loader
banner

بازاریابی دیجیتال هر روز نسبت به قبل، قابلیت بررسی و تحلیل بیشتری پیدا می‌کند. دیگر هیچ بهانه‌ای از سمت برندها برای دسترسی نداشتن به رسانه‌های اجتماعی و عدم اقدام‌های موثر در راستای شکوفایی و موفقیت مجموعه‌شان، قابل قبول نیست. روزهایی که روابط عمومی و یا واحد تحقیقات بازار به استراتژی “منتشر کن و دعا کن” متکی بوده اند، گذشته است. امروزه، صاحبان مشاغل دقیقا می‌توانند بدانند که موضوع، اشخاص و جریان‌های تاثیرگذار بر کلیات بازار و یا برندشان، چه کسی و یا چه چیزی است؟ به آسانی می‌توانند بفهمند که چگونه،کجا و از طریق چه کسانی باید محصول و خدمات خودشان را معرفی کنند. گوش‌سپاری اجتماعی، به صاحبان مشاغل این امکان را می‌دهد گرفتار راه‌های نرفته‌‌ی منجر به شکست نشوند، در دنیای دیجیتال مارکتینگ کنونی، هیچ توجیهی برای اقدامات منجر به شکست وجود ندارد، زیرا افکار، سلیقه و جریان‌های موجود در زندگی مخاطبان واقعی، در فضای مجازی به سهولت در دسترس قرار دارد. دیگر اجازه نداریم محصولی تولید کنیم که مشتری نداشته باشد، از تبلیغاتی استفاده کنیم که دیده نشویم و سراغ کسانی برویم که مخاطب دوستشان ندارد. نقشه‌ی راه دنیای واقعی تجارت، در همین گفتگوهای معمول فضای مجازی نهفته است. هر مجموعه‌ای که از جریان‌های بازار عقب بماند، فقط باید خودش را مقصر این قضیه بداند. یکی از اهداف نهایی برندها این است که آیا پیام‌های آنها به راحتی به مخاطبانشان منتقل می‌شود یا خیر؟ و آیا واکنش مخاطبانشان بدون کم و کاستی به آنها ارجاع می‌شود؟

10 gam goshsepari infographic سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی


برنامه ریزی

 

plan سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

  1. اولین قدم در یک برنامه‌ی تجزیه و تحلیل شبکه‌های اجتماعی، بررسی این است که چه چیزی را و چرا می‌خواهید ردیابی کنید؟ به عنوان مثال آیا باید عملکرد آخرین کمپین خود را بررسی کنید یا رشد کانال های اجتماعی خود را درک کنید؟. به زبانی ساده اول باید بدانید دنبال چه هستید و چه چیزی را باید گوش دهید؟
  2. به عملکرد گذشته‎ی خود و رقبا نگاه کنید و اهداف آینده خود را تعیین کنید. اطمینان حاصل کنید که اهداف شما کاملاً مشخص و قابل اندازه‌گیری است، بنابراین می توانید هر عملکرد تبلیغاتی یا کمپینی را بر اساس نتایج بدست آمده باهم مقایسه کنید و در نهایت بهترین تصمیم را بگیرید.بررسی اقدامات رقبایتان به ‌اندازه‌ی بررسی عملکردخودتان مهم وضروری است.
  3. چارچوب زمانی مشخصی را برای نظارت و گوش‌سپاری  تعیین کنید تا سیب را با پرتقال مقایسه نکنید. زمان بندی استراتژیک همچنین شما را درمورد اهدافی که تعیین کرده اید پاسخگو می‌کند. موقع طراحی کمپین باید زمابندی اثرات آن پیش‌بینی شود و مطابق با آن زمانبندی باید گوش سپاری شبکه‌های اجتماعی انجام پذیرد. باید یادمان باشد که مطالب شبکه‌های اجتماعی هم تاریخ انقضا دارند و در زمان طلایی و مناسب باید شنیده شوند.

پالایش

 

2 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

4. پس از شروع دوره نظارت، هشدارهایی برای ردیابی جهش‌های غیرمعمول فعالیت ایجاد کنید. هشدارها می‌توانند به شما کمک کنند تا سریع واکنش نشان دهید و داده‌های دریافتی را بلافاصله فعال کنید. (به عنوان مثال وقتی یک اینفلوئنسر درباره یک محصول با نشان تجاری یا نام تجاری شما توییت می‌کند صاحبان مشاغل می‌توانند مطلب اینفلوئنسر را ریتوئیت بزنند و از این موارد برای تحریک مکالمه بیشتر سریعا استفاده کنند).

5. برای اطمینان از مرتبط بودن نتایج ، آن‌ها را بررسی کنید و در صورت لزوم فیلتر کنید (کلمات کلیدی را تغییر دهید). فیلتر کردن کلمات کلیدی می‌تواند بسیار مفید باشد، بنابراین نتایج غیرضروری در داده‌های شبکه‌های اجتماعی شما وجود ندارد. همیشه جهش‌های معنی‌دار فعالیت کاربران در حیطه برند خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آیا مربوط به شما هست یا خیر. این احتمال وجود دارد که برخی از کلمات کلیدی که احتمالاً انتظار نداشته اید، با نام تجاری شما مرتبط شده باشند.

6. اینفلوئنسرها و افراد و موضوعات تاثیرگذار بر برند و حیطه‌ی فعالیت خود را بشناسید. وقتی موضوعی در رابطه‌ با حیطه‌ی فعالیت شما منتشر می‌شود حتی اگر مستقیما اسمی از شما و برندتان برده نشود، باید آمادگی واکنش داشته باشید. اینفلوئنسرها می توانند یک‌شبه تمام معادلتان را برهم زنند.

گزارش

 

3 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

7. موضوعاتی که دائمی‌اند و بررسی و گوش‌سپاری اجتماعی آن‌ها محدود به یک بازه زمانی خاص نمی‌باشد را به صورت منظم مورد رصد قرار دهید و بولتن‌های دوره‌ای از آن تهیه کرده و آن را در اختیار تمام ذینفعان قرار دهید .

8. داده‌هایی را که از شبکه ‌های اجتماعی بدست آورده‌اید با اهدافی که قبلا توسط سیاستگذاران مجموعه، تهیه شده است کنار یکدیگر قرار دهید. تا عملکردتان به طور موثر قابل اندازه‎گیری باشد. تجسم همزمان این دو مورد بررسی را راحت‌تر و گزارش به مدیران را آسان‌تر و دقیق‌تر خواهد کرد.

9. همواره در تمام مراحل گوش‌سپاری به نتایج نگاه کنید. در صورت لزوم دیدگاه و عملکردتان را تغییر دهید . هم می‌توانید نوع گوش سپاری را تغییرداده و اصلاح کنید، هم فعالیت رقبا را تحت‌نظر خواهید داشت. بعبارتی نظارت و گوش‌سپاری شبکه های اجتماعی باید پویا باشد و در هر زمانی باید آمادگی تغییر استراتـژی نظارت بر شبکه های اجتماعی را داشته باشید.

10. نتایج بدست آمده از گوش‌سپاری اجتماعی را علاوه بر گروه تخقیقات بازار و دیجیتال مارکتینگ، با سایر بخش‌ها  و کارمندان مجموعه‌تان نیز به اشتراک بگذارید. حفظ یک سازمان شفاف در بین اعضای تیم همیشه نتایج خوبی داشته و به رشد اهداف کلی سازمان می‌انجامد.

 

یک برنامه‌ی تجزیه و تحلیل و نظارت موثر در شبکه‌های اجتماعی نیاز به آماده‌سازی و داده‌های واقعی دارد که بتواند مورد تجزیه و تحلیل و استفاده استراتژیک قرار بگیرد. سامانه هشتگ بهترین پلتفرم هوش اجتماعی داده‌محور برای کمک به برندها و متخصصان رسانه‌های اجتماعی است که مراحل فوق بخشی از فعالیت و وظایف روزمره‌ی آنهاست.

با داشتن یک برنامه تجزیه و تحلیل رسانه‌های اجتماعی دقیق ، برندها می‌توانند عملکرد رسانه‌های اجتماعی را بهبود بخشند، رضایت مشتری را افزایش دهند، ریسک شرکت و از دست دادن درآمد خود را به حداقل برسانند و عملکرد کمپین را به طور موثر ارزیابی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *