date_range جمعه ۳ فروردین ۱۳۹۷ access_time ۰۱:۲۵:۰۰ ق.ظ
تعداد 4 خبرگزاری دیگر این خبر را منتشر کرده‌اند. گراف تشابه

مهمترین نکاتی که هنگام خرید آجیل باید به آن‌ها توجه کنیم/ میزان مجاز مصرف روزانه آجیل چقدر است؟

مهمترین نکاتی که هنگام خرید آجیل باید به آن‌ها توجه کنیم/ میزان مجاز مصرف روزانه آجیل چقدر است؟

یک دکترای تغذیه و رژیم‌درمانی درباره مهم‌ترین نکاتی که هنگام خرید آجیل باید به آن‌ها توجه کنیم و میزان مجاز مصرف روزانه آجیل به بیان توضیحاتی پرداخت.

مهمترین نکاتی که هنگام خرید آجیل باید به آن‌ها توجه کنیم/ میزان مجاز مصرف روزانه آجیل چقدر است؟فرهاد وحید دکترای تغذیه و رژیم درمانی در گفت و گو با خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان   گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان ؛  درباره آجیل‌ها اظهار کرد: آجیل‌ ها ترکیبات مفیدی برای گروه‌های مختلف سنی هستند؛ این دانه‌های روغنی چربی و کالری زیادی دارند؛ چربی موجود در آنها از نوع چربی‌های غیر اشباع است که اگر به میزان مجاز مصرف شوند برای بدن مفید هستند.

وی بیان کرد: چربی موجود در آجیل‌ها از نوع MUFA (چربی تک غیر اشباع) و PUFA (چربی چند غیر اشباع) است؛ اسید‌های چرب امگا ۳ از نوع اسید‌های چرب چند غیر اشباع هستند.

این دکترای تغذیه و رژیم درمانی افزود: مغز‌ها نقش موثری در کاهش چربی و کلسترول خون دارند؛ از جمله دانه‌های روغنی که چربی تک غیر اشباع و چربی چند غیر اشباع بالایی دارند، می‌توان به گردو، بادام، پسته و فندق اشاره کرد.

وحید درباره خواص آجیل‌ها تاکید کرد: منیزیم از جمله مواد معدنی است که در آجیل‌ها وجود دارد، بادام و گردو جزء مغز‌هایی هستند که مقادیر بالایی منیزیم دارند؛ منیزیم تاثیر چشمگیری در کنترل فشار خون دارد بنابراین مبتلایان به فشار خون باید روزانه پنج تا ۱۰ عدد بادام و پنج عدد گردو مصرف کنند.

وی تصریح کرد: از دیگر ترکیباتی که در آجیل‌ها موجود است، می‌توان به اسید‌های چرب امگا ۳ اشاره کرد؛ گردو سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ است، سه عدد گردو کامل به اندازه ۲۰۰ گرم گوشت ماهی امگا ۳ دارد.

این دکترای تغذیه و رژیم درمانی درباره فواید اسید‌های چرب امگا ۳ گفت: امگا ۳ در رشد سیستم مغزی کودکان نقش موثری دارد، این اسید چرب برای بیماران قلبی بسیار مفید است و از بروز برخی بیماری‌های خود ایمنی مانند دیابت نوع ۲ و سرطان جلوگیری می‌کند.

پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات با بادام هندی و تخمه کدو

وحید اظهار کرد: بادام هندی جزء مغز‌هایی است که سلنیوم بالایی دارد مقدار سلنیوم در بادام هندی وابسته به نوع خاکی است که این مغز در آن رشد کرده است، سلنیوم نقش موثری در پیشگیری از سرطان پروستات دارد، تخم کدو هم جزء مغز‌هایی است که مقادیر بالایی سلنیوم و روی دارد، بنابراین نقش موثری در پیشگیری از سرطان پروستات ایفا می‌کند.

وی بیان کرد: آجیل‌ها سرشار از ویتامین E هستند این ویتامین از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت نوع ۲ جلوگیری و سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند و از جمله مغز‌هایی که سرشار از ویتامین E است می‌توان به پسته اشاره کرد.

این دکترای تغذیه و رژیم درمانی افزود: نقص سیستم ایمنی بدن باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها می‌شود، برای تقویت سیستم ایمنی به مقادیر کافی روی نیاز داریم، از جمله مغز‌هایی که غنی از روی هستند می‌توان به گردو و بادام زمینی اشاره کرد.

وحید درباره میزان مجاز مصرف روزانه آجیل تاکید کرد: افراد عادی می‌توانند روزانه ۳۰ تا ۴۰ گرم آجیل مخلوط مصرف کنند، مبتلایان به فشار خون هم می‌توانند علاوه بر مصرف این ۳۰ تا ۴۰ گرم آجیل، پنج عدد بادام خام استفاده کنند، افرادی که دچار بیماری‌های قلبی هستند می‌توانند علاوه بر مصرف میزان مجاز روزانه آجیل، سه عدد گردوی کامل هم میل کنند.

بیماری‌های قلبی ارمغان تلخ  مصرف آجیل‌های بو داده

وی تصریح کرد: افراد باید آجیلی را بخرند که نمک سود و دودی نشده باشد، فرآیند دودی کردن (بو دادن) موجب می‌شود که خاصیت آنتی‌اکسیدانی مغز‌ها از بین برود، دودی کردن همچنین ساختار پروتئینی و چربی دانه‌های روغنی را تغییر می‌دهد از دیگر ضرر‌هایی که فرایند دودی کردن دارد این است که حرارت بالا باعث تولید سموم در آجیل‌ها می‌شود، این سموم نقش موثری در ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی و انواع سرطان‌ها دارد.

این دکترای تغذیه و رژیم درمانی گفت: برای اینکه آجیل‌ها ظاهر زیبایی داشته باشند معمولا از رنگ‌های خوراکی در تهیه آن‌ها استفاده می‌شود، این رنگ‌ها اغلب مضر و سرطان‌زا هستند، بنابراین افراد باید آجیلی را بخرند که فاقد رنگ خوراکی باشد.

سمی خطرناک در آجیل‌های مانده

وحید تاکید کرد: آجیل مانده می‌تواند حاوی سم آفلاتوکسین باشد، این سم از نوعی قارچ به نام آسپرژیلوس ترشح می‌شود، آفلاتوکسین فرد را از طریق مواد غذایی آلوده می‌کند و می‌تواند سرطان‌زا باشد، افراد باید هنگام خرید آجیل به تازه بودن، بو و ظاهر طبیعی آن توجه داشته باشند، آجیل مانده احتمال کپک زدگی دارد.

وی یادآور شد: افراد باید از خرید آجیل‌های فله‌ای که در کنار خیابان‌ها به فروش می‌رسند، خودداری کنند؛ اشخاص باید آجیل‌های بسته بندی شده، تحت نظارت وزارت بهداشت و دارای آرم استاندارد را بخرند.

انتهای پیام/

تصویرها
مهمترین نکاتی که هنگام خرید آجیل باید به آن‌ها توجه کنیم/ میزان مجاز مصرف روزانه آجیل چقدر است؟
نمایش موجودیت‌ها