date_range دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ access_time ۰۲:۵۳:۰۰ ب.ظ

پرواز همای در نشست اپرای ایرانی «عشق، عقل، آدمی» : اولین اپرای ایرانی به معنای اپرا را به صحنه می‌برم/ در مقوله اپرا بسیار ضعیف هستیم

پرواز همای در نشست اپرای ایرانی «عشق، عقل، آدمی» : اولین اپرای ایرانی به معنای اپرا را به صحنه می‌برم/ در مقوله اپرا بسیار ضعیف هستیم
منبع خبر: شبستان

خبرگزاری شبستان: پرواز همای با بیان اینکه اپرای ایرانی «عشق، عقل، آدمی» به شکل موزیکال اپرا برای نخستین‌بار در ایران به صحنه می‌رود، گفت: مادر مقوله اپرا خیلی ضعیف هستیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست اپرای ایرانی« عشق، عقل، آدمی » با حضور پرواز همای، نویسنده و طراح اثر، امیر دژاکام،کارگردان ، رضا شاپوریان، طراح صحنه، رضا حیدری، طراح نور ظهر امروز دوشنبه 30 مرداد در موسسه آوای هنر برگزار شد.

 

پرواز همای،نویسنده و طراح  اپرای ایرانی« عشق، عقل، آدمی » در این نشست گفت: برای اولین بار یک اپرای واقعی در ایران به صحنه می رود که معنای اپرا دارد،اپرای «عشق، عقل، آدمی» این نخستین اپرای ایرانی است که به شکل موزیکال اپرا به صحنه می رود.

 

وی با بیان اینکه خیلی از اجراهایی که به نام اپرا در ایران به صحنه رفته شبه اپرا بوده است، اظهار داشت: کارهایی مثل نمایش عروسکی به صحنه رفته اما با قواعد اپرا ساخته شده است، اپرا یک قواعدی برای نوشتن دارد، این اولین اثری است که تحت عنوان اپرا در ایران به صحنه می رود که چند هنر، اپرا، موسیقی، حرکات آیینی،طراحی نور، طراحی صحنه با یکدیگر تلفیق شده اند، شخصیت های این اپرا واقعی هستند.

 

پرواز همای درتوضیح عنوان اپرا « عشق، عقل، آدمی »  گفت: همانطور که از عنوان «عشق،عقل  آدمی»  پیداست  آدمی از روزی که به دنیا می آید و تا می میرد، دو عنصر اساطیری عقل و عشق در سه نقش زن و مرد به صحنه می روند و انسان را به سمت خودش می کشد. عشق انسان را به یک راه می برد و عقل انسان را به سمتی دیگر می برد.

 

وی افزود: عشق  سه شخصیت عشق زمینی، عشق آسمانی و عشق مادر ظهوزر پیدا می کند؛ عشق زمینی هر لحظه برای انسان شرط می گذارد، عشق مادر عشق همیشه یک رنگ دارد و عشق آسمانی که جاودان است؛  انسان تسلیم عشق می شود حتی حاضر می شود از ثروت و غرور خود و ایمان خود بگذرد و از جان خود بگذرد و به عشق برسد اما تمام لحظه ای که شرط های عشق را می پذیرد به محکمه می رود و حلاج وار تسلیم می شود.

 

این خواننده اظهار داشت: اپرای ایرانی « عشق، عقل و آدمی »  به کارگردانی امیر دژاکام به صحنه می رود، برخی از این پرفورمنس با حرکات آیینی  اجرا می شود و صحنه بازیگری متفاوتی دارد و بازیگران متفاوتی در این اجرا به صحنه می روند.

 

پرواز همای خاطر نشان کرد: در این اثر هنری از بهترین خوانندگان کلاسیک و سنتی استفاده کردم که قابلیت بازی و اجرا را دارند.

 

در ادامه این صحبت ها بخشی از  اپرای « عشق، عقل، آدمی »  را به صورت ضبط شده پخش کردند.

 

 

پرواز همای همچنین درباره اجرای اپرای « عشق، عقل، آدمی »  گفت: در این اثر 100 خواننده سولیست هستند که صدای زنان را کاور می کنند تا از مقوله شرعی بودن پیروی کنم که مشکل قانونی پیدا نکنم.

 

وی همچنین گفت: ما سعی می کنیم به قوانین احترام بگذاریم و با خلاقیت کار را به پیش ببریم، اپرا در ایران محدودیت ندارد صدای زن محدودیت دارد که ما آن را در چهارچوب هایی به کار می گیریم.

 

پرواز همای درباره موسیقی استفاده شده در اپرای ایرانی « عشق، عقل و آدمی » اظهار داشت: کل پروژه و طرح و شعر اثر از من است که در 2 بخش باز باران و 2 شعر محلی لری در آن استفاده کرده ام، در واقع یکی از ویژگی این اثر این است که از موسیقی اقوام ایرانی – لری، کردی، گیلکی، آذربایجانی استفاده کردهم.

 

وی افزود: اپرای ایرانی « عشق، عقل و آدمی »  از 16 تا 31 شهریور در فضای باز کاخ نیاوران به اجرا می رود، این اپر بر اساس تمام دوران زندگی انسان از کودکی تا بزرگسالی و مرگ است که طراحی صحنه و نور با هر دوره تغییر می کند.

 

پرواز همای در پاسخ به این سوال که آیا این اولیناپرایی است که در ایران به صحنه می رود ،گفت:  اینکه من اشاره کردم نخستین اپرا من آخرین آدمی هستم که این کار را می کنم آخرین آدمی که تصمیم گرفته اپرا بنویسم من هستم همه زحمت کشیدند اپرا در ایران شکل بگیرد؛ اپرا از قواعدی تشکیل می شود که باید رعایت شود کسی که اپرا می نویسد باید 20 اپرا دیده باشد، در این رشته تحصیل کرده باشد و زیر نظر اساتید اپرا آموزش دیده باشد؛ اینکه داستان و شعر اپرا توسط یک نفر نوشته شده است و یک نفر آنرا اجرا می کند متفاوت است، آنچه در ایران به صحنه رفته تحت عنوان اپرا، اپرا نبوده است، شاید شکل اپرا داشته است.

 

این هنرمند تاکید کرد: خیلی ها گام های بزرگی برای اپرا در ایران برداشته اند باید قدر اساتیدی مثل غریب پور را دانست و کارشان را ارج گذاشت، من باورم این است که نخستین اجرایی است که با قواعد اپرا به اجرا می رود.

 

پرواز همای یادآور شد: در 10 سال گذشته جوانانی به اتریش، آلمان و ایتالیا رفتند و در چند اپرا حضور داشتند و اپراهایی را با استفاده از کمترین ابزار در ایران به اجرا می برند هنوز یک نطفه خوب در زمینه اپرا در ایران شکل نگرفته است، ما در مقوله اپرا خیلی ضعیف هستیم، ما در زمینه تئاتر به تئاتر اروپا نزدیک هستیم و مکتب داریم؛ آثار اکبر رادی با چخوف برابری می کند، اما اگر اپرایی به اروپا ببریم حرفی برای گفتن نداریم و این به مشکلات موسیقی در ایران برمی گردد.

 

این هنرمند در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از بخش نمایش در اجرای موسیقی را برای جذب مخاطب انتخاب کرده است، گفت: من باوری ندارم که از طریق نمایش و بازیگر بخواهم مخاطب را به سالن بکشانم؛ من حتی 10 شب همین کار را با گروه مستان به صحنه ببرم  مخاطب خود را دارم، اما ترجیح می دهم یک اثر هنری به وجود بیاورم که نظر مردم را جلب کنم، این بخش از موسیقی که حرکات نمایشی، تصویر و نور چیزی نبوده است که در موسیقی کم بوده و ما به عنوان ابزار برای جذب مخاطب استفاده کنیم چنین چیزی بوده است اما ما کم استفاده می کردیم.

 

نمایش موجودیت‌ها

آگهی