date_range شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ access_time ۱۲:۰۹:۰۰ ب.ظ

مجوز افزایش قیمت محصولات لبنی از سوی سازمان حمایت، چه توجیهی در حمایت از مصرف‌کنندگان دارد؟

مجوز افزایش قیمت محصولات لبنی از سوی سازمان حمایت، چه توجیهی در حمایت از مصرف‌کنندگان دارد؟
منبع خبر: تابناک

اگر بازه زمانی یک‌ساله برای قیمت هرکیلوگرم شیر را در نظر بگیریم، می‌بینیم قیمت هرکیلوگرم شیر حدود 52 درصد رشد داشته که متعاقب این افزایش، قیمت لبنیات نیز افزایش یافته است؛ برای نمونه، در یک سال گذشته، قیمت مصوب ماست 900 گرمی 1.5 درصد با رشدی 39 درصدی از 3800 تومان به 5300 تومان و قیمت مصوب پنیر یواف 400 گرمی با رشدی 49 درصدی از 5700 تومان به 8500 تومان رسیده است.

مجوز افزایش قیمت محصولات لبنی از سوی سازمان حمایت، چه توجیهی در حمایت از مصرف‌کنندگان دارد؟در ۲۲ خرداد ماه سال جاری، سازمان حمایت از مصرف کنندگان برای سومین بار در یک سال گذشته، به افزایش قیمت هر کیلوگرم شیر رای داد و قیمت آن را ۲۳۹۰ تومان اعلام کرد. این افزایش قیمت شیر باعث افزایش قیمت لبنیات نیز شده است. از آنجا که افزایش قیمت شیر و لبنیات روی میزان مصرف مردم و سلامتی آن‌ها تاثیرگذار است، پرسش اساسی این است که سازمان حمایت از مصرف کنندگان در این افزایش قیمت شیر چه حمایتی از مصرف کنندگان کرده است؟

به گزارش تابناک اقتصادی، در ۱۲ خرداد ماه سال جاری بود که احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی اعلام کرد، این انجمن پیشنهاد افزایش هر کیلوگرم شیر خام در درب دامداری به ۲۵۷۰ تومان را به ستاد تنظیم بازار داده و قرار است این ستاد، سیزدهم خرداد ماه ۱۳۹۸ به بررسی قیمت پیشنهادی بپردازد. وی در گفت وگوی دیگری در ۲۲ خرداد ماه ۱۳۹۸ ضمن اعلام این که قیمت پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای هر کیلوگرم شیر نیز ۲۴۶۰ تومان بود، گفت: در نهایت با جلساتی که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدگنندگان با انجمن و وزارت جهاد کشاورزی داشت، نرخ ۲۳۹۰ تومان تعیین و مصوب شد. بدین ترتیب و با افزایش قیمت شیر، قیمت ماست و پنیر نیز به شرح جدول زیر افزایش یافت.

مجوز افزایش قیمت محصولات لبنی از سوی سازمان حمایت، چه توجیهی در حمایت از مصرف‌کنندگان دارد؟

این افزایش قیمت شیر در سال جاری در حالی به تصویب سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده رسید که پیش از این، در سال گذشته و طی دو مرحله قیمت شیر و لبنیات افزایش یافته بود. در ابتدا و در تابستان سال گذشته، نرخ مصوب خرید هر کیلوگرم شیر خام، با مشخصات ۳.۲ درصد چربی و بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار تحویل درب دامداری کیلویی ۱۵۷۰ تومان اعلام شد و سپس در آذرماه ۹۷، کارگروه تنظیم بازار، نرخ مصوب خرید شیرخام درب دامداری را ۲۰۰۰ تومان مشخص کرد. این افزایش قیمت شیر باعث شد در سال گذشته قیمت لبنیات نیز افزایش داشته باشند.

اگر بازه زمانی یک ساله برای قیمت هر کیلوگرم شیر را در نظر بگیریم ملاحظه می‌شود که در یک سال گذشته قیمت هر کیلوگرم شیر حدود ۵۲ درصد رشد داشته که متعاقب این افزایش طبیعتاً قیمت لبنیات نیز افزایش یافته است. به عنوان مثال در یک سال گذشته، قیمت مصوب ماست ۹۰۰ گرمی ۱.۵ درصد با رشدی ۳۹ درصدی از ۳۸۰۰ تومان به ۵۳۰۰ تومان و قیمت مصوب پنیر یو اف ۴۰۰ گرمی با رشدی ۴۹ درصدی از ۵۷۰۰ تومان به ۸۵۰۰ تومان رسیده است.

این افزایش قیمت‌های مداوم شیر در سال‌های اخیر باعث شده است تا طبق آخرین آمار موجود و طی یک دهه گذشته (بین سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۶) متوسط مصرف سالانه شیر خانوار از ۲۱۵ کیلوگرم به ۱۲۶ کیلوگرم کاهش یابد. یعنی میزان متوسط مصرف سالانه شیر خانوار در یک دهه حدود ۴۱ درصد کاهش داشته است. هر چند در این کاهش باید کاهش بُعد خانوار از ۳.۸۶ به ۳.۲۸ را نیز در نظر گرفت، اما همان گونه که ملاحظه می‌شود این کاهش بُعد آنقدر نبوده است که بتواند کاهش معنادار مصرف شیر را توجیه کند و این کاهش به همان افزایش قیمت شیر در یک دهه گذشته بازمی‌گردد.

البته در یک سال گذشته نیز قیمت شیر همان گونه که عنوان شد، حدود ۵۲ درصد رشد داشته است که این نیز دوباره می‌تواند به شدت بر کاهش مصرف شیر و لبنیات توسط خانوار تاثیرگذار باشد که متاسفانه بانک مرکزی هنوز گزارش بودجه خانوار در سال ۱۳۹۷ را منتشر نکرده است تا از طریق آمار موجود در آن بتوان به کاهش میزان متوسط مصرف سالانه شیر در یک خانوار پی برد، اما ایرج حریرچی سخنگوی وقت وزارت بهداشت طی مصاحبه‌ای در ۲۸ آبان ۱۳۹۷ در این باره گفت: بنده به نمایندگی از وزارت بهداشت صراحتا هشدار می‌دهم که با افزایش قیمت شدید اخیر شیر و لبنیات و با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، سرانه مصرف شیر و لبنیات در معرض کاهش قابل توجه است. وی افزود: در همین سال‌ها بیماری‌ها و عوارض مربوط به مصرف کم شیر و لبنیات در کشور به وضوح افزایش یافته است.

با این تفاسیر که افزایش قیمت شیر و لبنیات می‌تواند منجر به کاهش مصرف این اقلام در بین خانوار‌ها و در نتیجه ابتلای مردم به بیماری‌ها و عوارض مربوط به مصرف کم شیر و لبنیات شود، حالا پرسش این است که سازمان حمایت از مصرف کننده که حکم به افزایش قیمت شیر می‌دهد، در کجای این ماجرا از مصرف کننده حمایت کرده است؟ آیا در این داستان افزایش قیمت شیر و لبنیات سازمان حمایت از مصرف کننده می‌تواند ادعا کند که از مصرف کنندگان حمایت کرده است؟

به طور قطع پاسخ این پرسش خیر است. پرسش دیگر این است که دولت برای جبران این کاهش مصرف شیر به دلیل افزایش قیمت آن در این سال‌های اخیر چه کرده است؟ آیا منابع هدفمندی را برای تامین شیر و لبنیات مورد نیاز مردم در نظر گرفته است؟ آیا اقدامات حمایتی نظیر توزیع شیر در مدارس را که در سال‌های دهه ۸۰ صورت می‌گرفت را ادامه داده است؟

تصاویر زیر نشان می‌دهند، برخی تولیدکنندگان لبنیات قبل از افزایش قیمت‌های مصوب اقدام به افزایش قیمت کالا‌های تولیدی خود نموده اند. حالا پرسش بعدی این است که تکلیف تولیدکنندگان لبنیات که زودتر از این نرخ‌های مصوب سازمان حمایت، قیمت محصولات خود را افزایش داده اند، چیست؟ آیا سازمان‌های نظارتی با آن‌ها برخورد‌های لازم را داشته اند؟ آیا این برخورد‌ها برای جلوگیری از تکرار این گونه تخلفات موثر بوده است؟ چه تضمینی وجود دارد که این تولیدکنندگان با این افزایش قانونی و مصوب قیمت شیر، دوباره به سمت افزایش قیمت تولیدات خود و فروش آن‌ها بالاتر از قیمت‌های مصوب نروند؟

مجوز افزایش قیمت محصولات لبنی از سوی سازمان حمایت، چه توجیهی در حمایت از مصرف‌کنندگان دارد؟
 
مجوز افزایش قیمت محصولات لبنی از سوی سازمان حمایت، چه توجیهی در حمایت از مصرف‌کنندگان دارد؟
مجوز افزایش قیمت محصولات لبنی از سوی سازمان حمایت، چه توجیهی در حمایت از مصرف‌کنندگان دارد؟

پرسش‌های مطرح بالا، اکنون در ذهن تمام مصرف کنندگان و مردم نقش بسته است. پرسش‌هایی که مستقیم به آینده، زندگی و سلامت آن‌ها بستگی دارد و به دنبال پاسخی برای آن‌ها هستند.
تصویرها
مجوز افزایش قیمت محصولات لبنی از سوی سازمان حمایت، چه توجیهی در حمایت از مصرف‌کنندگان دارد؟
مجوز افزایش قیمت محصولات لبنی از سوی سازمان حمایت، چه توجیهی در حمایت از مصرف‌کنندگان دارد؟
مجوز افزایش قیمت محصولات لبنی از سوی سازمان حمایت، چه توجیهی در حمایت از مصرف‌کنندگان دارد؟
مجوز افزایش قیمت محصولات لبنی از سوی سازمان حمایت، چه توجیهی در حمایت از مصرف‌کنندگان دارد؟
مجوز افزایش قیمت محصولات لبنی از سوی سازمان حمایت، چه توجیهی در حمایت از مصرف‌کنندگان دارد؟
نمایش موجودیت‌ها
نظرهای خبر

  • user avatar
    ناشناس

    مدیریتی وجود ندارد هر روزمان بدتر از دیروز

    شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ۰۲:۴۵:۰۰ ب.ظ
  • user avatar
    محمد اهوازی

    در ایران عزیز ما نه سازمان حمایت از مصرف کننده ای و نه مسوولی کاری نمی کنند شرکتهای تولیدی به بهانه بالا رفتن حقوق کارگران سعی در بالا بردن قیمت های تولیدی خود هستند

    شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ۱۲:۴۲:۰۰ ب.ظ
  • user avatar
    ناشناس

    اینا که لبنیات نیستن فقط شیر خشک و پالم هستن مردم نباید از محصولات لبنی کارخانه ای خرید کنن تا ورشکست شوند و بفهمند که باید به مشتری هایشان احترام بگذارند الان خدا رو شکر بسیاری از دامدارها خودشان عرضه مستقیم در شهر ها دارند و میتوان به راحتی شیر طبیعی خریداری کرد اون هم با قیمت بسیار پایین و با مقداری ماست طبیعی میشود ماست را در خانه تهیه نمود هم سالم است و هم خوش مزه این ماست های کارخانه ای را شما 1 دقیقه بیرون از یخچال بگذارید بوی گند اونها بلند میشه

    شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ۱۲:۳۵:۰۰ ب.ظ
  • user avatar
    ناشناس

    با سالام بعنوان یک کارشناس در این حوزه موارد ذیل را اعلام می نمایم: اولاً برخی از آمار واطلاعات مورد استناد غلط است بطوریکه در هیچ دوره زمانی سرانه مصرف لبنیات کشور 215کیلو نبوده است. سرانه مصرف لبنیات در کشور ما حدود 100کیلو برآورد میشود. ضمنا افزایش قیمت شیر خام ناشی از افزایش هزینه های تولید در صنعت دامداری میباشد که در صورت عدم اصلاح قیمت وزیان دامداران این امر باعث حذف دام های مولد از چرخه تولید شده ودر آینده نه چندان دور مصرف کننده ناچار به پرداخت هزینه ای بسیار بیشتری برای شیر ولبنیات وحتی گوشت قرمز خواهد شد. بنابر این افزایش قیمت ها برای صیانت وپایداری تولید واشتغال در کشور در این شرایط بحرانی بوده است وقطعا تولید کننده نباید هزینه های این امر رابپردازد. موضوع حمایت از مصرف کننده وتاثیر افزایش قیمت بر میزان مصرف کاملاً صحیح است ودولت باید راه کاری مناسب برای ان تدوین واجرا نماید. توزیع شیر یارانه ای یکی از این روشها می باشد که قطعا با توجه به تجربه سنوات گذشته این رویه نیز طرفداران چندانی ندارد و در صورت تامین منابع لازم و با توجه به زیر ساخت های مناسب موجود میتوان با تعریف جامعه هدف وبه طور مستقیم با پرداخت یارانه نقدی به خانوار های هدف نسبت به ترمیم ای نقیصه اقدام کرد.

    شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ۰۲:۰۲:۰۰ ب.ظ
  • user avatar
    ناشناس

    جاى تعجب دارد ریس جمهور و مجلس گفتند و تصویب کردن در سال ٩٨ گرانى در کشور نخواهیم داشت در غیر اینصورت چه بر سر مردم مى آمد خدایا خودت عنایت بفرما

    شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ۰۲:۰۶:۰۰ ب.ظ
  • user avatar
    ناشناس

    علت این افزایش قیمتهای پشت سر هم مواد غذایی از جمله مواد لبنی بخاطر صادرات سیل آسای این مواد به عراق و روسیه و افغانستان و آذربایجانه . خوب وقتی ته مونده داخل مدام کم و کمتر میشه هی قیمتو میبرن بالا که فقط پولدارها بتونن بخورن ...

    شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ۰۲:۰۰:۰۰ ب.ظ
  • user avatar
    ناشناس

    قیمت نهاده ها هم مهم است

    شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ۰۳:۰۳:۰۰ ب.ظ
  • user avatar
    مجید از گیلان

    با سلام از آنجائیکه درآمد اقشار مختلف جامعه (منهای نجومی بگیر ها و برخی وزرا و نمایندگان مجلس و طیف رانت بگیرها و آقازاده ها) با قیمت های موجود هم خوانی ندارد و مصرف لبنیات با سلامت جامعه ارتباط مستقیم دارد ،بنابراین عقل سلیم حکم میکند که افراد جامعه در مصرف آن مشتاق باشند.اگر سازکاری بوجود می آید که مصرف کننده توان خرید نداشته یا مصرف متعادل کاهش یابد ،نتیجه گرفته میشود که این افزایش ،هدفش سلامتی مردم هست و بس...

    شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ۱۲:۵۶:۰۰ ب.ظ
  • user avatar
    ناشناس

    موافقم دولت واقعا اگه میخواد ابه سلامت جامعه اهمیت بده باید حمایت کنه از تولید لبنیات

    شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ۰۲:۲۷:۰۰ ب.ظ
  • user avatar
    ناشناس

    دلار به 10 تومن هم هرگز برنخواهد گشت

    شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ۰۲:۴۱:۰۰ ب.ظ