banner

بررسی جایگاه و سهـــم صــدای پلتفـــــرم‌هـای فــروش آنلـاین طــلای آب‌شده در رســانه‌هـا و شبـکـــــه‌هـای اجتمـــــاعی

بررسی جایگاه و سهـــم صــدای پلتفـــــرم‌هـای فــروش آنلـاین طــلای آب‌شده در رســانه‌هـا و شبـکـــــه‌هـای اجتمـــــاعی

مقدمه

بازار طلا و جواهر و سرمایه‌گذاری بر‌ روی طلا، همواره یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری برای افراد است. سرمایه‌گذاری در حوزه طلا و تبدیل پول به فلزات گران‌بها همواره به‌عنوان یکی از امن‌ترین راه‌های حفظ سرمایه معرفی شده است. به ویژه در شرایط نوسانات اقتصادی، سرمایه‌گذاری در حوزه طلا یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای حفظ ارزش دارایی‌ها محسوب می‌شود.

در طول تاریخ، بخش زیادی از سرمایه‌گذاری افراد از هر قشر و سطحی در این حوزه بوده است و این بازار در میان‌مدت و بلندمدت همواره پربازده و سود‌آور بوده است.

یکی از معضلات سرمایه‌گذاری در طلا، هزینه‌های جانبی آن همچون مالیات و اجرت و سود مراکز فروش طلا و جواهر است، از این رو بخش زیادی از مردم برای کاهش این هزینه‌ها به سمت خرید طلای آب شده تمایل پیدا می‌کنند که هزینه‌های جانبی و کارمزد بسیار پایین‌ترین نسبت به طلای کار شده دارد و از لحاظ سرمایه‌گذاری، گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شود.

از مشکلات بعدی سرمایه‌گذاری در طلا، بحث امنیت و نگهداری طلای خریداری شده برای افراد عادی است که ذهن دارندگان طلا را به صورت مداوم مشغول و نگران می‌کند.

با توجه به مشکلات مطرح شده و همچنین رشد تکنولوژی و اینترنت میان اقشار مختلف جامعه، سرمایه‌گذاری بر روی طلا در فضای آنلاین نیز با استقبال افراد روبرو شده است. بخشی از افراد با خرید صندوق‌های طلا در بورس، به جمع سرمایه‌گذاران طلا پیوسته‌اند که البته این بازار با اندکی رشد کمتر نسبت به طلای آب‌شده رشد می‌کند.

در ماه‌های اخیر، خرید آنلاین طلای آب شده به یکی از محبوب‌ترین روش‌های سرمایه‌‌گذاری در این حوزه تبدیل شده است. از دلایل اقبال به این بازار می‌توان به امکان خرید و فروش 24ساعته، سرمایه‌گذاری با مبالغ بسیار پایین، کارمزد نزدیک به صفر و حذف دغدغه نگهداری طلا اشاره کرد.

تحویل فیزیکی طلا نیز در این روش امکان‌پذیر است ولی کارمزدی حدود 3 درصدی دارد که نسبت به کارمزد خرید طلای آب شده به صورت حضوری، کارمزد بالاتری محسوب می‌شو.د.

با افزایش تمایل افراد به خرید طلای آب شده در بستر آنلاین، پلتفرم‌های مختلفی با برندهای متنوع در بازار اعلام حضور کردند.

در این گزارش به بررسی وضعیت برندها و پلتفرم‌های فروش آنلاین طلا در شبکه‌های اجتماعی و مقایسه جایگاه هرکدام از این برندها خواهیم پرداخت.

لازم به‌ذکر است که فقط مطالب و رکوردهایی از سوشال‌مدیا و رسانه‌ها در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته است که حتما نام‌ یکی از برندهای مدنظر گزارش را قید کرده باشد.

پلتفرم‌های فروش طلای آنلاین

گزارش حاضر به بررسی 13 برند فعال در حوزه فروش آنلاین طلای آب شده در بازه زمانی آذر 1403 در بستر شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها پرداخته است.

ملاک انتخاب 13 برند، بررسی دیتای صنعت فروش آنلاین طلا و نظر متخصصان این حوزه بوده است.

میلی گلد. زرپاد

مقایسه قیمت لحظه ‎ای طلا

یکی از مهم‌ترین معیارهای مقایسه برای انتخاب پلتفرم‌ توسط مخاطب، قیمت لحظه‌ای طلا است، نمودار زیر قیمت لحظه‌ای هر گرم طلای 18عیار را در ساعت 16 تاریخ 24آذر در بین پلتفرم‌ها نشان می‌دهد.

داریک کمترین قیمت و طلاجت بالاترین قیمت لحظه‌ای را در این ساعت اعلام کرده بودند.

طلاین. همراه گلد. داریک

بررسی رتبه گوگل

جستجو در گوگل رایج‌ترین راه برای شناخت برندها و پلتفرم‌های ارائه دهنده خدمات در یک صنعت محسوب می‌شود، برای افرادی که تمایل به خرید طلای‌آب‌شده آنلاین دارند نیز، جستجوی گوگل و انتخاب یکی از برندها، رفتاری رایج است.

