نقش پادکستها در دنیای تبلیغات و مارکتینگ و ضرورت رصد و پایش هوشمند محتوای پادکستها توسط کسبوکارها
پادکستها برنامههای صوتی هستند که توسط افراد مختلف در حوزههای متنوعی، تهیه میشوند و در بستر اینترنت در دسترس عموم قرار میگیرند.
در واقع پادکستها همان برنامههای رادیویی هستند با این تفاوت که میتوانند مستقل باشند و نیازی به تجهیزات رادیویی سنتی نداشته باشند، با هر امکاناتی تهیه و تولید شوند و شنوندگان در هر زمان که تمایل داشتند به آنها گوش دهند.
بنابراین، پادکست به رادیویی مدرن تبدیل شده است که دارای طیف گستردهای از اخبار، اطلاعات، مصاحبهها و داستانها، چه واقعی و چه تخیلی است که برای انتخاب و گوش دادن در دسترس هستند.
تمایل به گوش دادن پادکست در سالهای اخیر رو به افزایش است و پادکستها با ایجادتنوع موضوعی بالا، محبوبیت خود را در دنیای رسانه، روز به روز افزایش میدهند.
طبق تحقیقی که در سال 2022 در ایالات متحده انجام گرفت نزدیک به 76 میلیون نفر از مردم این کشور، به پادکست گوش میدهند، این عدد در کشور انگلیس حدود 16 میلیون نفر است. این مقاله به این موضوع اشاره کرده است که در 20 کشور جهان حدود 31 درصد مردم در یک ماه گذشته حداقل به یک پادکست گوش دادهاند.
از عمده دلایلی که افراد برای گوش دادن به پادکستها اشاره کردهاند میتوان به سطوح بالای صمیمت، تنوع موضوعی و در دسترس بودن نام برد.
یک نظرسنجی از شنوندگان پادکست معمولی در ایالات متحده نشان داد که قویترین انگیزههای گوش دادن، سرگرمی، اطلاعات و برتری پل فرم صوتی نسبت به بقیه پلتفرم هاست.
تحقیقات دیگر نشان داد که مشارکت اجتماعی، سرگرمیهای آموزشی و لذت داستانسرایی دلایل اکثر کاربران، برای استفاده از پادکست هستند.
علاوه بر این، یک مطالعه کیفی روی شنوندگان پادکست نشان داد که مردم اغلب در حین انجام کارهای روزمره مانند رفت و آمد یا کارهای خانه، به پادکست گوش می دهند، و باعث می شود احساس خوب و مفید حین کار داشته باشند و چیز جدیدی یاد میگیرند.
شنوندگان پادکست همچنین احساس ارتباط با میزبانان پادکست و شنوندگان دیگر را از دلایل انتخاب پادکستها اشاره کردند.
پس از فراگیر شدن پادکستها در سالهای اخیر و مطرح شدنشان به عنوان یک رسانهی پرطرفدار، دنیای تبلیغات و بازاریابی سراغ این رسانه نیز آمد. در واقع فعالین صنعت مارکتینگ به سراغ تمام رسانههایی که دیده یا شنیده میشوند، خواهند رفت.
واحدهای مارکتینگ کسب و کارها با دو استراتژی وارد دنیای پادکستها شدند. بخشی از آنها از پادکستها صرفا به عنوان رسانهای برای رپورتاژ آگهی و تبیلغ استفاده کردند،
بعبارتی اسپانسر اپیزودهای پادکستهای مختلف شدند و گروهی دیگر از بازاریابان و اهالی تبلیغات، علاوه بر اسپانسری پادکستهای سایرین، خودشان نیز اقدام به تولید پادکستی مرتبط با حوزهی فعالیت و کسبوکارشان کردند.
خلاصه اینکه در سال های اخیر پادکستها به بستری برای تبلیغ و معرفی کسبوکارها و بیزینسهای بزرگ و کوچک تبدیل شده است.
صاحبان کسب و کاری که به عنوان اسپانسر، بخشی از هزینههای تولید پادکست را تامین میکند یا کسبوکارهایی که خودشان راسا وارد دنیای تولید و تهیه پادکست شدهاند و در نهایت از مزایای آن در دنیای تبلیغات منتفع میشوند، به دلایل متفاوتی این بستر را انتخاب کردهاند.
اگر بخواهیم از دلایل انتخاب بستر پادکست برای صنعت تبلیغات و بازاریابی چند مورد را بررسی کنیم، میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
تنوع گسترده موضوعات:
پادکستها طیف متنوعی از موضوعات و علایق را پوشش میدهند و شما به عنوان یک تبلیغکننده، میتوانید حوزههایی را انتخاب کنید که با محصولات یا خدمات شرکت و کسبوکار شما همخوانی داشته باشند. برای مثال اگر شما محصولی در حوزهی فنآوری دارید، احتمالا پادکستهایی را که به موضوعات فنآورانه میپردازند، انتخاب خواهید کرد. البته که برای انتخاب پادکست مناسب جهت اسپانسری، معیارها و شرایط مهم دیگری نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد.
اعتماد بالای شنونده:
میزبانهای پادکست اغلب خودشان تبلیغات را میخوانند و نوع منحصر به فردی از تایید محتوای تبلیغ را ایجاد میکنند. تحقیقات نشان میدهد که شنوندگان تمایل دارند به میزبانهای آشنا اعتماد کنند و حواندن تبلیغ با صدای میزبان، تبلیغات را موثرتر میکند. در واقع چنین بهنظر میرسد که اگر تبلیغی با صدای خود میزبان که شنونده به آن علاقه دارد و پادکستهایش را دنبال میکند، خوانده شود، اثرگذاری بیشتری را ایجاد خواهد کرد
افزایش مخاطبان:
تبلیغات پادکست به شما این امکان را می دهد که به مخاطبان منحصر به فردی فراتر از کانال های دیگر مانند تلویزیون و رادیو دسترسی پیدا کنید. برای بازاریابی ، این امر بسیار مهم است. پادکست ترکیب مخاطبان شما را از شنوندگان هفتگی رادیو و بینندگان تلویزیون تغییر داده و مخاطبانی را هدف قرار میدهد که شاید هیچکدام از رسانههای دیگر را دنبال نمیکند. به ویژه در میان مخاطبان جوانی که به طور فزایندهای به پادکست روی میآورند.
با میلیون ها پادکست که حوزههای خاص را پوشش میدهند، میتوانید دقیقاً مخاطب مورد نظر خود را هدف قرار دهید. خواه حرفهایهای کسبوکار باشند یا افرادای که صرفا از روی سرگرمیها یا علاقهمندی به یک پادکست گوش میدهند.
مقرون به صرفه:
تبلیغات پادکست میتواند نسبت به رسانههای دیگر مقرون به صرفهتر باشد. پادکستها بستری برای استارتآپها و کسبوکارهای کوچک است تا بتوانند از فرصت و پتانسیل ایجاد شده توسط پادکست در جذب مخاطب برای آگاهی از برندشان بدون اینکه بودجههای بازاریابی سنگینی در اختیار داشته باشند، بهرهمند شوند.
نتایج قابل اندازه گیری:
تبلیغات پادکست معیارهای قابل اندازهگیری مانند دانلودها، نرخ کلیک و تعامل را ارائه میدهند. این داده ها به اصلاح استراتژی تبلیغات و بهینه سازی کمپین ها کمک میکند.
به طور خلاصه، پادکستها روشی منحصربهفرد برای ارتباط با مخاطبان، ارائه محتوای ارزشمند و افزایش دیده شدن برند ارائه میدهند. چه یک کسبوکار کوچک باشید یا سازمان و بیزینسی بزرگ، گنجاندن پادکستها در استراتژی بازاریابی شما میتواند مزایای قابل توجهی داشته باشد.
اکنون که کسبوکارها به دلایل متعددی که اشاره شد، پادکستها را به عنوان یک بستر رسانهای برای تبلیغات و بازاریابی و آگاهی از برند انتخاب کردهاند، در این مسیر با چالشهایی روبرو هستند.
اولین چالش برای فعالین مارکتینگ در این زمینه، انتخاب پادکست مناسب برای اسپانسری و رپورتاژ آگهی است، از میان انبوده پادکستها که رشد فزاینده روزانهای دارند، کدام پادکست مناسب کسبوکار شماست و معیارهای انتخاب شما را دارد.
در گام بعدی اکنون که در پادکستی در نقش اسپانسر حاضر شدهاید، چگونه به فضای کلی پادکستها و ادبیات و علاقمندی کاربران این حوزه، اشراف داشته باشید؟ در واقع باید به عنوان کسبوکاری که در رسانهای همچون پادکست قصد سرمایهگذاری و ورود دارید، باید به فضای کلی این رسانه اشراف داشته باشید.
قطعا در گامهای بعدی این سوال برای شما ایجاد خواهد شد که رقبای صنعت شما آیا وارد این حوزه شدهاند، اگر جواب مثبت است، حتما تمایل خواهید داشت که محتوایی که رقبا در بستر پادکست منتشر کردهاند را نظارت کنید و استراتژی رقبا و صنعت مطبوع خودتان را مورد رصد و بررسی قرار دهید.
سوال ساده است. شما وارد یک رسانه شدهاید، اکنون میخواهید در این حوزه سرمایهگذاری کنید، در گام اول باید بدانید که در این صنعت چه میگذرد؟ بازیگران اصلی چه کسانی هستند؟ رقبا سراغ چه اپیزودها و چه حوزههای رفتهاند؟ برای پیدا کردن پاسخ این سوالات اما مسیر آسانی در مقابل شما وجود ندارد.
در سایر رسانهها از قبیل شبکههای اجتماعی، برای اینکه بدانید چه اتفاقی در بستر شبکههای اجتماعی رخ میدهد و اوضاغ از چه قرار است، ابزارهای مختلف رصد و پایش شبکههای اجتماعی و تحلیل و سوشال لسنینگ در اختیار کسبوکارها و برندها قرار دارد، که میتوانند با استفاده از سامانههای تحلیل شبکههای اجتماعی و رصد فضای مجازی، دادههای مدنظر خود را جمعآوری کرده و به راحتی سوشال لسنینگ مدنظرشان را اجرا کنند.
اما در حوزه پادکستها، شما با یک شبکه مشخص یا سایت مشخص طرف نیستید، پادکستها در رسانهها و پلتفرمهای مختلفی در حال انتشار و اشتراک هستند و شما در واقع با یک بانک متمرکز و آرشیو کامل همهی پادکستها روبرو نیستید. علاوه بر آن، با توجه به ماهیت محتوای پادکستها که صوتی هستند، ابزارهای دقیقی برای بررسی و رصد موضوعات در این زمینه وجود ندارد.
در واقع شما با دریایی از محتوا روبرو هستید که هم متمرکز در یک پلتفرم نیستند و هم اینکه محتوای متنی ندارند که بتوانید، به راحتی مطالبش را مورد بررسی قرار دهید.
در صنعت تبلیغات و مارکتینگ بخش بزرگی از کار پس از اجرا و اتمام کمپین آغاز میشود، شما باید به عنوان مجری و طراح کمپین تبلیغاتی، گزارش دقیقی از میزان دیدهشدن و بازخوردهای مخاطبان تهیه کنید، در کمپینهای 360 درجه از ظرفیت تمامی رسانهها برای اجرای کمپین تبلیغاتی و بازاریابی استفاده میشود، باید به ازای هر بستر، یک گزارش مجزا داشته باشید و در نهایت اثرگذاری هرکدام از بسترها را بتوانید بسنجید.
ابزارهای رصد شبکههای اجتماعی و سوشال لسنینگ، در این مسیر کمکهای بسیاری به شما خواهند کرد. اما با توجه به نوظهور بودن تبلیغات در پادکستها، ابزارهای رصد و سوشال لسنینگ ورود جدی به این حوزه نداشتهاند.
سامانه هشتگ به عنوان یکی از قدیمیترین و بزرگترین سامانههای سوشال لسنینگ در فضای شبکههای اجتماعی فارسی زبان، اخیرا امکان رصد و تحلیل محتوای پادکستهای فارسی را نیز ایجاد کرده است.
شما با استفاده از سامانه هشتگ، محتوای صوتی و متنی تمامی پادکستهای فارسی زبان را در اختیار دارید و میتوانید با جستجوی کلمهکلیدی خودتان مثل نام برند یا کلمهای شاخص از صنعتتان، به صورت طبقهبندی شده به تمامی پادکستهایی که نام برند یا کلیدواژهی مدنظرتان در آن پادکست استفاده شده است، دست یابید.
در واقع اگر شما میخواهید بدانید که آخرین پادکستی که رقبایتان اسپانسر آن بودهاند، کجا و در چه حوزهای بوده؟ یا اینکه میخواهید بدانید که در صنعت مورد نظرتان چه کسانی اسپانسر شدهاند یا اصلا چه پادکستهای در صنعت و کسبوکار مدنظر شما فعال هستند و چه محتوایی را تولید میکنند، میتوانید به راحتی از امکانات سامانه هشتگ بهرهمند شوید.
علاوه بر این سامانه هشتگ، محتوای متنی تمامی پادکستها را نیز در اختیار شما قرار میدهد تا بتوانید بر روی محتوای متنی نیز، جستجو و تحلیل انجام بدهید.
کلام آخر اینکه، پادکستها بستری نسبتا نوظهور در دنیای رسانه و تبلیغات هستند و تعداد روز به روز به تعداد علاقمندان و شنوندگان پادکستها افزوده میشود. این رسانه، امکانهای جذاب و منحصربفردی را برای تبلیغات در اختیار کسبوکارها قرار داده است، برای استفاده از این پتانسیل، باید به فضای این رسانه اشراف داشته باشید و برای اشراف به فضای محتوای صوتی پادکستها، نیازمند یک ابزار رصد هوشمند هستید و سامانه هشتگ این نیاز شما را مرتفع کردهاست.