تحلیل کمپین به کمک رصد شبکه های اجتماعی دنبال چه هدفی هست؟
تحلیل کمپین با رصد شبکه های اجتماعی بدون آشنایی با مفهوم تبلیغات شدنی نیست. تبلیغات مفهومی پیچیده و صنعتی گسترده است که همواره باید در مسیر رشد و نوآوری باشد، روشهای نوین تبلیغات و استراتژی های تبلیغات در دنیای امروزی یکی از مهمترین موضوعات پیشروی شرکتها، برندها و دولتهاست. فرصت بهتر دیده شدن و انتقال مفهوم و پیام در دنیای امروزی یکی از معیارهای موفقیت در میان کسبو کارهاست.
صنعت تبلیغات در مسیر رشد خود از تبلیغات محیطی تا تبلیغات تلویزیونی و رسانهای همواره در حال تغییر و نوآوری بوده، با ظهور شبکههای اجتماعی و فراگیر شدن استفاده از پلتفرمهای محتلف شبکههای اجتماعی، صاحبان کسبوکار و فعالین صنعت تبلیغات دریافتند که اگر تبلیغات در دنیای حقیقی را که شامل بیلبوردها و رسانههای تصویری سنتی و اویونتهای مختلف هست را نتوانند در شبکههای اجتماعی نیز به اشتراک بگذارند، هم بخش بزرگی از کاربران و مخاطبان را از دست دادهاند و هم تاثیر تبلیغات محیطی آنها کمرنگ خواهد شد.
از این رو مفهومی به عنوان کمپینهای تبلیغاتی بین فعالین این عرصه مطرح شد، در زبان ساده کمپینهای تبلیغاتی یک هدف مشترک را در مسیرهای متفاوت همزمان جلو میبرند.
کمپین تبلیغاتی به مجموعه استراتژیهای تبلیغاتی گفته میشود که در راستای انتقال یک پیام مشترک به مخاطبان هدف، از مسیرها و فرصتهای متفاوتی استفاده میکند تا بتواند بصورت فراگیر پیغام خود را به مخاطبانی که در فضاهای مختلف و با سلایق متفاوت حضور دارند، برساند.
فرض کنید شما می خواهید یک محصول یا یک خدمت را تبلیغ کنید، آیا استفاده از تبلیغات تلویزیونی برای دیدهشدن پیام شما کافی است؟ آیا مخاطبان هدف شما همگی بینندگان شبکههای تلویزیونی هستند؟
یا فرض کنید برای تبلیغ محصول و خدمت نوینی که ارائه میدهید، از بیلبوردهای سطح شهر استفاده کنید، آیا تمام مخاطبان شما این بیلبوردها را میبینند؟
قطعا اگر میخواهید پیام و محتوای شما بهتر و بیشتر دیده شود، باید از همهی فضاها و پلتفرمهایی که بستر را برای دیده و شنیده شدن آماده کردهاند استفاده کنید، شبکههای تلویزیونی، بیلبوردها، آگهیهای روزنامه، همگی مسیرهای شناخته شده و موثر برای ارائه تبلیغات هستند.
جایگاه شبکه های اجتماعی در کمپین های تبلیغاتی
ظهور و فراگیر شدن شبکههای اجتماعی، نشان داد که بستری نوین و بسیار متفاوت برای آنها که میخواهند پیام و تبلیغشان دیده شود، ایجاد شده است. اکنون شبکههای اجتماعی هم به یکی از مسیرهای جذاب رساندن تبلیغات به گوش مخاطب تبدیل شدهاند.
در واقع تبلیغی موفق خواهد بود که هیچکدام از مسیرهای دیدهشدن را نادیده نگیرد. همزمان که بیلبوردهای سطح شهر را در اختیار دارد، برنامهای هم برای شبکههای اجتماعی داشته باشد و محتوای مناسبی هم برای مخاطبان شبکههای تلویزیونی تولید کند.
کسبو کارهایی که بتوانند مجموعهی این مسیرها را در اختیار داشته باشند، در واقع در حال اجرای یک کمپین تبلیغاتی هستند.
برای سنجش موفقیت و اثرگذار بودن کمپینهای تبلیغاتی و شناسایی نقاط قوت و ضعف کمپینها، شما نیاز به یک ابزار ارزیابی و سنجش دارید. تحلیل کمپین تبلیغاتی ماموریتی ضروری و مهم برای مجریان کمپین هاست.
گروهای مارکتینگ و تهیهکنندگان تبلیغات اگر تحلیل کمپین دقیق و مستندی از پروژههای در حال اجرای خود نداشته باشند، انگار تیری در تاریکی رها کردهاند و این برای تیم مارکتینگ یک کسبوکار، فاجعه محسوب میشود.
ضرورت تحلیل کمپین در شبکه های اجتماعی
تحلیل کمپین اگر مهمتر از محتوای کمپین تبلیغاتی نباشد، کمتر از آن نیست. شما برای اینکه بازخوردها و نتایج یک کمپین تبلیغاتی را به صورت مستند و قابل اتکا ارائه بدهید، باید تحلیل کمپین هوشمند و علمی داشته باشید و برای تحلیل کمپین در شبکه های اجتماعی قطعا نیاز به یک ابزار پایش فضای مجازی خواهید داشت.
ابزاری که به شما بگوید، محتوای تولید شده توسط شما چقدر دیده شده و چه بازخوردهای مثبت و منفی داشته است، این ابزار در گامهای بعدی میتواند به شما بگوید که در شبکههای اجتماعی سراغ چه کسانی و چه رسانههای بروید که بهتر دیده و شنیده شوید.
ابزارها و سامانههای رصد شبکه های اجتماعی با پایش فضای مجازی، اطلاعات و آمار دقیق و قابل اتکایی را به صاحبان کسبو کار و مجریان کمپینهای تبلیغاتی ارائه میدهد.
سامانههای رصد شبکه های اجتماعی این امکان را به شما میدهند که محتوای تولید شده برای تبلیغات را در شبکه های اجتماعی رهگیری کنید، متوجه شوید که چه بخشی از مخاطبان و کاربران تبلیغات شما را دیدهاند. بازخوردها و نظراتشان نسبت به کمپین تبلیغاتی شما چیست.
سهم شبکه های اجتماعی در کمپینهای تبلیغاتی صنایع و کسب و کارها روز به روز بیشتر میشود، اصلا برخی از کسب و کارها تمام محتوای تبلیغاتی خود را بر اساس ادبیات رایج در شبکه های اجتماعی تدوین می کنند، لذا قطعا برای کسانی که یک کمپین تبلیغاتی را در حال اجرا دارند، دسترسی به ابزار و سامانه پایش شبکه های اجتماعی ضروری میباشد.
سامانه هشتگ چه کمکی برای تحلیل کمپین های تبلیغاتی ارائه میدهد؟
سامانه هشتگ به عنوان دستیار رصد شبکه های اجتماعی، خدمات مهم و ارزشمندی را به جهت تحلیل کمپین به صاحبان صنایع، کسبوکارها . برندها ارائه میدهد.
تحلیل کمپین با اطلاعات آماری
تحلیل کمپین با سامانه هشتگ و بر اساس اطلاعات آماری از قبیل تعداد بازدید، لایک، کامنت یکی از متداولترین راههای تحلیل کمپین محسوب می شود
سامانه هشتگ به شما می گوید که محتوایتان چقدر دیده شده است، کجاها دیده شده است، چه ساعاتی بیشتر دیده شده است.
ابزارهای رصد فضای مجازی همچون سامانه هشتگ به شما می گوید که محتوای تبلیغاتی شما چه میزان لایک داشته و چند کامنت برای محتوای شما توسط کاربران نوشته شده است، با استفاده از این اطلاعات شما می توانید تحلیل کمپین خود را پیش ببرید.
تحلیل کمپین با شناسایی رسانههای تاثیرگذار
سامانه هشتگ در جایگاه دستیار رصد فضای مجازی برای کسبوکارها به شما امکان میدهد که برای تحلیل کمپین تبلیغاتی خود، رسانهها و اشخاص تاثیرگذار هر پلتفرم اجتماعی را بشناسید.
سامانههای پایش فضای مجازی این امکان را به شما میدهند که رسانهها و اکانتها را بررسی کنید، تعداد فالورها، میزان تعامل و تاثیرگذاری و صنعت و موضوع فعالیت آنها را شناسایی کنید.
تحلیل کمپین با شناسایی زمینه فعالیت رسانهها
تحلیل کمپین نشان می دهد که قطعا صاحبان کسبوکارها تمایل ندارند که محتوای کمپین تبلیغاتی آنها در رسانههایی که موضوع فعالیتشان هیچ ربطی به موضوع صنعت مطبوعشان ندارد، منتشر شود و هزینهی بالایی هم برای این اتفاق پرداخت کنند.
اگر محتوای کمپین تبلیغاتی شما مربوط به خرید خودرو میباشد، قطعا رسانهها و اکانتهایی که در حوزهی مواد غذایی فعال هستند، بستر و شبکهی مناسبی برای انتشار تبلیغات شما نیستند و چه بسا نتایج منفی نیز به همراه داشته باشد.
تحلیل کمپین به کمک سامانهی پایش فضای مجازی به شما این امکان را میدهد که زمینهی فعالیت هر اکانت و رسانه را شناسایی کنید و حسابهای کاربری تاثیرگذار در حوزهی مرتبط با خودتان را شناسایی کنید.
یعنی معیار شما فقط تعداد فالوور و بازدید بالا نباشد، بلکه معیارهای دیگری همچون نرخ تعامل و موضوع و زمینه ی فعالیت رو هم برای انتخاب بستر جهت اجرای کمپین تبلیغاتی خود در نظر بگیرید.
تحلیل کمپین با مقایسه کمپینها
تحلیل کمپین با مقایسه کمپین ها امری ضروری و مهم است. سامانههای رصد شبکه های اجتماعی، همچون هشتگ در راستای خدمات تحلیل کمپین خود، این امکان را به صاحبان صنایع و برندها میدهد که میزان نفوذ کمپینهای مختلف را در بازههای زمانی متفاوت با یکدیگر مقایسه کنند.
نتایج حاصل از مقایسهی کمپینها برای تحلیل کمپین تبلیغاتی بسیار حائز اهمیت میباشد، از این جهت که نقاط قوت و ضعف پروژههای قبلی در شبکههای اجتماعی شناسایی میشود و این اطلاعات مسیر پیشرو را روشنتر و شفافتر میکند.
سامانهی هشتگ به عنوان بزرگترین سامانهی پایش شبکه های اجتماعی در ایران، در راستای کمک به تحلیل کمپین برای برندها و صنایع، میتواند تجارب موفق و شکستخوردهی رقبا در حوزهی تبلیغات را بر اساس آمار و دیتا در اختیار شما قرار دهد.
قطعا دسترسی به یک بانک دیتای مرتبط و دقیق از دنیای تبلیغات در شبکههای اجتماعی در بهبود تحلیل کمپین و اتخاذ استراتژیهای موفق کمک شایانی به کسبوکارها خواهد کرد.
تحلیل کمپین با اطلاعات ژئوگرافیک و دموگرافیک
سامانهی هشتگ در اجرای ماموریت رصد شبکه های اجتماعی برای بهبود تحلیل کمپین، اطلاعات جغرافیایی و ژئوگرافیک را بر اساس کلیدواژههای منتخب شما در اختیار کسبوکارها قرار میدهد.
برای مثال اگر شما برای تحلیل کمپین خود نیاز دارید که بدایند که کلیدواژهی خودرو در کدام مناطق کشور بیشتر استفاده شده است؟ این خدمت توسط سامانهی هشتک به عنوان دستیار پایش فضای مجازی ارائه می شود.
سامانهی هشتگ به عنوان ابزار رصد فضای مجازی این امکان را به صاحبان صنایع میدهد که اطلاعات دموگرافیک را بر اساس کلیدواژهی منتخب خود از دل شبکههای اجتماعی استخراج کنند.
برای مثال اگر تحلیل کمپین شما نیاز دارد که بداند چه گروه و رده ی سنی بیشتر در مورد کلمه ی خودرو صحبت میکنند؟ این خدمات توسط سامانه هشتگ به عنوان دستیار رصد شبکه های اجتماعی به صاحبان صنایع ارائه می شود.
همچنین اگر شما نیاز دارید که بدانید جنسیت کاربرانی که در رابطه به موضوع کمپین تبلیغاتی شما صحبت میکنند، مرد یا زن است؟ این خدمات توسط سامانه هشتگ ارائه می شود.
مهمترین ویژگی اطلاعات دموگرافیک برای تحلیل کمپین تبلیغاتی شاید شغل یا صنعت مورد علاقهی کاربران شبکه های اجتماعی باشد، اگر دوست دارید تمام کاربرانی که به نوعی شغل یا علایقشان به کلیدواژه ی خودرو مرتبط می شود را شناسایی کنید و مخاطبان هدف کمپین تبلیغاتی شما این افراد هستند، سامانههای رصد شبکه های اجتماعی تا میزان زیادی این خدمات را به شما ارائه میدهند.
رصد توییتر یا رصد اینستاگرام و همچنین رصد تلگرام یکی از معیارهای اصلی تحلیل کمپین در شبکه های اجتماعی محسوب می شود
تحلیل کمپین با سوگیری مخاطبان
سوگیری مخاطبان و کاربران نسبت به کمپین تبلیغاتی شما یکی از مهمترین فاکتورها برای تحلیل کمپین محسوب میشود، سامانه هشتگ به عنوان ابزار رصد شبکه های اجتماعی به شما این امکان را میدهد که بدانید چند درصد مخاطبان سوگیری منفی به محتوای کمپین تبلیغاتی شما داشتهاند.
»مخاطبان شما می توانند در پیامرسان ها و شبکه های اجتماعی مختلفی فعالیت کنند، مثلا مخاطبان شما در پیامرسان ایتا قطعا سلایق متفاوتی با مخاطبان شما در تردز دارد. شما می توانید سوگیری و عواطف مخاطبان شبکه های مختلف را به تفکیک جمعاوری کنید.«
|
|
|
|
|
|
|
|
|
به طور کلی، دادههای شبکههای اجتماعی میتوانند نقش مهمی در تجزیه و تحلیل کمپینهای تبلیغاتی محیطی داشته باشند، بینشهای ارزشمندی را در مورد اثربخشی پیامرسانی به تبلیغکنندگان ارائه میدهند و به آنها کمک میکنند تا رویکرد خود را در صورت نیاز اصلاح کنند.
کسب و کارها همواره بدنبال آن هستند که جایگاه خود را در میان مشتریان خود بهبود ببخشد، بررسی رقبا و تسلط فضای حاکم بر صنعت مورد فعالیت یکی از ضرورتهای بهبود برند و جایگاه برند در میان بقیه کسب و کارهاست.
تیم های مارکتینگ و روابط عمومی مجموعه ها و سازمانها استراتژی های متنوع و مختلفی را برای تبلیغات اثربخش در تمامی پلتفرم های اجتماعی ارائه می دهند. بخش زیادی از این استراتژی ها بر اساس تجربه و دانش قبلی و استراتژی های قبلی است.
داشتن ابزاری برای سنجش میزان موفقیت استراتژی های تبلیغاتی قطعا امری ضروری برای مدیریت هزینه ها در موضوع تبلیغات و اتخاذ استراتژی ها محسوب می شود. مدیران کسب و کار ها تا زمانی که ندانند اثرات تبلیغات قبلی و تبلیغات رقبا در میان کاربران چه بوده است، در مورد پیشنهادهای جدید استراتژی های تبلغیاتی توسط دیجیتال مارکترها نمی توانند تصمیم قاطعی بگیرند.
بسیار پیش آمده است که صاحبان صنایع و برندها، هزینه های نجومی برای تبلیغات محصول و خدمات خود انجام داده اند اما اثربخشی مورد انتظار را به همراه نداشته است. اینکه صاحبان برندها بدانند مخاطبان و کاربران بازخوردشان به این تبلیغات چه بوده و نقاط ضعف و قوتشان چه بوده؟ مسئله ای است که نمی توان ساده از کنار آن گذاشت.
با بهره گیری از سامانه های پایش فضای مجازی می توان تا حدود زیادی سوالات و ابهامات موجود در این مسیر را حل کرد.