date_range جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ access_time ۱۲:۵۳:۴۱ ق.ظ
تعداد 1 خبرگزاری دیگر این خبر را منتشر کرده‌اند.

پیشرفت 34 درصدی خط‌آهن چابهار-زاهدان

اقتصادتهران: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد: تا کنون آستان قدس رضوی آمادگی خود برای سرمایه گذاری در ساخت خط آهن چابهار ـ سرخس را به صورت مکتوب اعلام نکرده است.

به گزارش مهر، در پی انتشار گزارشی با عنوان «واکنش عجیب وزارت راه به درخواست آستان قدس/ پیشنهاد تکمیل خط آهن چابهار-سرخس در حد حرف بود» در خبرگزاری مهر در تاریخ ۸ مهر ماه، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور توضیحی به این شرح به دفتر خبرگزاری ارسال کرد:

احداث راه آهن چابهار-زاهدان با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک منطقه و با هدف ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی به شبکه ریلی، ارتباط با دریای آزاد و امکان ترانزیت بار از شرق آسیا به کشورهای CIS و اروپای شرقی با ۶۱۰ کیلومتر طول به عنوان یک ابر پروژه ریلی در دستور کار قرار گرفت.

قرارداد مطالعه و اجرای طرح چابهار-زاهدان در تاریخ ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۲ به صورت ترک تشریفات و در قالب EPC به قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) واگذار و عملیات اجرایی عملا از ابتدای سال ۹۳ به صورت جدی آغاز شد.

در حال حاضر پیشرفت فیزیکی کل طرح شامل زیرسازی، روسازی و ایستگاه ها ۳۴ درصد و پیشرفت فیزیکی زیرسازی حدود ۵۰ درصد است.

هزینه‌کرد راه آهن چابهار ـ زاهدان: تاکنون هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان

نکته واضح اینکه اجرای این پروژه عظیم نیازمند منابع مالی گسترده است و تاکنون تنها قریب به ۱۱۰۰۰ میلیارد ریال در قالب نقدی، اسناد خزانه و اوراق مشارکت به این طرح پرداخت شده است که خود مؤید نگاه ویژه سازمان برنامه و بودجه کشور به اهمیت طرح و تامین مالی آن از منابع داخلی است.

شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به جهت محدودیت منابع مالی جهت اجرای بخش شمالی کریدور (زاهدان-مشهد) به طول حدود ۹۴۰ کیلومتر، اقدام به تقسیم بندی طرح برای اجرای آن گرفته است. بدین صورت که بخش زاهدان-زابل-بیرجند به طول تقریبی ۶۳۰ کیلومتر از طریق فاینانس صورت می گیرد. در همین راستا نیز تفاهم نامه ای با یک شرکت چینی امضا و اخذ مجوزهای لازم و مذاکرات در دست پیگیری است. در بخش بیرجند تا محور بافق-مشهد نیز کنسرسیومی از چند شرکت پیمانکار داخلی تشکیل و مقرر است به میزان ۷۰ درصد از منابع ریالی صندوق توسعه ملی و مابقی توسط کنسرسیوم و دولت تامین شود که با توجه به نظر مثبت صندوق توسعه ملی، امید است این امر محقق شود.

به موازات این تلاش ها و به منظور تسریع در اجرای طرح، مناقصه قطعه اول این پروژه از سمت محور بافق-مشهد تا گناباد به طول ۴۸ کیلومتر در اواخر سال ۹۶ برگزار و عملیات زیرسازی آن با پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد در حال انجام است.

نمایش موجودیت‌ها