date_range یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ access_time ۱۰:۰۱:۰۰ ب.ظ

دستگاه‌های ناراضی‌تراش در دسترسی آزاد به اطلاعات هم مردود شدند

دستگاه‌های ناراضی‌تراش در دسترسی آزاد به اطلاعات هم مردود شدند
منبع خبر: جوان آنلاین

با گذشت تقریبا 10 ماه از آغاز به کار سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، گزارش وضعیت پاسخگویی…

دستگاه‌های ناراضی‌تراش در دسترسی آزاد به اطلاعات هم مردود شدند
نیره ساری

با گذشت تقریباً 10 ماه از آغاز به کار سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، گزارش وضعیت پاسخگویی نشان می‌دهد، اجرای این قانون در برخی زیرمجموعه‌های قوای مجریه، مقننه و قضائیه عملیاتی و اجرایی نشده است. گزارش وضعیت سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات حاکی از آن است همان دستگاه‌های ناراضی‌تراشی که سال گذشته مطابق با آمار دیوان عدالت اداری صدرنشین بیشترین شکایات مردمی بودند (آموزش‌و‌پرورش، تامین اجتماعی) اکنون نیز جزو غایبان بزرگ سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات محسوب می‌شوند. زیرمجموعه ریاست جمهوری به‌عنوان مدعیان حقوق شهروندانی نیز از دیگر غایبان این سامانه هستند. چنانچه وضعیت پاسخگویی سازمان‌ها و نهادهای مختلف در این سامانه نشان می‌دهد که در مجموع 122 درخواست مردمی از استانداری‌ها در این سامانه ثبت شده که میانگین پاسخگویی آنها 73درصد برآورد شده است. سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، سامانه‌ای که به تک‌تک شهروندان این حق را می‌دهد تا از هر مؤسسه عمومی و خصوصی ارائه‌دهنده خدمات عمومی درخواست اطلاعات کرده و پاسخ را به یکی از چهار شکل (مراجعه حضوری، ایمیل، پست یا کارپوشه ملی ایرانیان) دریافت کنند و البته مطابق این قانون نیز دستگاه‌ها حداکثر ۱۰ روز مهلت دارند اطلاعات مورد نظر شهروندان را ارائه بدهند. همچنین قوانین تصریح داشته‌اند در صورتی که این زمان به تاخیر بیفتد، شهروندان در همین سامانه، شکایت خود را ثبت کنند تا از طریق کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مورد پیگیری قرار گیرد. هرچند که بررسی‌های صورت گرفته در همان ماه ابتدایی شروع به کار این سامانه نشان داد از 20 درخواست مورد ثبت تنها به دو مورد پاسخ داده شده و الزام قانونی به دستگاه‌های زیرمجموعه برای پاسخگویی به درخواست در یک بازه زمانی مشخص کارایی ندارد، اما هم‌اکنون بعد از گذشت تقریباً 10 ماه و بیان گزارش‌های جزئی‌تر از وضعیت پاسخگویی نشان می‌دهد، این قانون در برخی زیر‌مجموعه‌های قوای مجریه، مقننه و قضائیه اساساً عملیاتی و اجرایی نشده است. 
 
غیبت دائمی دستگاه‌های ناراضی‌تراش در پاسخگویی

براساس گزارش وضعیت سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، زیر‌مجموعه‌های وزارت آموزش‌و‌‌پرورش، تامین اجتماعی، شهرداری‌های کلانشهرها به‌ویژه شهرداری تهران و همچنین چند زیر‌مجموعه ریاست‌جمهوری به‌عنوان مدعیان حقوق شهروندی به‌رغم تاکید فراوان و گزارش‌های مختلف به‌عنوان غایبان بزرگ سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات هستند. حال آنکه آموزش‌و‌پرورش، تامین اجتماعی و شهرداری از جمله دستگاه‌هایی هستند که سال گذشته نیز صدر‌نشین بیشترین شکایات مردمی بودند. همچنین گزارش وضعیت پاسخگویی سازمان‌ها و نهادهای مختلف در این سامانه نشان می‌دهد که در مجموع 122 درخواست مردمی از استانداری‌ها در این سامانه ثبت شده که میانگین پاسخگویی آنها فقط 73‌درصد برآورد شده است. بررسی گزارش وضعیت پاسخگویی استانداری‌ها در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات نشان می‌دهد، استانداری‌های اردبیل، همدان، آذربایجان‌شرقی، فارس، آذربایجان‌غربی، قم، یزد، کردستان، لرستان، چهارمحال‌و‌بختیاری، هرمزگان، مازندران، خراسان‌شمالی، زنجان، بوشهر و سیستان‌و‌بلوچستان به تمامی درخواست‌ها و مطالبات مردمی پاسخ داده‌اند، اما این در حالیست که استانداری‌های خوزستان، گیلان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و گلستان نسبت به پاسخگویی به درخواست‌های مردمی بی‌اعتنا بوده و به هیچ یک از درخواست‌های مرتبط با دستگاه خود پاسخ نداده‌اند. 
  
برآورد وضعیت پاسخگویی استانداری‌ها

همچنین در ادامه گزارش وضعیت پاسخگویی استانداری‌ها در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، نشان می‌دهد بیشترین درخواست‌های مردمی ثبت شده در این سامانه مربوط به استانداری‌های تهران، البرز و خراسان‌جنوبی بوده که از نظر تعداد درخواست‌ها، استانداری تهران با 13 درخواست، استانداری البرز و خراسان‌جنوبی هر کدام با هفت درخواست در صدر جدول استانداری‌های پاسخگوی کشور قرار دارند. در مجموع 122 درخواست مردمی از استانداری‌ها در سامانه انتشار و دسترسی به اطلاعات ثبت شده که از این تعداد به 89 درخواست پاسخ داده شده و همچنین 16شکایت از استانداری‌ها در سامانه ثبت شده که تنها به پنج مورد آن پاسخ داده شده است. تصور می‌شد، قانونی که بعد از سال‌ها بی‌توجهی، بالاخره رنگ و بوی اجرایی شدن به خود گرفته است، مانند دیگر کشورها این دسترسی و حق شهروندی را برای مردم فراهم می‌کندتا عملکرد سازمان‌ها و نهادهای مختلف را به صورت شفاف دریافت کنند و سؤال‌های خود را برطرف سازند، اما روند مذکور از نتایج پاسخ‌دهی نشان می‌دهد این بخش تبلیغاتی هم از چرخه خارج شد و صرفاً در حد یک حرف باقی مانده است. 
تصویرها
دستگاه‌های ناراضی‌تراش در دسترسی آزاد به اطلاعات هم مردود شدند
نمایش موجودیت‌ها

آگهی