توضیح داد: در حالت کلی تمایزهای کاری ارکسترهای ملی سمفونیک شرایطی را فراهم آورده که جداسازی این دو ارکستر از هم به نفع هر دو مجموعه تمام می شود.

در ادامه برنامه ارغنون از شبکه رادیویی گفت و گو پرویز بیات با اشاره به سابقه بیش از نیم قرن در ارکستر ملی ایران، گفت: برای اولین در سال 1342 در امتحان ورود ارکستر ملی ایران حاضر شدم و تا سال گذشته حتی بعد از مدت بازنشستگی در ارکستر ملی و سمفونیک ایران مشغول نوازندگی بودم.

وی افزود: ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک تا قبل از ورود آقای علی رهبری به صورت مشترک تمرین و فعالیت می کردند. در حالی که با نظر آقای رهبری این دو ارکستر مهم ایرانی به صورت مجزا به کار خود ادامه دادند.

نوازنده کنترباس ارکستر ملی با اشاره به عدم همکاری خود با تیم ارکستر سمفونیک ایران، عنوان کرد: پس از جدایی ارکستر ملی از ارکستر سمفونیک بنابه تعلق خاطر زیادی که به آقای فرهاد فخرالدینی دارم و نظر آقای رهبری از ارکستر سمفونیک جدا شدم و کار خود را زیر نظر استاد فخرالدینی در ارکستر ملی ادامه دادم.

وی اضافه کرد: علی رهبری مخالف حضور من در ارکستر ملی بود، به طوری که پس از پیوستن من به ارکستر ملی فرصت همکاری با تیم علی رهبری و ارکستر ملی را از دست دادم.

پرویز بیات ادامه داد: پس از کناره گیری استاد فخرالدینی از ارکستر ملی هیچ یک از نوازنده ها این مجموعه با ارکستر سمفونیک همکاری نکردند. بر همین اساس پس از تعطیلی این ارکستر آقای شهبازیان به واسطه گردهمایی نوازنده هایی جوان ارکستر ملی جدیدی را برای خود تشکیل دادند.

وی افزود: متاسفانه در سال های کناره گیری استاد فخرالدینی و نوازنده ها از ارکستر ملی، هیچ کدام از نهادها و مسئولان حوزه موسیقی پیگیر اتفاقات و درد اعضای ارکستر ملی نشدند.

نمایش موجودیت‌ها