loader
banner

CRM یا

ارتباط با مشتریان در شبکه‌های اجتماعی

ارتباط با مشتریان یکی از مهمترین مراحل فرآیند ارائه خدمات یا فروش محصول به مشتری‌هاست، سازمان‌ها و برندها برای شناسایی، ترغیب، گسترش، حفظ، پاسخگویی به مشتریان و مخاطبانشان، ناگزیرند همواره با آنها در ارتباط باشند. بسترهای ارتباطی با مشتریان در سالهای اخیر تغییرات بنیادینی داشته‌است، گسترش فضای مجازی و استقبال کاربران از شبکه‌های اجتماعی، بخش زیادی از این ارتباط را از فضای سنتی به فضای شبکه‌های اجتماعی کوچ داده‌است. در این گزارش به اهمیت ارتباط با مشتریان در سازمان‌ها و همچنین روش‌های نوین این ارتباط در بستر شبکه‌های اجتماعی می‌پردازیم.

ارتباط با مشتریان
ارتباط با مشتریان
 

شناسایی نیازهای مخاطبان و مشتریان

صاحبان برند و مسئولین سازمان‌های بزرگ در قدم اول باید بدانند که مشتریان و مخاطبانشان چه نیازهایی دارند، به زبان ساده اول باید بدانند مخاطبان و جامعه‌ی هدفشان چه چیزی می‌خواهند؟ تا آن را تولید کنند یا آن خدمات را ارائه دهند. برخی نیازهای مخاطبان دائمی بوده و در سالیان دراز شناسایی شده‌اند، برخی نیازهای با توجه به تغییر سبک زندگی ایجاد می‌شوند و سازمان یا برندی موفق خواهد بود که زودتر و دقیق‌تر از دیگران این نیازها را شناسایی کند. برای اینکه نیاز مشتری‌تان را بدانید، باید بتوانید صدایش را بشنوید.

پس باید با یکی از راههای متداول و ممکن با مشتریانتان ارتباط برقرار کنید.

 

ترغیب و گسترش مشتریان

به عنوان مدیر یک سازمان یا صاحب یک برند، محصول جدیدی را تولید کرده‌اید با خدمتی متفاوت را ارائه می‌دهید، تا زمانی که خبر این تحول به مشتریان و مخاطبان شما نرسیده باشد، نمی‌توانید محصول جدید را  بفروشید، یا خدمات جدید را ارائه بدهید. تا زمانی که مخاطبان شما از خدمات و محصولات جدید یا تغییریافته‌ی شما باخبر نشوند، فرآیند توسعه و گسترش شما، کامل نشده است.

پس باید با یکی از راههای متداول و ممکن با مشتریانتان ارتباط برقرار کنید.

 

حفظ  مشتریان

اگر سازمان یا برند صاحب‌نام و با سابقه‌ای هستید، هیچ وقت در حاشیه‌ی امن و بازار انحصاری دائمی قرار ندارید، همواره فناوری‌ها و محصولات جدید و رقبای تازه به میدان آمده، یک تهدید و یا فرصت بالقوه برای شما بشمار می‌آیند، از آنجایی که یکی از بزرگترین سرمایه‌های سازمان، کارخانه یا برند شما، مخاطبان و مشتریان سابق  و فعلی‌اند، قدم اول حفظ آنهاست، تقویت وفاداری مشتریان به برند و سازمانتان در گرو ارتباط دائمی شما با مشتریان و مخاطبانتان است.

پس باید با یکی از راههای متداول و ممکن با مشتریانتان ارتباط برقرار کنید.

 

پاسخگویی و ارتباط با مشتریان

اگر یکی از مشتریان سابق شما سوالی درباره خدمات یا محصولات شما داشته باشد، نیاز به ارتباط با شما دارد. اگر یکی از مشتریان بالقوه نیازمند کسب اطلاعاتی از محصولات و خدمات شما داشته باشد، نیاز به ارتباط با شما دارد.

اگر ابهام و سوالی در مورد محصولات و خدمات شما برای مشتریان پیش بیایید، بهترین مرجع پاسخگویی خودتان هستید.

پس باید با یکی از راههای متداول و ممکن با مشتریانتان ارتباط برقرار کنید.

 

راههای متداول ارتباط با مشتریان در سازمان‌ها و برندها

پس از درک اهمیت ارتباط با مشتری در مجموعه‌های تجاری و خدماتی و دولتی، راههای ارتباطی گوناگونی برای برقراری تماس با آنها ایجاد شد، دفاتر پاسخگویی حضوری و میزهای خدمت، تلفن‌های مستقیم واحد فروش و خدمات، پیامک، ایمیل و . . . همگی برای رفع نیازی به نام ارتباط با مشتری در سازمانها ایجاد شده‌اند و البته بخشی از نیاز این سازمانها را نیز برآورده کرده‌اند، اما پیشرفت جوامع و گسترش شبکه‌های اجتماعی در زندگی افراد، باعث تغییر در سبک زندگی آنها و به دنبال آن تغییر در روش‌ها و ابزارهای برقراری ارتباطشان با دیگران شده‌است، مخاطب و مشتری امروز، مراجعه حضوری  را به تماس تلفنی تبدیل کرد، از دنیای تماس تلفنی به ارسال پیامک و ایمیل رسید و اکنون در بستر شبکه‌های اجتماعی اکثر نیازهای ارتباطی خود را مدیریت می‌کند.

برای پاسخ سوال‌هایش بجای تماس تلفنی با سازمان شما، سوالش را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارد، تجربه‌اش از خدمات و محصولات شما را به جای انتقال به شما، در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارد، ابهامات، نقاط قوت و نقاط ضعف، مقایسه‌ی شما با رقبا  و . . . . همه را در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌کند و بقیه کاربران نیز حول محور محتوای او، نظراتشان را بیان می‌کنند و این شبکه هر لحظه گسترده‌تر می‌شود.

در دنیای ارتباطات امروز، شما به عنوان صاحب برند یا مدیر یک سازمان، نمی توانید برای مشتری که از بستر شبکه‌های اجتماعی پیام خود را ارسال کرده، توسط تلفن و ایمیل پاسخ دهید، اگر او در شبکه‌های اجتماعی شما را مورد خطاب قرار داده، باید همانجا به پیام او پاسخ دهید. برخی سوال‌ها پرتکرار هستند، بجای اینکه به هزاران تماس تلفنی که یک سوال یا موضوع مشترک را مطرح کرده‌اند، یک جواب یکسان را هزار بار تکرار کنید، به یکی از این مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی پاسخ می‌دهید و مشکل بقیه کاربران نیز حل می‌گردد.

   

اهمیت crm  و ارتباط با مشتری در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام که فضای تعاملی دارند، یکی از بهترین بسترها برای ایجاد سازوکار crm یا همان مدیریت ارتباط با مشتری‌هاست، ارتباط با مشتری در شبکه‌های اجتماعی به هیچ‌وجه نافی ارتباط با روش‌های متداول مانند پاسخگویی تلفنی و پیامک نیست، اما باید بپذیریم که مخاطبان ما روز‌به‌روز نیازها و پاسخ‌نیازهایشان را به بستر شبکه‌های اجتماعی کوچ می‌دهند، اگر مشتریان ما در شبکه‌های اجتماعی هستند، ما نیز باید همانجا باشیم.

برخی سازمانها و برندهای پیش‌رو در جهان بخش زیادی از ارتباطاتشان  با مشتری‌ها و مخاطبان را را از طریق شبکه‌های اجتماعی مدیریت می‌کنند، مشتریان و مخاطبان نیز از این مسیر راحت و سازماندهی شده‌ی ارتباطی، استقبال می‌کنند، از برقراری تماس تلفنی  و ارسال ایمیل منصرف می‌شوند، توییت یا پستی را منتشر می‌کنند، صاحب برند یا سازمان مخاطبشان را منشن می‌کنند، منتظر پاسخ و اقدام سازمان متبوع می‌مانند و بقیه مخاطبان این فرآیند را از ابتدا تا انتها تماشا می‌کنند.