در این بخش از گزارش رتبه هر برند را در جستجوی سه کلمه کلیدی این صنعت مورد بررسی قرار داده‌ایم.

کلمات کلیدی: طلای آب شده آنلاین/ خرید طلای آب شده/خرید آنلاین طلا

کلیه سرچ‌ها به صورت incognito  انجام گرفته است.

گلدیکا. تکنو گلد

بررسی رسانه‌ها و صفحات رسمی برندها

هرکدام از پلتفرم‌های فروش آنلاین طلا، علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های سایر رسانه‌ها و اکانت‌ها، خودشان نیز صفحات رسمی در برخی از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی دارند. در نمودار زیر رتبه هرکدام از برندها در پلتفرم اینستاگرام و تلگرام بر اساس تعداد فالوور مورد بررسی قرار گرفته است.

در فضای اینستاگرام، تکنوگلد/ میلی‌گلد و گلدیکا به ترتیب بیشترین دنبال‌کننده را داشتند.

در فضای تلگرام، طلاپ/ داریک و ملی‌گلد به ترتیب بیشترین دنیال‌کننده را داشتند.

طلاپ. داریک

تبلیغات محیطی

استفاده از ظرفیت تبلیغات محیطی و بیلبوردهای سطح شهر، یکی از رایج‌ترین آیتم‌ها در کمپین‌های تبلیغاتی محسوب می‌شود.

بررسی بلیلبوردهای سطح شهر تهران نشان می‌دهد که به غیر از سه پلتفرم میلی‌گلد، طلاسی و زرپاد، تبلیغات محیطی بقیه پلتفرم‌ها تقریبا نزدیک به صفر بوده است.

از میان سه پلتفرم ذکر شده نیز، میلی‌گلد با اختلاف زیاد، بیشترین حجم تبلیغات محیطی را به خود اختصاص داده است.

میلی گلد

تحلیل آماری

در آذرماه 1403 نزدیک به 17 هزار مطلب پیرامون برندهای فروش آنلاین طلای‌آب‌شده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. کانال‌های تلگرامی سهمی بیش از 10 هزارتایی از این تعداد مطلب داشتند.

روبیکا و ایتا هم در رتبه‌های بعدی قرار گرفته بودند.

طلاپ ملی گلد

ابرواژه کلمات

ابرواژه کلمات نشان می‌دهد که نام برندهای فروش آنلاین طلای‌آب‌شده در کنار کدام واژه‌ها بیشترین تکرار را داشته است.

میلی گلد زرپاد طلاسی

مهم‌ترین مطالب مرتبط با صنعت پلتفرم‌های فروش آنلاین طلا

گزارش حاضر صرفا به بررسی جایگاه برندهای فروش آنلاین طلای‌آب‌شده پرداخته است و  این گزارش شامل مطالب مرتبط با صنعت فروش آنلاین طلا، نیست. با این حال در این بخش از گزارش به چند مورد از اخبار جریان‌ساز و مهم مرتبط با صنعت فروش آنلاین طلای‌آب‌شده اشاره شده است.

طلاسی زرپاد

سهم صدا Share Of Voice

سهم صدا شاخصی است که سهم هر برند را در یک صنعت نسبت به یکدیگر مقایسه می‌کند. نمودار زیر نشان می‌دهد که در صنعت فروش طلای‌آب‌شده آنلاین پلتفرم طلاین تقریبا 42 درصد سهم صدا را در آذرماه به خود اختصاص داده است. میلی‌گلد با حدود 36 درصد، در رتبه بعدی سهم صدا قرار گرفته است. طلاسی/ تکنوگلد و دیجی‌کالا رتبه‌های بعدی سهم صدا در این صنعت را به خود اختصاص داده‌اند.

سایر پلتفرم‌ها هرکدام سهم‌صدایی حدود 1 درصد را در آذرماه داشته‌اند.

طلای دیجیتال دیجی کالا

شاخص توجه

شاخص‌توجه، میزان توجه به هرکدام از برندها در مجموع پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی را با توجه به وزن و اهمیت هر رسانه و شبکه‌اجتماعی مورد بررسی قرار می‌دهد . در آذرماه 1403 میلی‌گلد در رتبه یک شاخص توجه قرار داشت، طلاین رتبه دوم شاخص توجه و دیجی‌کالا رتبه سوم این شاخص را به خود اختصاص داده است.

تکنوگلد دیجی کالا

شاخص بازدید

فارغ از اینکه کدام برند تعداد مطلب بیشتری در فضای رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشته است، باید به این نکته توجه شود که کدام برند بازدید بیشتری را در فضای شبکه‌های اجتماعی داشته است.
شاخص بازدید نشان می‌دهد که رتبه هرکدام از برندها از نظر تعداد بازدید در چه جایگاهی بوده است.

در آذرماه 1403 مطالب مرتبط با برند میلی‌گلد بیشترین سهم بازدید را در میان رقبا داشته‌اند.

دیجی‌کالا و گلدیکا هم در رتبه‌های بعدی بازدید قرار داشتند.

نکته قابل توجه اینکه طلاین با اینکه بیشترین تعداد مطلب را در فضای رسانه و شبکه‌های اجتماعی داشته، اما بازدید قابل توجهی جذب نکرده است. یکی از دلایل اصلی این موضوع پایین بودن ایمپرشن رسانه‌ها و اکانت‌هایی بوده است که پیرامون برند طلاین مطلب منتشر کرده‌اند.

طلاپ میلی گلد همراه گلد

شاخص برآیند سوگیری یا NPS

در شاخص NPS تعداد مطالب با سوگیری مثبت از تعداد مطالب با سوگیری منفی کسر می‌شود و اختلاف این دو عدد در نمودار نشان داده می‌شود.

شاخص NPS عددی است بین 100 ( تمام مطالب مثبت) تا 100- ( تمام مطالب منفی). در صورتی که تعداد مطالب منفی و مثبت نزدیک هم باشد، شاخص NPS در حوالی صفر خواهد بود.

در آذرماه 1403 برندهای دیجی‌کالا، گلیدکا و زرپاد بهترین رتبه را در این شاخص کسب کرده‌اند.

طلای دیجیتال دیجی کالا

تخمین سهم بازار بر اساس شاخص توجه

مطالب منتشر شده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی پیرامون هر برند، با توجه به سوگیری مثبت و منفی و همچنین وزن پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند تا حدودی تخمینی از اینکه که در دنیای واقعی چه میزان اقبال به این برندها وجود دارد، ارائه دهد.

به بیان دیگر جایگاه هر برند در رسانه‌ها و سوشال مدیا، می‌تواند سهم بازار آن برند در دنیای واقعی را تخمین بزند.

نمودار تخمین سهم بازار بر اساس شاخص توجه ارائه می‎‌شود و با دقت قابل قبولی سهم بازار هر برند در دنیای واقعی را بررسی می‌کند.

نمودار زیر تخمین می‌زند که پلتفرم میلی‌گلد با اختلاف بالایی بیشترین سهم بازار را باید داشته باشد.

گلدیکا میلی گلد

تخمین سهم بازار بر اساس شاخص توجه به تفکیک استان

یکی از معیارهای اجرای کمپین‌های مارکتینگ، بررسی وضعیت و جایگاه برندها در مناطق جغرافیایی کشور است. در این نقشه بر اساس شاخص توجه، سهم بازار هر برندی به تفکیک استان تخمین زده شده است و نشان می‌دهد که در هر استانی کدام برند وضعیت بهتری را در آذرماه داشته است.

پلتفرم‌های فروش آنلاین طلای آب شده

نکات کلیدی

با توجه به بررسی مطالب منتشرشده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌توان گفت که:

تلگرام مهم‌ترین شبکه‌اجتماعی و رسانه در صنعت فروش طلای آب‌شده آنلاین محسوب می‌شود. نزدیک به دو سوم مطالب صنعت، در تلگرام منتشر شده است.

اینستاگرام آنگونه که انتظار می‌رفت در بین پلتفرم‌ها جهت اجرای کمپین، مورد توجه قرار نگرفته است.

با توجه به حساسیت موضوع سرمایه‌گذاری و سابقه کلاهبرداری در این حوزه، برای جذب اطمینان افکار عمومی از ظرفیت وب‌سایت‌های خبری، بهره کمی برده شده است. در حالی‌که عموما مخاطبان به مطالب وب‌سایت‌ها اعتماد بیشتری دارند.

میلی‌گلد با اختلاف بالایی نسبت به سایر رقبا، در فضای رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مورد توجه بوده است.

v

vطلاین با اینکه با اجرای کمپین‌های تبلیغاتی، سهم زیادی از تعداد مطالب منتشر شده در صنعت را به خود اختصاص داده است، اما به دلیل پایین بودن ایمپرشن رسانه‌هایی که با این برند همکاری داشته‌اند، نتوانسته سهم بازدید و توجه بالایی را کسب کند.

دیجی‌کالا و تکنوگلد با توجه به سابقه بسیار بالا و پشتوانه قوی در فضای استارتاپی کشور، قطعا پتانسیل بالایی برای جلب اعتماد مخاطبان در این حوزه خواهند داشت، با این‌حال بنظر می‌رسد که خرید طلای آب‌شده در دیجی‌کالا، زیر سایه نام دیجی‌کالا مانده و در رسانه‌ها به آن توجه زیادی نشده است.

پلتفرم‌های فروش طلای آنلاین، از لحاظ قیمت، عمدتا نزدیک به 10 هزارتومان از مظنه بازار بالاتر بودند، مابین خود پلتفرم‌ها نیز اختلاف قیمتی نزدیک به 60 هزارتومان وجود داشت.

دریافت فایل کامل گزارش بررسی رتبه پلتفرم‌های فروش آنلاین طلای آب شده در سایت هشتگ

online gold 8tag

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *