loader
banner

جایگاه رصد شبکه‌های اجتماعی در گزارش‌ سالانه‌ی صنایع

جایگاه رصد شبکه‌های اجتماعی در گزارش سالانه‌ی صنایع

گزارش سالانه صنایع چیست؟

گزارش سالانه‌  صنایع یک گزارش جامع و همه‌جانبه از مجموع فعالیت شرکت‌ها و صنایع است که در آن مروری بر اتفاقات یکسال گذشته انجام می‌گیرد، همانطور که گفته شد این گزارش باید به صورت جامع و دقیق گزارشی از جزییات عملکرد شرکت در زمینه‌های مالی، نیروی‌انسانی، مشتریان و مخاطبان ارائه دهد که مرجعی برای تصمیم‌گیری مدیران و سهامداران بوده و نمایی کلی از فعالیت شرکت برای فعالین آن حوزه به تصویر بکشد.

 تهیه‌ی گزارش سالانه و انتشار آن برای استفاده‌ی عموم فعالین آن حوزه یا سرمایه‌گذاران بالقوه، سالهاست که در سطح جهان صورت می‌گیرد، شرکت‌های بزرگ و کوچک در تمامی صنایع، برای برقراری ارتباط با مخاطبان، سرمایه‌گذاران و سهامدارن، توجه و اهمیت ویژه‌ای را برای تهیه‌ی گزارش سالانه‌ی خود قائل هستند.

گزارش سالانه شامل چه بخشهای می‌باشد؟

 استانداردها و دستورالعمل‌های متنوعی برای تهیه‌ی گزارش سالانه‌ی صنایع در جهان وجود دارد، اینکه هر گزارش باید شامل چه بخشهایی باشد و چه جزئیاتی را در برگیرد، با توجه به زمینه فعالیت آن شرکت و صنعت مطبوعش متفاوت است ولی در مجموع، گزارش سالانه باید تمامی جزئیات مهمی که در تصمیم‌گیری برای مدیران و سهامدارن و سرمایه‌گذاران بالقوه لازم است را شامل شود. به زبانی دیگر گزارش سالانه باید حاوی اطلاعات دقیق و مهمی برای خوانندگان باشد که بتوانند پس از مطالعه‌ی گزارش دید کلی مناسبی از عملکرد شرکت بدست بیاروند تا برای تصمیم‌گیری‌های آتی از این اطلاعات بهره‌مند شوند.

اهمیت رصد شبکه‌های اجتماعی در گزارش‌ سالانه‌ی صنایع

رصد و پایش شبکه‌های اجتماعی در سالهای اخیر یکی از مهمترین ماموریت‌های روابط‌عمومی‌ها و بخش‌های دیجیتال مارکتینگ صنایع شده است، در سالهای نه چندان دور رصد و پایش شبکه‌های اجتماعی یا بعبارتی گوش‌سپاری اجتماعی چندان جایگاهی در گزارش‌های سالانه‌ی صنایع نداشت، اما امروزه با پی بردن به تاثیر بالقوه و مستقیم مخاطبان شبکه‌های اجتماعی در عملکرد و بازده شرکت‌ها و صنایع، رصدشبکه‌های اجتماعی جایگاه ویژه‌ای را در گزارش‌های سالانه‌ی صنایع کسب کرده است.

تهیه‌کنندگان گزارش‌های سالانه به این ضرورت پیبرده‌اند که نمی‌توانند گزارشی از عملکرد و جزئیات کسب‌و‌کارشان ارائه دهند و در آن اشاره‌ای به شرایط کسب‌و‌کارشان در شبکه‌های اجتماعی نداشته‌باشند. اینکه چه میزان مخاطب در شبکه‌های اجتماعی داشته‌اند، چه بحران‌هایی را پشت‌سر گذاشته‌اند، کمپین‌های تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی چه بازخوردی داشته‌اند و از این قبیل سوالات، همگی باید در گزارش‌های سالانه‌ی صنایع وجود داشته باشند.

اهمیت رصد شبکه‌های اجتماعی و گزارش نتایج رصد شبکه‌های اجتماعی در گزارش‌های سالانه موضوعی نیست که بتوان براحتی از کنار آن گذشت. همانطور که اشاره شده گزارش سالانه باید گزارشی جامع از تمام جزئیات تاثیرگذار در روند کسب‌وکار باشد و از آنجایی که جریان‌ها و کمپین‌های شکل گرفته در شبکه‌های اجتماعی تاثیر مستقیم و بسزایی در دنیای واقعی کسب‌و‌کارها دارد و بی اطلاع بودن از جایگاه صنایع و کسب‌وکارها در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند آسیب‌های مهمی به شرکت‌ها وارد کند، لذا اختصاصی بخشی از گزارش سالانه به موضوع پایش شبکه‌های اجتماعی امری ضروری محسوب می‌گردد.

برای مثال در اعتراضات شهریورماه 1401 در ایران، کمپین‌هایی توسط معترضین در شبکه‌های اجتماعی با محوریت تحریم برخی کارخانه‌ها شکل گرفت که در برخی موارد، بصورت بسیار جدی در دنیای واقعی روی عملکرد و فروش کارخانه‌ها تاثیرگذاشت.

تحریم شرکت مهین یکی از این کمپین‌ها بود که در شبکه‌های اجتماعی کلید خورد و بصورت کاملا جدی تاثیرات بسیار مخربی روی فروش محصولات میهن و جایگاه این برند تولید‌کننده‌ی محصولات لبنی بجای گذاشت، تا جایی که این شرکت برخی گزارشات را در رد ادعاهای وارده تهیه و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، اما فارغ از درست یا غلط بودن ادعای مرتبط با شرکت‌ میهن؛ آنچه که در واقعیت روی داد، اثرات منفی شبکه‌های اجتماعی بر تصویر برند این شرکت بود،

تصور کنید که در گزارش سالانه‌ی شرکت میهن به این جریانات و تحریم محصولات میهن توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی اشاره‌ای نشود، این گزارش چگونه می‌تواند اطلاعات جامعی پیرامون یکسال گذشته‌ی شرکت لبنیاتی میهن ارائه دهد؟ از سویی اگر شرکت میهن بخواهد در گزارش سالانه‌ی خود به جریانات شبکه‌های اجتماعی اشاره کند، اگر اطلاعات رصد شبکه‌های اجتماعی را نداشته‌باشد، به چه چیزی استناد خواهد کرد؟

در صورتی که اگر این شرکت همواره رصد و پایش شبکه‌های اجتماعی حول محور صنعت و برند خودش را انجام داده‌باشد، می‌تواند به آمار دقیقی که از سامانه‌های رصد و پایش شبکه‌های اجتماعی بدست آمده است استناد کند، اشخاص و اکانت‌های تاثیرگذار و جریان‌ساز حول محور شرکت خود را شناسایی کرده و در گزارشات سالانه به آن‌ها اشاره کند.

بررسی گزارش‌های سالانه‌ی برخی صنایع

دیجی کالا

از نمونه‌های گزارش سالانه صنایع و شرکت‌ها که در بخشی از گزارششان به موضوع شبکه‌های اجتماعی و جریانات حول آن پرداخته‌اند می‌توان به گزارش مناسب دیجی‌کالا اشاره کرد، دیجی کالا در گزارش مفصل سال 1400 خود در بخشی از گزارش اشاره‌ای به جایگاه این برند در شبکه‌های اجتماعی کرده و آمار مختصر ارائه داده است، هرچند که با افزایش کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران و نظر فعالین این حوزه در ارزش‌گذاری بالای شبکه‌های اجتماعی در سرنوشت کسب‌و‌کارها می‌شود مطالب بیشتری را پیرامون شبکه‌های اجتماعی در این بخش گزارش ارائه داد.

شبکه های اجتماعی دیجی کالا DJ2 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

اکسکوینو

از نمونه‌های گزارش سالانه صنایع و شرکت‌ها که در بخشی از گزارششان به موضوع شبکه‌های اجتماعی و جریانات حول آن پرداخته‌اند می‌توان به گزارش مناسب دیجی‌کالا اشاره کرد، دیجی کالا در گزارش مفصل سال 1400 خود در بخشی از گزارش اشاره‌ای به جایگاه این برند در شبکه‌های اجتماعی کرده و آمار مختصر ارائه داده است، هرچند که با افزایش کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران و نظر فعالین این حوزه در ارزش‌گذاری بالای شبکه‌های اجتماعی در سرنوشت کسب‌و‌کارها می‌شود مطالب بیشتری را پیرامون شبکه‌های اجتماعی در این بخش گزارش ارائه داد.

EX1 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

در بخشی از گزارش 5ساله‌ی اکسکوینو به عملکرد شرکت در بخش پاسخگویی و پشتیبانی پرداخته شده است، اما هیچ اشاره‌ای به پاسخگویی به مشتریان یا سی‌آر‌ام در شبکه‌های اجتماعی نشده است، در حالیکه تعداد قابل توجهی مطلب پیرامون اکسکوینو در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که بخش قابل توجهی از این مطالب، سوال و ابهاماتی بوده است که توسط کاربران مطرح شده و اکسکوینو براحتی می‌تواند در بستر شبکه‌های اجتماعی پاسخ این سوالات را ارائه دهد تا کاربران بی‌شماری که همین سوالات برایشان در گذشته مطرح شده و یا در آینده مطرح خواهد شد، از این پاسخ بهره‌مند شوند.

EX2 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

فرصت‌های پیش رو برای شرکت‌ها و صنایع در بستر شبکه‌های اجتماعی

در این مقاله به بهانه‌ی بررسی گزارش‌های سالانه صنایع، به اهمیت و جایگاه رصد شبکه‌های اجتماعی در صنعت پرداختیم، واقعیت این است که دنیای پیش روی ما در حال گذر از راههای ارتباطی سنتی به سمت راههای ارتباطی نوآورانه است، راههای ارتباطی که همیشه در دسترس بوده و در معرض دید و قضاوت سایر کاربران و مشتریان قرار داشته باشد.

مخاطب امروزی از راههای ارتباطی از قبیل تماس تلفنی یا ایمیل به سمت ارتباط با صنایع از طریق شبکه‌های اجتماعی روی آورده است، مشتری که سوالی از کسب‌و‌کار شما دارد، ابهام و سوالش را در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌کند، شما به عنوان صاحبان صنایع باید در همان بستر سوال او را بشنوید و در همان بستر شبکه‌های اجتماعی پاسخ مناسب را ارائه دهید، چه بسا شما یک سوال و ابهام را یکبار پاسخ می‌دهید ولی هزاران کاربر دیگر این سوال و پاسخ را مشاهده می‌کنند و احتمالا از آن بهره‌مند می‌شوند.

برای اینکه صدای مخاطبان حول محور کسب و کارتان را در شبکه‌های اجتماعی بشنوید، باید از سامانه‌های رصد و پایش شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید تا اشراف کامل به شبکه‌های اجتماعی و مطالب منتشرشده پیرامون برند و کسب‌و‌کارتان داشته باشید، سوالات و نظرات مشتریان و مخاطبان را در سریعترین زمان ممکن بشنوید و بهترین پاسخ را به آنها تقدیم کنید.

گوش سپاری شبکه های اجتماعی

در صورتی که علاقمند به مطالب گوش‌سپاری شبکه های اجتماعی، پایش شبکه‌های اجتماعی، رصد فضای مجازی و رصد شبکه‌های اجتماعی هستید، می‌توانید مطالب مرتبط با رصد شبکه‌های اجتماعی از قبیل رصد و پایش توییتر، رصد و پایش اینستاگرام و رصد تلگرام را در وب سایت www.8tag.ir مشاهده و مطالعه بفرمایید.

سامانه هشتگ ابزاری برای پایش شبکه‌های اجتماعی از قبیل توییتر و اینستاگرام و تلگرام و روزنامه‌ها و خبرگزاری‌هاست، فعالین رسانه برای رصد فضای مجازی می‌توانند از این ابزار بهره‌مند شوند و با استفاده از این سامانه نیازهای خود در رابطه با رصد شبکه های اجتماعی و پایش فضای مجازی را برطرف سازند.

جمع آوری، ذخیره سازی، جستجو، استخراج اطلاعات و کسب دانش از میان این حجم عظیم اطلاعات نیازمند ابزارهای هوشمند خاص منظوره است. سامانه رصد فضای مجازی هشتگ به آدرس payesh.8tag.ir اخبار، نظرات و مطالب منتشر شده در فضای مجازی را با دقت موشکافی کرده و براساس کلمات کلیدی تعریف شده، خدمات اطلاع رسانی و تحلیل را در قالب یک داشبورد اطلاعاتی به کاربران سامانه ارائه میکند.

سامانه رصد و پایش شبکه های اجتماعی هشتگ که محصولی از شرکت مشاوران هماپلاس می‌باشد، می تواند به عنوان ابزاری قوی در اختیار مدیران و صاحبان برندها قرار بگیرد تا بتوانند محیط پیرامون کسب و کار و سازمان خود را در رسانه ها رصد و پایش کنند. گوش سپاری اجتماعی یکی از ضروریات اصول مدیریتی در جهان امروزی محسوب می شود، برندها و سازمان هایی که نسبت به رصد شبکه های اجتماعی و پایش توییتر و اینستاگرام و تلگرام بی تفاوت هستند و هیچ تسلطی برای شبکه های اجتماعی ایران ندارند، قطعا در زمان بروز بحران نمی توانند راه حل مناسبی اتخاذ کنند. جهت آشنایی با خدمات سامانه هشتگ می توانید این بخش را مطالعه بفرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *