date_range یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ access_time ۱۰:۰۰:۰۰ ب.ظ
تعداد 2 خبرگزاری دیگر این خبر را منتشر کرده‌اند.

داغ دریادلان

داغ دریادلان
منبع خبر: جوان آنلاین
دسته خبری: اقتصاد|کشتی

هنوز داغ جان‌باختن 16 آتش‌نشان در دل ساختمان پلاسکو یک‌ساله نشده است که مرگ آتشین 30 سرنشین و خدمه نفتکش ایرانی در آب‌های شرق چین بار دیگر جامعه ما را سوگوار کرد.

داغ دریادلان
‌از ساعت 20‌شامگاه شنبه هفته گذشته که خبر آتش گرفتن نفتکش ایرانی پس از تصادف با یک کشتی باری در آب‌های شرق چین منتشر شد، نجات 32 خدمه و سرنشین که 30‌نفر آن ایرانی و دو نفر تبعه بنگلادش بودند به جریان افتاد. کشتی‌های آتشخوار چینی و تیم‌های امداد از کشور چین، ژاپن و ایران برای مهار آتش و نجات سرنشینان در محل حاضر شدند، اما با گذشت زمان و انفجار مخازن نفتی و شدت گرفتن آتش‌سوزی، امدادگران توان مهار کردن حریق را پیدا نکردند. کشف سه‌جسد سوخته که هویت آنها تاکنون اعلام نشده‌است، سرانجام این تلاش‌های نافرجام بود تا اینکه روز گذشته خبر رسید کشتی در آب غرق شده و اجساد قربانیان حادثه هم ناپدید شده است. 
شرکت ملی نفتکش ایران سه‌روز پس از حادثه با یک شرکت ژاپنی به منظور همکاری در مهار آتش نفتکش به توافق رسید و تجهیزات این شرکت پنج‌روز پس از بروز حادثه به محل رسید، اما همکاری ژاپنی‌ها هم تحت مدیریت عملیات چینی‌ها به نتیجه نرسید و در نهایت شامگاه شنبه چینی‌ها دستور توقف عملیات خنک‌سازی سطح نفتکش که برای جلوگیری از تسری آتش انجام می‌شد را صادر کردند. دلیل توقف خنک‌سازی کشتی نفتکش، بدی آب و هوا و وزش باد عنوان شد، اما به نظر می‌رسد همین توقف عملیات، موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید صبح دیروز شد که در نهایت پس از چند ساعت به غرق شدن کامل نفتکش ایرانی انجامید. 
    
همه خدمه روز اول کشته شده‌بودند!

از ابتدای وقوع حادثه مسئولان ایران و چین در اظهارنظرهای جداگانه برای نجات خدمه گرفتار شده میان آب و آتش ابراز امیدواری کردند. همین ابراز امیدواری سبب شده بود تا خانواده ملوانان در اوج نگرانی نسبت به بازگشت آنها امیدوار باشند. روز گذشته اما علی‌ربیعی، وزیر کار و نماینده رئیس‌جمهور که برای پیگیری حادثه راهی کشور چین شده بود در اظهار نظری عجیب اعلام کرد: «‌آرزویمان این بود که بتوانیم دریانوردانمان را سالم بیرون بیاوریم، اما از روز اول چینی‌ها به ما گفتند تمامی آنها فوت شدند. شدت انفجار اولیه به حدی بود که امکان زنده ماندن افراد وجود نداشت. ما امید داشتیم پیکر مطهر آنان را بیرون بیاوریم، مثل سه‌پیکر دیگر که تقریباً استخوان بودند برای همین هم تکاوران را اعزام کردیم، اما شدت انفجار در حدی بود که حرارت زیاد بود و امکان داخل رفتن نبود.‌» این اظهار نظر بدان معناست که وزیر کار از مرگ خدمه کشتی با خبر بوده اما همزمان برای نجات آنها تلاش هم کرده است!
وی همچنین گفت: «‌کشتی از سر به عمق رفته است و در عمق‌۱۱۰ متری در آب غرق می‌شود. ما هر کاری می‌توانستیم کردیم. خیلی‌ها معتقدند ورود گازهای سمی با تنفس آنها باعث شده در ساعت اول خدمه جانشان را از دست بدهند. ما با کورسوی امید برای انتقال پیکرها آمدیم، اما سربازان اقتصاد مقاومتی جانشان را از دست دادند.‌»
     
آتش تکاوران را ناکام گذاشت

محمد راستاد، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی و سخنگوی کمیته رسیدگی به حادثه نفتکش هم که راهی چین شده گفت: «‌با اینکه عملیات اطفای حریق سانچی با حضور تیم‌های ژاپنی و چینی در سه‌الی چهار روز اخیر تسریع شده بود، اما شدت آتش با هر جرقه‌ای روی سطح کشتی بیشتر می‌شد به طوری که تکاوران ایرانی هرگز نتوانستند وارد آن شوند.‌»
    
تلاشمان را کردیم

«شیه چون وی» فرمانده چینی عملیات اطفای حریق روز گذشته پس از اینکه اطمینان پیدا کرد کشتی در حال غرق شدن است در نشست کمیته بحران چین که وزیر کار ایران هم در آن حضور داشت حاضر شد و توضیح داد: «‌با وجود پیش‌بینی‌های قطعی ما مبنی بر جان باختن همه دریانوردان حاضر در همان ساعات نخست حادثه به دلیل شدت انفجار و انتشار گازهای سمی، با همه امکانات عملیات اطفای حریق را دنبال کردیم. از همان ساعت نخست انفجار، تیم‌های امداد و نجات جست‌وجوی خود را آغاز کردند، ولی غیر از یک پیکر فرد دیگری یافت نشد. بررسی‌های کارشناسی تیم متخصص چین حاکی از این است که متاسفانه همه دریانوردان ایرانی در همان ساعات نخست انفجار جان باختند.‌»
تحقیقات اولیه بعد از کشف اولین جسد که با جلیقه نجات از آب خارج شد حکایت از این داشت که سرنشینان کشتی به احتمال زیاد فرصت فرار از محل حادثه‌را داشته‌اند، اما حالا که فرمانده چینی عملیات اطفای حریق می‌گوید هیچ اثری از 29 سرنشین دیگر کشتی در دست نیست این اظهار نظر هم در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد. او در توضیح اینکه آیا سرنشینان امکان فرار داشته‌اند یا نه گفت: «‌بررسی‌های اولیه ما نشان داده است که بالابر نفتکش که از آن برای ورود به قایق‌های نجات یا پریدن به دریا استفاده می‌شود، پایین نیامده است، این موضوع نشان می‌دهد که دریانوردان ایرانی جز یک نفر فرصت ورود به آب را نداشتند.‌»
   
انتظار برای رمزگشایی جعبه سیاه

جعبه سیاه این کشتی برای بازخوانی فعلاً به بندر شانگهای چین منتقل شده است. البته جعبه سیاه سانچی با توجه به قوانین ثبت شده در کنوانسیون‌های بین‌المللی مبنی بر اینکه جعبه سیاه موجود در کشتی‌ها و شناورهای موجود در فضای بین‌المللی به کشوری که کشتی در آن به طور رسمی ثبت شده تحویل داده شود، با توجه به اینکه شناور مذکور در یکی از بنادر پاناما به ثبت رسیده است باید به این کشور تحویل داده شود. البته مسئولان پاناما طبق قوانین مؤظفند که اطلاعات ثبت شده در این جعبه را به طور کامل به ایران ارائه کنند و در این زمینه تردیدی وجود ندارد. این احتمال وجود دارد که این جعبه در شانگهای بازخوانی شود. 
کشتی فله‌بر هنگ کنگی به نام «کریستال» با مالکیت یک شرکت لجستیکی در استان «جه جیانگ» چین حاوی ۶۴ هزار تن غله بود که از امریکا به مقصد استان «گوانگ دونگ» در جنوب چین می‌رفت و در بین راه به کشتی سانچی با مالکیت شرکت «برایت» از ایران برخورد کرد. 
تصویرها
داغ دریادلان
نمایش موجودیت‌ها

آگهی