loader
banner

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که بالغ بر ۸۰ درصد فعالیت‌های اینترنتی کاربران فارسی در شبکه‌های اجتماعی موبایلی انجام می‌شود و بر همین اساس شبکه‌های اجتماعی محبوبی همچون تلگرام، اینستاگرام و توئیتر در زمینه اطلاع رسانی، بازاریابی و جذب بیشتر مشتریان برای کسب و کارها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند و لازم است تا در دنیای امروز به درستی از این ظرفیت بهره‌برداری شود؛ بانک‌های ایران نیز مانند سایر کسب و کارها به منظور اطلاع رسانی و بازاریابی خدمات و طرح‌های مختلف بانکی خود علاوه بر استفاده از روش‌های سنتی و انتشار تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند که در این میان برخی بانک‌ها با سرمایه گذاری بیشتر و به صورت هدفمند توانسته‌اند تا جایگاه خوب و ارشمندی را به دست بیاورند، اما همچنان جدی نگرفتن شبکه‌های اجتماعی برای برخی بانک‌های ایرانی باعث شده تا جایگاه مناسبی در پتانسیل عظیم شبکه‌های اجتماعی نداشته باشند.

گزارش حاضر اولین شماره از گزارش‌های دوره‌ای هشتگ از فعالیت بانک‌ها در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی است. در این گزارش‌  مروری بر فعالیت حساب‌های کاربری بانک‌ها در شبکه‌های اجتماعی مختلف داشته‌ایم. آماری مانند تعداد دنبال‌کنندگان اینستاگرام و توییتر و تعداد اعضای کانال‌های تلگرامی، روند انتشار مطالب در این رسانه‌ها و میزان توجه کاربران به آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. کمپین‌های موفق تبلیغاتی منتشر شده در حساب‌های رسمی بانک‌ها در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و تلگرام بر اساس میزان تعامل کاربران ارائه شده و در بخش آخر نیز رتبه‌بندی بانک‌ها بر اساس رتبه‌ی الکسای وبسایت انجام شده است.

برترین بانک ها در شبکه های اجتماعی

تعداد مخاطبین

     بانک ملی با 242 هزار دنبال کننده در اینستاگرام و بانک پاسارگاد با 132هزار دنبال‌کننده در تلگرام و بلوبانک با 37879 کننده در توئیتر بیشترین تعداد مخاطب را در بین بانک های ایران دارند.

vahid 1 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

تلگرام

تعداد اعضای دنبال‌کننده

در سال‌های اخیر با وجود فیلتر شدن تلگرام هنوز این پیام‌رسان به عنوان یکی از شبکه‌های اجتماعی محبوب بین ایرانیان شناخته می‌شود، و اکثر افراد از این شبکه‌ی اجتماعی به عنوان منبعی برای دسترسی به اخبار و اطلاعات استفاده می‌کنند. در 6 ماهه اول سال 1400 به صورت رسمی 9 بانک ایرانی در این شبکه‌ی اجتماعی حضور داشته‌اند. این در حالی‌ است که بسیاری از بانک‌ها با وجود تعطیل کردن صفحات رسمی، هنوز از کانال‌های خبری تلگرام برای انتشار اخبار و بازاریابی خدمات خود استفاده می‌کنند. کانال تلگرامی بانک پاسارگاد با 132هزار عضو بیشترین عضو را در میان کانال‌ تلگرام بانک‌ها دارد. در رده‌های بعد نیز کانال بانک شهر با 27هزار عضو و بانک ایران‌زمین با 9 هزار عضو قرار دارند.

فعالیت کانال تلگرام

براساس آمار جمع آوری شده توسط سامانه هشتگ، کانال تلگرام بانک ایران زمین با انتشار385 مطلب در 6ماهه اول سال 1400رتبه‌ی نخست فعالیت را در بین بانک‌های ایران دارد. کانال تلگرام بانک‌های پاسارگاد و خاورمیانه به ترتیب با 344 و 317 مطلب در رده‌های بعد قراردارند.

vahid3 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

پربازدیدترین کمپین‌های تبلیغات تلگرامی بانک‌ها
vahid6 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

اینستاگرام

  بر اساس این تحلیل اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه‌ی اجتماعی در بین بانک‌های ایران  بوده است و 20 بانک در این شبکه‌ی اجتماعی صفحه‌ی رسمی دارند. بانک ملی با بیشترین تعداد دنبال کننده و نرخ تعامل موفق ترین بانک اینستاگرام در چهارماهه اول سال 1400 بوده است. بانک توسعه‌تعاون نیز با بیشترین تعداد پست در شش ماهه اول سال 1400 بیشترین فعالیت را به خود اختصاص داده است. اینستاگرام بدلیل داشتن امکاناتی مانند کامنت و اشتراک‌گذاری بستر مناسبی برای تعامل بین بانک و مشتریان ایجاد کرده است. بانک‌ها می‌توانند از این بستر به عنوان ابزاری برای ارتباط مستقیم با مشتریان جهت پاسخگویی سوالات و یا انتشار اخبار امکانات بانک بهره ببرند.

      با بررسی حساب‌های رسمی بانک‌ها، بانک ملی با 242 هزار دنبال کننده بیشترین دنبال‌کننده را در میان بانک‌های ایران دارد. بانک شهر با 219 هزار و بانک کشاورزی با 169 هزار دنبال‌کننده در رده‌های بعدی قرار دارند.

فعالیت حساب‌های اینستاگرام

براساس اطلاعات جمع آوری شده توسط سامانه هشتگ، حساب اینستاگرام بانک توسعه تعاون با انتشار 289 مطلب در 6 ماهه اول 1400 رتبه‌ی نخست فعالیت را در بین بانک‌های ایران دارد. حساب اینستاگرام بانک‌های شهر و تجارت به ترتیب با 181 و 157 در رده‌های بعد قراردارند. به طور میانگین حساب اینستاگرام بانک توسعه تعاون 1/64 پست، بانک شهر 1/02 پست و بانک تجارت 0/87 پست در روز منتشر کرده اند.

vahid4 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

بیشترین مطالب منتشر شده در حساب‌های اینستاگرام مربوط به اخبار خدمات بانک‌ها و مناسبت‌ها است. در این بین برخی بانک‌ها با برگزاری مسابقات اینستاگرامی و استفاده از قابلیت‌های تعاملی مانند لایک و کامنت، تعداد زیادی دنبال کننده را جذب صفحه‌ی رسمی خود کرده‌اند

 پرلایک‌ترین کمپین‌های تبلیغات اینستاگرامی بانک‌ها
vahid5 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

توئیتر

شبکه‌ی اجتماعی توئیتر با وجود تعداد کم مخاطبین فارسی‌زبان، محبوبیت زیادی در بین نخبگانی مانند خبرنگاران، دانشگاهیان و… دارد. از طرفی شبکه‌ی اجتماعی توئیتر یکی از مهمترین منابع خبرهای منتشر شده در کانال‌های تلگرام است. لذا بهره‌گیری از این شبکه‌ی اجتماعی اهمیت بالایی خواهد داشت. با این وجود توئیتر کم‌اقبال‌ترین شبکه‌ی اجتماعی با حضور تنها 4 بانک بوده است. حساب رسمی بلوبانک  و بانک پاسارگاد در توئیتر نیز موفق‌ترین بانک ها بوده‌اند.

vahhid 7 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *