loader
banner
رصد شبکه های اجتماعی در صنایع غذایی

رصد شبکه های اجتماعی در صنایع غذایی، بررسی 3 برند ایرانی

صنعت غذایی یکی از مهمترین و بنیادی‌ترین صنعت‌ها در جهان امروزی محسوب می‌شود، موضوع غذا از بدو آغاز بشریت، به عنوان یکی از نیازهای اولیه‌ی انسان‌ها، مورد توجه تمامی نسل‌ها بوده و هست. صنایع غذایی به دلیل اهمیت بالا همواره در حال رشد و توسعه قرار دارد،

فعالین حوزه‌ی صنعت غذایی برای اینکه بتوانند در بازار بسیار رقابتی این صنعت، پایدار و رو به رشد باشند، همواره باید در مسیر توسعه و تحقیق باشند. آشنایی با تکنولوژیهای جدید، رصد مطالب مرتبط میان دنیای پزشکی و سلامت با صنایع غذایی و بررسی رقبا و نظرات مصرف‌کنندگان را می‌توان از مهمترین موضوعات برای واحدهای تحقیق و توسعه محصول و دیجیتال مارکتینگ صنایع غذایی برشمرد.

رصد شبکه های اجتماعی در صنایع غذایی

در دنیای کنونی، شبکه های اجتماعی به عنوان بستری برای تعاملات اجتماعی و به اشتراک گذاشتن تجربه‌های متفاوت در هر زمینه‌ای برای کاربران شبکه های اجتماعی شناخته می‌شود.

شبکه های اجتماعی و سوشال مدیا، محیطی را برای کاربران فراهم کرده است که می‌توانند بدون نیاز به ابزارهای ویژه و خاص، تجارب و محتوای مدنظرشان را در دریای بیکران دنیای ارتباطات، رها کرده و با کاربران دیگر به اشتراک بگذارند.

از آنجایی که موضوع و اهمیت صنایع غذایی به دلیل گره خوردن با سرنوشت و سلامت انسان و حتی امنیت جوامع، بسیار بالا می‌باشد، می‌تواند یکی از موضوعات حیاتی و مورد توجه کاربران شبکه های اجتماعی قرار بگیرد. کاربران شبکه های اجتماعی چه آنها که فعال حوزه‌ی صنایع غذایی هستند و چه کاربران معمولی، به راحتی از کنار محتوای مرتبط با صنایع غذایی عبور نمی‌کنند، هرگونه تجربه و نظر مثبت یا منفی در مورد هرکدام از تولیدکنندگان و فعالان صنایع غذایی، مورد توجه بخش بسیار زیادی از کاربران شبکه های اجتماعی قرار می‌گیرد.

برندها و صاحبان صنایع، نمی‌توانند به اتفاقات و جریان‌های شکل گرفته در بستر شبکه های اجتماعی بی‌تفاوت بوده و به راحتی از کنار آنها عبور کنند، زیرا مخاطبان و مصرف کنندگان این برندها، بخشی از بدنه‌ی شبکه های اجتماعی و سوشال مدیا را تشکیل می‌دهند و هر جریان مثبت یا منفی می‌تواند، اثرات عمیق و تاثیرگذاری در عملکرد و خروجی صنایع و کارخانجات فعال در حوزه‌ی صنایع غذایی ایجاد کند.

لذا ضرروت دارد که همه‌ی صاحبان صنایع غذایی و برندهای مطرح تولیدکننده‌ی محصولات خوراکی و غذایی، در جریان اتفاقات و ترندهای فضای مجازی قرار داشته باشند،

محصولات و صحبتهای مرتبط با خودشان در فضای شبکه های اجتماعی را بشنوند، رقبای خود را در این فضا دنبال کنند و جریانات حول محور رقبایشان را بررسی و تحلیل کنند، کمپین‌های تبلیغاتی خود را در بستر شبکه های اجتماعی، فعال کرده و بازخوردهای مثبت و منفی کاربران و در واقع مصرف‌کنندگان را جمع‌آوری کرده و مورد تحلیل قرار دهند تا نقاط قوت و ضعف صنعت مطبوع خودشان از دید کاربران شبکه های اجتماعی را شناسایی کرده و پاسخ و راهکار مناسب با آن را اتخاذ نمایند.

رصد صنایع غذایی

کاربران شبکه های اجتماعی، در واقع کسانی هستند که خودشان، خانواده‌شان و حلقه‌ی دوستان و آشنایانشان، مصرف‌کننده نهایی محصولات شما و رقبایتان محسوب می‌شوند، هر موج منفی یا مثبت ایجاد شده بین کاربران شبکه های اجتماعی پیرامون محصولات تولیدی توسط صنعت شما، دیر یا زود، اثرات مثبت و منفی خودش را در میزان فروش و استقبال از محصولات شما در دنیای واقعی، نشان خواهد

هر لایک یا کامنت مثبت در بستر توییتر یا اینستاگرام، یک مشتری بالقوه برای محصولات شما در قفسه‌های فروشگاه‌ها تبدیل خواهد شد، هر مطلب منفی و نظر نامحبوب در توییتر و اینستاگرام هم یک شانس از شما برای انتخاب محصول تولیدتان از قفسه‌های فروشگاه‌ها را خواهد گرفت.

شما در دنیای واقعی ملزم هستید که مراقب کیفیت و قیمت و سایر موارد مرتبط با محصول تولید خود باشید، به همان اندازه هم در در دنیای مجازی موظفید که مراقب محصول خود و نظرات کاربران حول محور آن باشید،

باید همواره اولین نفری باشید که هر محتوایی که در ارتباط با برند شما و محصولات تولیدی‌تان برندهای رقبایتان در شبکه های اجتماعی منتشر می‌شود را بشنوید. باید اولین نفری باشید که جریان‌های مثبت و منفی ایجاد شده پیرامون صنایع غذایی یا صنعت مطبوعتان، در شبکه های اجتماعی را شناسایی می‌کند، هر مطلب منفی یا مثبت در رابطه با رقبایتان، قطعا برای شما مهم و تاثیرگذار خواهد بود،

پس باید جز اولین نفراتی باشید که صدای کاربران شبکه های اجتماعی را می‌شنوید، بحرانی که برای رقیب سنتی شما در شبکه های اجتماعی اتفاق افتاده است، به احتمال بسیار زیاد در روزهای آتی دامن‌گیر شما نیز خواهد بود.

محصولی را که تولید کرده‌اید، تبلیغاتی را که هزینه کرده و پخش کرده‌اید، باید در شبکه های اجتماعی رهگیری کنید، سرانجام این محصول را در بستر فضای مجازی، بررسی کنید، بازخوردهای مخاطبان را جمع‌آوری کنید و در یک کلام باید بالا سر محصول و برندتان در شبکه های اجتماعی ایستاده باشید تا از آن محافظت کنید.

توجه به کیفیت، قیمت و سایر فاکتورهای موثر در محصولات صنایع غذایی، شرط لازم فعالیت در صنعت غذایی بوده ولی شرط کافی نیست، دنیای امروزی در دل شبکه های اجتماعی می‌تواند برای شما و برندتان بسیار بی‌رحم یا بسیار خوش‌یمن باشد.

اگر کاربران تاثیرگذار صنایع غذایی در شبکه های اجتماعی را نشناسید، اگر سلایق و خواسته‌ها و مطالبات فعالین شبکه های اجتماعی در صنعت غذایی را نشنوید و در یک کلام اگر تسلطی به موضوعات مطرح شده پیرامون صنایع غذایی در شبکه‌های اجتمای نداشته باشید، قطعا یک روزی ضربه خواهید خورد. این ضربه می‌تواند گرفتاری در یک بحران یا کوتاهی دستتان از یک توفیق بزرگ در فروش محصولاتتان باشد.

رصد صنایع غذایی در شبکه های اجتماعی

با توجه حجم بالای مطالب تولید شده در شبکه های اجتماعی و گستردگی موضوعات مطرح شده، برای شنیدن صدای مخاطبان و مصرف‌کنندگان در بستر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، صاحبان برندها و صنایع غذایی به یک ابزار هوشمند رصد شبکه های اجتماعی و یا پایش فضای مجازی هستند.

پایش و رصد شبکه های اجتماعی در واقع یکی از نیازهای اصلی صاحبان صنایع مختلف در دنیای امروزی محسوب می‌شود، و باید توجه کرد که رصد شبکه های اجتماعی، بدون استفاده از ابزارهای هوشمند رصد و پایش شبکه های اجتماعی، هیچ توفیقی را حاصل صاحبان برندها نخواهد کرد.

چند نمونه از جریان‌های شکل گرفته پیرامون صنایع غذایی ایرانی در شبکه های اجتماعی

در این بخش از مقاله، میخواهیم اشاره‌ای به چند نمونه از برندها و صنایع غذایی مطرح ایرانی در شبکه های اجتماعی و جریان‌های شکل گرفته پیرامون این شرکت‌ها داشته باشیم. ریشه‌یابی یا واکنش و راهکار برندها به جریان‌های ایجاد شده موضوع بحث ما در این مقاله نیستند، پایش و رصد شبکه های اجتماعی در گام اول باید بر اساس شناخت جریان باشد، در گام‌های بعدی شناسایی کاربران تاثیرگذار جریان و اتخاذ راهکار مناسب برای برخورد با این جریانات الزامی و ضروری خواهد بود.

بستنی میهن

بستنی میهن یا شرکت میهن در سال 1354 در ایران آغاز بکار کرد، کارخانه‌ی میهن به عنوان بزرگترین تولید‌کننده بستنی و محصولات لبنی در ایران، توسط ایوب پایداری تاسیس گردید، کسی که فعالیت خود را از بستنی فروشی سیار آغاز کرده‌بود.

تحریم بستنی میهن

اکنون شرکت لبنیاتی میهن یکی از مهمترین کارخانه‌های فعال در صنایع غذایی و لبنی کشور می‌باشد در واقع لبنیات میهن یک ابربرند در صنعت غذایی کشور محسوب می‌شود، این کارخانه و گستره‌ی محصولات تولیدی‌اش آن‌چنان عظیم و قابل توجه هست که کمتر کسی فکر می‌کرد بحرانی در شبکه های اجتماعی بتواند آثار منفی تاثیرگذرای در دنیای واقعی بر برند میهن داشته باشد.

زمانی که بستنی میهن را تمام مردم ایران می‌شناختند و از محصولات لبنی میهین همچون شیر و سایر فرآورده‌های آن استفاده می‌کردند، اصلا شبکه های اجتماعی به معنای امروزی ایجاد نشده بود، در واقع قدمت بستنی میهن و محصولات میهن بسیار بیشتر و پرافتخارتر از شبکه های اجتماعی و کاربران آن بود، اما قدرت شبکه های اجتماعی و جریان‌های شکل گرفته در آن هر ابرقدرتی را می‌تواند در دنیای واقعی زمین‌گیر کرده یا دچار مشکل کند.

کدام فعال صنعت غذایی فکر می‌کرد که روزی ایوب پایداری و صنایع لبنی میهن، گرفتار کاربران شبکه های اجتماعی و فضای مجازی شوند، بطوری که آثار این بحران در زندگی تک‌تک کارکنان کارخانه‌ی میهن و ایوب پایداری اثرگذار باشد. 

لبنیات و بستنی میهن که محصولات آن علاوه بر داخل ایران به سایر کشورهای خارجی نیز صادر می‌شود، کارخانه‌ای که نزدیک به 10هزارنفر برای آن به صورت مستقیم کار می‌کند، کارخانه‌ای که 65درصد از سهم بازار بستنی ایران را به خود اختصاص داده است، گرفتار حواشی اعتراضات شهریورماه 1401 در ایران شد.

در شهریور 1401 بدنبال کشته شدن مهسا امینی در ایران، اعتراضاتی در نقاط مختلف کشور ایجاد شد، شبکه های اجتماعی را می‌توان مهمترین بستر هماهنگی و انسجام اعتراضات در شهریورماه 1401 ایران برشمرد، در همین زمان انتشار توییت‌ها و محتواهایی مبنی بر همکاری کارخانه‌ی بستنی میهن با نیروهای انتظامی و به طور دقیق شائبه‌ی جایجایی نیروهای امنیتی و انتظامی توسط ون‌ها و کامیون‌های شرکت میهن، موجب شکل گرفتن جریانی منفی پیرامون کارخانه میهن شد.

بستنی میهن

برخی کاربران شبکه های اجتماعی معتقد بودند که کارخانه ی میهن با استفاده از ماشین‌های خود نیروهای امنیتی را که قصد سرکوب معترضان را دارند، جابجا می‌کند و مردم باید کارخانه‌ی میهن را تحریم کنند، فارغ از درست یا غلط بودن این گزاره، آنچه در حقیقت اتفاق افتاد، بحرانی بود که در دنیای واقعی دامن شرکت میهن را گرفت، روزانه توییت‌هایی بیشتری منتشر می‌شد که درخواست تحریم میهن توسط کاربران شبکه های اجتماعی را به همراه داشت، دامنه‌ی این تحریم‌ها به دنیای واقعی و قفسه‌ی فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها رسید و برند میهن به عنوانی برندی منفور در نزد بخشی از کاربران شبکه های اجتماعی فارسی زبان شناخته شد.

بستنی میهن توییتر

اینکه میهن بزرگترین کارخانه‌ی محصولات لبنی ایران است، این که این جریان‌های از جانب گروههای ضدایرانی شکل گرفته، اینکه تسویه‌حسابهای شخصی دلیل اصلی این جریانات بود و هر تحلیل دیگری، در جای خود قابل تامل است، ولی در دنیای واقعی باید بپذیریم که شرکت و کارخانه‌ای به بزرگی لبنیات میهن، تحت تاثیر جریان ‌های منفی ایجاد شده در شبکه های اجتماعی قرار گرفت و اثرات این جریان منفی در دنیای واقعی کاملا قابل مشاهده بود.

پس حتی اگر کارخانه‌ای به عظمت میهن هستید، حتی اگر برندی به شهرت بستنی میهن را یدک می‌کشید، هر لحظه امکان دارد که شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به جنگ شما برخیزد و در مقاطعی در این جنگ پیروز شود، پس نباید شبکه های اجتماعی را دست‌کم بگیرید.

کیک گل محمدی معینی پور

کیک گل محمدی معینی پور، کیک دانمارکی معینی پور، کیک گل محمدی، همه‌ی این عناوین برای کسانی که در فضای توییتر و اینستاکرام فارسی زبان کوچکترین فعالیتی دارند، کاملا آشنا بوده و یادآور ترند شدن این محصول در شبکه های اجتماعی شد.

معینی پور توییتر

اواخر سال 1401 در شبکه های اجتماعی فارسی زبان، کاربران تجارب مثبت خود را از نوعی کیک دانمارکی با گل محمدی به اشتراک می‌گذاشتند که از دو جهت بسیار عجیب بود.

اول از این جهت که ترند شدن یک محصول غذایی معمولی در یک زمان بسیار کوتاه و توسط کاربرانی از تمام طیف‌ها در توییتر فارسی و به طبع آن در اینستاگرام، تقریبا بی‌سابقه بوده و دوم از این جهت که این محصول مربوط به یک برند شناخته شده و مشهوری نمی‌شد و تقریبا همه‌ی کاربران نام برند معینی‌پور را برای اولین بار بود که می‌شنیدند.

معینی پور در توییتر

صحبتها و تجارب بسیار مثبتی که کاربران بعد از خوردن کیک گل محمدی معینی پور در شبکه های اجتماعی به اشتراک می‌گذاشتند، بقیه‌ی کاربران را ترغیب می‌کرد که حتما این محصول را یکبار امتحان کنند، حتی برخی کاربران در شبکه های اجتماعی مطرح می‌کردند که به چندین فروشگا مراجعه کرده‌اند ولی محصولات کیک گل محمدی معینی پور، همان اول وقت تمام شده بود.

اینکه آیا کیک گل محمدی معینی پور واقعا مزه‌ی جادویی دارد یا واقعا منحصربفرد است، موضوع بحث ما نیست، اینکه آیا این جریان توسط اینفلوئنسرهای حرفه‌ای پروژه شده و یک کمپین تبلیغاتی موفق بود نیز جای بحثی در این مقاله ندارد،

در این گزارش ما فقط می‌خواهیم بگوییم که شما اگر برندی باشید شاید تا دیروز، فقط افرادی محدود به یک شهر کوچک، شما را می‌شناختند، می‌توانید یک‌شبه به ترند شبکه های اجتماعی تبدیل بشوید به طوری که کیک گل محمدی معینی پور که توسط شما تولید شده، در فروشگاه‌های پایتخت، کمیاب شود،

این ظرفیتی است که شبکه های اجتماعی در اختیار صاحبان برند‌ها قرار داده‌است، ظرفیتی به گستردگی تمام جهان، کافیست شما راه استفاده از این ظرفیت را بلد باشید، آیا واقعا کیک گل محمدی معینی پور بهترین کیک در بین کارخانه‌های تولید کننده‌ی کیک در ایران است؟ یا اینکه گروهی که این محصول را تولید کرده‌اند زبان شبکه های اجتماعی ار خوب بلد بودند و توانستند در مدت کوتاهی این جریان مثبت را راه‌اندازی کنند؟

پس به عنوان صاحبان برندها و صنایع، چه برندهای مشهور کشور چه برندهای کمترشناخته شده، نباید شبکه های اجتماعی را دست‌کم بگیریم.

زمزم

زمزم، یکی از قدیمی‌ترین اعضای سفره‌های ایرانی بوده و هستند، کارخانه‌های زمرم در سال 1335 در ایران تاسیس شدند ولی برند زمزم بعد از انقلاب بیشتر شناخته شد و توسعه پیدا کرد، مجموعه کارخانه‌های زمزم که به روایتی متعلق به بنیاد مستضعفان می‌باشد، بالغ بر 100نوع محصول نوشیدنی از قبیل نوشابه، دلستر و دوغ تولید می‌کنند، از مشهورترین و محبوب‌ترین محصولات کارخانه‌ی زمزم می‌توان به دوغ آبعلی و نوشابه زمزم اشاره کرد.

mainslider1 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

زمزم، یکی از برندهای صنایع غذایی ایران است که فعالیت قابل توجهی در بستر شبکه های اجتماعی فارسی زبان دارد، اکانت توییتر زمزم که عمدتا محتوای طنز به ادبیات رایج بین تویتری‌ها منتشر می‌کند نزدیک به 17هزار فالوئر دارد. تصمیم کارخانه‌ی زمزم به حضور فعالانه در بستر شبکه های اجتماعی فارسی زبان که عمدتا پرحاشیه هستند، تصمیمی جسورانه و قابل ستایش می‌باشد.

زمزم در توییتر

حضور با اکانت رسمی در فضای شبکه های اجتماعی من جمله توییتر، بخودی خود می‌تواند حاشیه‌ها را حول برند شما بالا ببرد، انتشار هرگونه محتوایی که بتواند بهانه‌ای به دست کاربران شبکه های اجتماعی بدهد باعث شده است که فعالیت در شبکه های اجتماعی برای برندها به مثابه راه رفتن بر لبه‌ی تیغ باشد، بدین جهت است که بسیاری از برندها فقط به شبکه های اجتماعی نظارت دارند و عمدتا فعالیت در حوزه‌ی تولید محتوا و پاسخگویی در بستر شبکه های اجتماعی، جز سیاست‌های این برندها محسوب نمی‌شود.

زمزم با حضور در شبکه های اجتماعی علاوه بر تولید محتوا، به دنبال پاسخگویی به ابهامات و سوالات مخاطبان در همان بستر شبکه های اجتماعی نیز می‌باشد و این تصمیم، شرکت زمزم را به عنوان یکی از برندهای پیشرو در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ قرار می‌دهد.

زمانی که شما حضور مناسبی در شبکه های اجتماعی داشته باشید و به دنبال آن ادبیات کاربران شبکه های اجتماعی را بشناسید، در واقع به فضای شبکه های اجتماعی تسلط نسبتا مناسبی خواهید داشت، جریان‌های مثبت و منفی را زودتر از رقبا شناسایی خواهید کرد و در ذهن مخاطب به عنوان برندی پاسخگو و زنده شناخته خواهید شد

کار شجاعانه‌ی زمزم در حوزه‌ی شبکه های اجتماعی، مسیری است که دیر یا زود تمام برندهای مطرح باید در آن قرار بگیرند چون شما به عنوان یک برند فعال در صنعت غذایی نمی توانید بین کاربران شبکه های اجتماعی و مصرف‌کنندگان دنیای واقعی دیوار بکشید، چون که در واقع هردوی اینها یک نفر هستند، کاربران شبکه های اجتماعی همان مصرف‌کننده‌های محصولات شما در دنیای واقعی هستند که به روی سایر اعضای خانواده و دوستان نیز تاثیرات مثبت و منفی در رابطه با شما خواهند داشت.

پس بیاد داشته باشیم که چه برندی به بزرگی میهن باشیم، چه برندی ناشناخته همچون گل محمدی معینی پور باشیم و چه برندی باسابقه به نام زمزم که پشتیبانی ارگانی دولتی و پرنفوذ را در دنیای واقعی داریم، نمی‌توانیم و نباید هم شبکه های اجتماعی را دست‌کم بگیریم.

گوش سپاری شبکه های اجتماعی

در صورتی که علاقمند به مطالب گوش‌سپاری شبکه های اجتماعی، پایش شبکه‌های اجتماعی، رصد فضای مجازی و رصد شبکه‌های اجتماعی هستید، می‌توانید مطالب مرتبط با رصد شبکه‌های اجتماعی از قبیل رصد و پایش توییتر، رصد و پایش اینستاگرام و رصد تلگرام را در وب سایت www.8tag.ir مشاهده و مطالعه بفرمایید.

سامانه هشتگ ابزاری برای پایش شبکه‌های اجتماعی از قبیل توییتر و اینستاگرام و تلگرام و روزنامه‌ها و خبرگزاری‌هاست، فعالین رسانه برای رصد فضای مجازی می‌توانند از این ابزار بهره‌مند شوند و با استفاده از این سامانه نیازهای خود در رابطه با رصد شبکه های اجتماعی و پایش فضای مجازی را برطرف سازند.

جمع آوری، ذخیره سازی، جستجو، استخراج اطلاعات و کسب دانش از میان این حجم عظیم اطلاعات نیازمند ابزارهای هوشمند خاص منظوره است. سامانه رصد فضای مجازی هشتگ به آدرس payesh.8tag.ir اخبار، نظرات و مطالب منتشر شده در فضای مجازی را با دقت موشکافی کرده و براساس کلمات کلیدی تعریف شده، خدمات اطلاع رسانی و تحلیل را در قالب یک داشبورد اطلاعاتی به کاربران سامانه ارائه میکند.

سامانه رصد و پایش شبکه های اجتماعی هشتگ که محصولی از شرکت مشاوران هماپلاس می‌باشد، می تواند به عنوان ابزاری قوی در اختیار مدیران و صاحبان برندها قرار بگیرد تا بتوانند محیط پیرامون کسب و کار و سازمان خود را در رسانه ها رصد و پایش کنند. گوش سپاری اجتماعی یکی از ضروریات اصول مدیریتی در جهان امروزی محسوب می شود، برندها و سازمان هایی که نسبت به رصد شبکه های اجتماعی و پایش توییتر و اینستاگرام و تلگرام بی تفاوت هستند و هیچ تسلطی برای شبکه های اجتماعی ایران ندارند، قطعا در زمان بروز بحران نمی توانند راه حل مناسبی اتخاذ کنند. جهت آشنایی با خدمات سامانه هشتگ می توانید این بخش را مطالعه بفرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *