loader
banner

 شبکه های اجتماعی
برندهای ایرانی تولیدکننده‌ی لوزام خانگی

6ماهه‌ی اول سال 1402

رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به جزیی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند. نزدیک به 80% فعالیت‌های اینترنتی کاربران فارسی‌زبان در شبکه‌های اجتماعی موبایلی صورت میگیرد.
جمع آوری، ذخیره سازی، جستجو، استخراج اطلاعات و کسب دانش از میان این حجم عظیم اطلاعات نیازمند ابزارهای هوشمند خاص منظوره است. سامانه رصد فضای مجازی هشتگ به آدرس8tag.ir اخبار، نظرات و مطالب منتشر شده در فضای مجازی را با دقت موشکافی کرده و براساس کلمات کلیدی تعریف شده، خدمات اطلاع‌رسانی و تحلیل را در قالب یک داشبورد اطلاعاتی به کاربران سامانه ارائه میکند.

 

شبکه های اجتماعی لوازم خانگی ایرانی

گزارش حاضر اولین شماره از گزارش‌های دوره‌ای هشتگ از فعالیت تولیدکننده‌های ایرانی لوازم خانگی در رسانه‌ها و شبکه‌های‌اجتماعی است. این گزارش‌ در دو فصل به بررسی فعالیت و محتوای منتشر شده پیرامون تولیدکننده‌های ایرانی لوازم خانگی در 6 ماهه اول سال 1402 پرداخته است.در فصل اول مروری بر فعالیت حساب‌های کاربری برندهای لوازم خانگی در شبکه‌های اجتماعی انجام شده‌است. در این فصل تعداد دنبال‌کنندگان اینستاگرام و توییتر و تعداد اعضای کانال‌های تلگرامی مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس آن برندها رتبه‌بندی شده‌اند، همچنین روند انتشار مطالب در این رسانه‌ها بررسی و مقایسه شده است. در ادامهکمپین‌های موفق تبلیغاتی منتشر شده در حساب‌های رسمی برندهای لوازم خانگی نیز ارائه شده‌است.

در فصل دوم ابتدا تولیدکننده‌های ایرانی لوازم خانگی بر اساس شاخص‌توجه رتبه‌بندی شده‌اند. شاخص‌توجه نظام رتبه‌بندی نوینی است که در سامانه هشتگ بر اساس حجم مطالب منتشر شده و میزان بازخورد آن‌ها در شبکه‌های‌اجتماعی توسعه یافته است.

در این شاخص با جمع‌بندی تعداد لایک‌ها و بازدید از مطالب مرتبط با هر بانک و بررسی نظرات مثبت و منفی کاربران نسبت به برندها و کمیپن‌های اجرا شده در صفحات اجتماعی، به یک رتبه‌بندی کلی و استاندارد در صنعت لوازم‌خانگی کشور دست می‌یابیم که جایگاه هربرندی  را در رقابت با سایر برندها نشان می‌دهد و نقاط ضعف و قوت آن را بیان ‌میکند،

نتایج حاصل از این فصل به مدیران و تصمیم‌گیران این صنعت کمک می‌کند که در جهت ارتقای جایگاه برند خودشان، قدم‌های موثری را بردارند. مطالعه‌ی کامنت‌ها و توییت‌های کاربران در شش ‌ماهه‌ی نخست سال 1402 نشان دهنده‌ی مهمترین دغدغه‌ها و اولویت‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی در رابطه با صنعت لوازم‌خانگی می‌باشد.

در بخش انتهایی این گزارش مجموع نظرات کاربران به تفکیک در دسته‌بندی‌های موضوعی مختلف ارائه شده‌است، محورهای اصلی مطالب منفی و مثبت در حیطه‌ی صنعت لوازم‌خانگی بیان شده که مطالعه‌ی نتایج حاصله، اطلاعات دقیق در رابطه با بحران‌ها و فرصت‌های صنعت لوازم‌خانگی در اختیار فعالین این حوزه قرار می‌دهد.

دریافت نسخه‌ی اصلی گزارش شبکه‌های اجتماعی برندهای ایرانی تولیده‌کننده‌ی لوازم خانگی.

فعالیت برندهای ایرانی لوازم خانگی در شبکه‌های اجتماعی

بخشی از محتوای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی توسط خود برندها صورت میگیرد که نشان‌دهنده‌ی میزان فعالیت هر برند در حساب‌های رسمی شبکه‌های اجتماعی‌اش می‌باشد، در واقع هر مطلبی که توسط تولید‌کننده‌ها در حساب‌های کاربری رسمی منتشر می‌شود و میزان فالوور و بازدیدی که به همراه دارد، همگی تعریفی از فعالیت آن برند در شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند.

برای سنجش میزان فعالیت هر برند در شبکه‌های اجتماعی معیارهای مختلفی وجود دارد، یکی از مهمترین معیارها، تعداد فالوورهای شبکه‌های اجتماعی برندهاست، همچنین تعداد لایک و بازدید و کامنتی که برای محتوای منتشرشده توسط برندها شکل می‌‌گیرد نیز، معیاری برای میزان فعالیت آن برند محسوب می‌شود.

در این بخش با بررسی حساب‌های رسمی  برندهای مطرح ایرانی لوازم خانگی در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، توییتر، تلگرام و آپارات، خواهیم دید که این برندها در کدام یک از این شبکه‌های حساب رسمی دارند و هرکدام چه میزان فالوور جذب کرده‌اند. همچنین میزان بازدید محتواهای منتشرشده نیز در برخی شبکه‌های اجتماعی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

لازم بذکر است که برای شناسایی حساب‌های رسمی برندها در شبکه‌های اجتماعی، به آدرس‌ها و لینک‌هایی که در سایت رسمی این برندها ثبت شده‌، استناد شده است.

برندهای ایرانی تولید‌کننده‌ی لوازم خانگی در اینستاگرام

اینستاگرام قطعا محبوب‌ترین شبکه‌ی اجتماعی برای برندهای ایرانی تولید‌کننده لوازم خانگی است. تقریبا تمام برندهای در این شبکه اجتماعی صفحه‌ی رسمی دارند و فعالیت قابل قبولی نیز انجام می‌دهند.

بررسی حساب‌های اینستاگرام برندها نشان می‌دهد که امرسان با بیش از 180هزار فالوور در رتبه‌ی اول قرار دارد، اسنوا با 119هزار و داتیس با 102هزار رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

اینستاگرام برندهای ایرانی تولید کننده ی لوازم خانگی

پرلایک ترین پست‌های اینستاگرام برندهای ایرانی تولید کننده‌ی لوازم خانگی

در این بخش از گزارش پرلایک‌ترین پست‌های اینستاگرامی که توسط اکانتهای رسمی خود برندها منتشر شده، ارائه می‌گردد.

بررسی حساب اینستاگرام برندهای ایرانی تولیدکننده لوازم خانگی نشان می‌دهد که پرلایک‌ترین پست‌های اینستاگرامی مربوط به اکانت شرکت اسنوا می‌باشد.

برندهای ایرانی لوازم خانگی

برندهای ایرانی تولید کننده‌ی لوازم خانگی در توییتر و تلگرام

توییتر و تلگرام تقریبا هیچ محبوبیتی برای برندهای ایرانی تولید‌کننده لوازم خانگی ایرانی ندارد و فقط چند برند در توییتر و تلگرام حساب رسمی دارند که در واقع این حساب‌ها هم هیچ فعالیت قابل توجهی انجام نمی‌دهند. در مجموع می‌توان گفت که توییتر و تلگرام هیچ جایگاهی برای برندهای ایرانی لوازم خانگی ندارد و این دو فضا کاملا نادیده گرفته شده است.

و برندهای که در این دو فضا حساب دارند، تقریبا هیچ دنبال‌کننده ای ندارند.

توییتر برندهای ایرانی لوازم خانگی

تلگرام برندهای ایرانی تولید کننده ی لوازم خانگی

برندهای ایرانی لوازم خانگی در آپارات

آپارات نیز برای برندهای ایرانی تولیدکننده لوازم خانگی شبکه‌ای محبوب به شمار می‌رود، تقریبا تمامی برندهای ایرانی در این شبکه کانال رسمی دارند و با اینکه دنبال‌کننده قابل توجهی ندارند، اما بازدید‌های میلیونی بدست آورده‌اند. نمودار زیر تعداد دنبال‌کننده‌های هر برند را در آپارات نشان می‌دهد. جی پلاس و اسنوا با بیشترین تعداد فالوور در راس این نمودار قرار دارند.

آپارات برندهای ایرانی لوازم خانگی

 

رقابت سخت برندها در آپارات

بازدید ویدئوهای منتشرشده در کانال‌های آپارات برندها، با تعداد دنبال‌کننده‌ها نسبت بسیار عجیبی دارد، در حالی که مجموع دنیال‌کننده‌ها همه برندها در آپارات حتی 2هزارنفر هم نیست، ولی محتوای تولید شده توسط این کانال‌ها بیش از 1میلیارد بازدید داشته است. کلور با بیش از 514میلیون بازدید در راس نمودار قرار دارد، دوو با 225میلیون و اسنوا با 201میلیون در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

بازدید آپارات برندهای ایرانی لوازم خانگی

پربازدیدترین پست‌های آپارات برندهای ایرانی لوازم خانگی

در این بخش از گزارش پربازدیدترین پست‌های آپارات که توسط اکانتهای رسمی خود برندها منتشر شده، ارائه می‌گردد.

بررسی کانال‌های رسمی شرکت‌ها در آپارات نشان می‌دهد که سه برند کلور، دوو و اسنوا به ترتیب بیشترین میزان بازدید را در آپارات داشته‌اند، در این بخش پربازدیدترین پست هرکدام از این سه برند مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در رابطه با ویدئوهای آپارات که بازدید‌های میلیونی دارند، به نظر می‌رسد که این پست‌ها احتمالا به عنوان تبلیغات ابتدایی در سایر ویدئوهای آپارات پخش می‌شوند و به همین دلیل بازدید میلیونی کسب کرده‌اند، برای این ادعا می‌توان به سه دلیل اشاره کرد:

  • 1- پست‌هایی که بازدید میلیونی دارند همگی تیزرهای تبلیغاتی بوده و هیچ محتوای آموزشی ندارند که مخاطب با سرچ کردن به آنها برسد و احتمالا با یک الگوریتم هوشمند به مخاطب‌ها نشان داده می‌شوند.
  • 2- پستهای دیگری  که محتوای آموزشی و غیر تبلیغی داشته و در حساب آپارات برندها منتشر شده است، عمدتا بازدیدهای چندهزارتایی و بسیار پایین‌تری از تیزرهای تبلیغاتی ککسب کرده‌اند.
  • 3- تعداد دنبال‌کننده‌های حساب آپارات برندها در مقایسه با تعداد بازید‌ها بسیار ناچیز و تقریبا صفر می‌باشد.

بازدید آپارات برندهای لوازم خانگی ایرانی

فصل دوم
میزان توجه به برندهای ایرانی تولید‌کننده‌ی لوازم‌خانگی در شبکه‌های اجتماعی
برندهای ایرانی تولید کننده ی لوازم خانگی

بررسی صدای برند در شبکه‌های اجتماعی بدون در نظرگرفتن دیدگاه کاربران، یقینا نتایج درستی در اختیار صاحبان برندها قرار نمی‌دهد.

بررسی فعالیت برندهای لوازم خانگی در شبکه‌های اجتماعی فاکتورهای متعددی دارد که از آن جمله می‌توان به میزان فعالیت اکانت‌های رسمی برندها در شبکه‌های اجتماعی، میزان انتشار مطالب مثبت یا منفی در رابطه با هر برند در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد، یکی از مهمترین معیارهای گوش‌سپاری اجتماعی و بررسی شرایط برندها در شبکه‌های اجتماعی مشاهده‌ی سهم هر برند از مجموع مطالب منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی است.

پاسخ به این سوال که در هر شبکه‌ی اجتماعی هرکدام از برندها، چه میزان مطلب داشته‌اند، کمک خواهد کرد که سهم صدای آن برندها را محاسبه کنیم.

در فصل پیش رو با بررسی سهم برندها در مطالب شبکه‌های اجتماعی در رابطه با صنعت لوازم خانگی و میزان مثبت یا منفی بودن آن مطالب، سهم صدای هر برند را به تفکیک شبکه‌ی اجتماعی ارائه خواهیم کرد.

در گام‌های بعدی می‌توان با استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی و الگوریتم‌های بیگ‌دیتا، موضوعات مطرح شده درباره‌ی هر برند را نیز دسته‌بندی کرده و در کنار ارائه‌ی نمودارهای آماری، تحلیل‌ها و دسته‌بندی های موضوعی نیز ارائه کرد.

اینکه سهم هر برند از فضای شبکه‌های اجتماعی چقدر بوده، از این میزان سهم چه مقدار آن مثبت و چه مقدارش منفی بوده و موضوعات مهمی که در رابطه با هر برند مطرح شده، چه بوده است، هدف اصلی تحلیل شبکه‌های اجتماعی است.

توزیع مطالب صنعت لوازم خانگی در فضای رسانه‌ای

در بازه‌زمانی 6ماهه‌ی اول سال 1402 در مجموع 48هزار مطلب در رابطه با برندهای تجاری لوازم خانگی ایرانی در فضای رسانه‌ای کشور منتشر شده است از مجموع مطالب منتشر شده، تلگرام با سهم 66درصدی در صدر قرار دارد، اینستاگرام با سهم 15درصدی در رتبه دوم قرار گرفته، خبرگزاری‌ها و توییتر به ترتیب با سهم 14 و 5درصدی، رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

lavazem 11 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

سهم هرکدام از برندهای ایرانی لوازم خانگی از فضای مجازی

در بازه‌زمانی 6ماهه‌ی اول سال 1402 در مجموع 48هزار مطلب در رابطه با برندهای تجاری لوازم خانگی ایرانی در فضای رسانه‌ای کشور منتشر شده است از مجموع مطالب منتشر شده، تلگرام با سهم 66درصدی در صدر قرار دارد، اینستاگرام با سهم 15درصدی در رتبه دوم قرار گرفته، خبرگزاری‌ها و توییتر به ترتیب با سهم 14 و 5درصدی، رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

برندهای ایرانی لوازم خانگی

سوگیری مطالب منتشرشده پیرامون برندهای ایرانی لوازم خانگی

بررسی سوگیری مطالب منتشرشده نشان می‌دهد که در 6ماهه‌ی اول سال برندهای آنیل، دوو و آزمایش بیشترین تعداد مطلب با سوگیری مثبت را داشته‌اند، برندهای ایستکول، کلور و تی‌سی‌ال بیشترین تعداد مطلب خنثی و برندهای آبسال، هیمالیا و امرسان بیشترین تعداد مطالب با سوگیری منفی را داشتند.

برندهای ایرانی لوازم خانگی

 

lavazem 14 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

توزیع مطالب مرتبط با برندهای ایرانی لوازم خانگی در خبرگزاری‌ها

از مجموع 48 هزار مطلب منتشر شده، حدود 6هزار مطلب در  بستر خبرگزاری‌ها انتشار یافته، بعبارتی حدود 14درصد از کل مطالب منتشر شده در رابطه با برندهای لوازم خانگی ایرانی در فضای خبرگزاری‌ها بوده است.

از مجموع مطالب منتشر شده در خبرگزاری‌ها برندهای اسنوا، دوو و جی‌پلاس در راس قرار دارند.

لوازم خانگی ایرانی

lavazem 16 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

توزیع مطالب مرتبط با برندهای ایرانی لوازم خانگی در تلگرام

از مجموع 48 هزار مطلب منتشر شده، بیش از 31هزار مطلب در  بستر کانال‌های تلگرامی انتشار یافته، بعبارتی حدود 66درصد از کل مطالب منتشر شده در رابطه با برندهای لوازم خانگی ایرانی در فضای تلگرام بوده است.

از مجموع مطالب منتشر شده در کانال‌های تلگرامی، برندهای اسنوا، دوو و پاکشوما در راس قرار دارند.

lavazem 17 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

lavazem 18 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

توزیع مطالب مرتبط با برندهای ایرانی لوازم خانگی در اینستاگرام

از مجموع 48 هزار مطلب منتشر شده، حدود 7هزار مطلب در  بستر اینستاگرام انتشار یافته، بعبارتی حدود 15درصد از کل مطالب منتشر شده در رابطه با برندهای لوازم خانگی ایرانی در فضای اینستاگرام بوده است.

از مجموع مطالب منتشر شده در اینستاگرام، برندهای اسنوا، دوو و پارس خزر در راس قرار دارند.

lavazem 19 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

 

lavazem 20 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

توزیع مطالب مرتبط با برندهای ایرانی لوازم خانگی در توییتر

از مجموع 48 هزار مطلب منتشر شده، بیش از 2هزار مطلب در  بستر توییتر انتشار یافته، بعبارتی حدود 5درصد از کل مطالب منتشر شده در رابطه با برندهای لوازم خانگی ایرانی در فضای توییتر بوده است.

از مجموع مطالب منتشر شده در توییتر، برندهای پارس خزر، اسنوا و پاکشوما، در راس قرار دارند.

lavazem 21 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

نمودار رتبه‌بندی برندها بر اساس تعداد مطلب

lavazem 22 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

شاخص توجه 

شاخص توجه به برندها، معیاری برای رتبه‌بندی برندها بر اساس سنجه‌های مختلف شامل: تعداد مطالب در هر شبکه‌ی اجتماعی، میزان نفوذ مطالب و احساسات مطالب است. 

در این بخش از گزارش نمودار شاخص توجه به تفکیک هرماه ارائه شده است، برند اسنوا در تمامی ماهها رتبه‌ی یک شاخص توجه را داشته است، پاکشوما در رتبه دوم شاخص توجه ایستاده و دوو نیز رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.شاخص توجه به برندها

گوش سپاری شبکه های اجتماعی

در صورتی که علاقمند به مطالب گوش‌سپاری شبکه های اجتماعی، پایش شبکه‌های اجتماعی، رصد فضای مجازی و رصد شبکه‌های اجتماعی هستید، می‌توانید مطالب مرتبط با رصد شبکه‌های اجتماعی از قبیل رصد و پایش توییتر، رصد و پایش اینستاگرام و رصد تلگرام را در وب سایت www.8tag.ir مشاهده و مطالعه بفرمایید.

سامانه هشتگ ابزاری برای پایش شبکه‌های اجتماعی از قبیل توییتر و اینستاگرام و تلگرام و روزنامه‌ها و خبرگزاری‌هاست، فعالین رسانه برای رصد فضای مجازی می‌توانند از این ابزار بهره‌مند شوند و با استفاده از این سامانه نیازهای خود در رابطه با رصد شبکه های اجتماعی و پایش فضای مجازی را برطرف سازند.

جمع آوری، ذخیره سازی، جستجو، استخراج اطلاعات و کسب دانش از میان این حجم عظیم اطلاعات نیازمند ابزارهای هوشمند خاص منظوره است. سامانه رصد فضای مجازی هشتگ به آدرس payesh.8tag.ir اخبار، نظرات و مطالب منتشر شده در فضای مجازی را با دقت موشکافی کرده و براساس کلمات کلیدی تعریف شده، خدمات اطلاع رسانی و تحلیل را در قالب یک داشبورد اطلاعاتی به کاربران سامانه ارائه میکند.

سامانه رصد و پایش شبکه های اجتماعی هشتگ که محصولی از شرکت مشاوران هماپلاس می‌باشد، می تواند به عنوان ابزاری قوی در اختیار مدیران و صاحبان برندها قرار بگیرد تا بتوانند محیط پیرامون کسب و کار و سازمان خود را در رسانه ها رصد و پایش کنند.

گوش سپاری اجتماعی یکی از ضروریات اصول مدیریتی در جهان امروزی محسوب می شود، برندها و سازمان هایی که نسبت به رصد شبکه های اجتماعی و پایش توییتر و اینستاگرام و تلگرام بی تفاوت هستند و هیچ تسلطی برای شبکه های اجتماعی ایران ندارند، قطعا در زمان بروز بحران نمی توانند راه حل مناسبی اتخاذ کنند. جهت آشنایی با خدمات سامانه هشتگ می توانید این بخش را مطالعه بفرمایید.

 

lavazem 24 سامانه پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی هشتگ - رصد شبکه های اجتماعی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *