loader
banner
رصد شبکه های اجتماعی

رصد شبکه‌های اجتماعی در صنایع

رصد شبکه‌های اجتماعی در صنایع

آیا صنایع از خدمات رصد شبکه‌های اجتماعی بهره‌مند می‌شوند؟

توانایی گوش دادن به مکالمات مصرف کننده  و مخاطبان و یافتن راهکار برای مراقبت و حفظ مشتری، توسعه محصول و استراتژی های محتوا برای هر شرکتی ضروری است. اگر فکر می‌کنیدکه صاحبان صنایع از شبکه‌های اجتماعی و جریانات آن دور هستند، در این مقاله به شما نشان خواهیم داد که صاحبان صنایع بر اساس صنعت مطبوعشان، به رسانه‌های اجتماعی گوش می‌دهند و نمونه‌هایی از برندهایی که شبکه‌های اجتماعی را پایش می‌کنند و صدای مخاطبانشان را در شبکه‌های اجتماعی رصد می‌کنند را خواهیم گفت.

لزوم رصد شبکه‌های اجتماعی؟

قبل از هرچیز باید اشاره‌ای به دلایل ضرورت گوش سپاری و رصد شبکه‌های اجتماعی بکنیم.312.51 میلیون کسب و کار در سراسر جهان در رسانه های اجتماعی حضور دارند.97 درصد از شرکت های صاحب‌نام و بین‌المللی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.71 درصد از کسب و کارهای کوچک و متوسط ​​از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

با توجه به آمار فوق در گام اول صاحبا صنایع باید از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند، در گام دوم این سوال پیش می‌آید که چطور می‌توانیم در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشیم ولی ندانیم که رقبا و مخاطبان و مصرف‌کنندگان چه چیزی راجع به ما و صنعت فعالیتمان می‌گویند. ما به عنوان یک بازیکن وارد زمین بازی شده‌ایم، اما اشراف کامل به بازیکنان و تماشاگران نداریم، در حالیکه رقبا با استفاده از سامانه‌های رصد شبکه‌های اجتماعی، تمامی صحبتهای تماشگران و حرکات بازیکنان را مانیتور کرده و بر اساس آن استراتژی‌های خودشان را تنظیم می‌کنند، اگر ما ابزاری برای پایش شبکه‌های اجتماعی نداشته‌باشیم، محکوم به شکست در این میدانیم.

چرا صنایع در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند؟

در رصد شبکه‌های اجتماعی این سوال مطرح می‌شود که چرا اصلا صنایع و صاحبان کسب‌وکار باید در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته‌باشند؟ یا چرا شرکت‌ها شبکه‌های اجتماعی را به استراتژی های بازاریابی خود اضافه کرده‌اند؟ 

4.70 میلیارد کاربر شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان وجود دارد که تنها در 12 ماه گذشته 227 میلیون کاربر جدید داشته اند. همه‌ی این کاربران مشتریان بالقوه هستند. مشتریانی که درباره محصولاتی مانند شما تحقیق می‌کنند و به دنبال خرید آنلاین هستند. اگر شما را پیدا نکنند، اگر با شما حرف نزنند، رقبایتان آماده‌ی شنیدن صدای آن‌ها هستند.

اگر می‌خواهید مصرف‌کنندگان را درک کنید، دوست‌داشتن‌ها، دوست نداشتن‌ها، نقاط دردناک، علایق، احساسات آن‌ها را نسبت به خودتان و صنعت فعالیتتان بدانید، گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی،  ابزاری است که به شما کمک می‌کند تا مکالمات را نظارت کنید و داده‌های شبکه‌های اجتماعی را تجزیه و تحلیل کنید تا بینش‌های عملی مصرف‌کننده را بیابید. به دست آوردن بینشی که به شما در توسعه محصولات جدید، یافتن افراد تاثیرگذار در میان مصرف‌کنندگان، بهبود پشتیبانی مشتری و پیشی گرفتن از رقبا کمک میکند.

چرا برندها از گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی استفاده می کنند؟

زیرا اگر این کار را نکنند، مخاطب خود را نخواهند شناخت. آنها صدای مشتری را که به آنها بگوید عالی هستند از دست خواهند داد. آنها صدای مصرف کننده ای را که به آنها بگوید بدترین هستند، از دست خواهند داد.تیم محصول آنها در مرحله دوم حدس می زنند که مردم چه می‌خواهند و اگر اشتباه حدس بزنند، مشتریان به رقبای آنها روی خواهند آورد..

 مزایای رصد شبکه‌های اجتماعی

ردیابی اشاره های اجتماعی 

ردیابی منشن ها در شبکه‌های اجتماعی نظرات مثبت و منفی را شناسایی می‌کند، بنابراین می‌توانید تشکر کنید، عذرخواهی کنید و کمک کنید. یافتن پست‌هایی که در آنها برچسب گذاری نشده‌اید، اما نام تجاری شما ذکر شده‌است، بسیار مهم است. اینجاست که تشخیص تصویر، تجزیه و تحلیل بصری و تجزیه و تحلیل گفتار برای استراتژی گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی شما بسیار مهم است.    شما می توانید کلمات کلیدی و موضوعات خاص، و همچنین فعالیت رقبا و اخبار صنعت را دنبال کنید.

چگونه شبکه‌های اجتماعی را رصد کنیم؟

شما باید داده های زیر را جمع آوری کنید…مصرف کنندگان هدف شما از کدام پلتفرم های اجتماعی استفاده می‌کنند؟

آیا صحبت هایی در مورد صنعت شما وجود دارد؟هر چند وقت یکبار نام تجاری شما ذکر می شود؟هر چند وقت یکبار از رقبای شما نام برده می شود؟افراد تاثیرگذار یا بعبارتی اینفلوئنسرهای صنعت شما در شبکه‌های اجتماعی چه کسانی هستند؟

روند انتشار مطالب پیرامون صنعت شما در شبکه‌های اجتماعی به چه صورت است؟سوگیری مخاطبان و مصرف‌کنندگان نسبت به شما و محصولاتتان مثبت است یا منفی؟مطالبه‌ی کاربران شبکه‌های اجتماعی  از صنعت شما چیست؟با این اطلاعات، می‌توانید بینش‌هایی ایجاد کنید که به شما در درک بهتر مخاطبان و وضعیت کل بازار کمک می‌کند.

نمونه های گوش دادن به رسانه های اجتماعی

وقت آن است که به چند نمونه واقعی از گوش دادن به رسانه های اجتماعی توسط صنعت نگاه کنیم.نمونه‌های خارجی و ایرانی رصد شبکه‌های اجتماعی توسط صنایع

رصد شبکه‌های اجتماعی در صنعت رسانه و سرگرمی

نتفیلیکس

نتفلیکس یک ارائه دهنده پیشرو استریم است. موفقیت آن فقط به محتوایی که ارائه می‌دهد نیست. نتفیلیکس استراتژی رسانه‌های اجتماعی فوق‌العاده‌ای را اجرا می‌کند، به‌روزرسانی‌های فیلم‌های آینده را ارسال می‌کند و به روش‌های سرگرم‌کننده با دنبال‌کنندگان خود درگیر می‌شود. این جایگاه با گوش دادن به مخاطبان آن در شبکه‌های اجتماعی به دست آمده است.

درک آنچه مصرف کنندگان می‌خواهند و برآوردن آن خواسته‌ها از استراتژی‌های تیم تولید محصول نتفیلیکس است. این برند با استفاده از گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی یک جامعه وفادار از مخاطبان خود ایجاد کرده است. استراتژی رسانه‌های اجتماعی نتفلیکس بر روی روندهای نوظهور صنعت که با مخاطبانش طنین انداز می‌شود و پست‌هایی را به اشتراک می‌گذارد که دنبال‌کنندگانش را به شرکت و پاسخ به نظرسنجی‌ها دعوت می‌کند. برند مصرف کنندگان خود را می شناسد و آنچه را که می‌خواهند به آنها می‌دهد. 

برای مثال نتفلیکس با استفاده از گوش دادن به رسانه‌های اجتماعی، مشکلی را شناسایی کرد که مصرف کنندگانش با آن مواجه بودند. خوابیدن در حین تماشای برنامه و نیمه‌تمام ماندن فیلم، در حالی که برای اکثر برندها این یک مشکل نیست، نتفلیکس می‌خواست نشان دهد که برندی است که به مشتریان خود اهمیت می‌دهد. برای حل این مشکل ناامید کننده، این برند جوراب‌هایی با نوعی فناوری راه اندازی کرد که متوجه می‌شوند بیننده چه زمانی به خواب رفته است و سیگنالی را برای توقف برنامه به تلویزیون ارسال می‌کند. این ابتکار باعث محبوبیت مصرف‌کنندگان شد و جوایز متعددی را برای برند به ارمغان آورد.

net1 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

رصد شبکه‌های اجتماعی در صنعت مسافرت و هتلداری

از یک پرواز لغو شده تا یک اتاق هتل با دو رزرو، شرکت های مسافرتی از گوش دادن به رسانه‌های اجتماعی برای کمک به مسافران ناراضی و درک احساسات مصرف‌کننده به طور کلی استفاده می‌کنند.اما، این فقط یافتن مصرف کنندگان ناراضی نیست. صنعت مسافرت و مهمان‌نوازی نیز از گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی برای شناسایی خواسته‌های مصرف‌کنندگان استفاده می‌کند.

ترجیحات غذایی در پروازها، انتخاب‌های سرگرمی در پرواز ،زمان ورود به هتل، مقاصد جدید و… مصرف کنندگان  در صنعت مسافرت و هتلداری قبل از اینکه دست به جیب شوند، خوب تحقیق می‌کنند، نظرات مشتریان سابق و فعالین این صنعت را مطالعه می‌کنند، از سویی دیگر مشتریانی که قبلا از خدمات یک هتل استفاده کرده‌اند و یا در پروازی حضور داشته‌اند تجارب خود را در رابطه با این صنعت در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند. مشتریان بهترین خدمات را در ازای پولی که پرداخت کرده‌اند می‌خواهند.

این بدان معناست که برند شما باید حضور مثبتی در فضای آنلاین داشته باشد.یک شرکت فعال در صنعت گردشگری، پس از پایان محدودیت‌های مسافرت به دلیل شیوع کرونا، برای اینکه بازار مخاطبان خود را دوباره بازیابی کند، نیاز به ایجاد کمپینی برای افزایش استقبال افراد از خدمات سفر بود،

برای این منظور کمپینی طراحی کرد و از مخاطبان خواست، مهمترین خواسته‌ها  دغدغه‌هایشان را از ارائه‌دهندگان خدمات سفر و گردشگری با صاحبان صنایع در میان بگذارند، جمع‌بندی صحبت‌های کاربران در این رابطه و دسته‌بندی نیازهای آنها با ابزارهای پایش شبکه‌های اجتماعی صورت گرفت، حال یک شرکت خدمات سفر و گردشگری مهمترین دغدغه‌های جامعه‌ی هدف خود را که تشنه‌ی مسافرت هستند، می‌داند، گام دوم تبلیغات هدفمند و مرتبط با رفع این دغدغه‌ها خواهد بود، تا به مخاطب اطمینان دهد که صدایش شنیده‌شده و اکنون می‌تواند بدون دغدغه‌، مقصد مسافرتی خود را انتخاب نماید.حشقرشظ سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

نظارت بر برند

مصرف کنندگان هنگام جستجوی محصولات جدید به صورت آنلاین تحقیق می‌کنند. آنها نظرات مشتریان را می‌خوانند، نظرات مقالات را بررسی می‌کنند و برندها  را با هم مقایسه می‌کنند. این مورد در سراسر صنایع اعمال می شود.نظر منفی یک مشتری ناراضی می‌تواند باعث شود که مصرف کننده برند شما را به نفع یک رقیب رد کند. نظرات منفی متعدد مرتبط با نام تجاری شما ممکن است  شما را محکوم به فنا کند.

 شما باید از گوش دادن اجتماعی برای نظارت بر احساسات  مثبت و منفی -در پشت نظرات مصرف کننده استفاده کنید. به دنبال مکالماتی باشید که در مورد برند شما صحبت می‌کنند اما شما را تگ نمی‌کنند یا از هشتگ برند شما استفاده نمی‌کنند، حتی همراه با غلط املایی رایج یا نام تجاری شما. این عملکرد به شما تضمین می‌دهد که در زمان واقعی از احساسات منفی مطلع می‌شوید و امکان واکنش سریع همراه با عذرخواهی و حل مشکل را فراهم می‌کند

گوش سپاری شبکه های اجتماعی

در صورتی که علاقمند به مطالب گوش‌سپاری شبکه های اجتماعی، پایش شبکه‌های اجتماعی، رصد فضای مجازی و رصد شبکه‌های اجتماعی هستید، می‌توانید مطالب مرتبط با رصد شبکه‌های اجتماعی از قبیل رصد و پایش توییتر، رصد و پایش اینستاگرام و رصد تلگرام را در وب سایت www.8tag.ir مشاهده و مطالعه بفرمایید.

سامانه هشتگ ابزاری برای پایش شبکه‌های اجتماعی از قبیل توییتر و اینستاگرام و تلگرام و روزنامه‌ها و خبرگزاری‌هاست، فعالین رسانه برای رصد فضای مجازی می‌توانند از این ابزار بهره‌مند شوند و با استفاده از این سامانه نیازهای خود در رابطه با رصد شبکه های اجتماعی و پایش فضای مجازی را برطرف سازند.

جمع آوری، ذخیره سازی، جستجو، استخراج اطلاعات و کسب دانش از میان این حجم عظیم اطلاعات نیازمند ابزارهای هوشمند خاص منظوره است. سامانه رصد فضای مجازی هشتگ به آدرس payesh.8tag.ir اخبار، نظرات و مطالب منتشر شده در فضای مجازی را با دقت موشکافی کرده و براساس کلمات کلیدی تعریف شده، خدمات اطلاع رسانی و تحلیل را در قالب یک داشبورد اطلاعاتی به کاربران سامانه ارائه میکند.

سامانه رصد و پایش شبکه های اجتماعی هشتگ که محصولی از شرکت مشاوران هماپلاس می‌باشد، می تواند به عنوان ابزاری قوی در اختیار مدیران و صاحبان برندها قرار بگیرد تا بتوانند محیط پیرامون کسب و کار و سازمان خود را در رسانه ها رصد و پایش کنند. گوش سپاری اجتماعی یکی از ضروریات اصول مدیریتی در جهان امروزی محسوب می شود، برندها و سازمان هایی که نسبت به رصد شبکه های اجتماعی و پایش توییتر و اینستاگرام و تلگرام بی تفاوت هستند و هیچ تسلطی برای شبکه های اجتماعی ایران ندارند، قطعا در زمان بروز بحران نمی توانند راه حل مناسبی اتخاذ کنند. جهت آشنایی با خدمات سامانه هشتگ می توانید این بخش را مطالعه بفرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *