loader
banner

دیتای هک‌شده اسنپ‌فود چه ایده‌های تجاری را در اختیار رقبا قرار داده است؟

10 دی ماه 1402 خبری در فضای رسانه‌ای کشور با عنوان هک‌شدن دیتای اسنپ‌فود منتشر شد، حدود 880 میلیون رکورد از دیتای بیش از 20 میلیون کاربر ایرانی اسنپ‌فود در فضای دارک‌وب به قیمت 30هزار دلار در حال فروش قرار گرفت و هک شدن دیتای اسنپ‌فود ترند صحبت‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های کشور شد.

هک شدن اسنپ فود
هک دیتای اسنپ فود

شرکت اسنپ در اولین واکنش‌ رسمی، هک‌شدن دیتای کاربران را تایید کرد و از اینکه اطلاعات شخصی  کاربران در اختیار هکرها قرار گرفته  , و حریم خصوصی آن‌ها نقض شده، عذرخواهی کرده و به آنها اطمینان داد که اطلاعات بانکی کاربران در امنیت بوده و هکرها به اطلاعات کارت‌بانکی و پرداخت‌ها دسترسی ندارند.

رصد شبکه‌های اجتماعی و سوشال مدیا پیرامون موضوع هک شدن اسنپ‌فود نشان داد که  یکی از سوالاتی که برای کاربران توئیتر در مورد هک اسنپ‌فود پیش‌آمد این است که چه بیزینس‌هایی می‌توانند از این داده‌ها برای بهبود خدمات رستوران و غذا استفاده کنند.؟

کاربران شبکه‌های اجتماعی، به ویژه توییتر، نظرات متفاوتی در رابطه با ارزش دیتای هک شده اسنپ‌فود داشتند، حتی برخی از آنها نمونه‌ها و مثال‌هایی را از نحوه‌ی بهره‌برداری از دیتای هک شده‌ی اسنپ‌فود ارائه دادند.

در این مقاله فارغ از اخبار و حواشی مرتبط با هک‌شدن اسنپ‌فود که قطعا اتفاقی ناگوار برای اسنپ و کاربران گسترده‌ی آن در تمام کشور است و می‌تواند تبعات منفی بی‌شماری را داشته باشد، می‌خواهیم بررسی کنیم که دیتای هک شده چه کاربردی برای رقبای تجاری و فعالین صنعت غذا و استارتاپ ها خواهد داشت،

به عبارتی می‌خواهیم باهم مرور کنیم که با دیتای هک شده اسنپ‌فود چه‌کارهایی می‌شود کرد و چرا رقبا و فعالین صنعت، برای خرید اطلاعات هک شده اسنپ‌فود رغبت خواهند داشت و حاضرند 30 هزار دلار برای خرید دیتای اسنپ‌فود پرداخت کنند.

هک شدن دیتای اسنپ فود
10 ایده تجاری با دیتای هک شده اسنپ‌فود

به این نکته باید توجه کرد که در این مقاله به دنبال بررسی خطرات و تهدیدهای ناشی از هک‌شدن دیتا نیستیم و در واقع ایده‌های کسب‌ و کاری را با هم مرور خواهیم کرد.

مخاطب ایده‌های مطرح شده می‌تواند کسب‌وکارهای مختلف از قبیل فعالین صنعت غذا و استارت‌آپ‌ها باشد.

باتوجه‌به گستردگی دیتای هک شده اسنپ‌فود که شامل اسامی افراد، جنسیت، آدرس‌های سکونت، رستوران‌ها و سفارش‌های مورد علاقه ‌افراد و مکالمات با پشتیبانی است، می‌توان ایده‌های تجاری زیر را در نظر گرفت:

توصیه‌های غذایی شخصی‌سازی شده بر اساس دیتای هک شده اسنپ‌فود:

دیتای هک شده اسنپ‌فود به شما می‌گوید که  اهالی شهر و محله‌تان به تفکیک هر فردی کدام غذاها را دوست دارند، از کدام رستوران‌ها بیشتر سفارش می‌دهند، چه سبک از غذاها و در چه رنج قیمتی را بیشتر می‌پسندند؟

در روزهای مختلف هفته و برای وعده‌های متفاوت در ساعات شبانه‌روز کدام غذاها پرطرفدار هستند پس می توانید یک پلتفرم و سایت پیشنهاددهنده ایجاد کنید که اقلام غذایی را بر اساس ترجیحات و علاقمندی کاربر، سفارش های گذشته و داده های مکان پیشنهاد می‌کند، تجربه کاربر را بهبود می‌بخشد و فروش را برای رستوران‌ها افزایش می‌دهد.

پلتفرم تبلیغاتی هدفمند:

وقتی که بدانید، در هر منطقه از شهر و در هر رده‌ی سنی و جنسیتی کدام غذاها و رستوران محبوب کاربران است، می‌توانید یک پلتفرم تبلیغاتی ایجاد کنید که از داده‌های کاربر، مانند اطلاعات جمعیتی و تاریخچه سفارش، برای کمک به رستوران ها و فروشندگان کمک کند تا تبلیغات خود را به طور مؤثرتری هدف قرار دهند. در واقع یک رستوران می‌تواند تبلیغات خود را به صورت هدفمند در منطقه‌ی جغرافیایی خود و مختص کاربران مدنظر خود اجرا کند.

بهینه‌سازی لجستیک و بهبود مسیریابی برای پیک‌ها:

 با استفاده از دیتای هک شده از اسنپ فود می‌توان فهمید که در چه ساعتی و در چه منطقه‌ای حجم سفارشات به چه میزان بوده است؟

پیک سفارشات در چه ساعت‌هایی و در چه مناطقی رخ می‌دهد، به عنوان پلتفرم ارسال غذا، باید در چه مناطقی از شهر و در چه ساعاتی از شبانه‌روز باید سیستم لجستیک را تقویت کرد؟

پیک‌های ارسال کننده‌ی غذا را در کدام خیابان‌ها باید تقویت کرد؟ همه‌ی این اطلاعات نیاز به یک آزمون خطای چند ماهه و چند ساله دارد، تا کسب و کاری بفهمد که در چه ساعاتی و چه مناطقی پیک فروش دارد،

در حالی که شما می‌توانید این اطلاعات را بر اساس دیتای هک شده‌ی اسنپ‌فود استخراج کنید. یک راه‌حل نرم‌افزاری بسازید که مسیرهای پیک را بر اساس داده‌های سفارش، موقعیت مکانی GPS و شرایط ترافیک بهینه می‌کند و کارایی تحویل را بهبود می‌بخشد و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

پیک موتوری اسنپ فود

برنامه وفاداری مشتری:

 شما به دیتایی دسترسی دارید که نشان می‌دهد هر کاربر در هر نقطه از کشور، برای برنامه‌های غذایی خود در روزها و ماه‌های مختلف سال چه مقدار هزینه‌ می‌کند، چه روزهایی از هفته و ماه و سال میزان سفارشات کاهش داشته و برعکس در چه زمان‌هایی ترافیک سفارشات بالا بوده است.

پس می‌توانید یک برنامه وفاداری را اجرا کنید که به کاربران بر اساس دفعات سفارش و کل هزینه‌هایشان پاداش می‌دهد و حفظ مشتری و تکرار سفارش‌ها را تشویق می‌کند.

سیستم تشخیص تقلب:

شما به دیتای اپلیکیشنی دسترسی دارید که انواع اختلال‌ها و کلاهبرداری‌هایی را که ممکن است در صنعت ارسال غذا پیش‌ بیاید، تجربه کرده است، محتوای مکالمات با پشتیبانی، رستوران‌ها و پیک‌های ارسال غذا، عمده‌ی اتفاقات ناگوار و کلاهبرداری را برایتان پیش‌بینی می‌کند.

 شما می‌توانید بدون اینکه هزینه‌ و عواقبی بابت کلاهبرداری ‌های احتمالی در پلتفرم خودتان پرداخت کنید، یک سیستم تشخیص کلاهبرداری پیشرفته ایجاد کنید که داده های سفارش، اطلاعات پرداخت و رفتار کاربر را برای شناسایی و جلوگیری از فعالیت های تقلبی تجزیه و تحلیل می کند.

10 ایده تجاری با دیتای هک شده اسنپ‌فود

نرم افزار مدیریت زنجیره تامین:

با استفاده از دیتای هک شده اسنپ‌فود می‌توانید یک راه حل نرم افزاری جامع برای تامین‌کنندگان ایجاد کنید تا موجودی خود را مدیریت کنند، سفارشات را پیگیری کنند و عملیات زنجیره تامین خود را ساده کنند.

تجزیه و تحلیل عملکرد رستوران:

 شما به دیتایی دسترسی دارید که به نوعی کارنامه‌ی عملکرد یک رستوران محسوب می‌شود، میزان فروش، میزان رضایت از کیفیت و بسته‌بندی و سایر آیتم‌های مهم سنجش عملکرد رستوران را در اختیار دارید،

در واقع دیتای هک شده‌ی اسنپ‌فود ابزارهای تجزیه و تحلیلی را در اختیار شما قرار داده است که بینش هایی را در مورد عملکرد رستوران ها ارائه می دهد، از جمله روند سفارش، تجزیه و تحلیل بازخورد مشتری و مقایسه با رقبا.

A view of an Iranian restaurant where all the cust 1 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

اپلیکیشن برنامه ریزی غذا:

 شما با با استفاده از دیتای هک شده  اسنپ‌فود می‌توانید یک برنامه تلفن همراه ایجاد کنید که به کاربران کمک می کند وعده های غذایی خود را بر اساس ترجیحات غذایی، نیازهای تغذیه ای و گزینه های غذایی موجود در رستوران‌های اطراف برنامه‌ریزی کنند.

مدل‌سازی فرآیندها و ساخت رستوران مجازی:

دیتای هک شده اسنپ‌فود این امکان را فراهم می‌سازد که  از انبوه داده های سفارش برای شناسایی خلا‌های موجود در بازار و ایجاد مدل‌های هوشمند رستوران مجازی متناسب با اولویت‌ها و خواسته‌های کاربر خاص برای پیش‌بینی آینده، استفاده کنید.

هک اسنپ فود در شبکه های اجتماعی
هک شدن دیتای اسنپ فود در شبکه های اجتماعی

 

باید توجه داشت که این‌ها فقط ایده‌هایی برای استفاده‌ از دیتای هک شده  اسنپ‌فود جهت کاربردهای تجاری است و ارزشمندی دیتای هک شده بسیار فراتر از ایده‌های مطرح شده است، صدها ایده و تهدید برای دیتای هک شده می‌توان در نظر گرفت که اهمیت و بزرگی اتفاقی مثل هک‌شدن دیتای اسنپ فود را منعکس می‌کند.

کسب‌وکارها در تمام دنیا و در هر سطحی که فعالیت می‌کنند، در اولین گام باید محافظ حریم خصوصی و اطلاعات شخصی مشتریان و کاربران خود باشند، هرگونه نشت اطلاعاتی می‌تواند ضربات جبران‌ناپذیری به حس اعتماد مشتریان و حس شهرت کسب‌وکارها بزند.

در کشورهای مختلف دنیا جرایم سنگین و قابل‌توجه برای کسب‌وکارهایی که بحران‌های چنینی را ایجاد کنند، در نظر گرفته می‌شود که نشان از اهمیت دیتا و حفظ حریم خصوصی دارد.

در نهایت این کاربران اپلیکیشن‌ها هستند که از نشت اطلاعاتی آسیب‌ خواهند دید و خطرات گوناگونی آن‌ها را تهدید خواهد کرد، ازبین‌رفتن حس اعتماد و خدشه‌دار شدن حریم شخصی آثار ماندگاری در ذهن کاربران دارد و مانع بزرگی در رغبت کاربران برای بهره‌مندی از استارتاپ‌ها خواهد بود.

A view of an Iranian restaurant where all the cust 2 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

در گزارش بعدی به تحلیل نظرات کاربران پیرامون این هک خواهیم پرداخت.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *