loader
banner

جام جهانی 2022 قطر در شبکه‌های اجتماعی

جام جهانی فوتبال، لیگ ملت‌های والیبال، مسابقات جهانی کشتی، لیگ برتر فوتبال و هر اسمی که یک رویداد ورزشی جهانی را یادآوری کند، برای مخاطبان در تمام نقاط جهان جذاب است، تا چند وقت دیگر بزرگترین بازیکنان فوتبال دنیا همچون رونالدو و مسی و برترین تیم‌های فوتبال دنیا همچون برزیل و آلمان و انگلیس برای برگزاری رویداد جام جهانی 2022قطر دورهم جمع خواهند شد.

دنیای ورزش و به ویژه فوتبال همیشه برای طرفدارانش مهم بوده و در آستانه ی برگزاری رویداد بزرگی همچون world cup 2022، طرفداران فوتبال از همه جای جهان چشم‌هایشان را به سمت استادیوم های فوتبال خیره می کنند، در روزهای داغ برگزاری مسابقات فوتبال، طرفداران و هوادارن تیم ها حرف های مشترک زیادی با یکدیگر دارند، از کل‌کل‌های فوتبالی تا تحلیل نقاط قوت و ضعف تیم‌ها، قول و قرارهای ترند کردن یک شعار و یا یک کمپین هواداری، سرک کشیدن به حواشی همه تیم‌ها تنها بخشی از این صحبت مشترک هوادارن فوتبال در طول برگزاری جام جهانی است. اما از میلیون ها طرفدار فوتبال فقط چندهزارنفرشان می‌توانند خودشان را به محل برگزاری بازی ها برسانند و از آن چند ده هزار نفر هم معلوم نیست که چندنفرشان بتوانند بازی را از نزدیک داخل استادیوم تماشا کنند. شاید زمانی که هنوز شبکه های اجتماعی مثل امروز فراگیر نشده بودند، تماشاگران و طرفداران به اخبار سایت ها و رزونامه ها اکتفا می کردند، اما امروز تمام عاشقان فوتبال که یک حساب کاربری در شبکه های اجتماعی دارند ر هر گوشه از دنیا باشند، تمام جزییات تیم ها و بازیکنان موردعلاقه شان را لحظه به لحظه پیگیری می‌کنند.

در این مقاله میخواهیم با دنیای شبکه های اجتماعی در دوران برگزاری رویدادهای مهم ورزشی جهان آشنا بشویم و ببینیم وقتی بازیکن مورد علاقه میلیون ها نفر گلی را در مستطیل سبز به ثمر می‌رساند، در صفحات گوشی های موبایل چه اتفاقی می افتد.

qatar world cup 2022

وقتی رونالدو گل میزند

جام جهانی فوتبال آغازشده است، در لحظات حساس بازی، رونالدو یا مسی یا هر بازیکن اسطوره ای برای بخشی از مردم جهان گل می زند، چند دقیقه ای نگذشته، صفحات گوشی ها و اکانت های شبکه های اجتماعی پر می شود از یک گفتگو، گفتگویی پر از هیجان در رابطه با فوتبال.

شبکه های اجتماعی، صفحات اینستاگرام، حساب های کاربری توییتر، فیسبوک و هر شبکه ای که امکان تعامل افراد با یکدیگر را ایجاد کرده است، پاتوق طرفداران و هوادارن یک تیم یا برند ورزشی شده است، قطعا هیچکس نمی تواند نقش شبکه های اجتماعی را در دنیای امروزی نادیده بگیرد، در تمام رویدادهای هم جهانی، صاحبان برندها، مسئولین برگزاری رویداد و شرکت کنندگان رویداد، روی شبکه های اجتماعی حساب ویژه ای باز می‌کنند. در جام جهانی 2014برزیل آدیداس نیمی از بودجه تبلیغاتی کل سالش را برای ایجاد کمپین در شبکه های اجتماعی صرف کرد و نتایج آن شگفت‌انگیز بود، پس از آن سال مشتریان آدیداس حتی برای استعلام موجودی یک مدل خاص از کفش هم بجای تماس تلفنی با فروشگاه، از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. وقتی یک تصویر از یک بازیکن در جام جهانی بیش از میلیون ها بازدید دارد، کدام برند تجاری است که این فرصت را نادیده بگیرد. شما به جای ساخت و نصب هزاران بیلبورد در جاهای مختلف جهان، می توانید همراه آن بازیکن در صفحه ی گوشی میلیون ها و شاید میلیاردها نفر در گوشه گوشه جهان دیده بشوید.

بازیکنان فوتبال هم این موقعیت را از دست نخواهند داد، کوچکترین حرکات آنها توسط میلیون ها نفر در شبکه های اجتماعی جهان رصد خواهد شد، بهترین زمان برای عقد قراردادهای نجومی تبلیغاتی است، بهترین زمان برای دیده شدن و بهترین زمان برای ترند شدن در شبکه های اجتماعی.

بعد از جام جهانی تعداد فالورهای بازیکنان و صفحاتی که در برگزاری این رویداد نقش داشتند افزایش پیدا می کند، صنایع برای تبلیغات دنبال صففخاتی می گردند که بیشترین مخاطب را دارند، بهره برداران سیاسی و اقتصادی نیز به هنگام برگزاری این بازی ها و بعد از آن مخاطبان فراوانی را جذب کرده اند تا با آن ها ارتباط بگیرند. به تصویر زیر نگاه کنید:

adidas 1 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

شرکت آدیداس بعد از برگزاری جام جهانی 2014 برزیل تعداد فالورهایش در شبکه های اجتماعی ار به 5.8میلیون نفر افزایش داد، بالاترین میزان منشن را در شبکه های اجتماعی بدست آورد و یکی از موفق ترین کمپین های تبلیغاتی تاریح جام های جهانی را اجرا کرد.

شبکه های اجتماعی در طول برگزاری جام جهانی 2022قطر

نقش پر اهمیت شبکه های اجتماعی و توجه به آن نه تنها به برندها محدود نمی شود، بلکه مدیران برگزاری رویداد نیز از ظرفیت های این شبکه برای اطلاع‌رسانی، مدیریت بحران، مدیریت حواشی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری منطقه استفاده می‌کنند. سازمانهایی که مسئول برگزاری این رویدادها هستند، لحظه به لحظه شبکه های اجتماعی را پایش می کنند تا از تمام حواشی و اتفاقات باخبر شوند، اعتراض های تماشاگران را مدیریت کنند و استفاده های تبلیغاتی و سیاسی خود را نیز از این فضا ببرند.

دیگر حاشیه برای تیم ها فقط در استادیوم ها اتفاق نمی افتد، هر کاربری می تواند با کیلومترها فاصله از تیم، با استفاده از گوشی خود و با یک عکس یا مطلب تیمی را به حاشیه ببرد، همین چند وقت پیش بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران با استوری های اینستاگرام خود اولین گام های خداحافظی مربی تیم را برداشتند، این بازیکنان در عرض چند دقیقه استوری های خود را منتشر کردند و چند میلیون نفر همزمان در سراسر کشور آن را دیدند، حال فکر کنید این بازیکنان می خواستند مطالبه‌ خودشان را با استفاده از مصاحبه با فلان روزنامه اعلام کنند، اصلا آیا این مصاحبه چاپ می شد، چند نفر آن را می خواندند، و ده ها سوال دیگر.

ظرفیت های مثبت و منفی ایجاد شده برای تیم ها و بازیکنان در شبکه های اجتماعی می تواند تیمی را پر از هیجان و انرژی کند و یا تیمی را به خاک سیاه بنشاند، بازیکنانی که انقدر در شبکه های اجتماعی طرفدار یا بعضا مزدبگیر دارند تا جریان دلخواه خود را در تیم ها پیاده کنند، همین الان از مدیران و بازیکنان فوتبال بپرسید که آیا مصدومیت های فیزیکی بیشتر به تیمشان آسیب زده یا جریاناتی که فن‌پیچ های اینستاگرام یا توییت افراد شاخص ایجاد کرده است؟

جای دوری نرویم، حتما شنیده‌اید که بعد از پخش سریال یاغی که در آن نوجوانی (با بازی علی شادمان) از جنوب شهر تهران، برای رسیدن به آرزوهای خود و نجات زندگی‌اش کشتی را انتخاب می‌کند، ثبت نام در باشگاه های کشتی سراسر کشور افزایش معنی داری داشته است. سریال یاغی از صداوسیما هم پخش نمی‌شود، از پلتفرم فیلیمو پخش می شود، و سکانس های آن روز بعد از پخش، همگی ترند اینستاگرام می‌شوند، در توییتر نیز کلی توییت در باره سریال یاغی منتشر می‌شود. یعنی این تاثیرگذاری مختص خود فیلم نیست، ترند شدن آن در شبکه های اجتماعی باعث می شود میلیون ها نفر آن را ببینند و اینجاست که تاثیرگذار می‌شود.

بازیکنان فوتبال دیگر آن چیزی نیستند که تلویزیون و گزارشگر فوتبال به ما معرفی می‌کنند، یا آن چیزی نیستند که گزارش های روزنامه نگار ها برای ما تصویرگری می‌کنند، بازیکنان فوتبال، آینه ای از پست های اینستاگرامشان هستند، بازیکنان فوتبال همان استوری ها و توییت هایی هستند که در صفحات گوشی هایمان می بینیم، دیگر برای آشنا شدن با جزئیات زندگی بازیکنان نیازی به خریدن مجلات زرد نیست، خودشان در شبکه های اجتماعی، همه چیز را بازنشر می‌کنند، رونالدو به عنوان یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ فوتبال، بالاترین فالورهای اینستاگرام را در میان ورزشکاران جهان دارد و درآمدهای تبلیغاتی بسیار بالایی را از طریق همین صفحه کسب می‌کند. پستی که بعد از آن گل رویایی قیچی برگردان رونالدو به یوونتوس منتشر شد، در آن زمان رکورد بازدید و جذب فالور را شکست،

وریا غفوری قبل از اینکه شبکه های اجتماعی وجود داشته باشند، یک بازیکن معمولی فوتبال بود، اما بعد از اینکه در شبکه های اجتماعی ترند شد، به قول خودش فوتبال و فوتبالیست بودن اولویت دوم زندگیش شد، همه ی این مثالها گفته شد تا بدانیم شبکه های اجتماعی در زندگی امروزی ما انسانها چه جایگاهی دارد، فوتبال و جام جهانی 2022قطر یک فرصت استثنایی برای تمام رسانه ها هست که مخاطبان خود را افزایش دهند، ایده های ناب و جدید خود را پیاده کنند.

Adidas2 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

تصویر بالا را می بینید، 350هزار توییت در طول برگزاری جام جهانی 2014برزیل مرتبط با جام جهانی منتشر شده است، تازه زمانی که استفاده از شبکه های اجتماعی به این میزان فراگیر نشده بود.

وقتی جامعه ی مخاطبان تشنه ی محتوای مرتبط با جام جهانی و فوتبال است، اگر رسانه ای اصول و علم تولید محتوا را داشته باشد می تواند مخاطبان خود را چندین برابر کند، حتی شما که این گزارش را مطالعه می کنید، می توانید با راه اندازی یک صفحه اینستاگرامی یا یک حساب توییتر که بصورت تخصصی اخبار و حواشی و مطالب مرتبط با جام جهانی فوتبال را منتشر می کند، مخاطبان زیادی را جذب کنید. اصول اولیه تولید محتوا را که یاد بگیرید، خلاقیت هم که داشته باشید، مخاطبان به سمت شما سرازیر خواهند شد.

پس قدرت شبکه های اجتماعی را دست کم نگیریم

قدرت رویدادهای مهمی همچون جام جهانی فوتبال را دست کم نگیریم

و در نهایت قدرت شبکه های اجتماعی در زمان برگزاری رویدادی همچون جام جهانی 2022قطر را اصلا دستکم نگیریم.

گوش سپاری شبکه های اجتماعی

در صورتی که علاقمند به مطالب گوش‌سپاری شبکه های اجتماعی، پایش شبکه‌های اجتماعی، رصد فضای مجازی و رصد شبکه‌های اجتماعی هستید، می‌توانید مطالب مرتبط با رصد شبکه‌های اجتماعی از قبیل رصد و پایش توییتر، رصد و پایش اینستاگرام و رصد تلگرام را در وب سایت www.8tag.ir مشاهده و مطالعه بفرمایید.

سامانه هشتگ ابزاری برای پایش شبکه‌های اجتماعی از قبیل توییتر و اینستاگرام و تلگرام و روزنامه‌ها و خبرگزاری‌هاست، فعالین رسانه برای رصد فضای مجازی می‌توانند از این ابزار بهره‌مند شوند و با استفاده از این سامانه نیازهای خود در رابطه با رصد شبکه های اجتماعی و پایش فضای مجازی را برطرف سازند.

جمع آوری، ذخیره سازی، جستجو، استخراج اطلاعات و کسب دانش از میان این حجم عظیم اطلاعات نیازمند ابزارهای هوشمند خاص منظوره است. سامانه رصد فضای مجازی هشتگ به آدرس payesh.8tag.ir اخبار، نظرات و مطالب منتشر شده در فضای مجازی را با دقت موشکافی کرده و براساس کلمات کلیدی تعریف شده، خدمات اطلاع رسانی و تحلیل را در قالب یک داشبورد اطلاعاتی به کاربران سامانه ارائه میکند.

سامانه رصد و پایش شبکه های اجتماعی هشتگ که محصولی از شرکت مشاوران هماپلاس می‌باشد، می تواند به عنوان ابزاری قوی در اختیار مدیران و صاحبان برندها قرار بگیرد تا بتوانند محیط پیرامون کسب و کار و سازمان خود را در رسانه ها رصد و پایش کنند. گوش سپاری اجتماعی یکی از ضروریات اصول مدیریتی در جهان امروزی محسوب می شود، برندها و سازمان هایی که نسبت به رصد شبکه های اجتماعی و پایش توییتر و اینستاگرام و تلگرام بی تفاوت هستند و هیچ تسلطی برای شبکه های اجتماعی ایران ندارند، قطعا در زمان بروز بحران نمی توانند راه حل مناسبی اتخاذ کنند. جهت آشنایی با خدمات سامانه هشتگ می توانید این بخش را مطالعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *