صرافی های ارزهای دیجیتال
بررسی جایگاه و سهـــم صــدای صرافیهای ارزهای دیجیتال در رســانههـا و شبـکـــــههـای اجتمـــــاعی
پاییز 1403
صرافی های ارز دیجیتال، فضایی آنلاین برای خرید و فروش رمزارزها هستند. این پلتفرمها بهطور کلی شبیه به کارگزاریهای بورس عمل میکنند و امکان معامله و تبادل ارزهای دیجیتال را با هم یا با ارزهای سنتی مثل دلار و یورو فراهم میسازند. در صرافیهای ارز دیجیتال، کاربران میتوانند با ایجاد یک حساب کاربری و طی کردن فرآیند احراز هویت، به راحتی به انجام معاملات بپردازند و به مجموعهای از ابزارهای معاملاتی دسترسی پیدا کنند.
انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال مناسب برای کاربران کریپتو اهمیت بالایی دارد. شاید با جستجوی عبارت خرید ارز دیجیتال در گوگل، با تعداد زیادی از صرافیهای فعال در ایران روبهرو شوید، اما فراموش نکنید که رتبهبندی صرافیها در گوگل تنها معیار اعتبار آنها نیست. برای انتخاب بهترین گزینه باید به مجموعهای از عوامل توجه داشته باشید.
بخش زیادی از نظرات و تجربیات کاربران صرافیها در فضای رسانهای و شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشود که میتواند رفرنس مناسبی برای آشنایی با صرافیهای و شناخت نقاط قوت و ضعف آنها باشد.
همچنین بررسی نظرات و تجربیات کاربران در شبکههای اجتماعی پیرامون صرافیهای ارز دیجیتال، به برندها و پلتفرمها این امکان را میدهد که با افکارسنجی در میان کاربران، نیازها و اولویتهای آنها را شناسایی کنند و بحرانها و کمپینهای رقبای خود را به دقت رصد کنند.
در نهایت، صرافیهای ارز دیجیتال به عنوان دروازههای ورود به دنیای رمزارزها، نقشی حیاتی در اقتصاد دیجیتال ایفا میکنند. این پلتفرمها نه تنها امکان خرید و فروش انواع داراییهای دیجیتال را فراهم میکنند، بلکه با ارائه ابزارهای متنوع برای تجارت و سرمایهگذاری، به کاربران کمک میکنند تا بهینهترین تصمیمها را اتخاذ کنند. با وجود تنوع بالای صرافیها، انتخاب یک پلتفرم مناسب میتواند تأثیر زیادی بر موفقیت شما در این بازار پرنوسان داشته باشد.
در این شماره از گزارش هشتگ به بررسی وضعیت صرافیهای ایرانی ارز دیجیتال در شبکههای اجتماعی و مقایسه جایگاه هرکدام از این برندها خواهیم پرداخت.
لازم بهذکر است که فقط مطالب و رکوردهایی از سوشالمدیا و رسانهها در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته است که حتما نام یکی از برندهای مدنظر گزارش (صرافیهای ارز دیجیتال) را قید کرده باشد.
همچنین مطالبی که توسط رسانهها و شبکههای اجتماعی رسمی خود صرافیهای منتشر شده است، مورد بررسی قرار نگرفته و فقط مطالب سایر رسانهها و کاربران تحلیل شده است.
صرافیهای ایرانی ارز دیجیتال
گزارش حاضر به بررسی 10 صرافی ایرانی ارز دیجیتال که بیشترین تعداد مطلب در فضای رسانهای و شبکههای اجتماعی را در بازه زمانی پاییز 1403 داشتهاند، پرداخته است. مجموع مطالب منتشر شده پیرامون 30 صرافی ارزدیجیتال در پاییز 1403 در رسانهها و شبکههای اجتماعی جمعآوری شد و ده صرافی که بیشترین تعداد مطلب را داشتند از لحاظ جایگاه و سهم صدا مورد بررسی قرار گرفتند.
صرافیهای ایرانی ارز دیجیتال
صرافی های ارزهای دیجیتال در پاییز 1403 در مجموع بیش از 177 هزار مطلب در رسانهها و شبکههای اجتماعی داشتند که 83 درصد از مجموع مطالب مرتبط به 10 صرافی برتر در فضای رسانهای بودند.
در گزارش حاضر برای بررسی دقیق سهم صدای و جایگاه صرافیهای ارز دیجیتال، فقط ده صرافی که سهم 83 درصدی از مطالب این صنعت را به خود اختصاص دادهاند، مورد دادهکاوی قرار گرفتهاند.
تحلیل صرافیهای ارزدیجیتال در گوگل ترندز
صرافی های ارزهای دیجیتال و مقایسه میزان سرچ برندهای صرافیهای ارز دیجیتال ایرانی در گوگل، میتواندیکی از معیارهای بررسی جایگاه و سهم صدای آن ضرافی در صنعت مورد فعالیتش محسوب شود. بررسی صرافیهای ایرانی ارزدیجیتال در بازه 90 روزه پاییز 1403 در گوگل ترندز نشان میدهد که نوبیتکس با بیشترین سرچ و فاصله بسیار معناداری نسبت به سایر صرافیها، در رتبه اول تعداد سرچ گوگل قرار گرفته است.
آبانتتر در رتبه دوم جایگاه سرچ گوگل قرار گرفته است. بیتبین، والکس و رمزینکس هم رتبههای بعدی را به خود اختصاص دادهاند.
بررسی رتبه گوگل
جستجو در گوگل رایجترین راه برای شناخت برندها و پلتفرمهای ارائه دهنده خدمات در یک صنعت محسوب میشود، برای افرادی که تمایل به سرمایهگذاری در حوزه رمزارز دارند نیز، جستجوی گوگل و انتخاب یکی از صرافیها، رفتاری رایج است.
در این بخش از گزارش رتبه هر صرافی را در جستجوی سه کلمه کلیدی این صنعت مورد بررسی قرار دادهایم.
کلمات کلیدی: ارز دیجیتال/ رمز ارز/ صرافی ارز دیجیتال
کلیه سرچها به صورت incognito انجام گرفته است.
بررسی رسانهها و صفحات رسمی صرافیها
هرکدام از صرافیهای ارز دیجیتال، علاوه بر استفاده از ظرفیتهای سایر رسانهها و اکانتها، خودشان نیز صفحات رسمی در برخی از پلتفرمهای شبکههای اجتماعی دارند. در نمودار زیر رتبه هرکدام از صرافیها در پلتفرم اینستاگرام،تلگرام و توییتر بر اساس تعداد فالوور مورد بررسی قرار گرفته است.
در فضای اینستاگرام، تترلند/ نوبیتکس و تبدیل به ترتیب بیشترین دنبالکننده را داشتند.
در فضای تلگرام، تبدیل/ نوبیتکس و اکسکوینو به ترتیب بیشترین دنیالکننده را داشتند.
در فضای توییتر، نوبیتکس/ بیتپین و تبدیل به ترتیب بیشترین دنیالکننده را داشتند.
تحلیل آماری
در پاییز 1403 نزدیک به 177 هزار مطلب پیرامون صرافیهای ارز دیجیتال در رسانهها و شبکههای اجتماعی منتشر شده است. کانالهای تلگرامی سهمی بیش از 50درصدی از این تعداد مطلب داشتند.
کامنتهای تلگرامی و گروههای تلگرامی هم در رتبههای بعدی قرار گرفته بودند.
ابرواژه کلمات
ابرواژه کلمات نشان میدهد که نام برندهای صرافیهای ارزدیجیتال در کنار کدام واژهها بیشترین تکرار را داشته است.
سهم صدا Share Of Voice
سهم صدا شاخصی است که سهم هر صرافی از مطالب منتشرشده پیرامون این صنعت را نسبت به یکدیگر مقایسه میکند. نمودار زیر نشان میدهد که در صنعت صرافیهای ایرانی ارز دیجیتال نوبیتکس تقریبا 30 درصد سهم صدا را در پاییز به خود اختصاص داده است. رمزینکس و تبدیل با حدود 14 درصد، در رتبههای بعدی سهم صدا قرار گرفته اند.
مجموع ده صرافی برتر بیش از 83درصد سهم صدای صنعت یا بعبارتی بیش 1ز 146 هزار مطلب را به خود اختصاص داده بودند.
شاخص توجه
شاخصتوجه، میزان توجه به هرکدام از صرافیها در مجموع پلتفرمهای شبکههای اجتماعی را با توجه به وزن و اهمیت هر رسانه و شبکهاجتماعی مورد بررسی قرار میدهد . در پاییز 1403 نوبیتکس با اختلاف در رتبه یک شاخص توجه قرار داشت، تبدیل رتبه دوم شاخص توجه و بیتپین رتبه سوم این شاخص را به خود اختصاص داده است.
در نمودار زیر میتوانید روند تغییرات رتبه شاخصتوجه صرافیها در هقتههای مختلف پاییز 1403 را مشاهده کنید. میانگین رتبه هر صرافی در 13 هفته پاییز عدد رتبه شاخصتوجه آن صرافی شده است.
شاخص بازدید
فارغ از اینکه کدام صرافی تعداد مطلب بیشتری در فضای رسانهها و شبکههای اجتماعی داشته است، باید به این نکته توجه شود که مطالب مرتبط با کدام صرافی بازدید بیشتری را در فضای شبکههای اجتماعی داشته است. شاخص بازدید نشان میدهد که رتبه هرکدام از صرافیها از نظر تعداد بازدید در چه جایگاهی بوده است.
در پاییز 1403 مطالب مرتبط با صرافی نوبیتکس و والکس بیشترین سهم بازدید را در میان رقبا داشتهاند. بیتپین هم در هقتههای انتهایی پاییز سهم بازدید قابل توجهی داشته است.
نکته قابل توجه اینکه رمزینکس با اینکه دومین رتبه بیشترین تعداد مطلب را در فضای رسانه و شبکههای اجتماعی داشته، اما بازدید قابل توجهی جذب نکرده است. یکی از دلایل اصلی این موضوع پایین بودن ایمپرشن رسانهها و اکانتهایی بوده است که پیرامون برند رمزینکس مطلب منتشر کردهاند.
نکات کلیدی
با توجه به بررسی مطالب منتشرشده در رسانهها و شبکههای اجتماعی میتوان گفت که:
تلگرام مهمترین شبکهاجتماعی و رسانه در صنعت صرافیهای ایرانی ارز دیجیتال محسوب میشود. نزدیک نیمی ازمطالب صنعت، در تلگرام منتشر شده است.
اینستاگرام آنگونه که انتظار میرفت برای انتشار مطالب این صنعت مورد توجه قرار نگرفته است.
توییتر بعد از تلگرام، مهمترین پلتفرم برای تبادل نظر درباره صرافیهای ارز دیجیتال بوده است.
خبرگزاریها و وبسایتهای خبری به عنوان رسانهها مورد اعتماد عموم مردم، سهم بسیار کمی از مطالب مطرح شده صنعت صرافیهای ارزدیجتال را به خود اختصاص داده است.
نوبیتکس با اختلاف بالایی نسبت به سایر رقبا، در فضای رسانهها و شبکههای اجتماعی مورد توجه بوده است.
صرافی والکس در یک مقطع توانسته است سهم بازدید مناسبی از کل بازدید صنعت را به خود اختصاص دهد.
آبانتتر با اینکه در بررسی گوگل ترندز جزء برندهایی بود که بیشترین سرچ گوگل را داشتهاند، اما در میان ده صرافی که بیشترین مطلب را در فضای شبکههای اجتماعی دارند، جای نداشت.
نوبیتکس در نتایج جستجوی گوگل همواره در رتبههای اول و دوم کلیدواژههای مرتبط با این صنعت قرار دارد.
نوبیتکس در پلتفرمهای شبکههای اجتماعی، به طور میانگین بیشترین تعداد دنبالکننده را دارد.
نگاهی به فضای توییتر
از مجموع مطالب منتشرشده پیرامون صرافیهای ارز دیجیتال، توییتر سهمی حدود 12 درصدی را به خود اختصاص داده است.
با بررسی محورهای مهم مطرح شده در فضای توییتر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
کمک 100 میلیونی نوبیتکس به پویش کارخیر (محسن بیات زنجانی)
انتقاد از عدم پرداخت پول توسط نوبیتکس به دلیل پایین بودن میزان مبلغ.
قرار داشتن نوبیتکس در لیست تحریم و احتمال فریز شدن داراییها در این صرافی.
مسدود شدن درگاه پرداخت صرافی نوبیتکس
انتقاد از محدودیتهای برداشت در 72 ساعت اول
هشدار در مورد هک شدن حسابها هنگام برداشت وجه
عبور رمزینکس از مرز 3 میلیون کاربر( رپورتاژ دیامبرد).
احتمال تحریم والکس و فریز شدن دارایی کاربران.
مسدود شدن درگاههای پرداخت
معرفی تترگلد و فروش طلا در والکس و تشویق به سرمایهگذاری در والکس ( کمپین با استفاده از اکانتهای توییتر).
کمپین بلکفرایدی دیجیکالا با همکاری والکس و جایزه یک بیتکوین.
رکورددار بودن والکس در معاملات بیتکوین.
انتقاد از حذف امکان استاپلس در والکس
احتمال تحریم بیتپین و فریز شدن دارایی کاربران.
تفاوت قیمت تتر در بیتپین و نوبیتکس و امکان اربیتراژ
پاسخ امیرحسین مردانی به ابهامی در مورد ناامن بودن صرافیهای ارزدیجیتال و رد ادعای داشتن پاسپورت خارجی.
اشاره به کمپین اسنپفود و بیتپین.
شاخص توجه در فضای توییتر
از مجموع مطالب منتشرشده پیرامون صرافیهای ارز دیجیتال، توییتر سهمی حدود 12 درصدی را به خود اختصاص داده است.
با توجه به اهمیت فضای توییتر در جریانسازی در سایر پلتفرمها، شاخصهای توجه به تفکیک فضای توییتر مورد بررسی قرارگرفته است.
نوبیتکس در پاییز 1403 رتبه اول شاخص توجه در فضای توییتر را بدستآورده است.
والکس و اکسکوینو نیز در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند. در بررسی شاخص توجه کلی والکس در رتبه4 و اکسکوینو در رتبه 8 قرار داشت.
دریافت فایل کامل گزارش بررسی سهم صدا و جایگاه صرافی های ارز دیجیتال در شبکه های اجتماعی