date_range دوشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۷ access_time ۰۳:۳۲:۵۷ ب.ظ

موضع رسمی سازمان هواپیمایی کشور درباره برنامه حالا خورشید؛ ماجرای جدید رضا رشیدپور!

موضع رسمی سازمان هواپیمایی کشور درباره برنامه حالا خورشید؛ ماجرای جدید رضا رشیدپور!
منبع خبر: خبرگزاری برنا
دسته خبری: اقتصاد|ترابری

مهمان برنامه یکی از کمک‌خلبان‌های شرکت هواپیمایی سپهران بود که در این برنامه به بیان برخی مطالب درباره این شرکت هوایی پرداخت که حاشیه‌ساز شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ این خلبان از مدت‌ها قبل در فضای مجازی و رسانه ای مطالب‌ و ادعاهایی در رابطه با وجود ایراد در هواپیماهای این شرکت و اجبار شرکت برای پرواز خلبانان با هواپیماهای دارای نقص مطرح کرده بود.

مطرح کردن این مطالب توسط این خلبان باعث شد که رسانه های ضد انقلاب همچون آمدنیوز با استناد به صحبت‌های این خلبان بر طبل عدم ایمنی پروازهای ایرانی بکوبند و از مردم بخواهند که با پروازهای شرکت‌های ایرانی مسافرت نکنند.

با این حال این خلبان موفق شد بر روی آنتن زنده تلویزیونی برنامه حالا خورشید دوباره ادعاهای خود را متوجه شرکت هواپیمایی مذکور و حتی سایر شرکت های هواپیمایی نماید. این مهمان مطرح می کرد موارد تخلف را در نامه ای به سازمان هواپیمایی کشوری نیز گزارش کرده و منتظر اعلام نظر و برخورد این سازمان با هواپیمایی سپهران است. جالب آنکه در میانه گفت و گو، رشیدپور رو به مهمانش کرد و گفت «کاپیتان قبل از اینکه شما تشریف بیارید، روابط عمومی شرکت مربوطتون هم این جوابیه رو به ما داده است: سلام صبح به خیر. مهمان امروز شما کمک خلبان تحت آموزش اخراجی شرکت هواپیمایی سپهران است، مدتی است از روی بغض و کینه، مطالب خلاف واقعی را به این ایرلاین نسبت می دهد و در فضای مجازی به نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی می‌پردازد که به همین دلیل از نامبرده شکایت رسمی صورت گرفته و به زودی در دادسرا حاضر خواهد شد.

این خلبان ادعا می کند که 28 خرداد نامه‌ای به سازمان هواپیمایی کشوری نوشته و تخلفات این شرکت را گزارش داده است. شایسته تر بود که برنامه حالا خورشید تا زمان اعلام نتیجه سازمان مذکور صبر می‌نمود و بعد موضوع را رسانه‌ای می‌کرد. با وجودی که مجری برنامه اذعان کرد که این پیام پیش از حضور مهمان به دستش رسیده، ولی در کمال تعجب مهمان خود را جلوی دوربین آورده و با او مفصل صحبت کرد. در این گفت‌و‌گو، مشکلات فنی و اجبار خلبانان به پرواز با هواپیماهای اصطلاحاً nogo به سایر شرکت‌های هواپیمایی نیز تعمیم داده شد و نقش نظارتی و حاکمیتی سازمان هواپیمایی کشوری نیز زیر سوال برده شد. این فرد علت اخراج خود را ممانعت از پرواز با هواپیمای nogo اعلام کرد.

کمی پس از پخش این برنامه موجی از شور و هیجان در رسانه های ضد انقلاب و معاند به راه افتاد و بخش‌هایی از این برنامه در سایت‌ها و کانال‌های آن‌ها دست به دست می‌چرخید.

یکشنبه 24 تیر 97 که سازمان هواپیمایی کشوری موضع رسمی خود را در پاسخ به موارد مطروحه اعلام و مهر تایید بر کلیه فرآیند فنی و عملیاتی هواپیمایی سپهران زده و همچنین از نیت اصلی آن کمک خلبان اخراجی پرده برداشت.

حال سوال است که چرا رسانه ملی با دعوت این مهمان سعی در ناامن نشان دادن صنعت هوایی کشور کرده درحالی که با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری وظیفه همه حمایت از تولید ملی و اتکا به اقتصاد مقاومتی است.

اطلاعیه سازمان هواپیمایی کشور در این خصوص به شرح زیر است:

به دنبال طرح مسائلی غیرواقع در یکی از رسانه های صبحگاهی، سازمان هواپیمایی کشوری جهت تنویر افکار عمومی نکاتی متذکر می شود:

سازمان هواپیمایی کشوری به صورت مستمر نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی را در دستور کار خود دارد و در صورت مشاهده هر نوع مغایرتی در شرکت ها با الزامات و استانداردهای این سازمان، تا زمان اصلاح و رفع یافته های پیگیری های لازم در دستور کار قرار می گیرد، در غیر اینصورت با محدودیت هایی از سوی سازمان مواجه خواهند شد. در این راستا شرکت هواپیمایی سپهران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تحت نظارت و بازرسی های معمول و مستمر این سازمان قرار داشته و از آنجا که جزء شرکت های تازه تاسیس به شمار می آید هم اکنون تحت نظارت های مضاعف جهت اطمینان از کارآمدی ساختارهای حرفه ای قرار دارد.

همچنین در مورد شرکت های هواپیمایی، هر گونه گزارش تخلف از دستورالعمل های ایمنی که از طرق مختلف به سازمان گزارش شود بسیار جدی گرفته و در صورت اثبات برابر با مقررات برخورد می شود.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که گزارشاتی که به دنبال اختلافات بین شرکت و پرسنل به هنگام قطع رابطه کاری به شکل رسانه ای و یا نامه های سرگشاده به گیرنده های متعدد ارسال می شود در فرهنگ هوانوردی جز گزارشات ایمنی به شمار نمی رود، بلکه نوعی افشاگری محسوب می شود اما علی ایحال تمام گزارشات طرف دعوی به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

از طرفی وقایعی که توسط فرد مدعی در برنامه مذکور به سازمان هواپیمایی کشوری گزارش شد مربوط به گذشته (زمان تحت آموزش) بوده و با وجود  آنکه این امکان وجود داشته و دارد که گزارشات بدون نام و به صورت محرمانه ثبت شود اما متاسفانه طرح این موضوع در زمان مقرر صورت نگرفته و بعد از خاتمه همکاری ایشان با شرکت مربوطه ارسال شده که بنا بر اعلام شرکت چنین ادعاهایی ناشی از عدم موفقیت در اتمام مراحل آموزشی بیان شده و نه واقعیات.

از طرفی دیگر تعدادی از وقایع مانند پرواز با ترمز نامناسب یا مشکل در ژنراتورهای هواپیما یا چراغ های نشان دهنده که اکنون به سازمان واصل شده، نشان می دهد هیچ نوع سابقه ای از این گزارش تا قبل از اتمام فعالیت ایشان در سیستم سازمان به ثبت نرسیده است با این وجود گزارشات ارسالی نیز جهت بررسی به بخش های تخصصی ارجاع شده است.

لازم به ذکر است؛ در حال حاضر حدود 800 نفر از جوانان دارای مدارک پایه خلبانی در انتظار شغل مناسب در شرکت های هواپیمایی هستند و تعدادی دیگر نیز در فرایندهای آموزش قرار دارند بنابراین سازمان هواپیمایی کشوری علی رغم محدودیت های موجود رسالت خود می داند حتی الامکان زمینه اشتغال و سرمایه گذاری برای تحصیل کرده های صنعت حمل و نقل هوایی را فراهم نماید.

در همین راستا جریان اینگونه بود که یکی از خلبانان جوان که در یکی از آموزشگاه های هوانوردی فعالیت می کرد و از آنجا که آن مرکز پس از مدتی به همکاری با ایشان خاتمه می دهد وی به سازمان هواپیمایی کشوری مراجعه و با پیگیری های سازمان وارد فرایند آموزش می شود تا پس از طی مراحل مربوطه به مرحله کمک خلبانی ارتقاء یابد، که متاسفانه برنامه آموزشی وی با موفقیت به پایان نمی رسد و معلم خلبان مهمان برنامه که اتفاقا یک خلبان خارجی بوده، ایشان را دارای صلاحیت ارتقاء از سطح آموزشی به کمک خلبانی ندانسته و تمام فرایندهایی که مطرح شده در همین مرحله آموزشی بوده است.

اما موضوع دیگر در خصوص درآمد و حداقل حقوق فرد مورد نظر است. باید توجه داشت در کشور ما خوشبختانه فردی که نقش خلبانی و کمک خلبانی را برعهده می گیرد از درآمد خوبی برخوردار است و شرکت های هواپیمایی برای تکمیل کادرهای خود چه در آموزش شبیه ساز پرواز و چه فرایندهای عملیاتی هزینه های سنگینی را متقبل می شوند برای یک خلبانی که در حال آموزش است نیز هزینه زیادی را صرف می کنند اما به منظور توجه به مسائلی از جمله بیمه و جنبه های حقوقی قراردادی بین دو طرف منعقد می شود و پس از گذراندن دوره های آموزش، قراردادها اصلاح و رقم با افزایش قابل توجهی تغییر خواهد کرد و به طور حتم حقوق و مزایای یک خلبان رقمی متفاوت است و به طور حتم آنچه منعکس شد، نیست.

علی ایحال سازمان هواپیمایی کشوری همواره از طریق رسانه های گروهی به تمامی متخصصین هوانوردی اعلام می کند که ساختارهای گزارش دهی اجباری و داوطلبانه ایمنی بخوبی در سازمان استقرار یافته و اطلاعات آن مورد تحلیل و ارزیابی قرار می گیرند و هیچ نوع مسامحه ای در امر ایمنی صورت نگرفته و نخواهد گرفت.

اما مطلب مهمتر اینکه، همگان  آگاهی دارند که آمریکایی ها و مخالفان این سرزمین هر لحظه دنبال بهانه ای هستند تا نقشه زمین گیر کردن صنعت را با ابزار رسانه ای و فضای مجازی دنبال کنند، لذا طرح موضوعاتی شخصی بیرون از چارچوب های تعریف شده،  نوعی بهانه دادن و نا امن جلوه دادن صنعت، در تضاد منافع ملی است.

نمایش موجودیت‌ها