date_range سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ access_time ۱۰:۳۶:۰۰ ق.ظ
تعداد 1 خبرگزاری دیگر این خبر را منتشر کرده‌اند.

در تنگنا قراردادن مردم برای خرید خودروی چینی، بی‌حرمتی به مردم است

در تنگنا قراردادن مردم برای خرید خودروی چینی، بی‌حرمتی به مردم است
منبع خبر: تابناک
دسته خبری: اقتصاد|خودرو

مردم ایران نباید از استفاده از خودروهای ایمن محروم شوند، بلکه باید همانند تمام جهان، حق انتخاب داشته باشند؛ اما گویی شان و منزلت مردم کشور تنها استفاده از پراید و خودروهای چینی است، در حالی که این بی‌حرمتی به جایگاه مردم است. خودروسازهای ما چقدر زمان لازم دارند که علنی بگویند، قرار است چند سال 10، 20، 30 یا 40 سال حمایت شوند؟! قرار نیست مردم برای همیشه تاوان حمایت از تولید داخل را بدهند که هیچ تغییر و تحولی نمی‌خواهد در آن به وجود آید و مطابق با صنعت مشابه خود در دنیا حرکت کند.

در تنگنا قراردادن مردم برای خرید خودروی چینی، بی‌حرمتی به مردم استاوسط آذر با توافق وزرای اقتصاد، صنعت و کشاورزی و رؤسای بانک مرکزی و سازمان برنامه، تعرفه خودروهای ۱۰۰۰تا۱۵۰۰ سی‌سی، ۵۰درصد؛ ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی ۹۵درصد؛ ۲۰۰۰تا۲۵۰۰سی‌سی۱۳۰درصد و ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰سی‌سی ۱۵۰ درصد،وضع شد.

به گزارش «تابناک»؛ خبر افزایش یکباره و یک شبه تعرفه خودرو بین 15 تا 60 درصد کافی بود تا تاثیر خود را بر بازار بگذارد، به گونه ای که برخی خودروهای وارداتی در یک شبانه روز با جهشی فوق العاده تا دو برابر نیز افزایش قیمت پیدا کردند؛ اما این همه ماجرا نبود و این افزایش ها باعث شد تا کم کم زمزمه افزایش خودروهای داخلی نیز به گوش برسد.

بنا بر این گزارش، افزایش ناگهانی قیمت خودرو، باعث ایجاد تورم در بازار خودرو و کشیده شدن این تورم بر روی اجناس و نیز نارضایتی بیش از پیش مردم شد. در این میان، دستگاه های دیگر از جمله خانه ملت و دیوان عدالت اداری نیز وارد این پرونده شدند؛ هر چند نمایندگان بارها در این مورد اعتراض خود را اعلام کردند، دولت زیر بار کاهش تعرفه ها نرفت و کار تا جایی پیش رفت که دیوان عدالت اداری، به ابطال موقت مصوبه دولت رای داد و بنا بر آن، مقرر شد تا زمان رای قطعی مصوبه قبلی اجرا شود.

با این حال، نمایندگان مجلس این را کافی نمی دانند و به دنبال راهکاری برای تثبیت قیمت خودروهای وارداتی هستند، به همین منظور نیز طرحی دوفوریتی با امضای بیش از 217 نماینده به جریان افتاد.

نمایندگان امضاکننده این طرح بر این باورند، راهکار حمایت از تولید داخلی، افزایش قیمت های تولیدات خارجی نیست و تولیدکننده ها برای ماندن در بازار رقابت، باید خود را به سطح استانداردهای جهانی برسانند. آنان معتقد هستند که افزایش قیمت تعرفه ها، نوعی توهین به مردم ایران است و حق مردم در استفاده از محصولات با کیفیت را ضایع می کند.

بهرام پارسایی در خصوص این موضوع اظهار داشت: از همان زمان که دولت اعلام کرد، تعرفه های خودرو افزایش پیدا می کند، پرونده ای به این منظور در کمیسیون اصل 90 تشکیل شد، زیرا افزایش قیمت تعرفه خودرو باعث شد تا قیمت خودروهای وارداتی به شدت افزایش پیدا کرده و ـ متاسفانه ـ این افزایش، باعث ایجاد تورم در بازار خودرو و گسترش آن به سمت دیگر بازارها شود.

این نماینده مجلس گفت: دولت به بهانه حمایت از تولید داخل، یکباره قیمت تعرفه ها را بین 15 تا 60 درصد افزایش داده است که به نظر ما، هیچ توجیهی ندارد. خودروسازی های ما تا کی می خواهند از این فضا استفاده کنند و خودروهای با کیفیت پایین به مردم بدهند؟

وی در ادامه یادآور شد: یک بار برای همیشه تکلیف خود را با مردم مشخص کنید.خودروسازهای ما چقدر زمان لازم دارند که علنی بگویند، قرار است چند سال ـ ۱۰، ۲۰، ۳۰ یا ۴۰ سال ـ حمایت شوند؟! قرار نیست مردم برای همیشه تاوان حمایت از تولید داخل را بدهند که هیچ تغییر و تحولی نمی خواهد در آن به وجود آید و مطابق با صنعت مشابه خود در دنیا حرکت کند.

پارسایی در ادامه افزود: نمایندگان به این نتیجه رسیده اند، باید قانونی در این باره وضع شود تا هر روز با بخشنامه ای، شاهد وضعیت نابسامان این بازار نباشیم؛ بنابراین، طرحی دو فوریتی در معاونت قوانین مجلس در حال پیمودن مراحل قانونی خود است تا به هیات رئیسه ارجاع شود.

وی در تشریح مفاد این طرح دو فوریتی ادامه داد: یکی از مفاد این طرح این است که سقف تعرفه خودروهای وارداتی ۵۵ درصد باشد و بسته به قیمت و حجم موتور و مابقی مؤلفه هایی که باید در نظر گرفته شود، حداکثر ۵۵ درصد باشد.

پارسایی با بیان اینکه بخش دیگر این طرح ایجاد فضای رقابتی است، اظهار داشت: مردم ایران نباید از استفاده از خودروهای ایمن محروم شوند و همانند تمام جهان باید حق انتخاب داشته باشند؛ اما گویی شان و منزلت مردم کشور تنها استفاده از پراید و خودروهای چینی است، در حالی که این بی حرمتی به جایگاه مردم است.

وی با اشاره به یکی از مواد دیگر این طرح افزود: پیشنهاد دیگر این بود که سالیانه ۵ تا ۱۰ درصد از عوارض وارداتی خودرو کاهش یابد که تا پایان سند چشم انداز این تعرفه به ۲۰ درصد کاهش یابد که البته باز این تعرفه ۲۰ درصدی از تمامی کشورها بیشتر است، ولی این کاهش تعرفه سبب می‌شود که خودروسازان داخلی به خودشان بیایند و اگر احساس فضای رقابتی کنند، کیفیت افزایش، قیمت کاهش و یا اینکه خدمات بیشتر می شود.

این نماینده مجلس با انتقاد از اینکه خودروسازان در حال حاضر هر ساعتی که دلشان می خواهد ثبت نام کرده و هر زمان که می خواهند خودرو را با تاخیر تحویل می دهند، ادامه داد: صدها شکایت از نحوه خدمات ارائه شده در کمیسیون اصل ۹۰ وجود دارد که عمده دلیل این شکایات، از نبود فضای رقابتی و شرایط انحصاری موجود در بازار داخل است.

وی با اشاره به آلودگی کلانشهرها و چاره اندیشی برای کاهش این آلودگی ها در این طرح، بیان کرد: تعرفه خودروهای هیبریدی باید صفر و کلا حذف شود. البته اعتقاد ما بر این است که دولت باید واردات خودروهای هیبریدی را تشویق کند، ولی حالا که تشویق نمی‌کند، نباید عوارضی بر واردات آن وضع کند.

تصویرها
در تنگنا قراردادن مردم برای خرید خودروی چینی، بی‌حرمتی به مردم است
نمایش موجودیت‌ها
نظرهای خبر

  • user avatar
    ناشناس

    مرسی

    سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ۱۰:۴۴:۰۰ ق.ظ
  • user avatar
    ناشناس

    باسلام بهتر نیست انهایی که چند شغل دارند فرصت را به دیگران بدهند به جای کم کردن ساعت کار

    سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ۱۱:۱۴:۰۰ ق.ظ
  • user avatar
    ناشناس

    بابا دلتون خوشه. تاوقتی فساد و رانت تو کشور هست همین آش و کاسه ست

    سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ۱۱:۱۰:۰۰ ق.ظ
  • user avatar
    ناشناس

    قبلا که در کشور مواد غذایی کم بود انها را کوپنی میکردیم و به همه میرسید الان هم شغل در کشور کم است بهتر نیست شغل را هم کوپنی کنیم؟ یعنی بجای اینکه برخی افراد 8 ساعت کار کنند برخی دیگر 0 ساعت ساعات کار تقسیم شود هر فرد روزی 4 ساعت مثلا کار کند تا همه شغل و درامد داشته باشند

    سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ۱۰:۴۸:۰۰ ق.ظ
  • user avatar
    ناشناس

    ممنون از نماینده فهمیده شهر شیراز.ولی جناب نماینده عوارض خروج از کشور چی؟زیاد نیست 220 هزار تومان منطقی هست؟ بهتره نماینده عزیز در تمامی بخش ها احضار نظر بفرمایید نه فقط در بخش خودرو

    سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ۱۱:۱۵:۰۰ ق.ظ