loader
banner

لباس تیم المپیک ایران در پاریس 2024 و بازخورد کاربران شبکه‌های اجتماعی

المپیک 2024 پاریس، بزرگترین رویداد ورزشی جهان با حضور تمام کشورهای جهان در کشور فرانسه برگزار می‌شود، کشور ایران نیز با 40 ورزشکار در المپیک پاریس شرکت کرده است. افتتاحیه پرحاشیه المپیک پاریس و بازخورد کاربران شبکه‌های اجتماعی در سرتاسر جهان، بار دیگر نشان داد که شبکه‌های اجتماعی و رسانه، نفوذ عمیقی در زندگی بشر و تمام رویدادها دارد، بررسی محتوای شبکه‌های اجتماعی پیرامون المپیک 2024 پاریس نشان می‌دهد که بخش زیادی از علاقمندان به ورزش و رویداد المپیک، اخبار و حواشی بازی‌ها را از بستر شبکه‌های اجتماعی پیگیری می‌کنند.

در کنار حواشی جهانی المپیک که بیشتر به موضوع بارندگی در روز افتتاحیه و اجرای نمایش شام آخر مسیح در روز مراسم و قطعی برق در پاریس پرداخته است، کاروان اعزامی ایران به المپیک پاریس 2024، با انتقادات و بازخوردها به طراحی لباس ورزشکاران المپیکی ایران مواجه شدند.

کاروان المپیکی ایران در روز افتتاحیه المپیک و به هنگام رژه معروف المپیک این بار در قایق‌هایی بر روی رودخانه سن پاریس برگزار شد، با لباس‌هایی به رنگ سفید و ساده حضور یافتند. پس از این مراسم، موجی از انتقادات به طراحی ضعیف این لباس‌ها در شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت.

در گزارش حاضر بازخوردها به طراحی لباس کاروان اعزامی ایران به المپیک پاریس 2024 در فضای شبکه توییتر مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

بر اساس پایش سامانه هشتگ، از ابتدای مرداد 1403 تا امروز، بیش از 18هزار توییت با کلیدواژه‌های المپیک و لباس در فضای توییتر فارسی منتشر شده است. حدود 4 هزار مطلب توییت اصلی و بقیه مطالب بازنشر این مطالب بوده. اوج انتشار مطالب پیرامون این موضوع در روز 6 مرداد 1403 بود.

المپیک

از مجموع مطالب منتشر شده پیرامون لباس کاروان المپیک ایران در فضای توییتر نزدیک به 80 درصد آن سوگیری منفی و حدود 20 درصد سوگیری خنثی داشتند. تقریبا هیچ مطلب با سوگیری مثبت در فضای توییتر فارسی پیرامون این موضوع منتشر نشده است.

javar2 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

ابرواژه کلمات پرتکرار نشان می‌دهد که کاربران برای تولید محتوا پیرامون لباس کاروان المپیک بیشتر از چه واژه‌هایی استفاده کرده‌اند:

javar 3 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

منتقدان به لباس‌های کاروان المپکی ایران چه می‌گویند؟

همانطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد عمده مطالب پیرامون لباس کاروان المپیکی ایران، محتوایی انتقادی و اعتراضی داشت، می‌خواهیم باهم بررسی کنیم که محورهای انتقادی کاربران توییتر فارسی به البسه تیم المپیک چه بوده؟

javar4 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

لباس‌ها طراحی خاصی نداشتند و هیچ المان و نشانه ایرانی در لباس های تیم المپیک ایران نبود. هیپ نوآوری و خلاقیتی وجود نداد، در واقع اساسا هیچ طراحی وجود نداشت و مشابه این لباس‌ها در تمام فروشگاه‌ها پیدا می‌شود.

لباس تیم المپیک ایران بیشتر شبیه پوشش کادر درمان و پرستاری بود و گویا تیم تزریقات ایران به المپیک اعزام شده است.

آیا برای این سطح از طراحی ضعیف و نازیبا، هزینه‌ای هم پرداخت شده است؟ چه کسانی ذینفع مالی این قضیه بوده‌اند؟

چرا نمونه‌های طراحی شده توسط طراحان ایرانی مورد پذیرش مسئولین کاروان قرار نگرفته و این طرح ضعیف انتخاب شده؟

با انتخاب این لباس‌ها، آبرو و شان ایران در یک رویداد جهانی مورد تمسخر قرار گرفته است.

اگر قرار بود دشمنان ایران برنامه‌ای برای تمسخر کشورمان در المپیک طراحی کنند، همین لباس‌ها را تن ورزشکاران می‌کردند.

طراحی‌های رایگان توسط هوش مصنوعی هزاربار بهتر و زیباتر از طرح لباس فعلی تیم المپیک ایران است.

چرا با وجود قرارداد رسمی با برندهای مطرح ایرانی، به یکباره برند هکتاتون وارد ماجرا شده و البسه را تهیه کرده؟ چه کسانی ذینفع این داستان هستند؟

لباس سایر تیم‌های اعزامی به المپیک را با لباس تیم ایران مقایسه کنید تا متوجه شوید که کشورهایی که در حد و اندازه ایران نیستند، چه لباس‌های زیبایی را طراحی کرده‌اند.

می‌توانستیم از طرح‌های اصیل ایرانی همچون سوزن دوزی بلوچی برای لباس‌ها استفاده کنیم.

مقایسه پوشش ورزشکاران ایرانی در المپیک‌های قبلی با المپیک پاریس و تنزل سلیقه و طرح نسبت به سابق.

این طرح و کیفیت لباس، نماد واقعی ایران امروز در تمام زمینه‌هاست.

افتتاحیه المپیک فرصتی منحصربفرد برای نمایش فرهنگ و ارزش‌های یک ملت در عرصه جهانی است، نباید این فرصت را به راحتی از دست داد و ذهنیتی منفی در افکار عمومی نسبت به کشورمان جای گذاشت.

با اینکه میلیاردها تومان برای البسه تیم المپیک هزینه شده ولی برای تامین منافع یک گروه خاص و بدلیل سلایق شخصی چند خانم، در نهایت این لباس‌های ضعیف انتخاب شده‌اند.

انتشار نمونه‌های طراحی شده توسط سایر طراحان و برندها که از نظر کاربران زیباتر و شکیل تر بودند.

 

مهسا جاور و حواشی لباس تیم المپیک

مهسا جاور قایقران اعزامی به المپیک پاریس، تنها ورزشکاری بود که بازخوردها و انتقادات کاربران نسبت به طراحی لباس تیم المپیک واکنش داد، او در ویدوئی که از صفحه اینستاگرام خود پخش کرد، از اینکه لباس کاروان المپیک ایران مورد تمسخر قرار گرفته بود، ابراز ناراحتی کرده و گفت که لباس خیلی از تیم‌های دیگر نیز ساده بود و طراحی خاصی نداشت و نباید هموطنان ما ورزشکاران را که سختی‌های بسیار زیادی را متحمل شده‌ایم مورد تمسخر قرار دهند و این رفتار دور از فرهنگ است.

بعد از این انتشار این ویدئو، واکنش‌های اعتراضی که تا قبل از آن فقط به مسئولین کاروان مرتبط می‌شد، به سمت این ورزشکار نیز بسط یافت، در واکنش‌های اولیه، عمده کاربران با تعجب ابراز کرده بودند که مرجع انتقاد و اعتراض مسئولین وزارت ورزش و المپیک بودند و کسی اعتراض و انتقاد و تمسخری نسبت به ورزشکاران نداشته است و اساسا کاری به ورزشکارها نداشته‌ایم و تمسخری صورت نگرفته، اما اینکه خانم جاور در مقام پاسخ به این انتقادها، ویدئو تهیه کرده و از لباسی که همه به آن منتقد هستند، دفاع کرده است، احتمالا دلایل پشت پرده‌ای داشته باشد.

پس از واکنش‌های اولیه، برخی تصاویر از مهسا جاور با صاحب برند هکتاتون منتشر شد، کاربران معتقد بودند که جاور به عنوان سفیر برند هکتاتون، در این ماجرا ذینفع است و به همین دلیل ویدئو را تهیه کرده است و بجای اینکه تمرکزش روی مسابقه باشد، به دلیل منافع مالی، تمرکز و انرژی‌اش را برای دفاع از صاحب برند مشغول کرده است. اینکه چرا همواره از خانم جاور به عنوان مدل برای معرفی لباس‌های کاروان المپیک هم استفاده می‌شود؟ از سوال‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی بود.

کسب نتیجه ضعیف تیم دو نفره قایقرانی مهسا جاور و زینب نوروزی در المپیک پاریس هم باعث شد برخی از انتقادها به خانم جاور به دلیل دفاع بی‌موردش از صاحب برند، به نتایج ضعیف او در المپیک‌ معطوف شده و به دلیل کسب مقام پایین در میان سایر تیم‌ها مورد انتقاد قرار بگیرد.

javar5 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

javar 6 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

در واقع کاربران معتقد بودند اگر خانم جاور در موضوع لباس‌ها ذینفع نبود، نباید در مقام دفاع از صاحب برند و خطاب به منتقدین ویدئو تهیه کرده و از الفاظ نامناسب نسبت به کاربران منتقد استفاده می‌کرد، کمااینکه سایر ورزشکاران به این موضوع ورود نکردند، چون اساسا انتقادی و توهینی به ورزشکاران در این زمینه صورت نگرفته بود.

توییت‌های شاخص درباره لباس تیم المپیک ایران در پاریس 2024

توییت علی کریمی با بیش از 25 هزار لایک پرلایک ترین توییت مرتبط با لباس کاروان المپیک ایران در پاریس 2024 هست. این توییت بیشترین بازنشر را نیز در توییتر فارسی داشت.

javar7 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

توییت مجتبی پروبخش مجری سابقه تلویزیون، درباره پشت پرده انتخاب برند هکتاتون برای تهیه البسه تیم المپیک در مقام دوم پرلایک ترین توییت‌های مرتبط با لباس کاروان المپیک ایران قرار گرفته است. توییت مجتبی پوربخش، مقام دوم بیشترین بازنشر را نیز به خود اختصاص داده است و با حدود 1 میلیون بازدید، رتبه اول پربازدیدترین توییت را نیز کسب کرده است.

javar 8 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

مقام سوم پرلایک‌ترین توییت مرتبط با لباس کاروان المپیک ایران به توییت اکانت ترول با حدود 13 هزار لایک می‌رسد که تصاویر لباس‌های برخی تیم‌های شرکت‌کننده در المپیک پاریس را به اشتراک گذاشته بود.  این توییت با بیش از 2 هزار بوکمارک، بیشترین تعداد بوکمارک را نیز در میان سایر محتوای منتشر شده داشت.

javar9 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

 افراد شاخصی که درباره لباس کاروان اعزامی به المپیک محتوا منتشر کرده‌اند:

المیرا شریفی از مجریان شناخته شده تلویزیون در آنتن زنده صدا و سیما، انتقاد تندی از طراحی لباس کاروان المپیک ایران داشت و آن را به روپوش سفید پرستاری تشبیه کرده و خواستار شفاف‌سازی درباره هزینه‌ها و قرارداد این البسه بود. این صحبت‌های خانم شریفی در فضای توییتر مورد توجه کاربران قرار گرفت.

javar10 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

ژیلا صادقی مجری سابق تلویزیون که همواره حواشی زیادی در شبکه‌های اجتماعی به همراه دارد، در ویدئویی که گویا از کشور آمریکا ارسال کرده، در دفاع از لباس‌های تیم المپیک گفته است که رنگ سفید لباس‌ها پیام‌آور صلح بوده و خطاب به منتقدین گفته است که برای دیده‌شدن در شبکه‌های اجتماعی و سوشال از راه‌های دیگری استفاده کنید. این صحبت‌های ژیلا صادقی واکنش‌های منفی مخاطبان را به همراه داشته است.

javar11 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

حسین دهباشی از فعالین رسانه‌ای و اکانت‌های شناخته شده توییتر فارسی با بیش از 368 هزار دنبال‌کننده در انتقاد از لباس‌های ورزشکاران کاراوان المپیک ایران نوشت:

javar12 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

علاوه بر اکانت‌های توییتر شبکه‌های بی‌بی‌سی، ایران اینترنشنال، رادیو فردا، صدای آمریکا و من‌و‌تو که محتوای قابل توجهی پیرامون لباس کاروان اعزامی ایران منتشر کردند، اکانت توییتر خبرگزاری تسنیم با بیش از 311 هزار دنبال کننده در متنی انتقادی نوشت:

javar13 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

اکانت آدم، از شناخته شده ترین اکانت‌های توییتر تایملاین انقلابی و ارزشی با حدود 98 هزار دنبال کننده در مطلبی اعتراضی نوشت:

javar14 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

اکانت محسن بیات زنجانی که در فضای توییتر با هشتگ کارخیر در میان کاربران شناخته شده است، با حدود 87 هزار دنبال کننده در متنی اعتراضی نوشت:

javar15 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

واکنش برند هکتاتون به حواشی لباس کاروان اعزامی به المپیک

ویدوئی از صحبت‌های علی اژدرکش به عنوان صاحب برند هکتاتون با رسانه تجارت طلایی در فضای شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن ویدئو، آقای اژدرکش اظهار داشت که شروع ماجرای اعتراض به لباس‌ها از چند مجری تلویزیون بوده و در زمانی که باید حامی تیم المپیک باشیم، در صدد ایجاد حاشیه برای تیم بودند و لباس‌هایی که خود مجریان بر تن داشتند از لحاظ سلیقه و طراحی پر از ایراد است و خوشحالم که کامنت‌های انتقادی که از رکیک‌ترین الفاظ در آن استفاده شده، به زبان انگلیسی نبود که دنیا این بخش از فرهنگ ما را مشاهده کند.

این ویدئو نیز در فضای توییتر بازخورد‌هایی داشت. اکانت محمدمهدی کارگر از فعالین رسانه‌ای با انتشار این ویدئو، در مطلبی انتقادی نوشت که مراجع قضایی باید برای مشخض شدن ذینفعان این داستان ورود کنند و یا اینکه کاربران باید از ظرفیت کارزارها برای پاسخگویی این افراد استفاده کنند.

javar16 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *