loader
banner

twitter limits  یا محدودیت های توییتر و محبوبیت سایر شبکه های اجتماعی  در 2023

twitter limits  یا محدودیت های توییتر موضوع جدیدی نیست و قبل از این نیز توییتر محدودیت های متفاوتی را برای کاربران و دنبال کنندگان این شبکه اجتماعی در نظر گرفته بود. اما جدیدترین محدودیتی که ایلان ماسک به عنوان مالک این شبکه اجتماعی برای کاربران در نظر گرفته است، بدلیل اینکه اثر مستقیم بر رفتار کاربران تویتتر دارد، بسیار پر سر و صدا شد تا جایی که کاربران وفادار توییتر نیز به فکر کوچ از این شبکه اجتماعی افتادند.

محدودیت های توییتر

در اثر محدودیت های توییتر، در سال 2023، تعداد کاربران توییتر برای اولین بار در حداقل پنج سال گذشته کاهش می یابد. انتظار می رود این رقم به 353.9 میلیون نفر برسد که 3.9 درصد کاهش سالانه دارد. همچنین این اولین باری است که تعداد کاربران توییتر به عنوان درصدی از تمام کاربران رسانه های اجتماعی در سراسر جهان به زیر 10 درصد کاهش می یابد. بعبارتی سهم توییتر از کاربران شبکه های اجتماعی کمتر از ده درصد خواهد بود.

twitter limits  یا محدودیت های توییتر موضوع جدیدی نیست و قبل از این نیز توییتر محدودیت های متفاوتی را برای کاربران و دنبال کنندگان این شبکه اجتماعی در نظر گرفته بود. اما جدیدترین محدودیتی که ایلان ماسک به عنوان مالک این شبکه اجتماعی برای کاربران در نظر گرفته است، بدلیل اینکه اثر مستقیم بر رفتار کاربران تویتتر دارد، بسیار پر سر و صدا شد تا جایی که کاربران وفادار توییتر نیز به فکر کوچ از این شبکه اجتماعی افتادند.

محدودیت جدید توییتر چیست؟

بر اساس توییتی که ایلان ماسک با کاربران به اشتراک گذاشت، از این پس کاربران توییتر محدودیت روزانه برای خواندن توییت ها خواهند داشت به طوری که اولا بدون لاگین کردن در توییتر نمی توان توییت ها را خواند، اکانت های جدید می‌توانند روزانه نهایتا 300 توییت را مشاهده کنند، اکانت های قدیمی تر 600 و اکانت های پولی توییتر تا 6هزار توییت در روز را می توانند مشاهده کنند.

البته بعد از واکنش کاربران و کوچ بخشی از آنها به سایر شبکه های اجتماعی همچون bluesky   و mastodon، اخبار ضد و نقیضی از منتفی شدن این محدودیت ها توسط ایلان ماسک در شبکه های اجتماعی منتشر گردید.

mask 2 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی
twitter limits

برخی از محدودیت های توییتر twitter limits

چرا محدودیت داریم؟

توییتر در پاسخ به این سوال توضیح می دهد که  محدودیت‌ها بخشی از فشار را بر قسمت زیرساخت توییتر کم می کنند و زمان خرابی و صفحات خطا را کاهش می‌دهند. پس برای اطمینان از سلامت توییتر برخی از محدودیت‌ها را برای اقدامات حساب های کاربری توییتر در نظر گرفته‌ایم.

محدودیت های فنی فعلی برای حساب ها عبارتند از:

  • پیام های مستقیم (روزانه): حداکثر 500 پیام در روز ارسال می شود.
  • توییت: 2400 توییت در روز. شما در یک روز نهایتا می توانید 2400 توییت منتشر کنید، ریتویت ها نیز یک توییت محسوب می شوند علاوه بر این محدودیت زمانی نیم ساعته نیز برای انتشار توییت ها دارید و باید 2400 توییت سهمیه روزانه خود را در فواصل مختلف زمانی با سایر کاربران توییتر به اشتراک بگذارید.
  • تغییرات در ایمیل حساب کاربری: 4تغییر در هر ساعت،
  • فالو روزانه: حد فالو فنی 400 نفر در روز است. باید توجه داشته باشید که این فقط یک محدودیت حساب فنی است و قوانین دیگری وجود دارد که رفتار تهاجمی زیر را ممنوع می کند. بعبارتی هرگونه رفتار غیرعادی در فالو کردن سایر کاربران توییتر، منجر به limit شدن حساب شما می شود حتی اگر این عدد به 400 نرسد.
  • فالووینگ (بر اساس حساب): هنگامی که یک حساب 5000 حساب دیگر را دنبال می کند، تلاش های اضافی برای دنبال کردن با نسبت های خاص حساب محدود می شود. بعبارتی توییتر معتقد است یک کاربر عادی که بات یا تجاری نباشد، نبایر در مقیاس های بالا افراد را فالو کند.

این محدودیت‌ها شامل اقدامات همه دستگاه‌ها، از جمله وب، تلفن همراه، تلفن، API و غیره می‌شود. درخواست‌های API از همه برنامه‌های شخص ثالث در برابر محدودیت ساعتی API ردیابی می‌شوند. بنابراین افرادی که از چندین برنامه شخص ثالث با حساب خود استفاده می کنند، سریعتر به محدودیت API می رسند.

اگر به حد محدودیت ها (limit) برسم چه اتفاقی می افتد؟

اگر به حد مجاز رسیدید، توییتر با یک پیام خطایی به شما اطلاع می‌دهد که به چه حدی رسیده‌اید. برای محدودیت‌هایی که مبتنی بر زمان هستند (مانند پیام‌های مستقیم، توییت‌ها، تغییرات در ایمیل حساب، و محدودیت‌های درخواست API)، می‌توانید پس از سپری شدن محدودیت زمانی دوباره امتحان کنید.

محدودیت توییت 2400 به روز رسانی در روز بیشتر به فواصل نیمه ساعتی تقسیم می شود. اگر به حد مجاز به‌روزرسانی/توئیت خود رسیدید، می توانید چند ساعت پس از سپری شدن دوره محدودیت دوباره سعی کنید.

محدودیت های توییتر

 اهداف پشت پرده ی محدودیت های توییتر twitter limits

علاوه بر آنچه خود توییتر در مورد دلایل محدودیت ها می گوید، کارشناسان شبکه های اجتماعی معتقدند که ایلان ماسک و تیم توییتر دلایل دیگری از جمله دلایل تجاری و مالی برای ایجاد محدودیت ها در بستر توییتر دارند.

ایلان ماسک بارها در مصاحبه ها و توییت های خود اشاره کرده است که چرا باید سایر رقبا و سازمان ها از دیتای توییتر به صورت مجانی استفاده کنند، بخصوص از زمانی که موضوع هوش مصنوعی و open ai در رسانه ها داغ شد و از آنجایی که هوش مصنوعی برای پاسخ به سوالات کاربران ار دیتای توییتر به عنوان رفرنس استفاده می کند، این موضوع مطرح شد که چرا توییتر باید دیتای رایگان را در اختیار این مجموعه قرار دهد.

بنابراین محدودیت های سفت و سختی را برای جمع آوری دیتا از بستر توییتر ایجاد کرد. جمع آوری دیتا و دیتا ماینینگ یکی از صنعت های به روز و مورد توجه در بستر شبکه های اجتماعی است که شرکت های بسیاری در سطح دنیا با جمع آوری دیتا و دسته بندی آن خدمات متعددی را به کسب و کارها ارائه می دهند.

شرکت های جمع آوری دیتا و رصد فضای مجازی با رصد توییتر و سایر شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام، روزانه میلیون ها دیتا را بصورت رایگان از بستر این شبکه های اجتماعی جمع آوری می کنند و با پشتوانه ی این دیتای جمع آوری شده، خدمات رصد فضای مجازی،گوش سپاری  رسانه های اجتماعی و پایش شبکه های اجتماعی را ارائه می دهند.

ایلان ماسک در توجیه محدودیت اخیری که برای تعداد توییت قابل مشاهده در روز، ایجاد کرده است، به بهانه هایی مانند صرف زمان کمتر در شبکه های اجتماعی و گذراندن وقت بیشتری با خانواده و دوستان اشاره می کند، اما به این سوال جواب نمی دهد که چرا با پرداخت حق اشتراک دیگر، محدودیت های توییتر از بین می رود و او نگران گذران وقت کاربران نمی شود؟

آسیب هایی که محدودیت های توییتر ایجاد خواهد کرد.

آسیب های ناشی از محدودیت های توییتر هم شامل خود شبکه ی اجتماعی توییتر می شود هم شامل کاربران و کسب و کارهای مرتبط با دیتا و رصد شبکه های اجتماعی

بخش زیادی از کاربران توییتر را برندها، صنایع، سازمان ها و سیاستمداران و دولتمردان تشکیل می دهند. کاربران عادی توییتر با امید اینکه صدایشان از طریق شبکه های اجتماعی به گوش این افراد شاخص و تصمیم گیر برسد، افکار و محتوای شخصی خود را خطاب به مجموعه های حاضر در این شبکه منتشر می کنند،

حال فرض کنید که با محدودیت های جدیدی که توییتر برای بازخوانی و مشاهده توییت ها ایجاد کرده است، دیگر امکان گوش سپاری اجتماعی برای این مجموعه ها وجود ندارد و توییت هایی که کاربران خطاب به افراد شاخص می نویسند، توسط آنها و تیم رصد شبکه های اجتماعی دیده نمی شود. بعد از مدتی کاربران دیگر رغبتی برای تولید محتوا در این بستر نخواهند داشت، چون هر چیزی که منتشر می کنند در دریای بیکران دیتای موجود در شبکه های اجتماعی گم می شود و بدست مخاطب اصلی نمی رسد،

صاحبان صنایع و افراد شاخص نیز بعد از مدتی خواهند دید که دیگر محتوایی مرتبط با آنها در توییتر منتشر نمی شود و یا اگر منتشر می شود، بدست آنها نمی رسد چون ابزاری برای رصد شبکه های اجتماعی ندارند و نمی توانند محتوای مرتبط با خودشان را از دل اقیانوس دیتای نامرتبط بیرون بکشند، نتیجه این ناکامی دوری و در نهایت کوچ کاربران عادی و در نهایت برندها و افراد شاخص از بستر توییتر خواهد بود.

شما فرض کنید یک شرکت بزرگی مانند آدیداس هستید که تا امروز مخاطبان شما در بستر توییتر با شما ارتباط برقرار می کردند، سوالاتشان را در توییتر مطرح می کردند و جوابهایشان را در توییتر دریافت می کردند، حال با توجه به محدودیت های توییتر، هر سوالی که در توییتر مطرح می کنند بدست شما نمی رسد، بعد از مدتی نا امید شده و پیرامون شما هیچ محتوا و سوالی را مطرح نخواهند کرد.

وقتی مطلبی مرتبط با آدیداس در توییتر منتشر نشود و یا اگر منتشر می شود بدست آدیداس نرسد، این برند چه دلیلی برای حضور پر رنگ در این شبکه خواهد داشت. کوچ کردن یا کاهش فعالیت برندها و افراد شاخص در توییتر اولین ضربه را به خود توییتر وارد می کند، زیرا که اعتبار شبکه های اجتماعی به دیتا و حضور کاربران است، آنچه به یک شبکه اجتماعی ارزش و جایگاه می دهد، محتوا و دیتای منتشر شده در آن است.

توییتری را تصور کنید که در آن سیاستمدارها، برندها و افراد شاخص حضور نداشته باشند، توییتری را تصور کنید که آنچه در مورد افراد و موضوعات می گویید توسط هیچکس شنیده نشود، چه انگیزه ای برای فعالیت کردن در این شبکه باقی می ماند.

twitter limits

سامانه های رصد شبکه های اجتماعی

در سالهای اخیر کسب و کارهایی که ارتباط مستقیم با دیتا دارند، رونق روز افزونی داشته اند، در راس این کسب و کارها، شرکت ها و مجموعه هایی قرار گرفته اند که خدمات رصد و پایش شبکه های اجتماعی و فضای مجازی را ارائه می دهند.

ساز و کار شرکت های ارائه دهنده ی خدمات رصد فضای مجازی، بر اساس جمع آوری دیتا از شبکه های اجتماعی از قبیل توییتر، اینستاگرام، تلگرام و وب سایتها بنا نهاده شده است،

بعبارتی شرکت های پایش فضای مجازی، تمام دیتا و محتوای تولید شده در شبکه های اجتماعی را فارغ از موضوع و کاربر، جمع آوری می کنند و در گام دوم بر اساس نیاز سازمان ها و مجموعه ها دیتای جمع آوری شده از بستر رسانه ها و شبکه های اجتماعی را دسته بندی و آنالیز کرده و در اختیار مجموعه ها قرار می دهند،

به عنوان مثال روزانه حدود 2میلیون محتوای فارسی در توییتر فارسی منتشر می شود، هیچ سازمان و مجموعه ای توان مطالعه و مشاهده ی دو میلیون رکورد از توییتر را ندارد، سامانه های رصد فضای مجازی همچون سامانه هشتگ، این دیتا را جمع آوری کرده، دسته بندی کرده و دیتای مرتبط با هر مجموعه را در اختیار آنها قرار می دهد.

محدودیت های جدید توییتر باعث می شود که سامانه های رصد شبکه های اجتماعی و رصد توییتر در جمع آوری دیتا با مشکلات عدیده ای روبرو شوند و در ارائه خدمات پایش شبکه های اجتماعی ب به مجموعه ها  و برند ها اختلال ایجاد شود.

صاحیان صنایع و برندهایی که به اهمیت محتوای شبکه های اجتماعی از جمله اهمیت توییتر در دنیای واقعی واقف هستند، در سالهای اخیر هر توییت  و محتوای مرتبط با خودشان در شبکه های اجتماعی را به کمک سامانه های رصد فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ار قبیل سامانه هشتگ، جمع آوری کرده و مورد مطالعه و بررسی قرار می دادند.

روز به روز به تعداد مجموعه هایی که به خدمات رصد شبکه های اجتماعی نیاز پیدا می کنند، افزوده می شود، اهمیت دیتا برای تمامی صاحبان صنایع به وضوح مشخص شده است، تمامی برندها و مجموعه ها داوطلبانه به حضور رسمی در شبکه های اجتماعی رغبت پیدا کرده اند، لازمه ی فعالیت در بستر شبکه های اجتماعی ابزاری رصد و پایش شبکه های اجتماعی هست،

حال با محدود کردن ابزارهای رصد شبکه های اجتماعی توسط توییتر و ایلان ماسک، فرآیند رساندن صدای کاربران در شبکه های اجتماعی به گوش صاحیان صنایع و برندها و سازمان ها دچار اختلال خواهد شد. نتیجه نهایی این اختلال، کوچ کاربران عادی و صاحبان صنایع و برندها از توییتر خواهد بود، چون صدای همدیگر را در اقیانوس دیتای شبکه های اجتماعی نمی شنوند.

محدودیت های توییتر

محدودیت های توییتر یا twitter limits با اهداف فنی، تجاری و سیاسی متعددی پایه گذاری شده است و بنا به نیازهای جدید این محدودیت ها کاهش یا افزایش پیدا خواهد کرد. افزایش صد میلیونی و یک شبه ی کاربران سایر شبکه های اجتماعی همچون ماستادون و بلواسکای و تردز اینستاگرام، همگی از پشت پرده ها و آثار twitter limts محسوب می شود،

سوالی که برای کاربر مطرح می شود این است که آیا ایلان ماسک و تیم توییتر از عواقب این محدودیت ها آگاه نبودند یا آنها نمی دانند که twitter limts باعث کوچ مخاطب به سایر شبکه های اجتماعی و محبوبیت و قدرت سایر شبکه های اجتماعی خواهد شد؟

البته که تیم توییتر بهتر از همه ی کارشناسان شبکه های اجتماعی می دانند که twitter limts در نهایت به محبوبیت شبکه های اجتماعی دیگر منجر خواهد شد، پس اهداف پشت twitter limts به این سادکی قابل درک و بررسی نیست.

برخی از فعالین رسانه معتقدند به دنبال ضربه ای که توییتر به ترامپ در انتخابات ایالات متحده وارد کرد، سیاست هایی مبنی بر کاهش قدرت توییتر در دنیای رسانه به وجود آمده است،

دولتمردان معتقدند وقتی یک شبکه اجتماعی به قدرتی می رسد که می تواند در انتخاب رییس جمهور ایالات متحده هم نقش بازی کند، پس این قدرت خطرناک است و باید در راستای تضعیف آن اقداماتی کرد. لذا جابجایی مدیریت و مالکیت تویتتر از تیم جک دورسی به مجموعه ی ایلان ماسک هم می تواند در همین مسیر تضعیف توییتر باشد.

ترامپ توییتر

همه ی این گمانه زنی ها مخالفان و موافقان خود را در میان کارشناسان رسانه و شبکه های اجتماعی دارد. در نهایت آنچه که امروز وجود دارد، کاهش محبوبیت توییتر در میان کاربران شبکه های اجتماعی و اقبال و محبوبیت سایر شبکه های اجتماعی از قبیل ماستادون تردز و بلواسکای می باشد.

حال اینکه چه مقدار از این محبوبیت  در سایر شبکه های اجتماعی، عمدی و خواست تصمیم گیران بوده و یا اینکه محبوبیت سایر شبکه های اجتماعی حتی مدیران توییتر را هم غافلگیر کرده است، موضوعی می باشد که گذشت زمان به آن پاسخ خواهد داد.

اینکه ایلان ماسک کمر به تضعیف توییتر بسته است یا سیاست دیگری را در پشت این محدودیت ها دنبال می کند، ابعاد پیچیده ای دارد و قطعا با گذشت زمان شفاف تر خواهد شد.

کاربر امروزی به فعالیت در شبکه های اجتماعی وابستگی پیدا کرده است، تغییر سیاست های مدیران شبکه های اجتماعی منجر به خداخافظی کاربر از شبکه های اجتماعی یا تضعیف فضای مجازی نمی شود، فقط منجر به تغییر پلتفرم فعالیت کاربران خواهد شد.

اگر توییتر محدود کند، بلواسکای و ماستادون و تردز محبوب می شود، در مجموع هر شبکه ی اجتماعی که کاربر فضای رسانه را اذیت کند، شبکه ای دیگر محبوبیت بدست خواهد آورد چون انسان امروزی نمی تواند فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را از زندگی خود حذف کند. پس بهترین و محبوب ترین شبکه ی اجتماعی را پیدا خواهد کرد.

بخش زیادی از کسب و کارها بر اساس شبکه های اجتماعی بنا نهاده شده اند، از دنیای تبلیغات تا دنیای رصد شبکه های اجتماعی، محل درآمد بخش زیادی از افراد جامعه است. طبق همان جمله ی معروف یا راهی خواهم یافت یا راهی خواهم ساخت،

افراد و مجموعه هایی که درآمد و کسب و کارشان وابسته به شبکه های اجتماعی و گردش اطلاعات و محتوای درون رسانه هاست، در واقع صاحبان اصلی دیتا هستند، محدودیت های توییتر یا سایر شبکه های اجتماعی شاید موقتا اختلالی در روند این کسب و کارها ایجاد کند، اما قطعا در بلند مدت این کاربران و کسب و کارهای مبتنی بر شبکه های اجتماعی هستند که از محدودیت های توییتر یا هر شبکه ی اجتماعی عبور خواهند کرد.

گوش سپاری شبکه های اجتماعی

در صورتی که علاقمند به مطالب گوش‌سپاری شبکه های اجتماعی، پایش شبکه‌های اجتماعی، رصد فضای مجازی و رصد شبکه‌های اجتماعی هستید، می‌توانید مطالب مرتبط با رصد شبکه‌های اجتماعی از قبیل رصد و پایش توییتر، رصد و پایش اینستاگرام و رصد تلگرام را در وب سایت www.8tag.ir مشاهده و مطالعه بفرمایید.

سامانه هشتگ ابزاری برای پایش شبکه‌های اجتماعی از قبیل توییتر و اینستاگرام و تلگرام و روزنامه‌ها و خبرگزاری‌هاست، فعالین رسانه برای رصد فضای مجازی می‌توانند از این ابزار بهره‌مند شوند و با استفاده از این سامانه نیازهای خود در رابطه با رصد شبکه های اجتماعی و پایش فضای مجازی را برطرف سازند.

جمع آوری، ذخیره سازی، جستجو، استخراج اطلاعات و کسب دانش از میان این حجم عظیم اطلاعات نیازمند ابزارهای هوشمند خاص منظوره است. سامانه رصد فضای مجازی هشتگ به آدرس payesh.8tag.ir اخبار، نظرات و مطالب منتشر شده در فضای مجازی را با دقت موشکافی کرده و براساس کلمات کلیدی تعریف شده، خدمات اطلاع رسانی و تحلیل را در قالب یک داشبورد اطلاعاتی به کاربران سامانه ارائه میکند.

سامانه رصد و پایش شبکه های اجتماعی هشتگ که محصولی از شرکت مشاوران هماپلاس می‌باشد، می تواند به عنوان ابزاری قوی در اختیار مدیران و صاحبان برندها قرار بگیرد تا بتوانند محیط پیرامون کسب و کار و سازمان خود را در رسانه ها رصد و پایش کنند.

گوش سپاری اجتماعی یکی از ضروریات اصول مدیریتی در جهان امروزی محسوب می شود، برندها و سازمان هایی که نسبت به رصد شبکه های اجتماعی و پایش توییتر و اینستاگرام و تلگرام بی تفاوت هستند و هیچ تسلطی برای شبکه های اجتماعی ایران ندارند، قطعا در زمان بروز بحران نمی توانند راه حل مناسبی اتخاذ کنند. جهت آشنایی با خدمات سامانه هشتگ می توانید این بخش را مطالعه بفرمایید.

 

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *