همزمان با اقبال جهانی به شبکه اجتماعی نوظهور کلابهاوس، در ایران نیز، کاربران شبکه های اجتماعی، از اوایل بهمن۹۹، بتدریج فعالیت خود را در این شبکه آغاز کرده اند. در فضای توئیتر که به عنوان یکی از شناخته شدهترین شبکههای اجتماعی در تمام دنیا بخصوص در کشور ما، کاربران فراوانی دارد، در مورد کلاب هاوس و حواشی پیرامون آن، توئیتهای زیادی منتشر شده است. موافقان و مخالفان کلابهاوس در بستر توئیتر نظرات خود را بیان کردهاند. گزارش حاضر به بررسی و تحلیل توئیتهای منتشر شده از اول بهمن۹۹ تا نیمه فروردین .۱۴۰۰ میپردازد
کلاب هاوس در میان مخاطبان ایرانی چه جایگاهی دارد؟
با اینکه نزدیک به یک سال از راهاندازی این شبکه اجتماعی میگذرد؛ اما تقریباً از اواسط بهمن ماه سال گذشته، استفاده از کلاب هاوس در بین کاربران داخل کشور داغ شد. هر روز در توئیتر یک نفر کاربر آیفون به دنبال دعوتنامه برای حضور در این شبکه اجتماعی بود. کار تا جایی پیش رفت که دعوتنامههای حضور در کلاب هاوس در پلتفرم آنلاین نیازمندی یعنی دیوار به قیمت بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به فروش میرسید. آماری از حضور ایرانیان در کلاب هاوس موجود نیست اما در دو ماه گذشته فعالیت ایرانیان در آن بسیار داغ شده است. اکثر اتاقهای مجازی تشکیل شده جنبه سرگرمی دارند و حتی برخی از اتاقها با نام سکوت، ایجاد شدهاند تا کاربران را جذب فالوئر کنند. البته در این شبکه بحثهای تخصصی در مورد نحوه توسعه کسبوکار، وضعیت اکوسیستم استارتاپی ایران، دیجیتال مارکتینگ، انتخابات ۱۴۰۰ و … در اتاقها با حضور صدها نفر به گفتوگو گذاشته میشود(ایرنا).
بررسی محتوایی ۵۰۰ توییت پرلایک
- کاربرانی که از سیستم عامل آندروید استفاده میکنند، به اختصاصی بودن فضای کلابهاوس برای کاربران آیاواس اعتراض داشتند و برخی آن را وسیله فخرفروشی آیفوندارها میدانستند.
- برخی کاربران معتقدند که به دلیل نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری، فضای کلابهاوس توسط رسانهها و طرفداران نظام، با هدف افزایش شور انتخاباتی و داغ کردن تنور انتخابات، تبلیغ میگردد و پس از انتخابات، این شبکه اجتماعی نیز فیلتر خواهد شد.
- برخی کاربران معتقدند که نیرویهای ارزشی با هجوم به فضای کلابهاوس در صدد هستند که فضا را به نفع خود تغییر دهند.
- برخی کاربران به امنیت اطلاعات در کلابهاوس ایرداتی را وارد میدانند. چنانکه در توضیحات کمپانی اراده دهندهی این شبکه اجتماعی نیز آمده است که اطلاعات و صحبتهای افراد در سرورهای این کمپانی ذخیره میگردد و در صروتی که بنا به درخواست دولتها به این اطلاعات نیاز باشد، احتمالا آنها را در اختیار ایشان، قرار خواهیم داد.
- برخی از کاربران به منحرف شدن کلابهاوس از اهداف اساسی خود به سوی اهدافی مانند جذب فالور و دوستیابی در میان کاربران ایرانی، اشاره داشتند.
- برخی از کاربران به وقتگیر بودن این شبکه اجتماعی، بخصوص برای کسانی که در سایر شبکههای .
اجتماعی از قبیل توئیتر و اینستاگرام هم فعالیت دارند، اشاره داشتند
بررسی آماری ۵۰۰ توئیت اثرگذار
- از مجموع ۹۸۹هزار لایک، بیش از ۵۷۳هزار لایک مربوط به ۵۰۰ توئیت میباشد. بعبارتی ۵۸درصد لایکها مربوط به ۵۰۰ توئیت میباشد که مورد تحلیل قرار گرفته است.
- ۵۰۰توئیت پرلایک توسط ۳۱۵کاربر منتشر شده است. بعبارتی کمتر از یک درصد کاربران توانستهاند بیش از ۵۸درصد لایک ها را به خود اختصاص دهند.
- ۵۰۰ توئیت پرلایک در مجموع ۲۶۶۸۸بار توسط سایر کاربران بازنشر شده است.
- پرلایک ترین توئیت با رکورد ۱۲۲۸۸ لایک در اختیار کاربری با نام pedramsharifii که از بازیگران سینما و تلویزیون میباشد، قرار دارد.
- بالاترین بازنشر توئیت، با ۷۹۵ بازنشر، متعلق به کاربری با نام FardadFarahzad که از مجریان اپوزسیون شبکهی ایران اینترنشنال میباشد.
- از مجموع ۵۰۰ توئیت برتر، ۶۰ درصد نظر منفی، ۳۵ درصد نظر خنثی و ۵ درصد نظر مثبت در رابطه با فعالیت شبکه اجتماعی کلابهاوس داشتند.