date_range پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ access_time ۱۲:۳۳:۰۰ ب.ظ

بسته خبری پنج‌شنبه‌های «صما»: احتمال اجاره‌خانه‌های خالی با حکم قضایی/ جزئیات سرگردانی مدیران وزرات راه در کویر/ دردسر زلزله‌زدگان کرمانشاه با کمبود و گرانی مصالح

بسته خبری پنج‌شنبه‌های «صما»: احتمال اجاره‌خانه‌های خالی با حکم قضایی/ جزئیات سرگردانی مدیران وزرات راه در کویر/ دردسر زلزله‌زدگان کرمانشاه با کمبود و گرانی مصالح
منبع خبر: صما

بسته خبری صما به دنبال آن است که به‌صورت هفتگی مهمترین اخبار حوزه مسکن و راه را در اختیار مخاطبان این حوزه قرار دهد.

بسته خبری پنج‌شنبه‌های «صما»: احتمال اجاره‌خانه‌های خالی با حکم قضایی/ جزئیات سرگردانی مدیران وزرات راه در کویر/ دردسر زلزله‌زدگان کرمانشاه با کمبود و گرانی مصالح دراین هفته اخباری نظیر ارجاع پرونده سقوط هواپیمای آسمان به دادسرای کارکنان دولت،داغ شدن بازار مسکن مهر اطراف تهران، یاداشت نویسی معاون وزیر درباره اینرسی دسترسی آزاد به اطلاعات، دردسر زلزله‌زدگان کرمانشاه با کمبود و گرانی مصالح، تلاش نمایندگان مجلس برای اجاره خانه های خالی با حکم قضایی،جزئیات سرگردانی مدیران وزارت راه در کویرو.. مهمترین اخبار حوزه مسکن وراه بوده اند که مشروح آنها به شرح ذیل می آید:

پرونده سقوط هواپیمای آسمان به دادسرای کارکنان دولت ارجاع شد

دراین هفته معاون دادستان کل کشور از ارجاع پرونده سقوط هواپیمای آسمان که ۲۹ بهمن سال ۹۶ سقوط کرد و ۶۶ مسافر و خدمه پروازی جان باختند، برای ادامه رسیدگی‌ها و تکمیل تحقیقات به دادسرای کارکنان دولت ارجاع شد . محمدجواد حشمتی با اشاره به احاله پرونده سقوط هواپیمای آسمان به تهران اظهار کرد: این پرونده برای رسیدگی به دادسرای کارکنان دولت ارجاع شده و بازپرس جدید پرونده بازبینی و بازنگری در تحقیقات قبلی و تکمیل تحقیقات را آغاز کرده است . این مقام مسئول در دادستانی کل کشور اضافه کرد: البته بخش اعظم و قابل توجه تحقیقات توسط بازپرس ویژه در دادسرای اصفهان انجام شده و حتی به مرحله کارشناسی رسیده بود که به نتیجه کارشناسی اعتراض و مقرر شد، هیئتی جدید از کارشناسان برای بررسی‌ها تعیین شود . حشمتی در پاسخ به این سئوال که کارشناسی‌های صورت گرفته در خصوص چه موضوعی بوده است گفت: این کارشناسی‌ها درباره مشخص کردن میزان تقصیرهاست . به گفته معاون دادستان کل کشور در امور حقوق عامه، در این پرونده فعلاً کسی بازداشت نیست . حشمتی پیشتر به تسنیم گفته بود: با توجه به اینکه محل سکونت خانواده‌های جان‌باختگان این حادثه عمدتاً در تهران قرار دارد، تعدادی از خانواده‌ها به خاطر مسئله بعد مسافت از دیوان‌عالی کشور درخواست کردند پرونده برای ادامه بررسی و رسیدگی‌ها به تهران بیاید که دیوان نهایتاً رای داد پرونده به تهران احاله شود . او گفته بود که تعداد متهمان پرونده مزبور 4-3 نفر است و اینها کسانی هستند که مسئول بودند و باید ضمن عمل به وظایف، مقررات و ضوابط را به درستی اجرا می‌کردند .29 بهمن سال 96 بود که پرواز شماره 3704 شرکت هواپیمایی آسمان با 60 مسافر و 6 خدمه پروازی تهران را به مقصد یاسوج ترک اما در نزدیکی سمیرم اصفهان از رادار خارج و سقوط کرد که تمام سرنشنینان آن جان خود را از دست دادند . به دنبال وقوع این حادثه، عملیات امداد و کشف اجساد آغاز شد اما همچنان جسد 6 تن از قربانیان آن پیدا نشده است . پزشکی قانونی پس از اخذ آزمایش پنتیک از خانواده قربانیان، اجساد شناسایی شده را به خانواده هایشان تحویل داده است .11 مرداد امسال هم قاضی شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام درباره دلایل اصلی سقوط هواپیمای آسمان نوشت: 1- علت سقوط یخ زدگی بال هواپیماست. هواپیما مجهز به سیستم AD (جلوگیری از یخ زدگی بال) نبوده است. 2-مجوز بهره برداری از هواپیما C of A غیر قانونی صادر شده است. 3- شرکت بهره بردار در بکارگیری گروه کروی پرواز قصور کرده است. 4- سیستم ELT هواپیما نقص داشته و عمل نکرده است.(دلیل فرعی) 5-هواپیمای ATR مناسب شرایط اقلیمی ایران نیست و محدودیت‌های زیادی از جمله دما و ارتفاع (high&hot) داراست. 6- قصور شرکت فرودگاه‌ها هم مطرح است. 7-ربطی هم به تحریم ها ندارد و 8- تقصیر خلبان نیست .

مستندات سازمان برنامه و بودجه درباره اظهارات غلط یک مقام دولتی درباره مسکن مهر

درهفته ای که گذشت سازمان برنامه و بودجه در واکنش به خبر «سازمان برنامه و بودجه درباره اعتبار ۱۱۵۰۰ میلیارد تومانی مسکن مهر توضیح دهد» اعلام کرد: متاسفانه مقام مصاحبه کننده دولتی به ضوابط و قوانین، محدودیت‌های مالی دولت و ظرفیت‌های قانون بودجه اشراف ندارد . سازمان برنامه و بودجه در واکنش به خبر «سازمان برنامه و بودجه درباره اعتبار 11500 میلیارد تومانی مسکن مهر توضیح دهد» توضیحاتی به شرح زیر ارائه کرد :- نیاز 11500 میلیارد تومانی خدمات زیربنایی ور وبنایی سایت‌های مسکن مهر بر اساس اعلام نیاز وزارتخانه‌های نیرو و راه و شهرسازی و جمع‌بندی صورت گرفته در سازمان برنامه و بودجه مطرح شده که این موضوع با توجه به شرایط بودجه ای سال جاری به همراه پیشنهادات قابل اجرا طی گزارشی در تاریخ 1397/3/28 به استحضار رئیس جمهور محترم رسید .- در تاریخ 1397/4/2 رئیس جمهور در خصوص تخصیص اعتبار برای اجرا و تکمیل واحدهای مسکن مهر کشور پی نوشت فرمودند (به پیوست می‌باشد) «سریع‌تر نسبت به فروش با قیمت مناسب واحدهایی که متقاضی ندارند، به توسعه‌گرها و واگذاری به کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی اقدام شود .»- در تاریخ 1397/5/10 با نامه شماره 59804/100/02 (به پیوست می‌باشد)‌ وزیر راه و شهرسازی ضمن ارائه گزارشی از رئیس جمهور درخواست می‌نماید تا پیشنهادات سازمان برنامه و بودجه خارج از نوبت رد دولت مطرح و تصویب شود .- ریاست محترم جمهور در خصوص مطرح شدن پیشنهادهای سازمان برنامه و بودجه در هیات دولت مبنی بر تکمیل و تحویل واحدهای مسکن مهر پی نوشت فرمودند اقدام لازم به عمل آید. نامه شماره 61252 مورخ 1397/5/11 به پیوست می‌باشد .- در مجموع پیشنهادات ارسالی، استفاده از ظرفیت‌های قانون بودجه، منابع بازگشتی از محل اقساط مسکن مهر، استفاده از منابع داخلی شرکت‌های خدمات رسان، جذب مشارکت بخش خصوصی و ... مورد توجه قرار گرفته است همچنین در خصوص ظرفیت‌های بودجه‌ای سال جاری، اعتبار 225 میلیارد تومانی ردیف های متفرقه، اعتبارات استانی، استفاده از ابزار تهاتر برای تسویه مطالبات و بدهی‌های پیمانکاران و ... پیشنهاد شده که تماما مورد استفاده قرار می‌گیرد .- بنابراین تنها 45 روز از صدور دستور رئیس جمهوری در خصوص «طرح پیشنهادات سازمان برنامه و بودجه کشور در هیات دولت» می‌گذرد و نه 9 ماه و همچنین دستور رئیس جمهوری ناظر به طرح پیشنهادات این سازمان است نه تخصیص و پرداخت 11500 میلیارد تومان اعتباری که سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل واحدهای مسکن مهر در 4 سال در نظر گرفته و پیشنهاد کرده است . - به نظر می‌رسد نگارنده گزارش و همچنین متاسفانه مقام مصاحبه کننده دولتی به ضوابط و قوانین، ظرفیت‌های قانون بودجه و محدودیت‌های مالی دولت و ایضا جزئیات مکاتبات و مراحل طی شده اشراف کامل نداشته، این موضوع را به منزله بی‌توجهی سازمان به دستور رئیس جمهور قلمداد نموده است که این امر منطبق بر واقعیت نبوده و اینگه اظهارنظرات در این شرایط حساس و خطیر نتیجه‌ای جز اتلاف توان کارگزاران نظام به دنبال نخواهد داشت.

بازار مسکن مهر اطراف تهران داغ شد

دراین هفته رئیس اتحادیه املاک کشور گفت: با توجه به افزایش قیمت اجاره بهای مسکن­ و کاهش توان پرداخت آن،​ مردم به سمت شهرک های­ اقماری اطراف تهران روی آورده اند . مصطفی­ قلی خسروی درباره بازار مسکن اظهار داشت:­ با توجه به خرید و فروش نمی توان گفت بازار مسکن در رکود بسر می برد ­­زیرا رکود زمانی صورت می گیرد که هیچ گونه دادوستدی در ­بازار نباشد . وی ادامه داد:­ تعداد خرید و فروش­ مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ­1.7 درصد کاهش پیدا کرده است . قلی خسروی­ بیان کرد:­ با توجه به افزایش قیمت مسکن، همچنان­ خریدو فروش صورت می گیرد، ­در بخش رهن و اجاره نیز با افزایش قیمت ها توان مردم برای اجاره بسیار پایین آمده است­ ­و کوچ به سمت شهرک های اقماری تهران زیاد شده است . وی با اشاره به اینکه بدلیل افزایش قیمت اجاره،​­ مردم توان پرداخت اجاره بها را ندارند و به ناچار به منطقه پایین تر از محل خود می روند و این امر طبیعی است گفت: ​ در سال های 68، 86 و 91 هم مردم به سمت شهرک های اقماری رفتند . رئیس­ اتحادیه مشاوران­ املاک­ افزود: من هیچ اعتقادی به خانه های خالی ندارم زیرا این خانه هایی که در سال 86 یا 91 پایان کار گرفته است­­ برای اجاره و رهن در اختیار مردم قرار می گیرد زیرا هیچ کسی خانه خود را خالی نگه نمی دارد . قلی خسروی­ گفت: باتوجه به برنامه های اخیر­ دولت­ به نام مسکن امید، باید بافت های­ فرسوده تقویت شود ­­و این امر جلوی نابسامانی­بازار خرید و فروش، تورم و افزایش قیمت مسکن­ می گیرد . رئیس اتحادیه املاک کشور­ افزود: باید ­فکری برای دهک های پایین جامعه داشته باشیم و با ساخت خانه و عرضه آن، تقاضا و قیمت را­ کنترل کنیم .

معاون آخوندی: موفقیت مراکز لجستیک در گرو واقعی شدن قیمت سوخت است

درهفته ای که گذشت معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: مراکز لجستیک زمانی به موفقیت دست‌ می‌یابد که وضعیت اقتصاد حمل‌ونقل اصلاح شود؛ یعنی قیمت خودرو سنگین و در مقابل قیمت سوخت به نسبت شرایط اقتصادی کشور واقعی شود . مهرداد تقی زاده با اشاره به ابلاغ سند آمایش مراکز لجستیک از سوی وزیر راه و شهرسازی و مزایای تهیه این سند برای کشور اظهار کرد: نقش مراکز لجستیک در کشور به شکل‌گیری و توسعه حمل‌ونقل ترکیبی کمک می‌کند. با شکل‌گیری یک مرکز لجستیک، فعالیت‌های دیگری از قبیل انبارداری در فضای باز، بسته و کانتینری، همچنین صنایع تولیدی، تبدیلی و بسته‌بندی که اشتغال‌زایی هم به دنبال دارد، شکل خواهد گرفت . وی با بیان این‌که شکل‌گیری مراکز تولید و بسته‌بندی در کنار فرایند حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای کالا موجب کاهش هزینه‌های حمل‌ به دلیل کاهش فاصله رسیدن ناوگان حمل‌ونقلی به یک مرکز تولیدی می‌شود، افزود: در صورت گستردگی یک پهنه لجستیکی در کشور می‌توان شاهد شکل‌گیری فعالیت‌های گردشگری در داخل مرکز لجستیک نیز بود . وی یکی از اقدامات انجام‌شده در راستای تدوین سند آمایش مراکز لجستیک کشور را اصلاح ذهنیت اشتباه در مورد جانمایی مراکز لجستیک بر اساس میل سرمایه‌گذار عنوان کرد و گفت: در این راستا مطرح شد که جانمایی مراکز باید به‌صورت یکپارچه و از طریق متولی حمل‌ونقل کشور یعنی وزارت راه و شهرسازی مشخص شود تا بیشترین سود و کمترین ضرر نصیب بخش خصوصی گردد . وی با اشاره به چگونگی مکان‌یابی 58 مرکز لجستیک کشور گفت: با توجه به تعداد بالای متقاضیان مراکز لجستیک در کشور شامل هاب لجستیک، دهکده لجستیک، پارک لجستیک و بنادر خشک، با استفاده از یک مدل ریاضی بر اساس مدل‌های OR مراکز بهینه لجستیک جانمایی شد تا ضمن افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی در مسافت‌های طولانی و توزیع ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای در مسافت‌های کوتاه‌تر هدف‌گذاری شود . معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این‌که با استفاده از مدل ریاضی برای جانمایی مراکز لجستیک کشور از اعمال سلیقه شخصی جلوگیری شد، اظهار کرد: از سوی دیگر مقرر شد مراکز لجستیک کشور هم‌اکنون با مراکز تولید بار و یا مراکز باری که در آینده شکل خواهند گرفت همخوانی داشته باشند . تقی‌زاده بنادر،‌ مرزها و مناطق آزاد فعال به‌علاوه نقاط دارای پتانسیل را به‌عنوان مراکز لجستیک معرفی کرد و افزود: به‌عنوان مثال منطقه آپرین و شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) جزو مراکز لجستیک هستند و پهنه‌ای در استان قزوین به دلیل قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال-جنوب، راه‌آهن قزوین-رشت و مسیر منتهی به غرب کشور از جمله نمونه‌‌های دارای پتانسیل تبدیل‌شدن به مراکز لجستیک هستند .

بی‌توجهی 9ماهه آقای معاون به دستور رئیس‌جمهوری

دراین هتفه قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دستور رئیس‌جمهوری به رئیس سازمان برنامه و بودجه برای تامین اعتبار مورد نیاز تکمیل و تحویل پروژه‌های باقیمانده مسکن مهر گفت:‌ بیش از ۹ماه از این دستور می‌گذرد اما هنوز اقدامی در رابطه با آن صورت نگرفته است . احمد اصغری مهرآبادی اظهار کرد:‌ در مسکن مهر 55 هزار میلیارد تومان خط اعتباری شامل 45 هزار میلیارد تومان از محل خط اعتباری و مبلغ 10 هزار و 500 میلیارد تومان از محل وصول اقساط مسکن مهر تامین منابع پیش‌بینی شده بود . وی با یادآوری این‌که تامین حدود 5000 میلیارد تومان نیز برای عهده سایر بانک‌ها گذاشته شد، تصریح کرد: با این منابع مالی 2.2 میلیون مسکن مهر و 420 هزار واحد در روستاها ساخته شد که واحدهای روستایی به اتمام رسیده است . وی با بیان این‌که حدود 2.1 میلیون واحد با احتساب واحدهای روستایی تحویل متقاضیان شده است، افزود: حدود 500 هزار واحد دیگر باقی مانده که از این تعداد کار ساخت 300 هزار واحد به اتمام رسیده اما تحویل آن با مشکل مواجه شده است. مشکل اصلی نیز اعتبار است که حدود 11500 میلیارد تومان برای تکمیل برآورده شده است . وی ادامه داد: از این رقم حدود 4000 میلیارد تومان برای خدمات زیربنایی، 4800 میلیارد تومان برای خدمات روبنایی و مابقی برای محوطه‌سازی، آماده‌سازی، معابر و... نیاز است . قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر اظهار کرد: سال 93 رهبر معظم رهبری تاکید فرمودند مسئله مسکن مهر باید حل شود، بعد از فرمایشات رهبری در سال 95 حدود 1000 میلیارد تومان اسناد خزانه در اختیار وزارت نیرو قرار گرفت. سال گذشته نیز پس از تصویب نیاز 11500 میلیارد تومانی برای تکمیل و اتمام مسکن مهر توسط کارگروه تشکیل‌شده توسط کمیسیون اصل 90 در ریاست‌جمهوری، آقای رئیس‌جمهوری به آقای نوبخت دستور داد که در این زمینه اقدام کند . مهرآبادی گفت: بیش از 9 ماه است که این دستور صادر شده و ما به‌صورت حضوری و کتبی پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم و قرار بر این بود 1400 میلیارد تومان از 11500 میلیارد تومان به وزارتخانه‌های راه و نیرو برای تکمیل و تحویل 100 هزار واحد مسکن مهر پرداخت شود . وی همچنین گفت: در ادامه ستاد اقتصاد مقاومتی تعداد واحدها را به 150 هزار واحد افزایش داد که باید تحویل شود. انتظار داریم سازمان برنامه و بودجه با توجه به وضعیت آشفته بازار مسکن و افزایش قمیت مصالح‌ ساختمانی، دستمزدها و هزینه‌ها در تخصیص اعتبار تعجیل و خیلی جدی با این مسئله برخورد کنند . وی اضافه کرد:‌ در حال حاضر حدود 280 هزار واحد آماده مسکن مهر داریم که نمی‌توانیم آنها را تحویل دهیم، همزمان مردم هم اجاره می‌دهند و هم قسط واحد مسکن مهر تحویل‌نشده را، این کار شدنی است اما مقداری اراده، همت و دلسوزی می‌خواهد . قائم‌مقام آخوندی با ابراز این‌که "نمی‌خواهیم شرمنده مردم شویم و می‌توان امسال با تزریق منابع مالی 280 هزار واحد آماده را تحویل متقاضیان داد"، اظهار کرد: از بانک‌ها تقاضا داریم پول باقیمانده را برای خرید مصالح ساختمانی آزاد کنند، این بهترین کار است که باید با نظارت ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و شرکت عمران شهرهای جدید مصالح ساختمانی برای پروژه‌های مسکن مهر خریداری شود .

دسترسی آزاد به اطلاعات

درهفته ای که گذشت کاراترین کمکی که سیاست می‌تواند به اقتصاد کند فراهم کردن دسترسی آزاد به اطلاعات است. وظیفه ای که قانون بر عهده‌ ما گذاشته ولی به دلیل قدرتی که متصوریم از انحصار اطلاعات می‌گیریم، در انجام آن اینرسی داریم . خبرگزاری تسنیم- سازوکارهای معمول برای پیشبرد امور و حل مسائل، در بسیاری زمینه ها دیگر جوابگو نیست. به سبب ساختارهای صلب اداری از یک سو و شتاب رشد تکنولوژی و تغییر مسائل و نیازها از سوی دیگر، دولت از جامعه عقب می‌ ماند . بخش خصوصی در فرایندهای کاری و حصول نتیجه، از دولت بهتر عمل می‌کند. این موضوع منحصر به کشور ما نیست. در همه‌ دنیا دولت‌ها در تلاش برای ارتقای سازوکارهایشان هستند. همین موقعیت سبب می‌شود که مکرون رییس جمهوری فرانسه, آینده جامعه‌ فرانسه را استارتاپی بنامد. در ایران نیز اگر دولت بخواهد محدود به ساختارهای کلاسیک فعلی بماند، "معضل ناکارآمدی" گریبانگیرش می‌شود . در روش اول مشکلی را در سطح جامعه شناسایی و تلاش به حل آن می‌نمایند و از این میان سود خود را نیز در نظر می‌گیرند. نمونه‌های خوبی از آن مانند اسنپ یا دیجی‌کالا وجود دارد. با تغییرات ساختاری ماهیت رسانه‌ها و گردش متفاوت اطلاعات، دولت‌ دیگر دانای کل نیست . شرایط اقتصادی نیز متفاوت شده است. پس دیگر دولت در جایگاه نهاد ثروتمندی که تعریف مسئله می‌کند و با تامین منابع مالی و ایجاد سازمان کار، به دنبال حل مسئله می‌گردد، نیست. جامعه خود تعریف مسئله می‌کند. به بیان دیگر استارتاپ‌ها ممکن است خودشان با دیدن مشکلی برای آن پاسخ و حتی مدلی اقتصادی پیشنهاد کنند. در روش دوم نیز نهاد دولتی اگر باهوش باشد، می‌تواند مواردی که با آن درگیر است را با ذهن های خلاق در میان بگذارد و از این سرمایه بهره ببرد .1- فراهم کردن دسترسی آزاد به اطلاعات است. وظیفه ای که قانون بر عهده‌ ما گذاشته ولی به دلیل قدرتی که متصوریم از انحصار اطلاعات می‌گیریم، در انجام آن اینرسی داریم . 2- جلوگیری از انحصار و ایجاد فضای رقابتی .3- تنظیم‌گری است؛ به معنای تسهیل بسترهای قانونی برای کسب و کارهای نوپا و تکنولوژیک . چندی قبل استارتاپ ویکند معماری و ساختمان در دانشکده معماری دانشگاه تهران تجربه موفقی بود. من که وظیفه داوری را در آن رویداد عهده‌دار بودم، از مشارکت فعالانه دانشجویان و اهالی حرفه به وجد آمدم . در پی آن با دعوت از مدیرانی از بدنه وزارتخانه به همراه کارشناسان مربوطه، جوانان فعال در زمینه استارتاپ‌ها و شرکت توسعه کارآفرینی بانک مسکن، نشستی با همین رویکرد داشتیم. حال نیز مدیران حوزه های معاونت مسکن و ساختمان را ملزم کرده‌ام که با حمایت از برنامه‌های دانشگاهی و با تشکیل جلساتی داخلی، فهرستی از چالش ها و سوالاتی که می‌تواند توسط استارتاپ‌ها پاسخ داده شود را ارائه کنند . این موضوع در دفاتر معاونت فعالانه پیگیری می‌شود و در حال برنامه ریزی رویدادهایی در این زمینه برای پاییز هستیم. منتظر خبرهای بیشتر در این حوزه باشید.

پیشنهاد افزایش وام خرید مسکن به بانک مرکزی رفت

دراین هفته وزیر راه و شهرسازی از ارائه پیشنهاد افزایش وام خرید مسکن به بانک مرکزی خبر داد و گفت: در پروژه‌های مسکن سازی جدید شهرهای جدید برخلاف مسکن مهر تراکم حداکثر دو طبقه بوده و به دنبال اهداف تجاری نیستیم . عباس آخوندی در آیین بهره برداری وافتتاح و کلنگ زنی چند پروژه روبنایی و مشارکتی پرند در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: قطار حومه‌ای تهران پرند در ابتدا 4 زوج بود که در حال حاضل به 14 زوج افزایش یافته است . وی با اشاره به اینکه امروز در قطار پرند با مردم صحبت کردم، گفت: خوشبختانه مسافران از نظم و ایمنی و قیمت ارزان این قطار بسیار راضی بودند برنامه وزارت راه و شهرسازی افزایش ظرفیت قطارهای حومه‌ای و توسعه آنها بخصوص در پایتخت است . وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نظام طراحی پرند ریل پایه است، تصریح کرد: اتفاقات بسیار خوبی در شهر پرند روی داده و بیش از 90 هزار مسکن مهر با تراکم فوق‌العاده سنگین در یک محیط بیابانی بسیار خشن ساخته شده است . وی از برنامه وزارت راه برای ارتقای کیفیت زندگی در شهر پرند خبر داد و بیان کرد: براین اساس فضاهای عمومی ازجمله پارک در شهر پرند ساخته می‌شود در این راستا طرح بسیار جالبی به عنوان بوستان مشاهیر به وسعت 35 هکتار در پرند در حال اجراست که تا پایان سال به اتمام می‌رسد . آخوندی با بیان اینکه این یک اتفاق بسیار خوب است که برای مردم یک فضای 35 هکتاری فضای عمومی ایجاد می‌کند، گفت: ارتقای کیفیت ساخت و سازها یکی از مهمترین اهداف وزارت راه است ضمن اینکه تامین خدمات روبنایی که اساسا جزو ماموریت‌های ما نیست توسط شرکت عمران شهرهای جدید اجرا می‌شود . وی با اشاره به ساخت 40 مدرسه در شهر پروند، اضافه کرد: در خصوص مدارس هیچ مشکلی در پرند نداریم . وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در شهرهای جدید ساخت 50 هزار واحد مسکونی جدید آغاز شده است، افزود: این پروژه ها در اصفهان و مشهد آغاز شده و امروز نیز سه هزار و400 واحد آن در پرند آغاز شده است. هدف ما در اجرای این طرح برخلاف پروژه های مسکن مهر تراکم حداکثر دو طبقه‌ای است تا به ارتقای کیفیت زندگی مردم کمک کنیم هدف ما تجاری نیست . وی در ادامه به موضوع امضافروشی مهندسان اشاره کرد و گفت: مردم بارها شنیده‌اند که مهندسان امضا فروشی می‌کنند من بساط این امضا فروشی را جمع کردم مهندس باید ماموریت خودش را انجام دهد و نباید هیچ کس از امضافروشی ارتزاق کند بلکه مهندسان در اختیار مالکان هستند و در قبال انجام کار حق الزحمه دریافت می‌کنند .

دردسر زلزله‌زدگان کرمانشاه با کمبود و گرانی مصالح

درهفته ای که گذشت ثبت بیش از 4 هزار و 450 پس‌لرزه بعد از زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان‌ماه سال گذشته مردم مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه را به این باور رسانده که شاخص مقاوم‌سازی مهم است . ثبت بیش از 4 هزار و 450 پس‌لرزه بعد از زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان‌ماه سال گذشته مردم مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه را به این باور رسانده که شاخص مقاوم‌سازی مهم است؛ دیگر ترویج این فرهنگ در این دیار نیازی به تبلیغ ندارد هر روز که می‌گذرد چند واحد در مناطق زلزله‌زده مقام‌سازی می‌شوند . زلزله مهیب 21 آبان‌ماه به 9 شهر و یک‌هزار و 923 روستای استان کرمانشاه آسیب رساند که در جریان آن خانه‌های زیادی فرو ریخت، تعدادی آسیب دید و خیلی‌ها نیز باید تعمیر شوند . اهمیت خود مردم برای ساخت خانه‌های محکم و مقاوم در مناطق زلزله‌زده استان کردمانشاه به خوبی مشهود است . حدود 103 هزار واحد مسکونی در زلزله 7.3 ریشتری آسیب دیده که 35 هزار واحد احداثی و 68 هزار واحد تعمیری است؛ حال پس از گذشت 10 ماه از زلزله به گفته رئیس ستاد بازسازی در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه، اغلب واحدهای تعمیری آماده استفاده‌ شده‌اند . رضا خواجه‌ای از اجرای سقف 17 هزار و 270 واحد مسکونی خبر داد و اظهار داشت: کار گچ و خاک 11 هزار و 328 واحد و نصب در و پنجره 9 هزار و 477 واحد دیگر نیز در حال اجرا است . پایان تابستان نزدیک است و مطابق برنامه و قول‌های مسؤولان باید 12‌هزار‌مین واحد روستایی بازسازی شده آماده افتتاح شود، رئیس ستاد بازسازی در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه می‌گوئید، امیدواریم با انتقال سهمیه سیمان و آهن به مناطق زلزله‌زده و همکاری و مشارکت 100درصدی مردم اولویت نخست در روستاها به پایان رسد و این وعده محقق شود . بنیاد مسکن مقاوم‌سازی یک‌هزار و 300 واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده را در دستور کار قرار داده و تسهیلات پرداختی به متقاضیان هم معادل تسهیلات ساخت‌وساز در این مناطق است . گرانی مصالح و کمیاب شدن برخی اقلام این روزها روند بازسازی به ویژه در شهرهای زلزله‌زده را با اخلال ایجاد کرده که به نظر می‌رسد با اجرایی شدن مصوبه تسهیلات جدیدی هیات دولت (5 میلیون تومان بلاعوض و 10 میلیون تومان وام تکمیلی مختص متقاضیان شهری و 5 میلیون تومان بلاعوض و 5 میلیون تومان وام تکمیلی مختص متقاضیان روستایی)، روند ساخت و ساز در مناطق زلزله‌زده سرعت بیشتری به خود بگیرد .

پیشنهاد ۳۰ نماینده مجلس: خانه‌های خالی را با حکم دادگاه اجاره بدهید !

دراین هفته سایت خانه ملت نوشت: ابوالفضل ابوترابی از تدوین طرحی برای اجاره دادن اجباری خانه‌های خالی در مجلس خبر داد و گفت: این طرح به امضای حدود ۳۰ نفر از نمایندگان مجلس رسیده و اخیرا به هیات رئیسه مجلس ارائه شد، در شرایط کنونی طرح مذکور در مرحله چاپ قرار داشته و احتمالا مهرماه سال جاری اعلام وصول خواهد شد . نماینده مردم نجف‌آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی در تشریح ابعاد طرح اجاره دادن خانه‌های خالی، افزود: ما امروز با پدیده احتکار خانه در پایتخت به ویژه کلانشهر‌ها مواجه هستیم، در شرایط کنونی طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار خانه خالی با ارزشی بالغ بر ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار وجود دارد که این میزان معادل پروژه عظیم مسکن مهر است . وی ادامه داد: بر اساس طرح مذکور، سامانه‌ای ایجاد خواهد شد و مردم طبق قانون، خانه‌های خالی را گزارش و معرفی می‌کنند، پس از آن با حکم دادستانی، یک ماه به صاحب خانه مهلت داده می‌شود تا آن خانه را اجاره دهد، در غیر این صورت کارشناسی رسمی دادگستری با حکم دادستان، از خانه بازدید کرده و پس از آن خانه را اجاره می‌دهد و مبلغ دریافتی را به حساب دادگستری می‌ریزد . این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: قانون مقابله با احتکار خانه‌های خالی تنها منحصر به ایران نیست، بلکه در برخی کشور‌ها مانند فرانسه، انگلیس و اسپانیا قوانین سختگیرانه تری در این حوزه مصوب و اجرایی شده است . وی ادامه داد: در کشوری مانند فرانسه؛ اگر شهری جمعیتی بالای ۲۰۰ هزار نفر داشته باشد، خانه‌های خالی و احتکار شده به مردم بی خانمان داده می‌شود، در اوایل انقلاب اعضای شورای عالی انقلاب نیز به دنبال چنین اقدامی بودند، اما در نهایت اجرایی نشد . ابوترابی درباره موضوعات مطرح شده درباره مغایرت طرح اجباری شدن اجاره خانه‌های خالی با حقوق مالکیت شخصی، افزود: این طرح هیچ مغایرتی با مسئله مالکیت شخصی ندارد، زیرا در شرایط کنونی هم افرادی که اجناس خود را احتکار می‌کنند، با حکم دادستانی، اموال و اجناس مذکور ضبط و افراد جریمه می‌شوند و خانه‌های خالی نیز مانند اجناس احتکار شده است.

وضعیت قرمز در بازار ریز‌متراژ‌ها

درهفته ای که گذشت رسانه ها نوشتند:بازار معاملات آپارتمان‌های ریزمتراژ به لحاظ سطح قیمت در وضعیت قرمز قرار گرفته است. تحقیقات میدانی «دنیای اقتصاد» از بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی ریزمتراژ (آپارتمان‌های با مساحت کمتر از ۶۰ مترمربع) نشان می‌دهد هم‌اکنون هر مترمربع آپارتمان کمتر از ۶۰ متر،به لحاظ قیمت،با فاصله قابل توجهی نسبت به قیمت فروش هر مترمربع آپارتمان بزرگ‌متراژ با شرایط و موقعیت مشابه، به بازار عرضه می‌شود . هر چند فاصله قیمت بین هرمترمربع آپارتمان ریزمتراژ با هر مترمربع آپارتمان بزرگ‌متراژ با ویژگی‌های مشابه همواره در بازار معاملات مسکن وجود داشته است اما طی ماه‌های اخیر که تقاضا برای خرید این گروه از آپارتمان‌ها در بازار معاملات مسکن افزایش یافت و تعداد قابل توجهی از خانه‌اولی‌ها و متقاضیان مصرفی در بازار تقاضای این دسته از آپارتمان‌ها حضور یافتند، فاصله قیمتی ریزمتراژ‌ها و بزرگ‌متراژهای با موقعیت مشابه، به لحاظ تعیین قیمت پیشنهادی هرمترمربع از این آپارتمان‌ها برای فروش افزایش یافت. روز گذشته عمده آپارتمان‌های عرضه شده به بازار مسکن با مساحت کمتر از ۶۰ مترمربع، به لحاظ قیمتی در وضعیت قرمز قرار داشتند؛ به این معنا که سطح قیمت پیشنهادی برای فروش آنها بالاتر از ارزش واقعی این آپارتمان‌ها و رقمی است که هم‌اکنون هر مترمربع از این واحدها در بازار معاملات مسکن، خرید و فروش می‌شوند؛در برخی از سایت‌های مجازی معرفی فایل‌های فروش مسکن این گروه از آپارتمان‌ها با رنگ قرمز از سایر فایل‌ها مجزا شده‌اند که نشان دهنده غیرواقعی بودن قیمت آنها نسبت به شرایط روز بازار مسکن است.این در حالی است که هم اکنون عمده آپارتمان‌های ریزمتراژ که با قیمت مناسب به بازار مسکن عرضه شده‌اند عمربنای بیش از ۱۵ سال دارند که به دلیل محدودیت خانه‌اولی‌های مجهز به وام یکم برای خرید آپارتمان‌های تا سقف سنی ۱۵ سال، این واحدها عملا برای این گروه از متقاضیان قابل خریداری نیستند.

جزئیات طرح نماینده مجلس برای افزایش وام مسکن در تهران وشهرستان‌ها

دراین هفته عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: با توجه به افزایش چند برابری قیمت مسکن در کل کشور، به نظر من سقف تسهیلات اوراق در تهران باید تا ۳۰۰ میلیون تومان و در شهرستان ها تا ۱۵۰ میلیون تومان افزایش یابد . سیدهادی بهادری با اشاره به احتمال اصلاح مقررات ارائه وام اوراق خرید مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی، گفت: در شرایط کنونی میزان تقاضای افراد و زوجین برای خرید اوراق مسکن بسیار کاهش یافته که این موضوع دلایل متفاوتی دارد، از این رو محدود کردن شرایط ارائه وام به صلاح نیست . نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از برنامه ها و پیشنهادات مسئولان وزارت راه برای اصلاح مقررات وام اوراق خرید مسکن، حذف عمر بنا است، زیرا در شرایط کنونی به بناهای بالای ۱۵ سال، وام پرداخت نمی شود . وی با بیان اینکه ۵۰ سال بهترین گزینه برای تعیین عمر بنا جهت ارائه اوراق مسکن است به خبرگزاری خانه ملت گفت: به نظر من عمر بنا در این رابطه از ۲۰ سال تا ۵۰ سال باید تعیین شود، البته وضعیت و میزان فرسودگی ساختمان نیز باید یکی از شروط این مسئله قرار گیرد . بهادری افزود: یکی دیگر از پیشنهادات وزارت راه، افزایش مدت زمان باز پرداخت اقساط وام مسکن است، بر اساس قانون، بیشتر مدت زمان باز پرداخت وام اوراق، ۱۲سال است، اما به نظر من باید حداقل مدت زمان بازپرداخت، از ۲۰ سال تا ۹۰ سال شود تا جوانان به نحوی بهتری بتوانند اقساط خود را پرداخت کنند . این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: طبق گفته مسئولان وزارت راه، آنها به دنبال افزایش سقف تسهیلات اوراق خرید مسکن هستند، در شرایط کنونی حداکثر میزان پرداختی، ۸۰ میلیون تومان است که یک زوج در مجموع ۱۶۰ میلیون تومان می توانند وام دریافت کنند . وی با اعلام اینکه سقف تسهیلات اوراق خرید مسکن باید به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یابد، تصریح کرد: با توجه به افزایش چند برابری قیمت مسکن در کل کشور، به نظر من سقف تسهیلات اوراق در تهران باید تا ۳۰۰ میلیون تومان و در شهرستان ها تا ۱۵۰ میلیون تومان افزایش یابد . عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: قطعا میزان پرداختی اوراق مسکن باید به گونه ای باشد که با دریافت آن وام حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد از هزینه خرید مسکن تامین شود. از اینرو به طور حتم افزایش سقف تسهیلات و افزایش مدت زمان بازپرداخت اقساط می تواند به فرایند خرید و فروش مسکن رونق تازه ای بدهد . بهادری با اشاره به بالا بودن قیمت خرید هر برگه اوراق مسکن، گفت: در شرایط کنونی افراد برای خرید وام اوراق مسکن ۱۲۰ میلیونی باید حدود ۱۵ میلیون تومان پرداخت کنند، که این میزان پرداختی با توجه به شرایط و معیشت زوجین نا عادلانه نیست.

دستور روحانی برای واردات ۸۵۰ دستگاه واگن

درهفته ای که گذشت دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها از دستور رئیس‌جمهور برای ورود ۸۵۰ دستگاه واگن باری به کشور خبر داد و گفت: امیدواریم با این دستور رئیس‌جمهور، ورود واگن‌ها به کشور تسریع شود . ‌مهرداد تقی‌زاده با اشاره به حادثه برخورد تانکر سوخت با یک دستگاه اتوبوس مسافربری تهران-کرمان در شامگاه دوشنبه ۲۶ شهریورماه، ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار متوفیان و ابراز همدردی با بازماندگان این حادثه اظهار داشت: این حادثه ساعت ۲۳:۱۵ روز 26 شهریور در محور آزادراهی کاشان-نطنز-اصفهان و ۵۰ کیلومتری کاشان رخ داد . وی افزود: به‌محض اطلاع از وقوع حادثه تیم‌های عملیاتی اداره کل راه‌ و شهرسازی، اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای،‌ اورژانس و هلال‌احمر و پلیس راهنمایی رانندگی استان به‌علاوه تیم کارشناسی کمیسیون ایمنی راه‌ها از تهران به محل وقوع حادثه اعزام شد . دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های کشور‌ بیان داشت: کارشناس کمیسیون ایمنی راه‌ها هم‌اکنون در حال بررسی حادثه از ابعاد مختلف است تا گزارشی جامع و کامل و بی‌طرفانه با در نظر گرفتن ابعاد مختلف حادثه همچون جاده، ناوگان نیروی انسانی، علائم به‌منظور ارائه در کمیسیون ایمنی راه‌ها تهیه کند . معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: کمیسیون ایمنی راه‌های کشور بر اساس گزارش ارائه‌شده از سوی کارشناس خود، تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کند تا از بروز هرگونه حادثه مشابه جلوگیری کند . تقی زاده از برگزاری جلسه فوق‌العاده کمیسیون ایمنی راه‌های کشور در تاریخ دوشنبه دوم مهرماه به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت: نتیجه نهایی بعد از پایان جلسه به اطلاع عموم مردم خواهد رسید . وی در ادامه بیان داشت: بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده تا این لحظه، اتوبوس مسافربری متعلق به یک شرکت مجاز بوده که حرکت خود را از پایانه جنوب تهران آغاز کرده و راننده آن نیز نمره منفی نداشته است، همچنین سرعت حرکت اتوبوس ۱۰۳ کیلومتر در ساعت برآورد شده است که مجاز محسوب می‌شود. بنابر این از طرف اتوبوس مشکلی وجود نداشته است . دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها‌ افزود: طبق اخبار واصله تا این لحظه، اتوبوس از پشت با کامیون حامل تانکر نفت گاز برخورد کرده که البته طبق اظهارت پلیس راهور ناجا، انحراف به چپ نیز داشته است؛ اما مادامی‌که گزارش کارشناس کمیسیون ایمنی راه‌های کشور ارائه نشود، نمی‌توان نظر در مورد آن ارائه کرد . وی افزود: بر اساس مطالب ارائه‌شده در جلسات کمیسیون ایمنی راه‌ها، کامیون‌های حامل تانکر سوخت حق تردد در هنگام شب را ندارند مگر اینکه از تجهیزات لازم مانند مسیریاب برخورد باشند، بر همین اساس نماینده شرکت پخش و پالایش فراورده‌های نفتی با حضور در جلسه فوق‌العاده کمیسیون ایمنی راه‌ها توضیحات لازم در خصوص این موارد را ارائه خواهد کرد .

جزئیات ‌تصادف‌ اتوبوس شرکت عدل و تانکر سوخت

دراین هفته یک مقام مسئول وزارت راه ضمن تشریح جزئیات تصادف دیشب اتوبوس کرمان با تانکر حامل نفت‌گاز، گفت: برای هر دو راننده هیچگونه نمره منفی ثبت نشده است و هم تانکر حمل سوخت و هم اتوبوس، هر دو معاینه فنی داشته‌اندب . ه گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، دراین هفته ه یک دستگاه اتوبوس در آزادراه نطنز ـ کاشان در ۲۵ کیلومتری شهر نطنز و در نزدیکی شهر بادرود با یک دستگاه تانکر حامل نفت‌گاز برخورد کرد و پس از واژگونی، در باند مخالف آزادراه‌ دچار آتش‌سوزی شد . یکی از مدیران وزارت راه و شهرسازی در این باره به خبرنگار فارس گفت: اتوبوس مذکور مربوط به شرکت تعاونی عدل بود که بعدازظهر گذشته از ترمینال جنوب تهران به مقصد کرمان حرکت کرده بود . این مقام مسئول ادامه داد: این اتوبوس، دارای صورت وضعیت بوده و تعداد ۳۷ نفر مسافر داشته است . وی با بیان اینکه پلیس راه در حال بررسی ابعاد مختلف بروز این حادثه است، گفت: قطعاً تا بررسی کامل پلیس‌راه نمی‌توان علل قطعی وقوع این حادثه و مقصران را اعلام کرد . این مقام مسئول وزارت راه شهرسازی افزود: با این حال بررسی‌های اولیه نشان از این دارد که تانکر حامل نفت‌گاز انحراف به چپ و تغییر مسیر ناگهانی داشته است که پس از این تغییر مسیر، ظاهراً اتوبوس از جلو به پشت تانکر برخورد می‌کند، البته جلوی تانکر سوخت هم شواهدی از برخورد دارد اما هنوز مشخص نیست که اولین برخورد این حادثه چگونه بوده است . وی اضافه کرد: به هر حال این اتوبوس پس از برخورد به پشت تانکر حمل سوخت، به سمت دیگر آزادراه منحرف شده و شعله‌ور می‌شود، ضمن اینکه پلیس‌راه در حال بررسی است که به چه علت این اتوبوس به لاین دیگر آزادراه منحرف شده است . این مقام مسئول وزارت راه شهرسازی با بیان اینکه طبق بررسی‌های اولیه برای هر دو راننده تانکر سوخت و اتوبوس هیچ گونه نمره منفی ثبت نشده است، اظهار داشت: هم تانکر حمل سوخت و هم اتوبوس هر دو معاینه فنی داشته‌اند . وی با بیان اینکه بارنامه تانکر به صورت آفلاین صادر شده بوده است، گفت: تانکر حامل گازوئیل شب گذشته ابتدا بار خود را خالی کرده بود‌ و مجدداً بارگیری کرده است که منتظر هستیم بارنامه دوم بارگیری هم برای ما ارسال شود . این مقام مسئول وزارت راه شهرسازی اظهار داشت: متاسفانه تعداد ۱۹ نفر از سرنشینان اتوبوس همان ابتدا در سر صحنه حادثه جان باختند و ۲ نفر دیگر هم در بیمارستان جان باختند .

جزئیات سرگردانی مدیران وزارت راه در کویر

درهفته ای که گذشت معاون ساخت آزادراه‌های کشور و پنج همراه که برای بازدید از عملیات عمرانی جاده جندق-سمنان عازم کویر سمنان شده بودند، بین راه به دلیل فرورفتن خودروها در باتلاق، مجبور به ۱۴ ساعت پیاده‌روی شبانه و رساندن خود به نزدیک‌ترین آبادی شدند . به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روز ۲۲ شهریور ۹۷ بود که خبری مبنی بر مفقود شدن معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها به همراه پنج نفر از کارشناسان و مدیران استانی‌، در کویر سمنان منتشر شد . این افراد روز پنج شنبه ۲۲ شهریور از سمت جندق در جنوب دامغان وارد کویر شده و پس از عبور از منطقه ریگ جن، مفقود شده‌ بودند . ‌همان روز اعلام شد که این افراد که با دو خودرو عازم منطقه شده‌اند، در منطقه‌ای هستند که‌ تلفن همراه آنتن نمی‌دهد، بنابراین چون هوا رو به تاریکی می‌رفت، قرار شده بود کار جستجوی هوایی آنها‌ از بامداد روز جمعه ۲۳ شهریورماه آغاز شود . اما کار به جست‌وجوی هوایی با هلی‌کوپتر نرسید و این افراد با ۱۴ ساعت پیاده‌روی در کویر، خود را به نزدیک‌ترین آبادی و جایی که تلفن همراه آنتن می‌داد رساندند و امدادرسانی به آنها به کمک نیروهای هلال‌احمر و ستاد مدیریت بحران، انجام شد . در این راستا به سراغ سید محمدحسین میرشفیع، معاون ساخت و توسعه آزادرا‌ه‌های کشور، رفتیم تا از جزئیات این ماجرا بیشتر جویا شویم . وی به عنوان مسئول ارشد تیم بازدیدکننده از جاده جندق-تهران، یکی از ۶ نفری بود که در جریان این بازدید‌، دچار مشکل شده بودند . میرشفیع در این‌باره به خبرنگار فارس گفت: جاده جندق - گرمسار یکی از طرح‌های ملی در دست اجرا است که با مشخصات جاده اصلی اجرا می‌شود و با تکمیل آن، فاصله شهرهای استان‌های سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان تا تهران، حدود ۳۰۰ کیلومتر کاهش می‌یابد . وی ادامه داد: شهرستان جندق در استان اصفهان و از توابع خور و بیابانک است و گرمسار هم در استان سمنان قرار دارد و طول جاده جندق-گرمسار حدود ۲۷۰ کیلومتر است که باید احداث شود و هنوز بخشی از قطعات آن در مراحل مطالعات نهایی قرار دارد . ‌این مدیر وزارت راه و شهرسازی افزود: به تازگی، یکی از سرمایه‌گذاران اعلام کرده بود که با توجه به جاذبه‌های گردشگری منطقه و مسیر، آماده سرمایه‌گذاری در احداث این جاده است؛ ما هم با توجه به آنکه در حوزه مسیرهایی که می‌توان در آن منطقه بابت اجرای این جاده پیاده کرد، ‌اختلاف‌ نظری داشتیم، بازدید از مسیر جندق - گرمسار را در دستور کار قرار دادیم . وی ادامه داد: در این پروژه از سمت جندق ۴۰ کیلومتر عملیات خاکی و از سمت گرمسار هم ۲۰ کیلومتر عملیات خاکی مسیر انجام شده بود و بقیه پروژه هم در حد مسیرگشایی اولیه بود . میرشفیع گفت: در این راستا اینجانب به اتفاق معاون مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان و یکی از مدیران قبلی اداره کل به عنوان بومی محل و راه‌بلد و همچنین به همراه‌ نماینده سرمایه‌گذار، در مجموع ۶ نفر، صبح روز ۲۲ شهریور با دو خودرو از این مسیر جاده‌ای که آماده احداث بود، بازدید کردیم . معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور توضیح داد: صبح روز ۲۲ شهریور پس از صرف صبحانه، ۲۰۰ کیلومتر از مسیر که در منطقه‌ای کاملاً کویری بود را بازدید کردیم و مباحث تخصصی نحوه اجرای مسیر و اراضی عبوری و غیره بررسی شد، با توجه به آنچه در آن مناطق، رودخانه‌‌های شور زیادی وجود دارد و باتلاق‌های زیادی تشکیل شده بود، ما از مسیر منحرف می‌شدیم تا با باتلاق‌ها برخورد نکنیم . وی افزود: در همین حین که تغییر مسیر داده بودیم، هر دو خودرو‌ ما‌ در یکی از باتلاق‌ها گیر کرد و فرو رفت، به طوری که به هیچ عنوان امکان خارج‌ سازی خودروها در آن باتلاق‌ها با وجود تلاش هر ۶ نفر، وجود نداشت . میرشفیع ادامه داد: تلاشمان برای خارج‌سازی خودروها از باتلاق به نتیجه نرسید، باید خودمان دست‌به‌کار می‌شدیم و راه را در پیش می‌گرفتیم، این مشکل در شرایطی رخ داد که هیچ گونه روستا و سکونت‌گاهی در آن منطقه نبود و ضمن اینکه تلفن همراه هم آنتن نمی‌داد . ‌این مدیر وزارت راه و شهرسازی اضافه‌ کرد: پس از مشورت، ‌تصمیم گرفتیم دو دسته شویم تا اگر برای گروهی مشکل پیش آمد، گروه دیگر از سرنوشت آن گروه مطلع باشد، مقرر شد سه نفر از همراهان، پیش خودروها بمانند و سه نفر دیگر هم بابت رسیدن به منطقه‌ای که تلفن همراه آنتن بدهد، آبادی وجود داشته باشد و امکان درخواست کمک باشد، ‌پیاده، حرکت کنند . میرشفیع بیان کرد: آن منطقه کویری، فقط شوره‌زار، باتلاق و رمل بود، هیچ سکونتگاه، روستا و درختی در آن کویر وجود نداشت تا چشم کار می‌کرد، خاک و رمل و باتلاق و شوره‌زار بود‌ . معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور گفت: ‌‌ساعت ۱۶ بعدازظهر شده بود و از خارج‌سازی خودروها از باتلاق هم ناامید شده بودیم، بنابراین ‌اینجانب به همراه ۲ تن دیگر از اعضای گروه که یکی از آنها بومی و راه‌بلد بود، با توجه به اطلاعات موقعیت‌یاب تلفن همراه خود، مسیری را تعیین و پیاده، شروع به حرکت کردیم .

تصویرها
بسته خبری پنج‌شنبه‌های «صما»: احتمال اجاره‌خانه‌های خالی با حکم قضایی/ جزئیات سرگردانی مدیران وزرات راه در کویر/ دردسر زلزله‌زدگان کرمانشاه با کمبود و گرانی مصالح
نمایش موجودیت‌ها