این مسیر ارتباطی عملکرد سازمان یا برند شما را در معرض داوری مخاطبان حاضر در شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهد، هرگونه تعلل یا رفتار نامناسب در پاسخگویی، توسط هزاران کاربر رصد میشود، در این فضا هم مخاطب ترغیب می‌شود ابهام و سوال خود را در حضور هزاران کاربر شاهد و ناظر مطرح کند، هم صاحبان برند و سازمان‌ها همان تریبون را در اختیار دارند تا این مسئله را مدیریت کنند.

وقتی به عنوان مدیر یک سازمان یا صاحب یک برند، ابهام یا سوالی را در فضای شبکه‌های اجتماعی پاسخ می‌دهید، در واقع فقط به یک نفر پاسخ نداده‌اید، فقط مشکل یک مشتری را رفع نکرده‌اید، بلکه سوال هزاران کاربری که اکنون این مکالمه را مشاهده می‌کنند و یا در آینده آن را مشاهده خواهند کرد را پاسخ داده‌اید. موتورهای جستجو تمام این مکالمات را ذخیره می‌کنند، اگر امروز به سوالی در رابطه با محصولی پاسخ داده‌اید، چندروز و ماه و سال دیگر هم این پاسخ شما در دسترس کاربران قرار دارد و مشکلاتشان را رفع می‌کند.

شبکه‌های اجتماعی بستری تقریبا رایگان را در اختیار صاحبان برند و مشتری‌ها قرار داده‌، هیچ محدودیت زمانی برای طرح سوال و همچنین پاسخ دادن وجود ندارد، در تمام شبانه روز از هرجای دنیا و با هر طبقه‌ی شغلی و اجتماعی می‌توانند سوال، ابهام، تقدیر و یا انتقاد خود را در شبکه‌های اجتماعی مطرح کنند و آن را بسپرند به امواج اینترنت و کاربران این شبکه‌ها، حالا زمانی است که صاحبان برند و سازمان‌ها باید واکنش نشان دهند، می‌توانند نسبت به این مطالب بی‌تفاوت باشند و یا اقدام عملی انجام دهند.

در هر صورت گام اول شنیدن و دیدن شبکه‌های اجتماعی است، دوباره تکرار می‌کنیم مشتری‌ها و مخاطبان ما هرکجا باشند ما هم باید آنجا باشیم. به هر زبانی که صحبت می‌کنند با هر صدایی که حرف می‌زنند، باید بتوانیم بشنویم و پاسخ دهیم.

   

ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتری در شبکه‌های اجتماعی

سازمان‌ها و برندهایی که به فرصت طلایی ایجاد شده برای ارتباط با مشتری در بستر شبکه‌های اجتماعی پی‌برده‌اند و اهمیت این بستر را درک کرده‌اند، برای ورود به دنیای شبکه‌های اجتماعی و ارتباط گرفتن با مشتری‌ها و مخاطبانشان در این شبکه‌ها، نیاز به یکسری ابزار دارند.

مهم‌ترین ابزار ورود به این دنیا، همان پلتفرم شبکه‌هاست، توییتر، اینستاگرام، فیس‌بوک  و… اصلی‌ترین بنیان این ارتباط هستند، مخاطب و مشتری شما سوالش را در توییتر مطرح می‌کند و شما به عنوان صاحب برند و مدیر یک سازمان در توییتر به سوال او پاسخ می‌دهید، اما از یکجایی به بعد شما به یکسری ابزار کمکی نیاز دارید تا بتوانید این ارتباط را مدیریت کنید، شما به یک موتور جستجو نیاز دارید تا هرآنچه درباره‌ی شما در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود را پیدا کنید و اگر محتوایی تولید کرده یا پاسخی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اید را با استفاده از این موتور جستجو رهگیری کنید.

خود پلتفرم شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام موتورهای جستجوی محدودی دارند که تا حدودی مشکل شما را حل می‌کنند، اما برای پاسخگویی و ارتباط دقیق  و کامل در شبکه‌های اجتماعی قطعا به یک ابزار رصد شبکه‌های اجتماعی نیازمندید.

به این فرآیند در اصطلاح گوشسپاری شبکه‌های اجتماعی یا سوشال لسینینگ می‌گویند، ابزارهای رصد فضای مجازی و گوشسپاری شبکه‎‌های اجتماعی، موتورهای جستجویی هستند که هر آنچه در رابطه با شما در فضای مجازی منتشر می‌شود را در کوتاهترین زمان لازم در اختیار شما قرار می‌دهند، و هر محتوایی را که تولید می‌کنید رهگیری کرده و نتایج و آثار آن را برایتان گزارش می‌دهند.

در واقع اگر شما از یک ابزار رصد شبکه‌های اجتماعی مناسب و استاندارد استفاده کنید، اگر مطلبی در مورد شما و موضوعات مرتبط با شما مانند رقبا، محصولات، شخصیت‌ها و مدیران سازمانتان و … منتشر شود، جز اولین نفراتی هستید که این محتوا را مشاهده می‌کنید،

کاربر یا رسانه‌ای که آن را منتشر کرده‌است را پیدا می‌کنید، تعداد لایک و بازنشر و کپی آن را توسط سایر کاربران و رسانه‌ها مشاهده می‌کنید، شبکه‌ی ارتباطی بین کاربران را کشف می‌کنید،. زمانی که تعداد مطالب منتشرشده پیرامون شما افزایش پیدا می‌کند یا به اصطلاح پیک می‌زند، شما متوجه این تغییر می‌شوید، اگر کمپین تبلیغاتی را اجرا کرده‌اید، اگر محصول یا خدمات جدیدی را ارائه داده‌اید بازخورد مشتریان و مخاطبان را نسبت به آن در شبکه‌های اجتماعی به صورت گزارش‌های تحلیلی دریافت می‌کنید. اینها کمترین خدماتی هستند که سامانه‌های رصد فضای مجازی و گوشسپاری شبکه‌های اجتماعی به شما ارائه می‌دهند.

اگر تصمیم گرفته‌اید که در فضای مجازی حضور فعال داشته باشید، که باید هم داشته باشید، پس از افتتاح حساب کاربری رسمی سازمان یا برند خودتان در پلتفرم شبکه‌های اجتماعی، در گام بعدی باید یک سامانه رصد شبکه‌های اجتماعی تهیه کنید تا چشم و گوش شما در شبکه‌های اجتماعی باشد. با استفاده از این سامانه مطالب مرتبط با خودتان را از دریای بیکران شبکه‌های اجتماعی بیرون بکشید، آنها را مطالعه کنید، اگر پاسخی نیاز هست، ارائه دهید و اگر تغییر رویه و فرآیندی لازم بود، انجام دهید.

لازمه‌ی همه‌ی اینها داشتن ابزار شنیدن صدای مشتریست، ابزاری که صداهای اضافی و نامربوط به شما را در دنیای بیکران شبکه‌های اجتماعی حذف کنند و فقط صداهایی که باید بشنوید را به گوش شما برساند.

   

نمونه‌های ایرانی پاسخگویی و ارتباط با مشتریان در شبکه‌های اجتماعی

شرکت‌ها و سازمان‌های پیش‌رو در ایران، بدنبال حضور گسترده‌ی ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی، علاوه بر مسیرهای متداول ارتباط با مشتری مانند تلفن‌گویا و ایمیل و . . . با استفاده از ابزارهای رصد شبکه‌های اجتماعی، پروژه‌ی ارتباط و پاسخگویی به مشتریان در فضای مجازی را هم کلید زده‌اند و با استقبال مشتریان و مخاطبان نیز مواجه شده‌اند.

 

دیجی‌کالا

آنلاین شاپ دیجی‌کالا با استفاده از سامانه‌ی رصد فضای‌ مجازی، تمام محتواهایی که مرتبط با دیجی‌کالا در شبکه‌ها منتشر می‌شود را رصد می‌کند، به برخی سوال‌ها همانجا پاسخ می‌دهد و برخی انتقادها و پیشنهادها را به مدیران و دپارتمان‌های خود انتقال می‌دهد. بعبارتی الزاما نیازی نیست که همه‌ی سوال‌ها و محتواها را پاسخ داد، بعضی مواقع فقط شنیدن و اعمال تغییرات در خدمات  و محصولات، کافی است و برخی مواقع به تشخیص کارشناس آن حوزه، باید همانجا پاسخ مناسب مخاطب و کاربر را ارئه داد.

استفاده از این مسیر ارتباطی، در بلندمدت منجر به افزایش مخاطبان و کاربرانی خواهد شد که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی سوالات و ابهامات و نظرات خودشان را در ارتباط با دیجی‌کالا مطرح می‌کنند و البته این یکی چاقوی دولبه است. در کوتاه مدت شاید حجمه‌ها و انتقادات زیادی به دیجی‌کالا صورت بگیرد، در صورتی که اگر در شبکه‌های اجتماعی حضور نداشت، اصلا مخاطب انتقادش را مطرح نمی‌کرد و این حجمه ‌هم شکل نمی‌گرفت، اما در بلندمدت این فضا به نفع هر دو طرف ماجرا خواهد بود، چون هیچ ابهامی بی‌پاسخ  و هیچ انتقادی از گوش صاحب برند دور نمانده است.

  CRM 1 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی  

CRM 2 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

بیمه سلامت

سازمان بیمه سلامت ایران، یکی از سازمانهای دولتی پیش‌رو در زمینه پاسخگویی و ارتباط با مشتریان در بستر شبکه‌های اجتماعی می‌باشد. نزدیک به سی میلیون نفر از مردم ایران به نوعی با این سازمان در ارتباط هستند، در حالیکه این سازمان یکی از قوی‌ترین پاسخگویی‌های تلفنی را در سطح کشور دارد، اما به این نتیجه رسیده است که باید بخشی از پروژه‌ی پاسخگویی به مشتریان را در به بستر شبکه‌های اجتماعی منتقل کند، در زمان شیوع کرونا و افزایش چندبرابری تماس‌ها با این سازمان، پاسخگویی توییتری توسط بیمه سلامت، بارزیادی را از دوش این سازمان برداشت، مخاطبان نیز با اطلاع از ایجاد شدن همچین بستری، بخشی از سوالات خود را به این فضا منتقل کرده‌اند.

  CRM 3 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی CRM4 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی CRM 5 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

اسنپ

شرکت اسنپ یکی از بزرگترین استارت‌آپ های ایرانی است که در زمینه حمل و نقل و سفارش غذاو .. فعالیت می‌کند، با توجه به اینکه بخش زیادی از مردم کشور با این شرکت در ارتباط هستند، لذا طبعیتا بخشی از سوالات و ارتباطات متدوال بین مشتریان و اسنپ، به فضای شبکه‌های اجتماعی منتقل شده است، اسنپ با استفاده از سامانه‌ی رصدفضای مجازی، تمام محتواهای تولیدشده در رابطه با خودش را رصد کرده و در صورت نیاز در همان بستر توییتر پاسخ مخاطبان را می‌دهد.

  CRM6 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعیCRM7 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی CRM8 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

محصولات بهداشتی فیروز

برند فیروز یکی از شناخته‌شده‌ترین کارخانه‌های تولید محصولات بهداشتی بخصوص در زمینه کودکان است، این شرکت یکی از پیشگامان تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی توسط برندهاست که علاوه بر پاسخگویی به سوالات و ابهامات مشتریانش، محتواهای مرتبط و گاهی طنزآمیز را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند که می‌توان گفت که از بستر شبکه‌های اجتماعی به بهترین شکل در راستای دیجیتال مارکتینگ بهره‌مند شده‌ و با همین روش ارتباط نزدیک و صمیمی بین مشتریان و شرکت شکل گرفته است.

  CRM10 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی  

 

نمونه‌های خارجی پاسخگویی و ارتباط با مشتریان در شبکه‌های اجتماعی

 

آدیداس

شاید بتوان شرکت آدیداس را یکی از موفق‌ترین نمونه‌های پاسخگویی در شبکه‌های اجتماعی در سطح جهان معرفی کرد، این شرکت بقدری در این زمینه پیش‌رو و دقیق عمل کرده‌است که بخش قابل توجهی از ارتباط با مشتریان و پاسخگویی به سوالات را در بستر شبکه‌های اجتماعی مدیریت می‌کند، به نحوی که حتی برخی از کاربران برای اطلاع از جزئیات یک محصول یا موجودی و عدم موجودی یک محصول در فروشگاه هم، دست به دامن شبکه‌های اجتماعی شده و سوالشان را مطرح می‌کنند.

فعالیت فرامرزی آدیداس و ارسال محصولاتش به تمام نقاط جهان هم قطعا در روند رشد این سبک از ارتباط با مشتری بی‌تاثیر نبوده‌است، وقتی شرکتی در تمام نقاط جهان مشتری دارد، باید از بستری برای ارتباط با مشتریانش استفاده کند که دسترسی به آن در تمام نقاط جهان مهیا باشد، بستر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی فرصت‌برابری را به مخاطبان می‌دهد تا صدای خود را به گوش صاحبان برندها و سازمان‌ها برسانند، البته که محدودیت‌های اینترنتی و سیاسیت‌های فیلترینگ کشورها در این زمینه باعث از بین رفتن این فرصت برای بخشی از مشتریان خواهد بود.

  CRM9 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

هوندا

کارخانه‌ی هوندا یک نمونه از کارخانه‌های صنعتی تولید خودرو و موتورسیکلت است که از بستر شبکه‌های اجتماعی برای پاسخگویی به سوالات حتی فنی و بسیار جزئی هم بهره‌می‌برد. در مثال زیر یک کاربر درباره‌ی مشکل کلاج خودرو خود سوالی مطرح کرده‌است و پاسخی که شرکت هوندا به او داده است را مشاهده می‌کنید.

CRM11 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

بانک bank of england

پاسخگویی و ارتباط با مشتری در شبکه‌های اجتماعی، مختص هیچ صنعت و سازمان و برند خاصی نیست، در این نمونه بانکی را مشاهده می‌کنید که به سوالهای کاملا جزئی مخاطبانش هم پاسخ می‌دهد، مخاطبی که دنبال باجه‌ای از بانک برای دریافت اسکانس است، یا مخاطبی که از یکی از شعب بانک به دلیل درخواست عکس شکایت دارد، همه و همه توسط بانک‌ پاسخ داده شده‌است.

CRM12 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

CRM13 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

توجه به کاربران عادی

موضوعی که در مورد پاسخگویی سازمان‌ها و برندها جالب و مورد‌توجه و قابل‌تامل است، پاسخگویی آنها به کاربرانی است که توییتشان حتی یک لایک هم نداشته و فالوور خیلی پایینی دارند یا حتی از اسم رسمی شرکت یا اکانت آنها در توییتشان استفاده نکرده‌اند، اما چون این سازمانها از سامانه‌های رصد شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، هر توییتی که از لحاظ محتوایی و موضوعی به آنها مرتبط باشد، حتی اگه اسم و اکانت‌ آنها را تگ نکرده‌باشد را هم رصد کرده و پاسخ می‌دهند، میزان لایک و ریتوییت و تعداد فالوور هیچ تاثیری در رصد شدن محتوا ندارد.

این به این معنی است که مخاطب یا مشتری حتی اگر فالووری نداشته باشد و اکانت شناخته شده‌ای هم نباشد، بازهم اگر محتوا و سوالی در رابطه با سازمان یا برندی داشته باشد، دیده و شنیده خواهد شد. همچنین در نمونه‌ها مشاهده شد که سازمانها و برندهایی که فراسرزمینی فعالیت می‌کند و قطعا محدودیت‌هایی برای مراجعه حضور و تماس تلفنی با ‌آنها برای افراد خارج از کشور وجود دارد، در شبکه‌های اجتماعی که چنین محدودیتهایی را ندارد، به آسانی پاسخ سوال مخاطبان خودشان را می‌دهند.

   

پاسخ به سوال‌های پرتکرار

تمام سازمانها و برندها قطعا همواره با یکسری سوال و ابهام تکراری مواجه می‌شوند که یک پاسخ مشخص و تکراری دارد، به مجموع این سوال و پاسخ‌ها در اصطلاح faq می‌گویند، برای تسریع جوابدهی در شبکه‌های اجتماعی می‌توان لیستی از سوال‌های پرتکرار به همراه پاسخ را تهیه کرد و با استفاده از امکانات سامانه‌های رصد فضای مجازی و بهره گرفتن از ربات‌ها، هر زمان که سوالی در این حوزه مطرح شد، پاسخ آن توسط ربات داده شود، این امکان برای تسریع پاسخ‌دهی و حذف گردشکار پاسخگویی درون سازمان یا کارخانه بسیار مفید خواهد بود.

البته به این نکته باریک و ظریف باید توجه شود که مخاطب همواره تمایل دارد، یک پاسخ اختصاصی به مشکل او داده شود، بنابراین نباید دایره‌ی این قبیل پاسخ‌ها گسترده باشد، به نوعی که مخاطب پس از مدتی احساس کند که هر سوالی از شما و سازمانتان داشته باشد با یک پاسخ از قبل مشخص شده توسط ربات روبرو خواهد شد.

 

گوش سپاری شبکه های اجتماعی

در صورتی که علاقمند به مطالب گوش‌سپاری شبکه های اجتماعی، پایش شبکه‌های اجتماعی، رصد فضای مجازی و رصد شبکه‌های اجتماعی هستید، می‌توانید مطالب مرتبط با رصد شبکه‌های اجتماعی از قبیل رصد و پایش توییتر، رصد و پایش اینستاگرام و رصد تلگرام را در وب سایت www.8tag.ir مشاهده و مطالعه بفرمایید.

سامانه هشتگ ابزاری برای پایش شبکه‌های اجتماعی از قبیل توییتر و اینستاگرام و تلگرام و روزنامه‌ها و خبرگزاری‌هاست، فعالین رسانه برای رصد فضای مجازی می‌توانند از این ابزار بهره‌مند شوند و با استفاده از این سامانه نیازهای خود در رابطه با رصد شبکه های اجتماعی و پایش فضای مجازی را برطرف سازند.

جمع آوری، ذخیره سازی، جستجو، استخراج اطلاعات و کسب دانش از میان این حجم عظیم اطلاعات نیازمند ابزارهای هوشمند خاص منظوره است. سامانه رصد فضای مجازی هشتگ به آدرس payesh.8tag.ir اخبار، نظرات و مطالب منتشر شده در فضای مجازی را با دقت موشکافی کرده و براساس کلمات کلیدی تعریف شده، خدمات اطلاع رسانی و تحلیل را در قالب یک داشبورد اطلاعاتی به کاربران سامانه ارائه میکند.

سامانه رصد و پایش شبکه های اجتماعی هشتگ که محصولی از شرکت مشاوران هماپلاس می‌باشد، می تواند به عنوان ابزاری قوی در اختیار مدیران و صاحبان برندها قرار بگیرد تا بتوانند محیط پیرامون کسب و کار و سازمان خود را در رسانه ها رصد و پایش کنند. گوش سپاری اجتماعی یکی از ضروریات اصول مدیریتی در جهان امروزی محسوب می شود، برندها و سازمان هایی که نسبت به رصد شبکه های اجتماعی و پایش توییتر و اینستاگرام و تلگرام بی تفاوت هستند و هیچ تسلطی برای شبکه های اجتماعی ایران ندارند، قطعا در زمان بروز بحران نمی توانند راه حل مناسبی اتخاذ کنند. جهت آشنایی با خدمات سامانه هشتگ می توانید این بخش را مطالعه بفرمایید.

     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *