loader
banner

ماجرای استعفای دسته‌جمعی در فلایتیو و بازخوردها در توییتر و لینکدین

فلایتیو 111 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

فلایتیو یک شرکت صاحب‌نام در حوزه‌ی گردشگری آنلاین هست، سایت فلایتیو در معرفی خودش نوشته است:

ما در فلایتیو فعالیت خودمان را خردادماه سال ۱۳۹۵ به عنوان یک آژانس مسافرتی آنلاین آغاز نموده، و از همان ابتدا تلاش کردیم تا نگاه متفاوتی داشته باشیم. ما تصمیم گرفتیم پیش از هر چیزی، اول به خواسته‌ها و رضایت مشتری‌هایمان توجه کنیم.


آن زمان را به سرعت سپری کردیم، و حالا با همراهی شما، از یک آژانس مسافرتی، به یک «شرکت گردشگری آنلاین» و یکی از رهبران این بازار تبدیل شده‌ایم. ما مفتخریم که هر ماه بیش از صدها هزار نفر برای انجام سفرهای داخلی و خارجی خود از خدمات فلایتیو بهره می‌برند.

ماجرای استعفای دسته جمعی در فلایتیو

اوایل خرداد 1403 در شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر و لینکدین، خبرهایی از استعفای دسته‌جمعی و به‌دنبال آن تعدیل 30 نفر از نیروهای شرکت فلایتیو منتشر شد.

حرف و حدیث‌ها و اخبار غیررسمی نشان می‌داد که تعدادی از مدیران ارشد فلایتیو به دلیل آنچه دخالت سرمایه‌گذار در امور شرکت مطرح شده، به‌صورت دسته‌جمعی استعفا داده‌اند و پس از آن هم در ساعات بامدادی ایمیلی به کارکنان ارسال شده که خبر از تعدیل حدود 30‌نفری کارکنان فلایتیو می‌داده.

هلدینگ ارنیکا که سرمایه‌گذار کسب‌و‌کارهای دیگری از جمله اکسکوینو و هومسا نیز بود، سرمایه‌گذار فلایتیو است که در سال 1400 در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده و آنچه که از بررسی مطالب منتشرشده توسط کارکنان فلایتیو بدست می‌آید، نشان می‌دهد که ظاهرا دلیل استعفای دسته‌جمعی مدیران و موج تعدیل نیرو در فلایتو، دخالت بی‌جای ارنیکا در امور فلایتیو بوده است.

ارنیکا برای معرفی در در سایت خودش نوشته است: 

ارنیکا به عنوان یک شرکت سرمایه‌گذاری هوشمند، از سال ۱۳۸۸ فعالیتش را شروع کرده و همیشه به دنبال کشف فرصت‌های جدید و ایده‌های ناب است. این گروه تا به امروز روی بیشتر از ۱۵ شرکت مثل فلایتیو، هومسا، کرفس و اکسکوینو سرمایه‌گذاری کرده و به دنبال کمک به فعالیت کسب‌وکارها در سطح بین‌المللی است.

در این گزارش به بازخوردهای کاربران شبکه‌های اجتماعی بخصوص در فضای توییتر و لینکدین به داستان فلایتیو در خرداد 1403 می‌پردازیم، مطالب منتشر شده توسط کاربرانی که عمدتا در اکوسیستم استارتاپی کشور فعالیت دارند و یا مستقیما در فلایتیو مشغول به کار بودند و هستند و در جریان فلایتیو، نظرات متفاوتی داشتند.

مدیران و کارکنان فلایتیو چرا استعفای دسته‌جمعی داده‌اند.

این گروه از کاربران شبکه‌های اجتماعی که همگی در فیلایتیو مشغول به کار بودند یک متن مشترک را در اکانت‌های لینکدین خود منتشر کردند و دلیل استعفا را دخالت بی‌جای سرمایه‌گذار و ایجاد چالش‌ برای مدیران و کارکنان اعلام کردند.

آن‌ها نوشته بودند که ما بر تمام چالش‌های طبیعی که بخشی از کار هستند، می‌توانیم غلبه کنیم ولی چالش‌هایی که‌ به‌صورت غیرمنطقی برای تیم از جانب سرمایه‌گذار ایجاد می‌شود و راه‌کار منطقی هم ندارد، از توان ما خارج است.

و در نهایت هم گفته بودند که به دستارودهایمان در فلایتو افتخار می‌کنیم و امیدواریم که فلایتو به صاحبان اصلیش یعنی کارکنان فلایتیو بازگردانده شود.

البته برخی از کارکنان مستعفی فلایتو، دلایل دیگری از قبیل عدم پرداخت حقوق و مزایا را نیز در این تصمیم دخیل دانسته‌اند.

فلایتیو استعفا

فلایتیو استعفا

اطلاع‌رسانی و اظهار تعجب از استعفای مدیران فلایتیو

گروهی از کاربران شبکه‌های اجتماعی خبر این استعفای دسته‌جمعی را منتشر کردند و تقریبا هیچ ساید مخالف و موافقی به آن نداشتند و نهایتا از حس تعجب خودشان گفتند.

این گروه از کاربران فقط به انتشار خبر بسنده کرده و اظهارنظر یا جانبداری در این زمینه نداشتند.

فلایتیو 3 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

فلایتیو4 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

اظهار همراهی و تقدیر از حرکت  استعفای دسته‌جمعی در فلایتیو:

گروهی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با حمایت از این تصمیم که منجر به استعفای دسته‌جمعی مدیران  فلایتیو شده، با کارکنان همراهی کرده و اقدام آن‌ها را در تیم‌سازی و حمایت اعضای تیم از یکدیگر تایید و تشویق کردند.

این کاربران از اینکه مدیران و کارکنان فلایتیو همبستگی خوبی داشتند و کنار یکدیگر بودند را حرکتی قابل تقدیر دانستند و پیش‌بینی کردند که این همبستگی اثرات مثبتی در پیش‌خواهد داشت و احتمالا این حرکت منحر به این خواهد شد که باقی سرمایه‌گذار‌ها از این قبیل رفتارها انجام ندهند.

همچنین اقدام غیرحرفه‌ای سرمایه‌گذار در این داستان را تقبیح کردند.  آن‌ها به نحوه‌ی تعدیل و ارسال ایمیل در ساعت 3 بامداد اعتراض داشتند و آرزوی  موفقیت برای کارکنان و مدیران مستعفی کردند.

در مجموع  این اگروه از افراد، کاربرانی بودند که در این داستان به تصمیم و رفتار سرمایه‌گذار معترض بودند و اقدام کارکنان و مدیران را تایید کرده و برایشان آرزوی موفققیت کردند.  

در این بین برخی کاربرانی که خودشان شاغل فلایتیو بودند هم از اینکه این اقدام دسته‌جمعی رو انجام دادند، احساس رضایت داشتند.

فلایتیو 5 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

فلایتیو 6 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

فلایتیو 8 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

فلایتیو 9 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

فلایتیو 10 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

انتقاد از استعفای دسته‌جمعی در فلایتیو:

این گروه از کاربران در مجموع معتقد بودند که اقدام کارکنان فلایتیو در این رابطه خیلی هم مناسب نبوده و به روش‌های بهتری هم می‌شد این بحران را مدیریت کرد،

همچنین برخی از آن‌ها معتقد بودند که سرمایه‌گذار حق و حقوق مشخصی دارد و نمی‌توان انتظار  داشت که هیچ‌گونه دخالتی از جانب سرمایه‌گذار وجود نداشته باشد و در نهایت کسب‌و‌کار متعلق به سرمایه‌گذار است نه کارکنان و مدیران آن.

اتفاقا پرلایک‌ترین توییت در رابطه با داستان فلایتیو همین توییت‌ بود که اشاره می‌کند که صاحبان اصلی شرکت، سرمایه‌گذاران هستند و نه کارمندان و نزدیک به 300 لایک به همراه دارد،

بنظر می‌رسد  کاربران زیادی در توییتر معتقدند که کارکنان فلایتیو نظرشان  در رابطه با اینکه صاحب اصلی کسب‌و‌کار چه کسی هست، اشتبه است.

این کاربران معتقدند که کارمندان نباید انتظارات احساسی و بدون منطقی نسبت به کسب‌و‌کاری که در آن مشغول هستند، داشته باشند و همواره باید متوجه باشند که کسب‌و‌کار متعلق به سرمایه‌گذار بوده و این اقدام استعفای دسته‌جمعی کار چندان صحیحی نبوده است.

با توجه به اینکه  بازخوردها در توییتر و لینکدین به موضوع استعفای دسته جمعی در فلایتیو، غمدتا از جانب افراد فعال در اکوسیستم استارتاپی بوده و عموم کاربران توییتر وارد این بحث نشده‌اند، حمایت ضمنی فعالین این حوزه از سرمایه‌گذار به نوبه‌ی خود جالب و قابل تامل بود.

فلایتیو 11 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

فلایتیو 12 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

فلایتیو 13 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

فلایتیو 14 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

اشاره به سوابق قبلی هلدینگ ارنیکا:

گروهی از کاربران فارغ از داستان فلایتیو به سوابق بد هلدینگ ارنیکا در ارتباط با کارکنان و کسب‌و‌کارهایی که در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است، اشاره کردند.

و نظرشان این بود که هلدینگ ارنیکا هلدینگ موفقی نبوده و هرجا که بوده و خواهد رفت، از این قبیل بحران‌های ایجاد می‌شود.

این گروه کاربران را می‌توان در ساید مخالفان ارنیکا قرار داد ولی در محتواهای تولیدی‌شان اشاره‌ای به این موضوع نکردند که آیا  اقدام کارکنان و مدیران در رابطه با استعفای دسته‌جمعی را تایید می‌کنند یا نه؟

در واقع نظرشان را فقط در رابطه با سوابق بد و مقصر بودن هلدینگ و سرمایه‌گذار گفته‌اند.

همچنین برخی کاربران به بازی‌های پشت‌پرده و اختلاف‌نظر‌ در میان سرمایه‌گذارن و هلدینگ ارنیکا اشاره کردند و همه‌ی این داستان را نشات گرفته از سهم‌خواهی سهامداران دانستند.

فلایبتو 15 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

فلایتیو 17 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

فلایتیو 18 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

فلایتیو 19 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

واکنش‌ منابع انسانی  (hr) بقیه شرکت‌ها و استخدام کارکنان مستعفی فلایتیو:

پس از انتشار خبر استعفای دسته‌جمعی کارکنان و مدیران فلایتیو، یک حس همدلی بین فعالین اکوسیستم استارتاپی شکل گرفت، از قبیل ارسال رزومه‌ی کارکنان و مدیران مستعفی، یا معرفی آن‌ها و اشاره به توانمندی‌هایشان جهت جذب در بقیه شرکت‌ها و یا آرزوی اینکه فرصت شغلی مناسبی برایشان ایجاد شود.

در این بین برخی شرکت‌ها و افراد هم در جهت حمایت از حرکت افراد مستعفی دعوت به همکاری گروهی خارج از فرآیندهای معمول را مطرح کردند،.

برخی از کاربران نسبت به این اقدامات نظرات متفاوتی داشتند، گروهی معتقد بودند که این قبیل رفتارهای احساسی که از روی حمایت از افراد مستعفی انجام می‌شود، در نهایت به یک همکاری مناسبی ختم نخواهد شد و عمدتا این رفتارها با هدف شوآف یا از روی هیجان و احساسات صورت ‌می‌گیرد و بدعت نامناسبی در فرآیند کاریابی و استخدام نیروها ایجاد می‌کند که در نهایت اثرات منفی این بدعت در بقیه کسب‌‌و‌کارها نیز مشهود خواهد بود.

گروهی دیگ هم معتقد بودند که hr بقیه شرکت‌ها باید در این مواقع از کارکنان حمایت کنند و فرصت مناسبی برای جذب نیروهایی هست که امتحان خود را پس داده‌اند.

فلایتیو 20 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

فلایتیو 21 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

فلایتیو 21 1 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی فلای 22 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعیفلای 23 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

بیانیه فلایتیو و انتقادات به آن:

پس از انتشار اخبار استعفا و تعدیل نیرو در فلایتیو در شبکه‌های اجتماعی، یک بیانیه از سمت فلایتیو منتشر شد که در آن بیانیه علت تعدیل نیرو را عدم تحقق اهداف و برنامه‌های توافق شده دانسته بود و در بخشی از آن نوشته بود که پس از استعفا و تعدیل این نیروها رشد 100 درصدی در عملکرد فلایتیو ایجاد شده که این رشد نشان دهنده‌ی عدم موفقیت تیم قبلی است.

همچنین در بخشی از این بیانیه به این موضوع اشاره شده بود که فلایتیو همواره در پرداخت حقوق قانونی کارکنان دقیق بوده و هیچ کم‌کاری در این حوزه نداشته است.

پس از انتشار این بیانیه عمدتا واکنش‌ها به آن مربوط به موضوع رشد 100درصدی پس از تعدیل بود که دستمایه کنایه و انتقاد کاربران شد،

کاربرانی که معتقدند بودند چگونه می‌توان در مدت کوتاه چند روزه این رشد محقق شده باشد و انتشار این بیانیه با این ادبیات، نشان دهنده‌ی مشکلات ساختاری عمیق در فلایتیو بخصوص در بخش پی‌آر است.

کاربران ادبیات و محتوای این بیانیه را دستمایه برخی شوخی‌ها و طنر نیز کردند.

فلای 25 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

فلای 36 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعیفلای 26 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

فلای 27 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

فلای 28 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

پس از بیانیه اول، ساسان نایب، موسس و سهامدار فلایتیو در لینکدین فلایتیو متنی دیگر را منتشر کرد و در آن علاوه بر انتقاد از رفتار هیجان زده سایر کاربران و hr ها در جذب نیرو، به این موضوع اشاره کرد که فلایتیو نظم مناسبی دارد و در بحران‌ها نیز، برای جذب نیرو عجله نمی‌کند.

 و ضمن آرزوی موفقیت برای افرادی که از مجموعه خارج شدند، خواست که حاشیه‌ها کنار گذاشته شوند. همچنین به این موضوع نیز اشاره کرد که در پرداخت حقوق قانونی به وظایف خودش عمل کرده و عمل خواهد کرد. در رابطه با تعدیل نیروها نیز اشاره کرد که طبق قانون حقوق ایام بیکاری آن‌ها پرداخت خواهد شد.

در واکنش به این پست لینکدین و توییت ساسان نایب، برخی از کاربران نظرات مخالفی داشته و از همه مهم‌تر به لحن طلبکارانه آقای نایب اشاره کردند.

ساسان نایب 1 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعیساسان نایب 2 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

این گزارش با استفاده از سامانه هوشمند تحلیل شبکه‌های اجتماعی هشتگ تهیه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *